Vilken kortslagig stigcykel?

Eriksson2

Aktiv medlem
Tyvärr blev min YT Izzo stulen så behöver skaffa en ny cykel. Jag hade tidigare en Propain Tyee men trots utförsfokus i min cykling var det lite för mycket cykel för mig. Izzon gillade jag väldigt mycket, men då och då kändes den lite begränsande utför.

Sitter nu och kikar på årets Izzo Core 3 och Core 2 men har svårt att avgöra om de 700 euro extra för Core 3 är värt det. För det verkar man få Öhlins fjädring istället för Rockshox select + nivå, bakre triangel i kolfiber istället för Al, DT Swiss XM1700 hjul istället för Crankbrothers Synthesis XCT 2 Alloy plus lite skillnader i cockpit. Skulle ni betalt 700 euro extra för det?

Är även öppen för tips på andra kortslagiga stigcyklar i intervallet 25000-35000, vad kör ni?

1788875135530.webp
1788875164590.webp

Occam SL kanske kan vara nåt?

…eller utgående Tallboy (beroende på storlek):

Edit: beroende på storlek (M) fanns Occam SL även i kolfiber inom prisintervallet:

Senast ändrad:
YT verkar köra lite rea så de känns svårslagna på komponentnivå. Måste nog hitta udda exemplar av prissänkta cyklar för att det ska gå att jämföra.

Är 700 € motiverat? Ja varför inte, pengarna går huvudsakligen till de viktigaste delarna av cykeln - starkare ram, bombsäkra hjul och en top notch gaffel och dämpare. Gaffel och dämpare bör inte vara mycket dyrare att serva än Rockshox-kombon.

Occam SL kanske kan vara nåt?

…eller utgående Tallboy (beroende på storlek):

Edit: beroende på storlek (M) fanns Occam SL även i kolfiber inom prisintervallet:
Ser helt klart intressant ut!

Jag hade en izzo core 4 som jag bytte mot en lux trail för 1,5 år sen. Det jag inte gillade med yt:n var att länkaget i bakfjädringen var för progressivt. Ihop med en progressiv luftdämpare blev det inte mycket användbar fjädring öht. Första tredjedelen försvann i sag och sista tredjedelen kom man sällan alls vid stigcykling.
Canyonen är mycket mer plush och trevligare att cykla på. Mer lekfull geometri dessutom.
Säger inte att du skall köpa en canyon, men tycker du skall prova nåt annat. Det finns bättre hojar än izzo.

Jag hade nog
DT Swiss XM1700 hjul istället för Crankbrothers Synthesis XCT 2 Alloy plus lite skillnader i cockpit. Skulle ni betalt 700 euro extra för det?

Nu är jag ingen avancerad cyklist men..

jag uppskattar verkligen mina XM1700 och de är en hel del bredare än Crankbrothers hjulen
Personligen hade jag stannat vid Select-framgaffeln p g a enkelt att serva själv, det kanske Öhlins också är?
Baktriangeln i kolfiber ger jag inte mycket för, det är inte många hundra gram som sparas in.

jag hade sålt hjulen vid leverans och investerat i något med bredare fälg.

Har ju även kommit en ny Canyon Lux Trail sedan dess som känns mer attraktiv än föregångaren. Dock annan prislapp än övriga.
Jo, Canyon har jag svårt att se skulle slarva bort de fina egenskaperna från föregående modell. Jag la mest in länken för att @Juhlin tog upp Canyonen. Men det är som sagt ett annat pris också.
Har inte kört Izzo själv men när jag har sett recensioner av YT-cyklar så har jag fått intrycket av att de inte lagt ner några resurser alls på att kalibrera/tunea dämpare till länkage och ram. Undrar hur den skulle uppföra sig med en mer linjär bakdämpare.

Angående viktskillnader Core2/Core3 så killgissar jag att Öhlinsgaffeln väger 200 gram mer, DT Swisshjulen väger 100-150 g mer per hjul, det är olika däck o.s.v. Utan att veta viktskillnaden mellan de olika ramarna så är det ju mer med en ram än vikten. Sen litar jag inte på vad tillverkarna anger för vikter ändå men det är en annan sak.

Tillbaka
Topp