Vilken MTB XC bör jag köpa?

Stoneleif

Medlem
Hej!

Är på jakt efter en ny MTB XC. Jag har idag en HT i 20k klassen som funkar helt okej men vill uppgradera mig. Jag vill börja tävla i långlopp men tycker även att det är kul att snurra runt på XC banor även om långloppen kommer vara prio. Min första fundering är om jag bör satsa på en HT eller en snabb FS? Lite orolig att jag ångra mig på långloppen om jag har en FS.

Jag tänker mig ett tak på max 70k men lite billigare vore trevligt också. Vore schysst om jag kan få lite konkreta exempel på bra cyklar, tack!

Du kommer ångra dig fort om du köper ht ... Allebike och bcf är prisvärda hojar "från" Sverige. Youtuba lite på xc hojar Annars. ? Finns ju lite små geometri skillnader , slaglängd och annat personligt finlir

Kanske kan en Supercaliber vara en kompromiss. 9.7 ryms inom din budget men har rätt trist gaffel.

Är det långlopp så är det klassisk "marathonspec" som gäller. 100-120 mm och trampeffektiv. För din prisbil är nya Allebike Majestic facelift troligen det perfekta valet. Men det finns mycket att välja och lite skall man trots allt köpa med hjärtat. Det spelar ingen roll om du objektivt har den bästa cykeln, men hjärtat hellre rullat på något annat.

Med dina givna krav så tycker jag absolut att en Allebike Majestic Facelift vore lämplig.

Den där är jag också lite sugen på... Öhlins gör ju grymma dämpare, men lite lurigt att få tag på delar? Nån som vet nåt mer om hur det går för dem, den här nyheten var lite oroande:

Majestic Facelift ser ovanligt bra ut tycker jag, hoovrar med köpknappen där när den kommer med en mer svensson-aktig spec.
Öhlins/DT-Swiss är säkert bra grejer men är för exotiskt för mig.

Annars är ju tipsen bra Oiz och Supercaliber, kanske ska lägga till nya Epic 8 eller World Cup?

Håller med . Hann inte mer än trycka på köpknappen för en ny ram . Så dök denna upp i flödet .. Ligger nog före allebike för mig . Kanske ..
Den ser ju otrolig ut. Jag har en M10 från 2021. Ser ut att vara samma spec? Gav 47 000 för min vill jag minnas. Men priserna har ju gått upp

Någon som köpt cykel över nätet från TCM?

Jag valde att betala med faktura 14dagar, men har inte fått något skickat till mig än. Har mailat och frågat TCM så det löser väl sig, men är lite nyfiken.

Premiär imorn
IMG_7355.jpeg

Ok, tänker att det känns tvärtom men man vänjer sig kanske?
Ja det kom typ direkt, lätt och vänja sig vid mellanläget. Väldigt lagom i tekniska backar som vi har gott om på Göranbanan.

Jobbigast är att droppern nu sitter ovanför styret, det sitter ju i hjärnbalken att jag inte behöver ändra greppet för och sänka den.

Tillbaka
Topp