Vilken längd på 29er gaffel ?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag som inte har ngn koll på mtbs överhuvudtaget undrar..

Om man vill ha en stel gaffel för en 29er vilket a-c mått ska man då leta efter? Beror det på vilken slaglängd en ram var tänkt att ha från början, eller ngt annat och isåfall vad?

Tips på helstela gafflar i kolfiber med rakt styrrör för 11/8 ?

Har faktiskt kikat lite på den där. Det står 45cm som ac mått medans tex niners variant har 47cm (iaf den jag kika på) På lvg skulle 2cm i ac mått vara hur mkt som helst, vad ska jag kika efter ? Hur vet jag vilket som passar min ram / geo så att säga?

Senast ändrad:
Vad har du för ram? Det avgör väl?

Är den korrigerad för slaglängd och hur mycket?

En 26" stel gaffel som är korrigerad för slaglängd torde fungera men du får en ganska låg front.

båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Bump. Ngn vet massor om ämnet!?

^^ Tydligen inte eftersom jag ställde samma fråga tidigare i år utan att bli klokare än jag var innan. Det verkar i alla fall som att a-c på 470 mm är att rekommendera om man har en 29er designad för dämpgaffel med 100 mm slag.

Själv köpte jag min från On-One och är nöjd med den. Den är 470 mm.
http://on-one.co.uk/i/q/FOOOCAR/on_one_carbon_fork

cook1_zps3562800e.jpg

Senast ändrad:
Jag skulle utgå från den slaglängd som ramen från början är anpassad för. Därmed skulle jag googla fram orginal geometridata för att få mer information (mäta ett överrör är lätt, men att mäta vinklar är mer omständigt... finns iofs bra förenklingsmetoder för det med).

Av utseendeskäl skulle jag vilja ha en gaffel som har så kort ac-mått som möjligt då jag tycker attt för mycket luft ovanför framhjulet ser knasigt ut. Det blir ju dock på bekostnad av brantare styrvinkel och även lägre vevlager, vilket man isf får beakta.

Tack för info förslag! Får kontakta tillverkaren om råd, blir nig bäst iaf.

Njae inte så spännande, vill bara ha en stabil hoj till vintern. Massa kassar på crossens bockstyret på vintern kan kännas lite ostabilt ibland. Inbillar mig att man kan köra på lite mer m fetare däck o lite mindre aggresiv sittställning.

Är själv sugen på en, fast vill ha 15mm axel
Vilka finns det att välja på?
Är nära att slå till på en niner, passar deras gröna på en Merida eller blir det för mycket?
Den är också 47 vilket blir i mitten av min gaffel som är 42 i botten och 52 oblelastad..
Tror 45 blir för lågt

Kassar på styret är ostabilt på grund av oscillerande vikt. Skaffa en korg från wald ;)

Funderar också på stabilare pendlingshoj och lockas av on-ones pompetamine, men vill också kunna ta fetare däck och då går den bort. Minst 40-45 däck och skärmar bör ju få plats, och då blir det ju nästan direkt 29er-ramar man få rikta in sig på istället. Men så vill jag samtidigt ha en geometri som är anpassad för en stel gaffel med kort ac-mått.

Tillbaka
Topp