Vilken modell downhill och stig

• Trådstartare Trådstartare yz
  • Start datum Start datum

yz

Medlem
Vilken cykel skulle ni rekommenderas att leta efter om man vill cykla både stig och downhill?
Begagnat är tanken.
Budget mellan 15-20000

Stig och downhill är rätt långt ifrån varandra så kan du förklara typ hur du tänkt köra? En dh suger på stig och en trail hoj räcker inte riktigt till för riktig dh.

Frågan är väl om det är full dh eller lite utförsorienterat med lite lättare parkåka. Nåt mellan trail och super enduro...

Leta efter en Enduro-cykel(150-180mm slag). Så länge cykeln inte är allt för gammal så borde det funka fint för både stig och downhill även om det förstnämnda kanske inte blir så roligt när det går långsammare eller uppför.

Om du sträcker budgeten lite så kan du även få en helt ny enduro:
Edit: (Om XL är din storlek då)

Frågan är väl om det är full dh eller lite utförsorienterat med lite lättare parkåka. Nåt mellan trail och super enduro...
Körde i Isaberg på grön och blå spår.
Hade då en dh cykel men vill även kunna cykla på stigar och vägar samt spår i parkerna.
Tänker att man säkert behöver runt 140 i slag på dämpningen.
Men det finns ju en uppsjö av cyklar att välja mellan och jag har absolut inte koll på vad som är bra känner jag.

Du ska kolla efter en enduro. 150-170 mm slag. Fjädringsvägen är inte jätteviktig så länge ram, gaffel och hjul är styvt.
Exempel på lämpliga hojar som funkar bra för bpde downhill och stig är Giant Reign, Commencal Meta AM, Specialzed Enduro, YT Capra, Canyon Torque, Trek Remedy, Trek Slash.

Körde i Isaberg på grön och blå spår.
Hade då en dh cykel men vill även kunna cykla på stigar och vägar samt spår i parkerna.
Tänker att man säkert behöver runt 140 i slag på dämpningen.
Men det finns ju en uppsjö av cyklar att välja mellan och jag har absolut inte koll på vad som är bra känner jag.
ja, 130 - 150. Det blir en avvägning.

Ett tillägg till mitt inlägg: Jag tycker att det går en gräns mellan 140 och 150 mm. Cyklar med mindre slag är 150 har en tendens att vara byggda för mindre krävande cykling och är därmed vekare/flexigare.
Att köra hårt med tex 140mm fjädring är inga problem när man blivit van, men cykeln kommer slitas onödigt snabbt.

Hur många % stig respektive DH kommer du köra tror du?
Det kommer bli en kompromiss och lämpligtvis kompromissar man åt det hållet man kommer cykla mest. 140-150 om du tänkt cykla mer stig, mer om du tänkt cykla mer DH.

Som nån skrev innan så sliter det hårdare både på dig och cykeln att köra nåt lättare med mindre slag i en bikepark men beroende på hur många timmar det blir behöver det inte vara nåt jätteproblem.

Ja skrev ju 130-150 men då bortser jag från pelikanen. Som barn verkar klara galant på 16'' helstel .
Vi får väl anta att lite mer ambition finns eftersom frågan ställs.

En fullblods-DH är byggd för betydligt tuffare leder än dem du nämner. Samt farter och landningar som det tar ett antal år att träna upp sig till.

En endurocykel fixar däremot bägge dina tilltänkta användningsområden fint. Ska du bara åka utför ett par gånger om året kan du också överväga en krallig trailcykel.

För din budget är det begagnatmarknaden som gäller.

Lycka till!

Som många andra säger, så verkar Enduro vara helt rätt inriktning.

Kan varmt rekommendera den här cykeln om kan tänka dig att köpa nytt.
Dock lite över din budget, men vill ändå tipsa:

Begagnat inom din budget så finns bla:

- YT Capra
- Giant Reign
- Trek Remedy
- Orbea Occam
- Specialized Stumpjumper
- Cube Stereo
- Commencal Meta
- mm....

Jag har en del kunskaper när det gäller märket YT, om du har frågor.

Lycka till!

Fuel Ex kommer duga bra för gröna o blå spår. Finns en hel del på begagnat marknaden nu till vettiga priser. Köp minst Fuel EX 7 från 2020 (gen 5) och framåt. Vill du åka hårdare DH är det bättre att hyra cykel för dagen.

Köp en enduro och hyr DH-cykel vid behov. Även ett bra sätt att kunna testa olika hojar och hitta vad man själv gillar.

Senast ändrad:
Jag satsade på en stigcykel med 140/140 för hemmakörning som det blir till 98% av tiden. Funkar som andra har nämnt fint på allt i Isaberg (även Vallåsen skulle jag gissa, även om jag ej vart där) och sedan för den enstaka gången per år det blir Järvsö/Åre hyr jag en DH-hoj :)

Om du är mer inne på en stigcykel så är det lite rea på Canyon Neuron om du vill ha nytt istället. Den skulle fungera utmärkt på vanliga stigar utan att göra bort sig när det går lite utför. Som de andra säger så kan du hyra en DH om du vill köra lite mer stigar åt det röda/svarta hållet i parken.

Det finns en i din budget och en för några tusenlappar över med lite finare komponenter:
Neuron 5
Neuron 6

Jag hade en Stumpjumper LT (2019) som funkade utmärkt till det du beskriver. Inget man sätter KOM med varken i XC eller DH spåret. Men klart roligare än att trampa runt en Enduro på platten eller en för klen hoj i parken,

Tillbaka
Topp