Vilken MTB ska jag köpa?

utommyl

Medlem
Vilken MTB ska jag köpa?
Jag är sen många år landsvägscyklist och funderar nu på att skaffa en MTB för att kunna variera min cykelträning. Då jag är dåligt insatt i MTB-cyklarnas värld, vill jag därför ha lite tips.

Jag har tänkt mig en cykel för max 10000 kr.
Jag ska inte tävla eller åka extrem terräng eller downhill. Det blir mest motionscykling på hyfsade stigar och framför allt grusvägar. Nåt tips jag hörde var att det var en fördel med cykel där man kan låsa framgaffeln från styret. Vad säger ni?

Vilken storlek på hjulen bör man välja?
Vilket märke?
Vilken typ av ram?
Vilka komponenter?
O S V...

Tacksam om jag får lite hjälp och tips av er som har erfarenhet och kunskap.

Vilken MTB ska jag köpa?
10000kr - hardtail i aluminium

Hjulstorlek spelar inte så stor roll. Om du är kortare än 175 kanske en 27,5 är vettigt, är du längre än 185 köp dig en 29. Om du är i mitten: Eftersom du inte verkar sugen på teknisk stig eller den typ av cykling skulle jag föreslå 29.

Den cykling du beskriver låter som något för en XC-cykel. Minst 90% av alla hardtails för vuxna är av den typen så du kan köpa vilken som helst i princip.

Komponenter behöver du inte bry dig om du köper den Canyon eller Radon som din budget tillåter så kommer du få bra grejer och en fin luftgaffel med lockout. Då köper du osedd och får en låda hem med cykel i.

Skall du köpa hos lbs är det lite knepigare men en bra Cube eller nån hygglig Scott eller Trek borde gå att lösa inom budget men det är mer vanskligt då prisnivåerna varierar.

Vilken MTB ska jag köpa?
Kristoffer är ju en av happys mest pålitliga arbetshästar i kundmottagningens allra mest utsatta del, ytterst svårprovocerad och sällan ful i mun. Är det inte dags för en insamling o överlämning av blomsterkvast och blomcheckar i sällskap med lokaltidningsreporter snart?

Vilken MTB ska jag köpa?
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Kristoffer är ju en av happys mest pålitliga
> arbetshästar i kundmottagningens allra mest
> utsatta del, ytterst svårprovocerad och sällan
> ful i mun. Är det inte dags för en insamling o
> överlämning av blomsterkvast och blomcheckar i
> sällskap med lokaltidningsreporter snart?

+1

Vilken MTB ska jag köpa?
Kristoffer R skrev:
> >
> Komponenter behöver du inte bry dig om du köper
> den Canyon eller Radon som din budget tillåter
> så kommer du få bra grejer och en fin luftgaffel
> med lockout. Då köper du osedd och får en låda
> hem med cykel i.

Ett alternativ till tyskarna Canyon och Radon är märket White från XXL Sport och vildmark.

Fördelen med White är att du kan känna och klämma på cykeln innan köp.

Vilken MTB ska jag köpa?
Skogsgubben skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kristoffer är ju en av happys mest pålitliga
> > arbetshästar i kundmottagningens allra mest
> > utsatta del, ytterst svårprovocerad och
> sällan
> > ful i mun. Är det inte dags för en insamling
> o
> > överlämning av blomsterkvast och blomcheckar
> i
> > sällskap med lokaltidningsreporter snart?
>
> +1

Haha, ni är för goa. :D Tack!

Vilken MTB ska jag köpa?
Efter otaliga timmar internetcykling blev det en Grand Canyon al 6.9 för mig, efter att ha jämfört med bl.a. Radon och en hel del andra. Bestämde mig efter att jag läst att den vunnit ett test i en cykeltidning och för att den är lite lättare. Jag kan rekomendera den, men köp en som faller dig själv i smaken. =)

Vilken MTB ska jag köpa?
jonja skrev:
> Kristoffer är ju en av happys mest pålitliga
> arbetshästar i kundmottagningens allra mest
> utsatta del, ytterst svårprovocerad och sällan
> ful i mun. Är det inte dags för en insamling o
> överlämning av blomsterkvast och blomcheckar i
> sällskap med lokaltidningsreporter snart?

Du är ju happys mästare av konstiga kommentarer och efterblivna fix-idéer. Ska vi inte skramla ihop till ett sunt förnuft?

Vilken MTB ska jag köpa?
Nybörjartips från nybörjare

Jag började cykla mtb förra året...

I och med detta köpte jag en Trek 4300 hardtail 26 tum... Vilket slöseri med pengar, denna gav jag bort senare.

Köp något rejält från början... Heldämpat ger en halleluja upplevelse för röven.

29tum
Trek Remedy
Shimano komponenter är bra grejer

Vilken MTB ska jag köpa?
Tack för alla bra tips!
Nu har jag lite "kött på benen" och ska börja kolla lite mer aktivt, men fortsätt gärna komma med fler bra tips, ni som har några.

Tillbaka
Topp