Vilken MTB med kolfiberram?

ZBert

Medlem
Hej,

Nu behöver jag eran hjälp, har luskat runt och läst i 2 dagar vilken hoj jag ska köpa men kommer inte fram till något slutligt mål. Jag cyklar mest asfalt men även skog/stigar dvs. amatör. Min budget ligger på 15k kr.

Jag var först inne på en RADON hoj med 26"
http://www.bike-discount.de/shop/k1831/a58263/black-sin-6-0.html

Sen började man läsa massa och så fastnade jag lite för en med 29" men hittar inte en med kolfiberram inom min budget. Gillar Radon hojarna men denna 29" har så smal ram så den ser lite konstig och tråkig ut.
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58244/zr-race-29er-6-0.html

Har ni några bra tips ni kan dela med er? Jag har inget problem att beställa från utlandet.

Ok, några frågor. Om du mest cyklar asfalt, varför vill du ha en MTB? Kanske en cross är mer lämpad om du vill kunna köra på väg och grusväg/enkel stig.

Om du har en begränsad budget, varför absolut kolfiber?

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, några frågor. Om du mest cyklar asfalt,
> varför vill du ha en MTB? Kanske en cross är mer
> lämpad om du vill kunna köra på väg och
> grusväg/enkel stig.
>
> Om du har en begränsad budget, varför absolut
> kolfiber?

Jag har nog alltid haft en MTB och det är nog mer utseendet som tilltalar mig och därför är det lite av det självklara valet.

Vill gärna ha kolfiber pga något nytt, alltid haft aluminiumram och vill gärna ha kolfiber nu när man lägger lite mer pengar på en cykel, är väl lite VILL HA faktor med i spelet.

Är det omöjligt med en kolfiberram med min budget?

Jag skickade efter min Cube Reaction GTC Pro från mhw-bike-house.de
Jag betalade 1499 Euro med frakt. Det blev ungefär 13300 kr.
Tycker den känns rätt ok.
/Mats

Bilagor

• Cube-1.jpg
    Cube-1.jpg
    126.9 KB · Besök: 34
ZBert skrev:
>
> Jag har nog alltid haft en MTB och det är nog mer
> utseendet som tilltalar mig och därför är det
> lite av det självklara valet.
>
> Vill gärna ha kolfiber pga något nytt, alltid
> haft aluminiumram och vill gärna ha kolfiber nu
> när man lägger lite mer pengar på en cykel, är
> väl lite VILL HA faktor med i spelet.
>
> Är det omöjligt med en kolfiberram med min
> budget?

Jag vill inte vara en besserwisser, och pratar bara från mina egna preferenser här: För min del är det aptråkigt att cykla på asfalt och grus med en MTB. Med en racer eller cross är det dock riktigt skoj. Att välja bort skoj-cykling p.g.a. utseende känns konstigt prioriterat =)

Det är inte omöjligt med kolfiberram, dock så är det i ärlighetens namn lite begränsande. Det finns utmärkta ramar i alu och stål, att bara titta på rammaterialet är lite onödigt. Det är så många andra saker som spelar större roll. Geometri, typ av hjul, gaffel (om det är en mtb) etc skulle jag titta på långt innan jag bryr mig om vad ramen är gjord i för material.

Macson skrev:
> Jag skickade efter min Cube Reaction GTC Pro från
> mhw-bike-house.de
> Jag betalade 1499 Euro med frakt. Det blev
> ungefär 13300 kr.
> Tycker den känns rätt ok.
> /Mats

Ser riktigt bra ut, är den en kolfiberram? Tycker inte det står någonstans på den sidan vad ramen är tillverkad i för material?

Ex. denna, alu?
http://mhw-bike-house.de/shop/show/...lack-2012/~kid528/~tplprodukt_1/~prid3801.htm

Jodå, det är kolfiber. Vikt 11.0 kg. Jag antar att det är samma ram som på de dyrare varianterna. Det skiljer bara 0.4 kg upp till nästa modell, Reaction GTC SL, som kostar 1999 Euro. Det är väl hjulen som är tyngre, och kanske dämparen. Du kan se på Cubes hemsida:
http://www.cube.eu/29er/reaction-29-gtc-pro/

Jag ser att den bara finns kvar i 17" på mhw-bikes sida nu. Bike-discount har inte haft den här modellen alls, men jag tror den fanns på några andra tyska sidor.

Macson skrev:
> Jodå, det är kolfiber. Vikt 11.0 kg. Jag antar
> att det är samma ram som på de dyrare
> varianterna. Det skiljer bara 0.4 kg upp till
> nästa modell, Reaction GTC SL, som kostar 1999
> Euro. Det är väl hjulen som är tyngre, och
> kanske dämparen. Du kan se på Cubes hemsida:
> http://www.cube.eu/29er/reaction-29-gtc-pro/
>
> Jag ser att den bara finns kvar i 17" på
> mhw-bikes sida nu. Bike-discount har inte haft den
> här modellen alls, men jag tror den fanns på
> några andra tyska sidor.

Låter isåfall rätt intressant, vilken sida har den i lager med 20" ram samt 29" hjul som jag förmodligen behöver. Är 183 lång.

Det ser ut vara dåligt med de större storlekarna. Du får leta vidare. Cubes ramar för 29-ers är 17, 19, 21, 23. Jag har en 21-tummare. Är 182 cm och grenlängd 90 cm. Storleken blev bra för mig. Med en 19-tummare hade det blivit väldigt hög sadelstolpe.

Macson skrev:
> Det ser ut vara dåligt med de större
> storlekarna. Du får leta vidare. Cubes ramar för
> 29-ers är 17, 19, 21, 23. Jag har en 21-tummare.
> Är 182 cm och grenlängd 90 cm. Storleken blev
> bra för mig. Med en 19-tummare hade det blivit
> väldigt hög sadelstolpe.

Jag är som sagt 183 med en grenstolpe på 90cm jag med, mätte om =) Då lär jag oxå beställa en 21-tummare, du är antagligen nöjd med storleken?

Letar vidare.

Senast ändrad:
Macson skrev:
> Det ser ut vara dåligt med de större
> storlekarna. Du får leta vidare. Cubes ramar för
> 29-ers är 17, 19, 21, 23. Jag har en 21-tummare.
> Är 182 cm och grenlängd 90 cm. Storleken blev
> bra för mig. Med en 19-tummare hade det blivit
> väldigt hög sadelstolpe.

Letat och letat utan framgång, men tänkte lite på din sadel, har du den så mycket utskjuten som bilden visar? Funderar ifall man inte ska ta 23 ram istället för det ser lite överkant mkt uttdragen sadel på din?

Nån som har koll på om Cube Reaction GTC PRO 29er finns att få tag på nånstans i Europa?
Beställde först från Bike Boarder och sen mhw-bike-house.de men ingen av de kunde leverera trots "omedelbar leverans" enligt sina hemsidor, är 17" jag är ute efter.

Tips på annan likvärdig utrustningsmässigt och pris 29er funkat självklart oxå, leverans nu :)

Tillbaka
Topp