Vilken marginal har lbs på cykel?

Crocko

Aktiv medlem
Det finns inte många komplexa varor man kan köpa som är så prispressade som en bil (porsche och några till borträknade). Så mycket teknik man kan få för 150.000. Jämför det med båtar, cyklar eller något annat transportmedel så inser du nog snabbt att bilar är billiga. En medelbra mtb med dämpning fram och bak kostar väl 30.000. För typ 120.000 får man en toyota Aygo. 1000 kilo stål och plast i olika former, en motor med hundratals rörliga delar och extrema toleranser, air condition med mera. Många tusentals timmar i utveckling av flera tusen personer.
Fast nu pratar ju du om en oreglerad och fri andrahandsmarknad, det är ju en helt annan sak än att kliva in hos märkeshandlaren och vars spekulant på en ny bil.

rouster

Aktiv medlem
Fast nu pratar ju du om en oreglerad och fri andrahandsmarknad, det är ju en helt annan sak än att kliva in hos märkeshandlaren och vars spekulant på en ny bil.
Nej. Jag pratar nypriser på bilar och marginaler som finns där. En ny aygo kostar 124.000 kr.
Jobbat inom bilindustrin i 12 år.

rouster

Aktiv medlem
Å andra sidan kan det diskuteras om Aygo är en bil...
Registreras den som en bil får man nog säga att det är en bil oavsett vad någon på ett forum tycker.
Du kan lägga in vilken normalbil som helst i resonemanget. Nämn en produkt du kan köpa för under 200.000 med lika mycket råmaterial, teknik och utvecklingstimmar bakom.

Crocko

Aktiv medlem
Nej. Jag pratar nypriser på bilar och marginaler som finns där. En ny aygo kostar 124.000 kr.
Jobbat inom bilindustrin i 12 år.
Självklart är det lite annorlunda på nederst trappsteget i tillverkarnas sortiment där de försöker attrahera nya köpare, men jag gissar baserat på vad jag sett av den typen av bilar att det mesta de erbjuder har redan R&D tagits på andra modeller och så mycket extra lull lull brukar man ju inte få med i baspriset.

Så det skulle förvåna mig mycket om inte Toyota har en ganska hälsosam kalkyl även på Aygo baserat på volymen. Och det man eventuellt tappar där tar man väl med råge igen på dekaltrimmade Lexus där kunderna betalar premiumpris för standardkomponenter.

rouster

Aktiv medlem
Självklart är det lite annorlunda på nederst trappsteget i tillverkarnas sortiment där de försöker attrahera nya köpare, men jag gissar baserat på vad jag sett av den typen av bilar att det mesta de erbjuder har redan R&D tagits på andra modeller och så mycket extra lull lull brukar man ju inte få med i baspriset.

Så det skulle förvåna mig mycket om inte Toyota har en ganska hälsosam kalkyl även på Aygo baserat på volymen. Och det man eventuellt tappar där tar man väl med råge igen på dekaltrimmade Lexus där kunderna betalar premiumpris för standardkomponenter.
Lexus är år efter år bilarna som har minst fel i de flesta undersökningar och håller längst av alla premiummärken. Ett unikum i bilvärlden. Dåligt exempel är jag rädd.
Mercedes, Bmw och Audi hade nog varit bättre. Men inte heller för dessa märken är marginalerna höga jämfört med andra produktgrupper. Standardbilar mellan 10-15% och premiumbilar mellan 15-20% ungefär. Porsche och Ferarri ligger högre än så men de säljer ju inte bilar utan en livsstil. Lite som Santa cruz cyklar.

rouster

Aktiv medlem

Sen spelar väl inte marginalen på några procent speciellt stor roll för slutpriset på produkten. Bilindustrin har i över 100 år jobbat på att effektivisera fabriker och lyckats sänka kostnader med hjälp av massproduktion. En bil är sjukt billig för allt man får.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag misstänker att bilfirmorna lever gott på verkstäderna. Samma gäller sannolikt inte cykelhandlarna.

Crocko

Aktiv medlem
Sen spelar väl inte marginalen på några procent speciellt stor roll för slutpriset på produkten. Bilindustrin har i över 100 år jobbat på att effektivisera fabriker och lyckats sänka kostnader med hjälp av massproduktion. En bil är sjukt billig för allt man får.
Vackra ord som nog skulle göra vilken kapitalist som helst stolt, jo några procent här eller där är ju hela skillnaden, och det är inte så att jag missunnar någon att tjäna pengar på en bra produkt men man skall vara medveten om att det inte handlar om något annat än att förränta ägarnas kapital.
Banker brukar tid från annan beklaga sig över låga bostadsräntorna, likt förbannat tjänar man miljarder på att ha den produkten i sortimentet.

Om bilindustrin hade som enda intresse att folk skulle transportera sig mellan A och B på billigast möjliga vis så är jag tämligen säker på att fordon hade sett väldigt annorlunda ut idag. Visst jag köper argumentet att bilen är en komplex produkt men samtidigt som bilen fyllt drygt 100år som produkt så har ju biltillverkarna lyckats out-sourcea och återanvända så mycket som möjligt just i volymvinst syften, så att bilproduktion av idag är mer av avancerad produktionsstyrning än fabrikation, precis som så mycket annat vilket gör att värdet mer baseras på känslor och image än hur mycket råvaror som gick in i produktionen för att tillverka produkten.

Cyklar är ju ett ypperligt exempel, skicka en cadritning till Taiwan, lacka ramen och skruva på lite fräsiga komponenter så har du en 100.000kr cykel om varumärket är rätt för 6kg kolfiber och alu, exakt samma konfiguration av No-name tillverkare går att köpa för 30.000kr, vilken är bäst eller prisvärdast? Det ligger helt hos köparen att avgöra.

Crocko

Aktiv medlem
Lexus är år efter år bilarna som har minst fel i de flesta undersökningar och håller längst av alla premiummärken. Ett unikum i bilvärlden. Dåligt exempel är jag rädd.
Mercedes, Bmw och Audi hade nog varit bättre. Men inte heller för dessa märken är marginalerna höga jämfört med andra produktgrupper. Standardbilar mellan 10-15% och premiumbilar mellan 15-20% ungefär. Porsche och Ferarri ligger högre än så men de säljer ju inte bilar utan en livsstil. Lite som Santa cruz cyklar.
Fast jag tror du missade vad exemplet avsåg, blev Toyotan så mycket bättre för att man satte en Lexus dekal på den, eller var det redan en riktigt bra bil innan premium prislappen?

Har svårt att tänka mig att en Lexus klarar mer stryk än en Landcruiser.

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
Vackra ord som nog skulle göra vilken kapitalist som helst stolt, jo några procent här eller där är ju hela skillnaden, och det är inte så att jag missunnar någon att tjäna pengar på en bra produkt men man skall vara medveten om att det inte handlar om något annat än att förränta ägarnas kapital.
Banker brukar tid från annan beklaga sig över låga bostadsräntorna, likt förbannat tjänar man miljarder på att ha den produkten i sortimentet.

Om bilindustrin hade som enda intresse att folk skulle transportera sig mellan A och B på billigast möjliga vis så är jag tämligen säker på att fordon hade sett väldigt annorlunda ut idag. Visst jag köper argumentet att bilen är en komplex produkt men samtidigt som bilen fyllt drygt 100år som produkt så har ju biltillverkarna lyckats out-sourcea och återanvända så mycket som möjligt just i volymvinst syften, så att bilproduktion av idag är mer av avancerad produktionsstyrning än fabrikation, precis som så mycket annat vilket gör att värdet mer baseras på känslor och image än hur mycket råvaror som gick in i produktionen för att tillverka produkten.

Cyklar är ju ett ypperligt exempel, skicka en cadritning till Taiwan, lacka ramen och skruva på lite fräsiga komponenter så har du en 100.000kr cykel om varumärket är rätt för 6kg kolfiber och alu, exakt samma konfiguration av No-name tillverkare går att köpa för 30.000kr, vilken är bäst eller prisvärdast? Det ligger helt hos köparen att avgöra.
Ahh. En planekonom. Nu fattar jag varför du tänker så så konstigt.
Ge mig ett exempel på en produkt där du får lika mycket råmaterial, teknik och forskning bakom för samma pengar som en bil.

rouster

Aktiv medlem
Fastnaglad tror du missade vad exemplet avsåg, blev Toyotan så mycket bättre för att man satte en Lexus dekal på den, eller var det redan en riktigt bra bil innan premium prislappen?

Har svårt att tänka mig att en Lexus klarar mer stryk än en Landcruiser.
Nej man köper inte en lexus för att den håller bättre än en toyota. Man köper den för att den är tystare i coupen, har större motorer och har lyxigare material interiört men håller ungefär lika bra.

Konsensus

Aktiv medlem
Kan inte exakt vad marginaler är på en komplett cykel, men vet vad det kostar att bygga en cykel på prisbild på delar från agenturer och distributörer, då är marginalerna inte speciellt stora. Sen har så klart inte en cykeltillverkare de priser en butik köper varor för, eftersom de kanske köper både 100 och 1000 stycken av en del. Jag misstänker utan att veta att desto high end och dyrare cykelmärket är, desto sämre är marginalen i procent. Sen kommer man till fakta att en liten butik köper kanske bara 3 cyklar av ett märke, då uppstår garanterat inga rabatter från distributören, men och andra sidan har den mindre butiken säkert inte samma omkostnader som en stor handlare eller kedja har.
Vidare vill jag säga att ni får inte blanda in momsen någonstans, som privatperson behöver ni inte bry er om den, momsen prutar man inte med till en kund eftersom den direkt blir en kostnad till Skatteverket per såld vara, momsen är ett väsen utanför handlarens prissättning. Min kalkyl per artikel ser ut ungefär så här > Inköp ex. moms > påslag marginal > påslag prutmån > påslag momsen. Påslaget per artikel styrs tyvärr även av den fria marknaden, speciellt från de stor internationella web-handlarna. Sen spelar det ingen roll om TREK eller Shimano sätter ett rekommenderat MSRP, för ingen jävel bryr sig om det.

Crocko

Aktiv medlem
Ahh. En planekonom. Nu fattar jag varför du tänker så så konstigt.
Ge mig ett exempel på en produkt där du får lika mycket råmaterial, teknik och forskning bakom för samma pengar som en bil.
Eftersom du fortsätter att missuppfatta istället för att läsa så:

En 40år gammal Boeing 747 eller en gammal skördetröska eller en 2år gammal smartphone.

Bara för att man förstår kapitalismens grundprinciper så blir man inte per automatik en bolsjevik, men om man inte förstår att en varas pris inte direkt är avhängd R&D kostnader och materialåtgång då kommer man definitivt inte bli en framgångsrik kapitalist.

Anonym

Ny medlem
Jag misstänker att bilfirmorna lever gott på verkstäderna. Samma gäller sannolikt inte cykelhandlarna.
Det är cykelverkstaden som får många mindre butiker att gå runt över huvudtaget. Ta bort den o de flesta skulle få stänga igen. Timpenning varierar hos olika aktörer men 800-1200kr/tim är väl vanligast runtom i landet. Om det debiteras en fast avgift på ett job som går på 5 minuter kan du snabbt ha en timpenning på 2-3000kr. Samtidigt ska ju tas i hänsyn att ett annat jobb kanske strular och därmed sänks timpenningen.

Kan säga att en verkstad med en flitig mekaniker, jag säger inte duktig, men snabb, generar en väldigt stor andel i dagskassan. Men för att vara snabb behöver man vara duktig, men det behöver inte vara så avancerade jobb eller utföras med yttersta noggrannhet. Kvantitet > kvalité.

Detta är redan ett omtalat på både happy och diverse facebooktrådar. Inget fel i sig, bilverkstäderna har väl minst dubbla om inte tre gånger timdebiteringen och hantverkarna är inte billiga de heller.

rouster

Aktiv medlem
Eftersom du fortsätter att missuppfatta istället för att läsa så:

En 40år gammal Boeing 747 eller en gammal skördetröska eller en 2år gammal smartphone.

Bara för att man förstår kapitalismens grundprinciper så blir man inte per automatik en bolsjevik, men om man inte förstår att en varas pris inte direkt är avhängd R&D kostnader och materialåtgång då kommer man definitivt inte bli en framgångsrik kapitalist.
En ny produkt menade jag såklart. Men du kommer nog inte hitta någon så jag avlutar mitt engagemang här.

Anonym

Ny medlem
Sen spelar det ingen roll om TREK eller Shimano sätter ett rekommenderat MSRP, för ingen jävel bryr sig om det.
Inte helt sant. Finns ganska skarpa riktlinjer beroende på varumärke om hur prisbilden ska se ut.
Om Scott har sagt att deras Spark ska kosta 90 tkr så fungerar det inte att någon köper in ett gäng av dessa och dumpar priserna nästintill netto + moms, för då hade marknaden (Scotts övriga handlare) blivit lidande.
Ska det hållas större kampanjer med väldigt pressat pris är det inte alltför sällan detta måste godkännas från distributören.

Konsensus

Aktiv medlem
Inte helt sant. Finns ganska skarpa riktlinjer beroende på varumärke om hur prisbilden ska se ut.
Om Scott har sagt att deras Spark ska kosta 90 tkr så fungerar det inte att någon köper in ett gäng av dessa och dumpar priserna nästintill netto + moms, för då hade marknaden (Scotts övriga handlare) blivit lidande.
Ska det hållas större kampanjer med väldigt pressat pris är det inte alltför sällan detta måste godkännas från distributören.
Låter bra i mina öron om det är så inom cykelsidan, när det gäller utrustning och delar så är det anarki bland återförsäljarna. Agenturerna och distributörerna med bla. Shimano, SRAM, RockShox och andra större märkesägare skiter fullständigt i den prisdumpning som råder.

Crocko

Aktiv medlem
En ny produkt menade jag såklart. Men du kommer nog inte hitta någon så jag avlutar mitt engagemang här.
Argumentations skills som en sann bilförsäljare, om scenariot inte passar så tryter argumenten.
Kanske den sista branschen där kunderna söker upp försäljaren men det ändå inte blir en affär pga oförmågan att lyssna på kundens behov.

Men det kan vi lämna, här skall ju pratas marginaler:)

ooms

Aktiv medlem
Det är väl snarare då marknaden blir lidande, den fria konkurrensen mellan handlarna sätts ur spel när agenten ställer krav på vilka priser de skall hålla. En typ av påtvingad kartellbildning eller egentligen maffiametoder fr agentens sida.

Fundadores

Aktiv medlem
Håller med, bilbranschen (förutom tex Porsche) tjänar inte stålarna på bilarna. Marginalerna på "originalservice" är löjliga. Cykelbranschen försöker ta sig dit. Flera kollegor har köpt elcykel och en vanlig rekommendation är att byta drivpaket efter 250 mil för 1500 kr. Det är 6 kr/mil bara för kedja och drev...
Porsche tjänade väl pengar på att deras CFO var överjävlig på cashmanagement, så inte ens dom tjänar väl några större summor på bilar gissar jag.

mzi

Aktiv medlem
I detta fallet är det ju svårast att förhandla med Canyon, då dom inte jobbat på det viset... Eller inte gjorde när det var för dom som ville kapa mellanhanden (prismässigt).
Men nu blir väl Canyon sålda till någon? Jag tror jag postade en länk till det. Så nu gäller det att att endera visa stora möjliga vinster för att öka försäljningspriset eller att kunna räkna hem kostnaden för köpet.

ooms

Aktiv medlem
Det där var inte särskilt insiktsfullt
Oj, nu blir jag nyfiken. Berätta gärna vad det är för värde importörer, distributörer, etc, tillför produkten för mig som konsument, jämfört med att antingen köpa produkten direkt fr tillverkaren (där det går) eller fr butik i annat land inom EU:s fria marknad. Vi pratar alltså relativt enkla produkter som cykelkomponenter, bilreservdelar, motorolja, etc, som ofta kan köpas för halva priset eller mindre på EU:s fria marknad jämfört med i butik i Sverige.

1Ante

Medlem
Oj, nu blir jag nyfiken. Berätta gärna vad det är för värde importörer, distributörer, etc, tillför produkten för mig som konsument, jämfört med att antingen köpa produkten direkt fr tillverkaren (där det går) eller fr butik i annat land inom EU:s fria marknad. Vi pratar alltså relativt enkla produkter som cykelkomponenter, bilreservdelar, motorolja, etc, som ofta kan köpas för halva priset eller mindre på EU:s fria marknad jämfört med i butik i Sverige.
Ja vad menade jag egentligen? Ursäkta att jag uttryckte mig surt! 😯 Nu får jag konstruera ett försvar... Jag menar nog att mellanhänderna och återförsäljarna mättar ett behov och inte blir feta på det. Om du tycker att svensk representation är onödig förstår jag vad du menar. Det tragikomiska är att när butikerna sakta dör ut så kommer mellanhänderna nog i viss utsträckning finnas kvar. Det dyker emellanåt upp tillverkare i olika branscher som säljer direkt till konsument men de får ofta problem. IMHO

NickPick

Aktiv medlem
Det som händer då är att säljare ringer till generalagenten och muttrar, för ingen ska enligt det märket sälja cyklarna på officiell rea?

NickPick

Aktiv medlem
Du är ju ett fan av Canyon för att dom inte har mellanhänder, men nu betalar man ju premiumpris för ett märke man klickar hem på nätet. Försvinner inte den fördelen då? Ska du köpa en Canyon billigare så är det någon lam utförsäljning på några procent eller en begagnad cykel dom säljer iväg med rabatt.
Jag menar att dom är dyr nu, det är ju inte premium än!?

ooms

Aktiv medlem
Du är ju ett fan av Canyon för att dom inte har mellanhänder, men nu betalar man ju premiumpris för ett märke man klickar hem på nätet. Försvinner inte den fördelen då? Ska du köpa en Canyon billigare så är det någon lam utförsäljning på några procent eller en begagnad cykel dom säljer iväg med rabatt.
Jag menar att dom är dyr nu, det är ju inte premium än!?
Svårt att snacka premium om nåt så standardiserat som en cykel. Själv har jag inte för avsikt att köpa nån cykel än på några år, så är inte insatt i vad man får för pengarna nu. När jag köpte min Canyon var det överlägset mest för pengarna, hade jag lagt samma pengar i butik hade jag fått retro-växlar, avsevärt sämre hjul, och sämre ram. Lätt val. När det blir dags att köpa ny cykel gör jag min research igen.

johan44

Aktiv medlem

Grail

Ny medlem
Efterfrågan Corona-året 2020 har ju varit enorm, så det är nog inte omöjligt man bettar på att det ska fortsätta 2021 och därför passar på att höja lite mer än man normalt skulle ha gjort.
Jag vet inte hur tillgången på komponenter ser ut heller, men det skulle ju kunna råda brist eller störningar i produktionsled pga Corona vilket säkert också påverkar deras inpriser.
Däremot så är kronan bra mycket starkare nu än för ett år sedan vilket har drivit prisutvecklingen på många importerade produkter.

ooms

Aktiv medlem
Däremot så är kronan bra mycket starkare nu än för ett år sedan vilket har drivit prisutvecklingen på många importerade produkter.
Stark krona borde innebära billigare prylar i Sverige, eller ja att prishöjningarna inte blir så stora som de annars skulle ha blivit, iom att en krona köper oss mer utländska prylar.

Balooba

Ny medlem
Prisskillnader i Sverige mot övriga EU, man får inte glömma bort att det är dyrare att bedriva verksamhet i Sverige då vi har otroligt höga skatter och avgifter i Sverige. Om man tittar på vad som staten skall ha per arbetad krona så är det moms, arbetsgivaravgift, skatt. Vet inte om det finns något EU land med samma kostnader?

Prisskillnader i Sverige mot övriga EU, man får inte glömma bort att det är dyrare att bedriva verksamhet i Sverige då vi har otroligt höga skatter och avgifter i Sverige. Om man tittar på vad som staten skall ha per arbetad krona så är det moms, arbetsgivaravgift, skatt. Vet inte om det finns något EU land med samma kostnader?
Att Sverige har högre skatter än alla andra är en gammal sanning och modern myt. Sverige har förhållandevis höga inkomstskatter, men ett flertal andra länder totalt sett ett högre skattetryck. Framförallt är det ett lägre skattetryck för företag jämfört med andra länder.
Se här för Sveriges beskattning jämfört med andra länder i EU respektive OECD:
Se här för en ganska ny artikel i Dagens industri på ämnet: https://www.di.se/nyheter/landerna-som-leder-eus-skatteliga/

Ragnvald

Aktiv medlem
Danmark, möjligen? :-)

Den formella bolagsskatten är samma (22%) i Danmark, och högre (25%) i Spanien, Österrike och Holland för att nämna några. Frankrike också (31%). Lägre i Tyskland (15%) och östligare stater. Sen vad den reella blir är ju en annan femma.
Inkomstskatten är högre i Danmark.
Lönerna är högre i Danmark.
Sociala avgifter ska också vara högre i Danmark. Så vår "närmsta" granne i EU borde vara dyrare och är kanske det. Jag har inte analyserat läget utförligt.

Men du syftade kanske på andra delar av EU?

Edit: Länk till skattesatser:
Och, jag blev visst tvåa på bollen.

Ragnvald

Aktiv medlem
Finland har gemensam landgräns med Sverige.
Det stämmer såklart, och majoriteten av svenskar skulle jag tro har närmre till Öresundsbron än till Finlands landgräns med Sverige (med hygglig killgissningsfaktor). Språkligt ligger vi närmre danskarna, i utbyte av grnspendlare kanske (?) närmast Norge ( inte inom EU) och i privatimport av cykeldelar gissningsvis Tyskland. Det beror helt enkelt på vilket perspektiv man har och anledningen till mina situationstecken kring ”närmsta”. :-)

edit: jag är dessutom en norrman i Malmö så jag kan erkänna att jag kanske, genom fördomar och okunskap, negligerade den svenska geografin något. :-)

implor

Aktiv medlem
Ett bra sätt att få en bild på cykeltillverkarens marginaler är att jämföra cyklar med liknande komponenter från olika tillverkare. Ram kostnaden lär var väldigt jämförbar mellan märkena.
Att Sverige har högre skatter än alla andra är en gammal sanning och modern myt. Sverige har förhållandevis höga inkomstskatter, men ett flertal andra länder totalt sett ett högre skattetryck. Framförallt är det ett lägre skattetryck för företag jämfört med andra länder.
Se här för Sveriges beskattning jämfört med andra länder i EU respektive OECD:
Se här för en ganska ny artikel i Dagens industri på ämnet: https://www.di.se/nyheter/landerna-som-leder-eus-skatteliga/
inkomstskatten är också lägre än vad många tror. Du betalar inte 33% i skatt utan snarare 25% och detta faktum vet inte många.

Dom som inte tror mig googla upp din egna skattetabell och räkna själv.

exempel tabell 33:
Inkomst 30 000kr
Skatt 7308kr
7308 / 30000 = 0.243 = 24.3% skatt.

Federer

Medlem
Ett bra sätt att få en bild på cykeltillverkarens marginaler är att jämföra cyklar med liknande komponenter från olika tillverkare. Ram kostnaden lär var väldigt jämförbar mellan märkena.

inkomstskatten är också lägre än vad många tror. Du betalar inte 33% i skatt utan snarare 25% och detta faktum vet inte många.

Dom som inte tror mig googla upp din egna skattetabell och räkna själv.

exempel tabell 33:
Inkomst 30 000kr
Skatt 7308kr
7308 / 30000 = 0.243 = 24.3% skatt.
NJa,

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer