Vilken marginal har lbs på cykel?

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
En intressant fråga tycker jag, läste en tråd av en bilförsäljare på fb och marginalen de har var lägre än jag trodde, normalt 6-8% (om jag inte minns fel) kunde dom pruta mot en privatperson. Om det inte fanns någon extra vilja hos tillverkaren att ge mer på specifika modeller.

Jag fick 15% sist på ett ramkit vid beställning, antar det är svårare på en cykel som redan finns i butik och den inte börjar bli "gammal".
 

ooms

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
En intressant fråga tycker jag, läste en tråd av en bilförsäljare på fb och marginalen de har var lägre än jag trodde, normalt 6-8% (om jag inte minns fel) kunde dom pruta mot en privatperson. Om det inte fanns någon extra vilja hos tillverkaren att ge mer på specifika modeller.

Jag fick 15% sist på ett ramkit vid beställning, antar det är svårare på en cykel som redan finns i butik och den inte börjar bli "gammal".
Jag gissar det är större marginal på cyklar än på bilar. En stor del av bilfirmornas förtjänst kommer fr eftermarknaden med service och annat, tror inte att cykelmarknaden lyckats knyta upp kunderna på samma sätt och därför måste de suga ut mer marginal vid köpet.
 

skier

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Vad menar du med marginal? Företaget jag jobbade på tidigare hade 12-15% rabatt på listpriserna på nya bilar beroende på märke, så större marginal än så har ju bilhandlarna iaf.

Det är nog en ren förhandlingsfråga, nånstans slutar handlaren få täckning för sina fasta och löpande kostnader och under det priset borde de inte gå om det inte handlar om nån form av sponsring, men hur höga kostnader de har är olika från handlare till handlare. Många cykelaffärer har avtal med cykelklubbar så man kan få 10-15% rabatt på kompletta cyklar genom att vara med i den lokala cykelklubben, kan vara värt att kolla med den affär du tänkt handla av.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Vad menar du med marginal? Företaget jag jobbade på tidigare hade 12-15% rabatt på listpriserna på nya bilar beroende på märke, så större marginal än så har ju bilhandlarna iaf.

Det är nog en ren förhandlingsfråga, nånstans slutar handlaren få täckning för sina fasta och löpande kostnader och under det priset borde de inte gå om det inte handlar om nån form av sponsring, men hur höga kostnader de har är olika från handlare till handlare. Många cykelaffärer har avtal med cykelklubbar så man kan få 10-15% rabatt på kompletta cyklar genom att vara med i den lokala cykelklubben, kan vara värt att kolla med den affär du tänkt handla av.
Marginal som när slutar dom att tjäna pengar på det man säljer. Inköpspris xxxxx sek på en cykel.

Ramavtal på tjänstebilar har inget med vad handlaren har för marginal utan det förhandlas med generalagenten/märket sen kompenseras handlaren.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Jag gissar det är större marginal på cyklar än på bilar. En stor del av bilfirmornas förtjänst kommer fr eftermarknaden med service och annat, tror inte att cykelmarknaden lyckats knyta upp kunderna på samma sätt och därför måste de suga ut mer marginal vid köpet.
Enligt säljaren i den tråden är dom skilda åt redovisningsmässigt och sälj ska visa positiva resultat. Möjligt att det var egna bolag till och med, dom verkade ha ganska lite med varandra att göra.

Målet var minst 2% i marginal på en såld ny bil.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Får man gissa på runt 35-40% pålägg gentemot kund?
Det är ju vad jag också tror, men jag överskattade marginalen på bilar också. Säljaren menade i den andra tråden att många levde i tron att dom hade skyhöga marginaler och kunde pruta hur mycket som helst. Han brukade då vara öppen med hur det såg ut och visade helt enkelt deras kalkyler.
 

Aron

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Marginal och prutmån är två helt skilda saker nu när cyklarna säljs snabbare än de hinner tillverkas.
 

implor

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
12-14% gissningsvis i snitt.

men kan nog var 20-30% utan problem för vissa modeller och märken.

bra tips är att kolla vad dom rea ut cyklar för. Dom går garanterat inte med förlust om det inte är en 2-3år gammal modell man inte fått såld.
 

skier

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Marginal som när slutar dom att tjäna pengar på det man säljer. Inköpspris xxxxx sek på en cykel.
Ja i så fall beror det som sagt på vad de har för fasta och rörliga kostnader som de behöver lägga ovanpå sitt inköpspris på cykeln. Sen finns det väl ingen anledning för handlaren att ge bort hela sin marginal till dig? Varför ska de inte få tjäna pengar på sin verksamhet?
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Marginal som när slutar dom att tjäna pengar på det man säljer. Inköpspris xxxxx sek på en cykel.

Ramavtal på tjänstebilar har inget med vad handlaren har för marginal utan det förhandlas med generalagenten/märket sen kompenseras handlaren.
Om inte branschen helt kollapsat sen jag jobbade där så skulle jag säga så här:

Normal grund rabatt: 25-30%
Skalfördelar för att man tillhör en inköpskedja ytterligare: 10-15%
Specifika kampanjmodeller ytterligare 10-15%

Självklart kan man inte alltid staffla dessa rabatter på varandra och i givna fall så är det naturligtvis sämre, men tänk ungefär så här
varor
Superduper carbonhojen för 100k, du som kund kan få upp till 20% i förbeställnings rabatt och butiken få omsättning och 10.000 i fickan samma dag som hojen kommer in, bra för alla.

"normalhojen" 20-40k den kommer stå i butiken några månader och ta upp golvyta och belasta krediter. Sen kommer kunden och vill pruta 10% eller få en del tillbehör med på köpet. Här behöver handlaren närmare 40% i rabatt för att ha råd att hålla ett sortiment.

Med jämna mellanrum vill märken pusha en vara och då kanske butiken måste shifta fokus och upplåta utrymme till ett sortiment som man kanske inte har så mycket av hemma dessutom kanibaliserar det på annan försäljning så vanligtvis premieras såna aktiviteter med förstärkt marginal och/eller förlängda betalningsvillkor.

Men innan alla nu locka starta cykelaffär för att bli rika så kan jag säga att det är den delen av detaljhandeln som dras med absolut högsta lagerkostnaderna bortsett från byggvaruhus och väldigt stor konkurens från nät handel. Det är samma basic ekonomi som överallt, ju snabbare du får betalt och ju mindre risk det är, ju större del av din inköpsrabatt kan du vara villig att dela med dig av.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Ja i så fall beror det som sagt på vad de har för fasta och rörliga kostnader som de behöver lägga ovanpå sitt inköpspris på cykeln. Sen finns det väl ingen anledning för handlaren att ge bort hela sin marginal till dig? Varför ska de inte få tjäna pengar på sin verksamhet?
Det har jag inte sagt att dom ska, jag är helt med på att dom behöver tjäna pengar. Jag är bara intresserad hur branschen fungerar.
 

NickPick

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Glöm inte att butikernas pris är ex moms. Vi ska ju som privatperson lägga på momsen, så där "försvinner" lite av marginalen.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Om inte branschen helt kollapsat sen jag jobbade där så skulle jag säga så här:

Normal grund rabatt: 25-30%
Skalfördelar för att man tillhör en inköpskedja ytterligare: 10-15%
Specifika kampanjmodeller ytterligare 10-15%

Självklart kan man inte alltid staffla dessa rabatter på varandra och i givna fall så är det naturligtvis sämre, men tänk ungefär så här
varor
Superduper carbonhojen för 100k, du som kund kan få upp till 20% i förbeställnings rabatt och butiken få omsättning och 10.000 i fickan samma dag som hojen kommer in, bra för alla.

"normalhojen" 20-40k den kommer stå i butiken några månader och ta upp golvyta och belasta krediter. Sen kommer kunden och vill pruta 10% eller få en del tillbehör med på köpet. Här behöver handlaren närmare 40% i rabatt för att ha råd att hålla ett sortiment.

Med jämna mellanrum vill märken pusha en vara och då kanske butiken måste shifta fokus och upplåta utrymme till ett sortiment som man kanske inte har så mycket av hemma dessutom kanibaliserar det på annan försäljning så vanligtvis premieras såna aktiviteter med förstärkt marginal och/eller förlängda betalningsvillkor.

Men innan alla nu locka starta cykelaffär för att bli rika så kan jag säga att det är den delen av detaljhandeln som dras med absolut högsta lagerkostnaderna bortsett från byggvaruhus och väldigt stor konkurens från nät handel. Det är samma basic ekonomi som överallt, ju snabbare du får betalt och ju mindre risk det är, ju större del av din inköpsrabatt kan du vara villig att dela med dig av.
Jag vet ju hur allabolag.se fungerar så att bli rik på en cykelaffär var aldrig min tanke 😁

Men tack för ett informativt inlägg, det var nog ungefär precis vad jag ville veta 👍
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Glöm inte att butikernas pris är ex moms. Vi ska ju som privatperson lägga på momsen, så där "försvinner" lite av marginalen.
Inför GUD och Skatteverket är vi alla lika, det finns ingen som slipper moms, men jag antar att du menar att det är lite krångligt att räkna fram och tillbaka på moms vilket gör det förrädiskt.
 

Berk

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Får man gissa på runt 35-40% pålägg gentemot kund?
Tycker också att pålägg ska vara i den storleken. Men då har butiken alla kostnader för butik, lön etc dom ska tjäna tillbaka från den pålägg, eller? Butiken får mer inkomster från nya cyklar dom säljer och mindre från rea cyklar med 25% rabatt.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Enda fakta jag har i ärendet är att lokala handlaren kan inte sälja en 25000-kronorscykel med dom 20% jag har genom klubben för ett specifikt märke.
Dom som har b-spons får rabatt i hela kartellkedjan.

M
 

Anonym

Ny medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Det är väldigt bra marginaler på cykel, beroende på varumärke och modell.

Trek köps in för cirka hälften av rekommenderade utpriset. Så kollar ni på en Top Fuel AXS för 110 papp kostar den cirka 55 -+ någon tusenlapp i inköp INNAN MOMS!

Scott inte alls lika bra. Kan ge ett exempel på den populära Nino Schurter ramen som kostar 71 999 sek MSRP. In kostar den 43 200 innan moms. Spark rc 900 pro 2021, 68K ut och 43K in.

Har ett varumärke till där marginalerna är galet bra, men kan ej nämna vilket. Där kan en cykel kosta ut 28 "på rea", in 14 och "ordinarie närmare 40". Sen om detta är sant är en annan femma.


Tillbehören är där marginalerna är som störst och det är där man tjänar pengar! Oftast minst dubbelt motsvarande inköpspris. Därför man ofta kan få "köpa" tillbehör en viss summa eller få med ett par grejer vid nyköp av cykel till ordinariepris.

AXS regnbågskassetten som har MSRP 4300? Eller liknande, kostar ju som bäst cirka 3500 från Tyskland. Kostar cirka 2600 in i Sverige.


Shimano skor, ett exempel utpris 2500, in 1200. Samma marginal finns att finna hos fler andra varumärken inom kategorin tillbehör och reservdelar.


Tilläggas. Att så fort det börjar prutas eller är rea så försvinner ju en stor del av "marginalerna" för butiken. Som annars har stora utgifter i form av löner enligt handelsavtal, hyra, skatt och annat som måste betalas. Vilket är lätt att glömma bort. Därför dessa priser måste se ut som de gör.

Om man inte väljer att handla från exempelvis Tyskland som har helt andra (mycket lägre) inköpspriser inom flera områden, såsom tillbehör och reservdelar. Därav varumärken som Canyon eller Allebike kan pressa priserna då man som konsument slipper alla dessa distributörskostnader och andra tillägg.

När du handlar en rosa flaska Muc Off i butik så kommer den ej direkt från Muc Off i England utan den har gått i ett led av olika händer och distributörer.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Det är väldigt bra marginaler på cykel, beroende på varumärke och modell.

Trek köps in för cirka hälften av rekommenderade utpriset. Så kollar ni på en Top Fuel AXS för 110 papp kostar den cirka 55 -+ någon tusenlapp i inköp INNAN MOMS!

Scott inte alls lika bra. Kan ge ett exempel på den populära Nino Schurter ramen som kostar 71 999 sek MSRP. In kostar den 43 200 innan moms. Spark rc 900 pro 2021, 68K ut och 43K in.

Har ett varumärke till där marginalerna är galet bra, men kan ej nämna vilket. Där kan en cykel kosta ut 28 "på rea", in 14 och "ordinarie närmare 40". Sen om detta är sant är en annan femma.


Tillbehören är där marginalerna är som störst och det är där man tjänar pengar! Oftast minst dubbelt motsvarande inköpspris. Därför man ofta kan få "köpa" tillbehör en viss summa eller få med ett par grejer vid nyköp av cykel till ordinariepris.

AXS regnbågskassetten som har MSRP 4300? Eller liknande, kostar ju som bäst cirka 3500 från Tyskland. Kostar cirka 2600 in i Sverige.


Shimano skor, ett exempel utpris 2500, in 1200. Samma marginal finns att finna hos fler andra varumärken inom kategorin tillbehör och reservdelar.


Tilläggas. Att så fort det börjar prutas eller är rea så försvinner ju en stor del av "marginalerna" för butiken. Som annars har stora utgifter i form av löner enligt handelsavtal, hyra, skatt och annat som måste betalas. Vilket är lätt att glömma bort. Därför dessa priser måste se ut som de gör.

Om man inte väljer att handla från exempelvis Tyskland som har helt andra (mycket lägre) inköpspriser inom flera områden, såsom tillbehör och reservdelar. Därav varumärken som Canyon eller Allebike kan pressa priserna då man som konsument slipper alla dessa distributörskostnader och andra tillägg.

När du handlar en rosa flaska Muc Off i butik så kommer den ej direkt från Muc Off i England utan den har gått i ett led av olika händer och distributörer.
Bra info!
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Enda fakta jag har i ärendet är att lokala handlaren kan inte sälja en 25000-kronorscykel med dom 20% jag har genom klubben för ett specifikt märke.
Dom som har b-spons får rabatt i hela kartellkedjan.

M
Kan inte, vill inte, eller gör inte en sund affär är ju stor skillnad.
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte kan ta hem en cykel till en specifik kund och sälja den till den rabatten, sen att han inte vill plocka sin sista i storlek medium som stått på golvet i 2-3månader mitt i säsongen det har jag större förståelse för.

Sportbutiker köper in varor minst 6månader innan det dyker upp i butiken och följaktligen är det då det är bäst att göra affär med sina lokala klubbmedlemmar så att varan är ”såld” innan den beställs.
 

glitch

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Har man som bil åf 15% brutto på en ny bil har man ett ovanligt bra läge. Marginalerna från generalagent bruka ligga lägre.
Pengarna tjänar de flesta på servicekontrakt, finansiering och tillbehör och sen på begagnatförsäljningen.
Sen ger tillverkarna så klart stöd för olika kampanjer som möjliggöra stora rabatter men grundmarginalerna som sedan åf ger bort pengar från om de ska rabattera mer än kampanjstöd från generalagent är lägre än man tror.
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Sist jag köpte en shimanokomponent över disk hos lbs så var anledningen att prisskillnaden mellan de tyska nätbutikerna och lbs inte ens täckte frakten.
Det som dock var lite lustigt var att det var definitivt en tillverkardriven kampanj för butiken hade inte ens hunnit märka om varan, så det som veckan innan kostade ca 10.500 kostade nu plötsligt 7.700, så den som kan lite matte förstår att det fortfarande finns lönsamhet i vissa delar av cykelbranschen.
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Har man som bil åf 15% brutto på en ny bil har man ett ovanligt bra läge. Marginalerna från generalagent bruka ligga lägre.
Pengarna tjänar de flesta på servicekontrakt, finansiering och tillbehör och sen på begagnatförsäljningen.
Sen ger tillverkarna så klart stöd för olika kampanjer som möjliggöra stora rabatter men grundmarginalerna som sedan åf ger bort pengar från om de ska rabattera mer än kampanjstöd från generalagent är lägre än man tror.
Men sen finns det ju ingen bransch utom möjligtvis banker som är så kartellstyrd som nybilsbranschen, man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att värdeminskningen som sker när en bil rullar ut från hallen inte har men ett minskat bruksvärde att göra utan helt bygger på upp haussade priser.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Kan inte, vill inte, eller gör inte en sund affär är ju stor skillnad.
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte kan ta hem en cykel till en specifik kund och sälja den till den rabatten, sen att han inte vill plocka sin sista i storlek medium som stått på golvet i 2-3månader mitt i säsongen det har jag större förståelse för.

Sportbutiker köper in varor minst 6månader innan det dyker upp i butiken och följaktligen är det då det är bäst att göra affär med sina lokala klubbmedlemmar så att varan är ”såld” innan den beställs.
Förvisso, detta gällde en specifik cykel i butik och handlar jag genom klubben så gäller det året runt fast i en annan del av landet.
 

Berk

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Men sen finns det ju ingen bransch utom möjligtvis banker som är så kartellstyrd som nybilsbranschen, man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att värdeminskningen som sker när en bil rullar ut från hallen inte har men ett minskat bruksvärde att göra utan helt bygger på upp haussade priser.
Tror inte att det finns mycket kartell och stora marginaler (jämfört med andra grejer) i nybilsbranchen i Europa. I USA är det en helt annat läge. Men marginaler från tillverkare är en annan sak. Innan EU har förbjudet det, kompenserade flesta biltillverkare den 30% (!!) extra bilskatt som finns i Nederländerna så prisen av samma bil är samma som i t.ex. Tyskland där det finns bara moms. 30% på kundprisen, som inkluderar alla kostnader, är otroligt mycket på prisen av bilen när den ruller ut från fabriken.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Det är definitivt kartellbildning inom huvuddelen av sällankonsumtionsmarknaden tror jag.
Gäller iaf cykel , shimano swe/cycleservicenordic

När den påhittade fria marknaden var ung så anmälde jag Pardini till Kommerskollegium för att dom nekade mig att köpa en pistol i Danmark för 9-10000 isf i Sverige för 15.
Tyvärr blev det bråttom så tvingades köpa i Sverige och när väl Kommerskollegiet hörde av sig så hade bråklusten avtagit.

M
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Tror inte att det finns mycket kartell och stora marginaler (jämfört med andra grejer) i nybilsbranchen i Europa. I USA är det en helt annat läge. Men marginaler från tillverkare är en annan sak. Innan EU har förbjudet det, kompenserade flesta biltillverkare den 30% (!!) extra bilskatt som finns i Nederländerna så prisen av samma bil är samma som i t.ex. Tyskland där det finns bara moms. 30% på kundprisen, som inkluderar alla kostnader, är otroligt mycket på prisen av bilen när den ruller ut från fabriken.
Vem som ytterst drar i trådarna kan ju diskuteras, men låt säga att en handlare som inte ingår i Volvohandlarnas nätverk fösöker sig att slå upp portarna till en anläggning i en svensk storstad med löftet att sälja Volvobilar till fantastiska priser.

Jag vågar sätte åtminstone en månadslön på att den bilhallen kommer vara tom på kunder för att alla andra Volvohandlare inom 20mils omkrets "plötsligt" har en kampanj som gör att de är billigare och skulle man ändå härda ut så skulle man inte få påfyllning av nya bilar från fabriken utan det skulle uppstå långa och oförklarliga förseningar.

Kalla mig gärna paranoid, men i planekonomins dagar fick väldigt få, väldigt mycket och de flesta inget alls, idag vill alla ha allt vilket ger ett bra manöverutrymme för rymliga samveten.
 

johan44

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Jag gissar det är större marginal på cyklar än på bilar. En stor del av bilfirmornas förtjänst kommer fr eftermarknaden med service och annat, tror inte att cykelmarknaden lyckats knyta upp kunderna på samma sätt och därför måste de suga ut mer marginal vid köpet.
Håller med, bilbranschen (förutom tex Porsche) tjänar inte stålarna på bilarna. Marginalerna på "originalservice" är löjliga. Cykelbranschen försöker ta sig dit. Flera kollegor har köpt elcykel och en vanlig rekommendation är att byta drivpaket efter 250 mil för 1500 kr. Det är 6 kr/mil bara för kedja och drev...
 

NickPick

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Det är definitivt kartellbildning inom huvuddelen av sällankonsumtionsmarknaden tror jag.
Gäller iaf cykel , shimano swe/cycleservicenordic

När den påhittade fria marknaden var ung så anmälde jag Pardini till Kommerskollegium för att dom nekade mig att köpa en pistol i Danmark för 9-10000 isf i Sverige för 15.
Tyvärr blev det bråttom så tvingades köpa i Sverige och när väl Kommerskollegiet hörde av sig så hade bråklusten avtagit.

M
Shimano Nordic och cycle service nordic har ju RRP dvs recommended retail price = absolut dyraste varan kan tänkas säljas för (ingen köper väl för RRP??), Men priserna anges ju alltid med det omotiverat övervärderade priset. Då sätter svenska butikerna det priset då det är "utpris" som det kallas. Typ shimanokedja 799, för det tycker minsann någon på Shimano att den är värd! Köps i Tyskland för 299...

Varför finns det inte en egen tråd om prishöjningarna inför 2021? Giant, Canyon och Specialized höjer listpriser med 5-14%.
I detta fallet är det ju svårast att förhandla med Canyon, då dom inte jobbat på det viset... Eller inte gjorde när det var för dom som ville kapa mellanhanden (prismässigt).
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Shimano Nordic och cycle service nordic har ju RRP dvs recommended retail price = absolut dyraste varan kan tänkas säljas för (ingen köper väl för RRP??), Men priserna anges ju alltid med det omotiverat övervärderade priset. Då sätter svenska butikerna det priset då det är "utpris" som det kallas. Typ shimanokedja 799, för det tycker minsann någon på Shimano att den är värd! Köps i Tyskland för 299...

Varför finns det inte en egen tråd om prishöjningarna inför 2021? Giant, Canyon och Specialized höjer listpriser med 5-14%.
I detta fallet är det ju svårast att förhandla med Canyon, då dom inte jobbat på det viset... Eller inte gjorde när det var för dom som ville kapa mellanhanden (prismässigt).
Det många inte tänker på är att på dekalcyklarna går det som sagt att förhandla och när dom börjar närma sig sitt rätta värde är det inte alltid det skiljer mycket mot postorder.

Och edit: om ex Shimano Sverige hade samma pris mot handlare som vad ex tyska firmorna har så hade ju marknaden fungerat, så är det enligt uppgift inte.

M
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Varför finns det inte en egen tråd om prishöjningarna inför 2021? Giant, Canyon och Specialized höjer listpriser med 5-14%.
I detta fallet är det ju svårast att förhandla med Canyon, då dom inte jobbat på det viset... Eller inte gjorde när det var för dom som ville kapa mellanhanden (prismässigt).
Efterfrågan Corona-året 2020 har ju varit enorm, så det är nog inte omöjligt man bettar på att det ska fortsätta 2021 och därför passar på att höja lite mer än man normalt skulle ha gjort.
Jag vet inte hur tillgången på komponenter ser ut heller, men det skulle ju kunna råda brist eller störningar i produktionsled pga Corona vilket säkert också påverkar deras inpriser.
 

skier

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Efterfrågan Corona-året 2020 har ju varit enorm, så det är nog inte omöjligt man bettar på att det ska fortsätta 2021 och därför passar på att höja lite mer än man normalt skulle ha gjort.
Jag vet inte hur tillgången på komponenter ser ut heller, men det skulle ju kunna råda brist eller störningar i produktionsled pga Corona vilket säkert också påverkar deras inpriser.
Det var en artikel på Pinkbike häromdagen där de intervjuade lite olika cykelmärken, tydligen har en del märken redan börjat lägga sina order för 2022 års ramar, de verkar räkna med att efterfrågan ska vara större än tillgången åtminstone hela 2021.
 

Anonym

Ny medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Det var en artikel på Pinkbike häromdagen där de intervjuade lite olika cykelmärken, tydligen har en del märken redan börjat lägga sina order för 2022 års ramar, de verkar räkna med att efterfrågan ska vara större än tillgången åtminstone hela 2021.
Beroende på vad din kommentar anser. September tror jag var sista chansen till att beställa cyklar till 2022, efter det så får man helt enkelt stå utan cyklar. Stor fördel för de större aktörerna då de kan lägga större ordrar och vara ute i god tid samt säljer flera varumärken vilket säkrar utbudet på cykel för nästa höst/vinter.


Kan bjuda på en till, Wahoo Kickr Bike som kostar 40K rekommenderat ut, om inpriset på 24K stämmer så kan ni ju själva lägga på moms och räkna vidare.
 

NickPick

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Kan bjuda på en till, Wahoo Kickr Bike som kostar 40K rekommenderat ut, om inpriset på 24K stämmer så kan ni ju själva lägga på moms och räkna vidare.
Den är i vanlig ordning dyrast till Sverige. 3500 USD / euro. Frakten på en sådan pjäs misstänker jag kan kosta lite...
 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Håller med, bilbranschen (förutom tex Porsche) tjänar inte stålarna på bilarna. Marginalerna på "originalservice" är löjliga. Cykelbranschen försöker ta sig dit. Flera kollegor har köpt elcykel och en vanlig rekommendation är att byta drivpaket efter 250 mil för 1500 kr. Det är 6 kr/mil bara för kedja och drev...
Kanske är befogat i vissa fall:

 

Crocko

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Beroende på vad din kommentar anser. September tror jag var sista chansen till att beställa cyklar till 2022, efter det så får man helt enkelt stå utan cyklar. Stor fördel för de större aktörerna då de kan lägga större ordrar och vara ute i god tid samt säljer flera varumärken vilket säkrar utbudet på cykel för nästa höst/vinter.


Kan bjuda på en till, Wahoo Kickr Bike som kostar 40K rekommenderat ut, om inpriset på 24K stämmer så kan ni ju själva lägga på moms och räkna vidare.
Av rent intresse, i vilken del av tillverkningskedjan finns det ett hårt stopp i September? Jag skulle gissat att man bara skruvar upp produktionskapaciteten några pinnhål om det skulle dyka upp ett märke som är villig att betala för gjejerna, eller?
 

erik h

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Handlar det helt platt om skillnaden mellan inköp av cykel från leverantör inkl moms, och butikspriset inkl moms? Det kan man förstås göra men "prutmånen" dvs vid vilket pris börjar säljaren gå back på affären, är väsentligt svårare att definiera. Vad är transaktionens bidrag till bolagets resultat på sista raden i årsredovisningen? För att kunna förstå och svara på det här ordentligt bör man läsa lite. Den faktiska lönsamheten (när säljaren hellre tackar nej än säljer) i varje sålt exemplar är en så svår fråga att det knappt går att svara på. Men väldigt roliga, svåra, projekt att driva.

179B976E-A248-4CC1-B4C7-7D3430612111.jpeg
 

rouster

Aktiv medlem
Vilken marginal har lbs på cykel?
Men sen finns det ju ingen bransch utom möjligtvis banker som är så kartellstyrd som nybilsbranschen, man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att värdeminskningen som sker när en bil rullar ut från hallen inte har men ett minskat bruksvärde att göra utan helt bygger på upp haussade priser.
Det finns inte många komplexa varor man kan köpa som är så prispressade som en bil (porsche och några till borträknade). Så mycket teknik man kan få för 150.000. Jämför det med båtar, cyklar eller något annat transportmedel så inser du nog snabbt att bilar är billiga. En medelbra mtb med dämpning fram och bak kostar väl 30.000. För typ 120.000 får man en toyota Aygo. 1000 kilo stål och plast i olika former, en motor med hundratals rörliga delar och extrema toleranser, air condition med mera. Många tusentals timmar i utveckling av flera tusen personer.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer