Vilken olja till Marzocchi?

Curt

Ny medlem
Hej!
Har köpt en billig OEM-gaffel, Marzocchi EXR Pro AIR 105, och ska kolla oljan. Har förstått av andra trådar att de orangutanger som enligt många inlägg sköter påfyllningen av originaloljan inte är världens exaktaste. Tänker därför byta olja och hälla i volym enligt manualen på M´s hemsida. Men vilken viskositet ska jag välja? LEO skriver "Motorex10 SAE" och M skriver på något ställe i sin undermåliga multimanual 7,5 SAE. Utgår ifrån att det funkar med vilken mc-gaffelolja som helst bara SAE är rätt...
Tänkte besöka någon av mc-butikerna på pojkarnas gata i Karlstad imorgon och köpa, men behöver veta vilken som passar bäst.

Curt

Jag valde 7,5 W, tror att det är det som är i dämparen orginal. Vill man experimentera kan man ju prova 5 eller 10 W. Egenskaperna förändras givetvis och kan ju vara önksvärt beroende på tex din vikt eller körstil.

Jag är flugviktare i sammanhanget och för mig har det funkat bra med 5W, trots 7,5 enligt manualen. För min vikt fick jag en följsammare och kvickare gaffel. Passar bra för mig.

Inte vilken olja som helst, absolut inte en gaffelolja med packningssvällande tillsatser! Köp Motorex gaffelolja, den är både billig och bra, finns på CykelCity eller hos din MC handlare - och ja, priset är samma var du än köper just den oljan. Ca 100kr för en liter och det räcker till 4-8 oljebyten beroende på gaffel. SAE 5W, 7.5W eller 10W, snabb, medel eller långsam dämpning. Standard är 7.5W i Marzocchi gafflarna och om dämpningssystemet är HSCV så rekommenderas endast 7.5W. Har ändå kört med 10W i min HSCV Z1 Fr och det fungerar fint det med, lite mer dämpning som är lite mer lättjusterad.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Med 10 W i min gaffel (MXR-Coil -02 )så blir den som sirap. Jag kör nu på 5 W vilket ger en mer följsam och kvickare gaffel som klarar små ojämnheter bättre.

/ M

Som vanligt får man bra och klargörande svar på det här eminenta forumet!
Måste säga att HappyMTB är en källa till glädje i höstmörkret...

Curt

MC-varuhuset hade Spektro 5W rätt billigt. Däremot har jag inte hittat 7,5W men det kan ha att göra med att jag inte letat så noga.

Jag funderar på att hälla 15W i den DJII:a som jag hoppas på att få denna vecka. Isf får jag återkomma med hur det blev.

/rikard

15W kommer bli snabbt med den lasten jag tänkte lägga på. Gaffeln blr dessutom lite snabbare när man kört den varm. =)

/rikard

Spectro gör 7.5wt. som "special" till BMW motorcyclar - kostar samma som vanligt Spectro. MC_Varuhus brukar har hemma

Det finns väl inget mysko kemiskt som förhindrar att man blandar 5 och 10 för att få 7,5 eller något finjusterat därikring? I vilket fall säger jag som Pippi Långstrump; så brukar JAG göra, och det går så bra SÅ.

Väldigt OT om olje-häx-blandningar:

Jag brukar blanda i STP's oljeförtjockningsmedel i mineraloljan (motorolja) i veteranbilen för att få lagom tyst och fin gång. Då kan man verkligen snacka om förtjockning. Man får värma flaskan för att få ut den sista decilitern av sirapen som finns där i. När man sedan har varmkört motorn en stund har oljan fått en sån där härlig, lagom tjock konsistens. Tur att man bara kör gammelbilen på sommarhalvåret utan riktiga kallstarter. :D

Så, nu vet alla det... ;)

Erik H: Jag kan inte se något skäl till att det inte skulle gå att blanda två olika oljor av samma märke och typ med olika viskosistet för att uppnå en "mellanviskositet".

Tillbaka
Topp