Vilken långfärdscykel ska jag välja?

Sophia

Medlem
Jag och min man har cyklat fyra-fem år på en fem veckors långfärdscykling om sommaren men nu börjar vi tröttna på våra crescents hybridcyklar (Holma o Kebne) som har haft en del vajsing med växlar, o annat. Vi cyklar 7-10 mil om dagen på asfalt o grusväg

Har ni något tips på en cykel med liknande framåtlutad ställning (inte för mycket framåtlutad) men lite lättare cyklar, som ändå kan klara av grusväg o packning?

Budget upp max 15 000, snäppet bättre cyklar än crescents vill vi ha men inte betala några astronomiska summor...

Söker alltså både dam o herrmodell. Har ni några tips? Eller tips på bra cykelbutiker med i Göteborg, Jönköping, Udddevalla, Trollhättan området?

Växlar finns det en viss lägsta-nivå på som man bör gå upp till, men även på de lågspecade grejerna fungerar det ganska smärtfritt så länge underhållet utförs på ett bra sätt. Feljusterade växlar strular även om de är dyra, kan man säga.

Den stora vinsten att titta på något annat är att Crescent oftast (alltid) har tunga och tråkiga aluramar som är ganska dåliga för sitt ändamål. Onödigt stötiga kan man väl sammanfatta det med.

"Dammodell" är ett lite lustigt begrepp. Det finns nog kvar eftersom ens mor- och farföräldrar hade matchande herr- och damcykel. I verkligheten finns det inget som heter så, utan varje individ behöver en cykel anpassad efter just individens förutsättningar. Du och din man behöver förmodligen två olika sadlar, men det beror på att ni inte är samma person - inte att ni har olika kön. Med det sagt tänker jag att det blir lite lättare att köpa cykel, eftersom väldigt få "bra" cyklar säljs med ett sluttande överrör.

Just hos Anders bör det eventuellt finnas en Genesis Croix de Fer som är väldigt tjusig till ändamålet. Han har också Pilen-cyklar, som ser ut som klassiska "svenska" cyklar men som faktiskt går att använda. Dessutom har han ganska många bra tips kring touring skulle jag tro. Utrusta er med tid för långa samtal, och köp en kopp kaffe så blir han glad!?

Specialized och Trek och övriga lite mer mainstream-tillverkare har såklart också ett gäng bra cyklar till ändamålet. Undvik de enklare modellerna då det ofta är ganska dålig utrustning i förhållande till pris på dessa.

Och sist men inte minst - ett bra underhåll gör att nästan vilken cykel som helst duger till att toura med. Det är bra att vara insatt i sin cykel dels så att man kan ha den väl förberedd inför avresa, men sen också att man kan lösa lite enklare saker som tillstöter under färden.

Tycker det är svårt att ge råd, kronan har fallit i kurs och cyklarna blivit dyrare så de färdigbyggda modeller av långfärdscyklar jag själv velat ha ligger nu på runt 20' och över er budget. och många är dessutom slutsålda. Det tråkiga svaret är jag i ert fall istället gjort en översyn av de cyklar ni har så att de fungerar riktigt tipptopp, det blir inte stor skillnad mot att köpa en ny.

Just hos Anders bör det eventuellt finnas en Genesis Croix de Fer som är väldigt tjusig till ändamålet. Han har också Pilen-cyklar, som ser ut som klassiska "svenska" cyklar men som faktiskt går att använda. Dessutom har han ganska många bra tips kring touring skulle jag tro. Utrusta er med tid för långa samtal, och köp en kopp kaffe så blir han glad!?
Han blir extra impad om du beställer kaffe och bestämmer eventuell andel mjölk genom färgkoder: Brun, ljusbrun, beige o s v.

Tror att de stigit till minst runt 20' tyvärr,
Så är det säkert. Jag brukade förr säga att 25 k var lagom för en bra brukscykel (dvs samma som en touringcykel typ), men idag kanske det snarare är 30 innan det är klart ( inkl pakethållare, skärmar osv). 15k räcker inte långt..

Ny cykel för 15 K väger lika mycket som de gamla.
15 K på att modernisera befintlig cykel gör den 3½ kg lättare.
1 kg på hjul och däck
1½ kg på vevlager, vevparti, pedaler, klinga, kassett, växlar, kedja, bromsar, skivor
½ kg på styrstam, styre, grepp
½ kg på sadelstolpe och sadel

Inte för att kasta in en brandfackla utan mer för att lära mig och möjligen också nyansera diskussionen: så länge cykeln inte är jättetung eller är nedlastad med uppenbart onödig dödvikt någonstans, hur viktigt är cykelns torrvikt om man ändå kör med packning? Spontant hade jag satsat på komfort och tillförlitlighet i första hand och vikt i andra.

Som sagt, det är inte min avsikt att vara dryg utan mer att... ja ni fattar.

Däremot måste du börja berätta om de gångna årens turer @Sophia, det låter trevligt!

Extra låg vikt är inte prioriterat på touringcyklar, jag vet inte exakt vad en Crescent Kebne väger men det är på sin höjd något enstaka kilo som går att kapa utan att offra hållbarheten och även dyra touringscyklar väger ganska mycket.

Om AL-ramen funkar avseende sittställning och fästen för packning etc går den väl att återanvända och förse med moderna delar som är både bättre, mer hållbara och lättare. Eller?

Exempel på en Kebne:
Hjulen är väl någon TEC / Alex smalfälg med 36 ekrar oderucerat 2.0 mm på fulnav, totalt 2,6 kg eller mer? De är varken bra, hållbara eller lätta. Bara tunga och trista.
Ställbar styrstam, gjutjärnsstyre och tunga grepp gör inte cykeln bättre eller mer hållbar. Bara tyngre och sämre.
Omodern billig, sliten och tung drivlina och undermåliga bromsar/skivor gör inte cykeln mera hållbar eller bättre för touring. Bara tung och tråkig.
crescent-kebne-16-vaxlar-2022.jpeg

En omodern drivlina är ofta mer driftsäker - mer felmarginal i 8-växlat än i 12-växlat.

Mitt tips är som ovan - serva och byt ut slitna komponenter. Gå sedan till cykelköket eller fråga om ni får betala en cykelmek för att visa er hur växlarna fungerar så ni kan lära er serva dem. Även 70 år gamla växlar funkar bra om slitdelarna är fräscha.

Ett tips på butik är också sportspec i Mölndal där jag historiskt fått bra hjälp.

Men Anders på veloform är en upplevelse man inte bör missa. Men ha gott om tid då!

För de pengar som blir över kan ni resa en vecka till ;)

Tack för svar! Något som är säkert är att vi ska besöka den här legendariska Anders i majorna i alla fall! Det är väl mest jag som inbillar mig att det finns bättre cyklar där ute och att jag förtjänar en uppgradering... men jag trodde inte det skulle behöva kosta 20 000 +. Kanske behöver hitta någon duktig reparatör då för jag tycker cykeln har tagit en del stryk efter många små missöden o att den inte känns lika bra som i början. Det är klart att vi har en hel del packning och att set blir tungt ändå. När man möter andra långfärdscyklare ute ser deras cyklar ofta lite bättre ut tycker jag när man jämför!

Tack för svar! Något som är säkert är att vi ska besöka den här legendariska Anders i majorna i alla fall! Det är väl mest jag som inbillar mig att det finns bättre cyklar där ute och att jag förtjänar en uppgradering... men jag trodde inte det skulle behöva kosta 20 000 +. Kanske behöver hitta någon duktig reparatör då för jag tycker cykeln har tagit en del stryk efter många små missöden o att den inte känns lika bra som i början. Det är klart att vi har en hel del packning och att set blir tungt ändå. När man möter andra långfärdscyklare ute ser deras cyklar ofta lite bättre ut tycker jag när man jämför!
De som cyklar riktigt långt har inte sällan cyklar som ser ut som "kom och hjälp mig" :)

Det går säkert att få en bättre cykel men över 15 tkr krävs det mycket pengar för att det ska bli pyttelite bättre. Därmed behövs det väldigt mycket pengar för att det ska bli mycket bättre. :)

De som cyklar riktigt långt har inte sällan cyklar som ser ut som "kom och hjälp mig" :)

Instämmer! De med fina cyklar är väll mest tyskar och holländare som bor på bnb. Jag googlade snabbt på cykla-jorden-runt-cykel och den här känns mer typisk. Varken ny eller ”bra” om man frågar i en cykelbutik men hon ska ha cyklat jorden runt. Dessutom med vad som ser ut som väskor från Myrorna.

Edit. Glömde bild.

Bilagor

• A41309F8-DACF-4F8A-ACB4-10EF71DB9B8F.jpeg
    A41309F8-DACF-4F8A-ACB4-10EF71DB9B8F.jpeg
    138.4 KB · Besök: 518
Den här mannen cyklade 60 mil i veckan som däckstestare åt Trelleborgs gummi, året runt i 28 år och cyklade sammantaget mer än 30 varv runt jorden. Han valde att göra det på en enväxlad Monark standardcykel. Så det behövs ingen dyr cykel för att cykla långt, däremot en tillförlitlig och individuellt väl avpassad cykel.

Malte%20Nilsson.jpg

Senast ändrad:
Principiellt är jag helt enig i att cykeln mest av allt är ett medel och att det är cyklingen som är målet. Men med det sagt, om era gamla cyklar känns trötta så uppgradera utan samvetskval. Om cykeln i sig är rolig så kan likaväl den få vara målet och själva cyklingen vara medlet emellanåt.

Principiellt är jag helt enig i att cykeln mest av allt är ett medel och att det är cyklingen som är målet. Men med det sagt, om era gamla cyklar känns trötta så uppgradera utan samvetskval. Om cykeln i sig är rolig så kan likaväl den få vara målet och själva cyklingen vara medlet emellanåt.
"Gamla" är relativt tror de bara är fem år eller så, min finaste långfärdscykel är från -88 och jag tycker inte den känns gammal och trött :)

Kollade förresten lite snabbt på Crescent Holma och Kebne och jag tycker faktiskt de verkar helt okej, förutom då att de har aluminiumramar men många verkar gilla det så det är individuellt men annars bra geometri och vettiga komponenter.

Senast ändrad:
"Gamla" är relativt tror de bara är fem år eller så, min finaste långfärdscykel är från -88 och jag tycker inte den känns gammal och trött :)
+1
En enda av mina cyklar är någorlunda ny, resten är mellan 10 och 40 år gamla och den äldsta är nog så inspirerande som den nyaste. Om jag skulle komma ut på de verkliga långturer som jag drömmer om så skulle den äldsta ge den nyaste en tuff match gällande vilken jag skulle välja. Det belyser egentligen bara att det mesta funkar så länge skicket är gott och man blir sugen på att cykla när man tänker på sin cykel.

Unna er cyklar som inbjuder till cykling. Fråga däremot inte mig och @aben om råd om specifika modeller, vi har snöat in och gått ned oss i gammcykelträsket. ?

+1
En enda av mina cyklar är någorlunda ny, resten är mellan 10 och 40 år gamla och den äldsta är nog så inspirerande som den nyaste. Om jag skulle komma ut på de verkliga långturer som jag drömmer om så skulle den äldsta ge den nyaste en tuff match gällande vilken jag skulle välja. Det belyser egentligen bara att det mesta funkar så länge skicket är gott och man blir sugen på att cykla när man tänker på sin cykel.

Unna er cyklar som inbjuder till cykling. Fråga däremot inte mig och @aben om råd om specifika modeller, vi har snöat in och gått ned oss i gammcykelträsket. ?
Haha, de är inte gamla, du har fel, de är fullt moderna cyklar :)

bryr du dig om att det 'ser bättre ut'??

jag skulle bry mig om att det känns bra när man cyklar. din cykel kanske kan vara i längsta laget?? iaf vanligt att kvinnor är drabbade av detta. en kortare styrstam kan vara att överväga. på köpet blir cykeln mindre tungstyrd, inte minst med last på framhjulet.

och när man kliver av och på. hög ram av herrtyp går för mig personligen tokbort på en touringcykel. några här kommer att säga emot, men jag tycker detta är viktigt.

tycker annars ni verkar hittat ett koncept ni trivs med:) fixa i ordning era cyklar och dra iväg bara. att fundera på att optimera är om det får plats däck som gör det njutbarare att åka grusväg.

Senast ändrad:
bryr du dig om att det 'ser bättre ut'??

jag skulle bry mig om att det känns bra när man cyklar. din cykel kanske kan vara i längsta laget?? iaf vanligt att kvinnor är drabbade av detta. en kortare styrstam kan vara att överväga. på köpet blir cykeln mindre tungstyrd, inte minst med last på framhjulet.

och när man kliver av och på. hög ram av herrtyp går för mig personligen tokbort på en touringcykel. några här kommer att säga emot, men jag tycker detta är viktigt.

tycker annars ni verkar hittat ett koncept ni trivs med:) fixa i ordning era cyklar och dra iväg bara. att fundera på att optimera är om det får plats däck som gör det njutbarare att åka grusväg.
Nej det var lite dumt uttryckt, utseendet på cykeln spelar ingen större roll. Mer att de ser mer avancerade ut och man undrar om om det höjer cyklingen, känns bättre + lite lättare.

Ja vi gillar konceptet, längtar mycket efter vår och sommar och att få komma ut nu. Älskar att planera turerna. Men ska nog prova det här med att lämn in cykeln på en bra verkstad. Jag har använt vanliga lokala verkstäder som bara fixar det nödvändigaste..

Nej det var lite dumt uttryckt, utseendet på cykeln spelar ingen större roll. Mer att de ser mer avancerade ut och man undrar om om det höjer cyklingen, känns bättre + lite lättare.

Ja vi gillar konceptet, längtar mycket efter vår och sommar och att få komma ut nu. Älskar att planera turerna. Men ska nog prova det här med att lämn in cykeln på en bra verkstad. Jag har använt vanliga lokala verkstäder som bara fixar det nödvändigaste..
Jag skulle rekommendera att själv lära sig serva, det höjer nöjet med cyklingen :) och är inte alls lika komplicerat som en bil utan en cykel är en väldigt enkel konstruktion som är lätt att förstå sig på.

Jag skulle rekommendera att själv lära sig serva, det höjer nöjet med cyklingen :) och är inte alls lika komplicerat som en bil utan en cykel är en väldigt enkel konstruktion som är lätt att förstå sig på.
Det är alltid bra att kunna lite. Och med cyklar är det inte såå mycket man behöver lära sig för att klara 99% av alla problem.

Jag har en sån här, tycker den är perfekt för touring. En gammal cyclcross hoj, en hel del modifierat. Tex touringhjul med starka fälgar & ekrar, & navdynamo. Dom känns oförstörbara, men inte lika pigga som en racer såklart. Gammal 3*9 drivlina. Pakethållare fram och bak. Inte den lättaste, men vikten spelar inte så stor roll om det mest är platt, bättre med en robust hoj som alltid funkar.

b17.jpg

Jag undrar vad du/ni inte tycker om i era cyklar, som långfärdscyklar? Det hjälper happykollektivet att hjälpa er. Annars finns det en del dedicerade långfärdscyklar, Kona Sutra, Surly Long Haul trucker, Surly Disc Trucker etc. Segmentet är litet, det säljs få renodlade långfärdscyklar, svårt att hitta som begagnat. Inlägget ovan ger ett intressant alternativ, modifiera en befintlig cykel efter egna önskemål.

PS. Hittade denna Kona Sutra på nätet, https://www.jonito.com/en/bikes/kon...MIuvGTmM-29gIV4gZ7Ch3uZwX_EAQYBSABEgK6UvD_BwE

PS igen. Jag såg att ni cyklar turer på 5 veckor, 7-10 mil om dagen. Det är så pass långa turer att jag tycker det är värt att skaffa cyklar som är mer anpassade för långfärdscykling än Crescents hybrid/city modeller.

Senast ändrad:
Om en helt okej långfärdscykel kostar 25k (en riktigt fin kostar 40-100 000 kr skulle jag nog våga påstå), och man vill dit med en Crescent likt TS så behöver man nog lägga en ganska stor summa för att komma hela vägen. Om vi ponerar att man är missnöjd med växlar och bromsar samt hjulen, så är det såpass dyrt att byta att det kanske inte riktigt är värt det. Framförallt inte om man inte är helt nöjd med cykeln från början - det kommer ju fortfarande stå samma sak på ramen och i grova drag vara samma cykel.

Med det sagt kanske de där sista tusenlapparna upp till en ny cykel skänker en lite sinnesro. Problemet kan ju dock vara att ganska många touringdugliga kompletta cyklar ofta ändå har ganska medelmåttiga hjul och växelgrupper... Funkis, men kanske inte så man blir exalterad.

Jag själv kan knappast kalla mig touringcyklist, men väl aspirerande långfärdscyklist med en tidigare fäbless för robusta, funktionella och förhållandevis snabba cyklar. För att ha råd med det intresset har jag genom åren aldrig lämnat in en cykel för service eller dylikt, utan gjort allt arbete själv. Efter ett tag kan man bygga ihop superfunktionella och garanterat touringdugliga cyklar för ganska små pengar. Kul sysselsättning dessutom, även om det till viss del är lite resurskrävande med en komplett uppsättning verktyg och man behöver såklart ha utrymme för det med.

Nyligen har jag upptäckt att gamla mtb-cyklar från 90-talet är för jäkla bra utgångsobjekt att bygga roliga cyklar av.

Den här kostade strax över 1700 kr att bygga. Då gjorde jag inga egna val utan byggde med det som gick att tillgå samt fick en hel del hjälp med delar från glada happyiter (kalla det ett välgörenhetsprojekt, byggde inte åt mig själv).

3E6C7E32-9753-4D05-8A1E-6B945E4A96FF.jpeg

Den här kostade lite mer. Har inte räknat efter ännu, men säg cirka 5-6000 kr. Den är fin på riktigt och hade med lätthet kunnat tourats med hur långt som helst.

9549B22A-DF38-4413-ACC5-70A7F6875319.jpeg

Osäker på om detta inlägg bidrar med något, men avsikten är nog att förtydliga att man både kan köpa sig ur cykelknipan (och då räkna med att det kostar en liten slant) eller så kommer man ganska långt på ganska små medel men i gengäld betalar med sin tid. Typ.

Mycket bra tips ovanför. Särskilt den första RT 900 med 3x10 XT som ger ett brett växelomfång för alla tänkbara vägar och branta kostigar. XT-gruppen är inte billig att köpa i lösa delar. Och 36-ekrat är ju alltid starkt och bra för touring.

Mycket bra tips ovanför. Särskilt den första RT 900 med 3x10 XT som ger ett brett växelomfång för alla tänkbara vägar och branta kostigar. XT-gruppen är inte billig att köpa i lösa delar. Och 36-ekrat är ju alltid starkt och bra för touring.
Ja, det verkar vara väldigt prisvärda långfärdscyklar. Stort + på det breda utväxlingsomfånget. I jämförelse med priset på årets Crescent Kebne/Holma är det ett kap.

Robustheten i system med färre växlar är betydligt bättre, 8-delat är en lagom kompromiss för långfärd enligt min mening, fler växlar gör bara växeln känsligare utan att det tillför något egentligt i funktion. Min ena cykel, en allround, långfärds och all-roadcykel, har bara 5-delad frikrans och jag tänkte på det idag hur mycket glapp det är i den gamla bakväxeln men den fungerar fortfarande bra att växla med och klarar de fasta lägena. En annan cyclocross jag har med 10-delat är mycket kinkigare trots att det är en flera klasser finare växel.

För 25' tycker jag man får en riktigt fin ny långfärdscykel även med höga krav.

Senast ändrad:
En annan cyclocross jag har med 10-delat är mycket kinkigare trots att det är en flera klasser finare växel.
Fast den har väl inte 3x fram? Är ju lättare att hålla en rak och fin kedjelinje till kassetten då jämfört med bara 1x eller 2x fram.

Fast den har väl inte 3x fram? Är ju lättare att hålla en rak och fin kedjelinje till kassetten då jämfört med bara 1x eller 2x fram.
Samma som min andra, dvs. 2x, men att kransarna sitter tätare i kombination med STI-reglagen gör att den kräver långt bättre precision i växelsystemet. Min tredje cykel har 8-delat och den är någonstans mellan de två första.

Om ni ändå är sugna på nya cyklar med er budget, är dessa prisvärda. Ni får ligga på och se när de kommer in i lager då förstås.

En med rakt styre:

En med bockstyre:
Ingen av dessa finns i lager, jag skulle gissa att det är modeller som när och om de kommer in igen kommer ligga betydligt högre i pris eller ha enklare komponenter.

Cinelli har några cyklar Hobootleg-serien, mer eller mindre välutrustade till humana priser
Här en

Bilagor

• bild_2022-03-08_202138.png
    bild_2022-03-08_202138.png
    64.5 KB · Besök: 135
Tillbaka
Topp