Vilken racerpedaL?

• Trådstartare Trådstartare Pedalvill
  • Start datum Start datum
P

Pedalvill

Guest
Vilken racerpedaL?
Normalt kör jag mtb:n och cyklocrossen med mtb-dojjor och spd-pedal. Ska nu åka ett landsvägslopp och har därför skaffat lätta racerskor. (På rea). Vilken pedal bör man satsa på? Shimano 540, duger den? Eller 105 eller ultegra? Eller nåt annat?

Vilken racerpedaL?
540 är helt ok. Själv tycker jag att Look är bättre pedaler, men det är en smakfråga.. De billigaste Look Keo pedalerna är mycket prisvärda

Vilken racerpedaL?
Jag väntar på mina DA spd-sl, dom lär vara lite annorlunda i år men alla jag har haft tidigare är superbra ! :-)
Har haft Ultegra spd-sl på tempocykeln förut, dom funkar precis lika bra som DA fast är tyngre... funktionen är dock likvärdig !

Senast redigerad av en moderator:
Vilken racerpedaL?
540 funkar bra, kör på de och har gjort det i ett år, Inget strul, lager funkar bra...kan iof inte jämföra de med ngt annat märke eller utförande men d är iaf ganska stor skillnad på de och SPD

Vilken racerpedaL?
Har nyss bytt till look efter att ha kört ett par säsonger med 540.
Bytet orsakades huvudsakligen av att ena pedalen ganska snabbt blev trög. Någonting med lagret som jag inte lyckades åtgärda.
Med detta kan jag inte påstå att 540 är dåliga. Den andra pedalen funkade hur bra som helst.
Om de nya Keo Carbon-pedalerna är så mycket bättre (= jag snabbare cyklist) och värda sitt högre pris är en annan fråga. Mest handlar det nog om utseende och viktbesatthet (jag har så tung ram att jag desperat plockat på små nätta och lätta ting).

Men visst är jag en mer harmonisk människa med Look-pedaler än med 540.
Dessutom bytte jag till campa under vintern och shimano-pedaler i vevarmarna skulle ha blivit för mycket för mitt stackars svaga stilpolisiära hjärta.

Vilken racerpedaL?
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom bytte jag till campa under vintern och
> shimano-pedaler i vevarmarna skulle ha blivit för
> mycket för mitt stackars svaga stilpolisiära
> hjärta.

Pedaler är ok.

cranks.jpg ht=480

Vilken racerpedaL?
Snabb men/och kvalitativt taskig replik.
Råkade bara ha blden liggandes i mobilen och orkar inte göra en bättre.
Sabbar vi tråden här och nu?

Bilagor

• look.jpg
    look.jpg
    87.9 KB · Besök: 17
Vilken racerpedaL?
Yess. Tack Rback för den - nu har jag en verklig orsak att skaffa nya skor (Sidi) när campafieringen är klar.

Ja, och på tal om pedaler så vill jag också slå ett slag för Time RXE. Billiga, lätta och dessutom är de billiga till priset och väger lite. 4 bra orsaker att köpa dem således. Dessutom funkar de fint.

Vilken racerpedaL?
Är det bara jag som kör Speedplay och är nöjd med dem? Kan iaf rekommendera deras Zero-modell.
Campa med Shimano-pedaler!! Ujujuj, ni är modiga. Ingen stilpolis som tänker hugga på det?

Vilken racerpedaL?
slors skrev:
> Campa med Shimano-pedaler!! Ujujuj, ni är modiga.
> Ingen stilpolis som tänker hugga på det?

Ja jag försökte ju.

Enda shimano som finns kvar när jag är ute och kör racer är ett par skoskydd och en huva under hjälmen.

Vilken racerpedaL?
Jag är ute efter ett par pedaler och skor till min blivande racer. Har aldrig kört racer innan så jag vet inte vilka pedaler jag ska ha.

Någon av dessa fungerar jag att köpa:

18644_062348.jpg
18645_062349.jpg
18137_143146.jpg

Look KéO Classic____________Look KéO Sprint____________Look KéO Carbon

18324_061810.jpg
18328_061816.jpg
18326_061813.jpg

Time RXE__________________Time RXS___________________Time RXS Carbon

(Får man inte använda tab i koden här?)

Vilka är att föredra? Vad skiljer dem åt förutom vikt och design? Har hört mer om Look-pedalerna än om Time.

Sen så funderar jag på ett par Sidi Genius 5.5, har hittat de för 172€ som lägst. Men det känns lite för dyrt. Om man istället tar ett par Genius 5, kommer man märka någon skillnad i att inte ha kolfibersula? Har två par Shimano till mtb'n , en med och en utan kolfibersula. Tycker mig märka skillnad på dem, men det kanske är inbillning? =)

Vilken racerpedaL?
det finns bara en pedal för en äkta gramjägare <http://www.keywin.com/>
(Det finns även en mailadress till Keywin där, tro dock inte de svarar på den.)

Vilken racerpedaL?
Engström skrev:

> Sen så funderar jag på ett par Sidi Genius 5.5,
> har hittat de för 172€ som lägst. Men det
> känns lite för dyrt. Om man istället tar ett
> par Genius 5, kommer man märka någon skillnad i
> att inte ha kolfibersula? Har två par Shimano
> till mtb'n , en med och en utan kolfibersula.
> Tycker mig märka skillnad på dem, men det kanske
> är inbillning? =)

varför stirrar du dig blind på sidi skorna då, om du kö shimano skor på mtb o vet att de passar dig? :D shimano skor finns ju me kolfibersula för bra mycket mindre än 172 euro :D

Vilken racerpedaL?
Jensen skrev:
> varför stirrar du dig blind på sidi skorna då,
> om du kö shimano skor på mtb o vet att de passar
> dig? :D shimano skor finns ju me kolfibersula för
> bra mycket mindre än 172 euro :D

Helt sant =) Men är sugen på att testa Sidisarna, sen så kommer hela hojen i övrigt att vara helt Shimano-fri så det blir kanske lite konsigt. ;-)

Vilken racerpedaL?
Åk ner till Cykelcity. Prova, fråga och köp de som är bäst.

Angående pedaler kör jag med Time RXE, lite mjuka/skumma att komma i men annars fungerar de mycket bra. Sägs hålla längre än Looks klossar med tanke på att man inte går på de på samma sätt läste jag här om dagen i Cykelcitys katalog. Om det stämmer eller inte vet jag inte än.

Vilken racerpedaL?
Jag har ett par stora tofflor som jag trär utanpå cykelskorna (diadora med look-klossar) för att skydda dem. Har mycket grus att gå (eller hasa med tofflorna) över innan jag sätter mig på cykeln.
Har inte frågat grannarna men jag utgår från att de är djupt imponerade.

Vilken racerpedaL?
Gjorde en liten jämförelse mellan 26 europeiska butiker och deras pedalpriser på några Look, Time, Crank Brothers och Campagnolo-pedaler. Om någon är intresserad av listan så säg till, eller så skriver jag bara de billigast. =)

Vilken racerpedaL?
Tyska tidningen Tour testade i nummer 8 2005 12 olika pedaler bla Look Keo Carbon, Dura-Ace SPD-SL (PD-7800), PD-R540, Record Pro-Fit, Look Kéo Carbon CrMo och Time RXE
Läs mer om testet här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1646&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=10
(Där man även kan tanka hem hela testet mha betalfax för 2 Euro)

Kort sammanfattat så tyckte de att flera av de 'stora' (Campa, Look, Ritchey, Shimano och Time) har pedaler som är varianter av det ursprungliga Look-konceptet.
Shimanos SPD-SL är en av de nyaste varianterna och då också något bättre än konkurrenterna.
Åtminstone i DA-varianten, de enklare modellerna tappar flera av fördelarna med DA SPD-SL-pedalerna.
De anmärkte också på att Look-klossarna slets fort.

Att de ansåg att DA SPD-SL var bättre än konkurrenternas varianter av det ursprungliga Look-konceptet beror på flera av de faktorer som de testade.
Vikten: DA SPD-SL=352g PD-R540=400g Ex på konkurrenter: Record Pro-Fit=404g, Kéo Carbon CrMo=293g, Time RXE=360g (inkl klossar)
Bygghöjd: DA SPD-SL=14mm PD-R540=17mm Ex på konkurrenter: Record Pro-Fit=21mm, Kéo Carbon CrMo=16mm Time RXE=12mm (avst sula till axelmitt)

För den som vill ha lättast möjliga pedal+kloss och lägsta bygghöjd är Speedplay ett alternativ, men det krävs en adapter för klossen om skorna bara har LOOK-infästning.
Det ökar både vikt och bygghöjd (något).
Tour tycker dessutom att Speedplay, Campa, Time och Look-klossar är likvärdiga att gå på (utan 'kloss-skydd) (SPD-SL var de bästa)

Men det har hänt en del sedan dess.....
Campa har tydligen insett att deras pedaler är föråldrade jämfört med konkurrenternas och de tillverkas inte längre.
Förhoppningsvis kommer de med en bättre inom kort, konkurrens behövs.

Shimano har i sin tur förnyat SPD-SL modellerna, åtminstone i DA (heter nu PD-7810) och Ultegra (heter nu PD-6620)
Den verkar bara vara marginellt annorlunda, men den är faktiskt både ngt lättare (12g), ytterligare en mm lägre bygghöjd och dessutom billigare! Dessutom borde pedalkroppen troligen ha längre livslängd pga av metall-'locket' ovanpå axeln istf plast-varianten hos den tidigare modellen.
Här är två bilder där skillnaden syns tydligt:
Gamla SPD-SL(7800):
SHPD7800.jpg

Nya SPD-SL(7810):
SHPD7810.jpg

Uppmätta vikter
PD7800 (exkl klossar, skruvar o brickor): 288g
PD7810 (exkl klossar, skruvar o brickor): 276g
Klossar, skruvar o brickor: 72g

Priser o modeller
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=345

/Håkan

EDIT: Uppmätta vikter för PD7800 och PD7810

Vilken racerpedaL?
HåkanC skrev:
> Att de ansåg att DA SPD-SL var bättre än
> konkurrenternas varianter av det ursprungliga
> Look-konceptet beror på flera av de faktorer som
> de testade.
> Vikten: DA SPD-SL=352g PD-R540=400g Ex på
> konkurrenter: Record Pro-Fit=404g, Kéo Carbon
> CrMo=293g, Time RXE=360g (inkl klossar)
> Bygghöjd: DA SPD-SL=14mm PD-R540=17mm Ex på
> konkurrenter: Record Pro-Fit=21mm, Kéo Carbon
> CrMo=16mm Time RXE=12mm (avst sula till axelmitt)

Ok, jag fattar att dessa uppgifter bara är en del av hela testet men siffrorna understryker knappast varför Shimanos pedal skulle vara bättre. Där är ju t.ex Keo Carbon rejält lättare än SPD-SL och Time är bara 8 g tyngre - inklusive klossar märk väl.
Således är Time bäst ;-)

Mina egna Keo Carbon väger förövrigt 229g men de är kanske någon annan variant av den ovan nämnda.

Nåja. Testet innhehåller säkert allt sådant som känsla, anläggningsyta mot foten, slitage osv. så förmodligen är allt i sin ordning.
När Finska tidningen Fillari-lehti gjorde ett liknande test i 100€-klassen ("Ultegranivå") så var det Look och Time som plockade flest poäng.

Jag får intrycket av att skillnaden mellan billiga och dyra Time, Look-pedaler är mindre än hos Shimano. Om resonemanget stämmer borde man alltså gå på DA-pedaler för att få något som kan slå konkurrenterna på fingrarna - eller tårna.

Håller man sig till billigare torde alltså Time och Look vara köpvärda.

Crankbrothers Quattro och Speedplay zero fanns i samma test. Den förstnämnda kom sist och Speedplay fick samma slutpoäng som Shimano.

Edit: stavning.

Vilken racerpedaL?
rback skrev:
>
> Ok, jag fattar att dessa uppgifter bara är en del
> av hela testet men siffrorna understryker knappast
> varför Shimanos pedal skulle vara bättre.
Visst är det bara en del av hela testet

> Nåja. Testet innhehåller säkert allt sådant
> som känsla, anläggningsyta mot foten, slitage
> osv. så förmodligen är allt i sin ordning.
Det kompletta testet innehöll allt detta.

> Mina egna Keo Carbon väger förövrigt 229g men
> de är kanske någon annan variant av den ovan
> nämnda.
Nja, vikten anges inkl klossarnas vikt (eftersom de olika pedalerna har olika klossar)

> Crankbrothers Quattro och Speedplay zero fanns i samma test.
De fanns även med i Tours test och rekommenderades ffa för den som vill ha ngt annat än ytterligare en variant på Look-pedalerna.

/Håkan

Vilken racerpedaL?
Här kommer en liten prislista, har inte med några Shimano då jag inte är intresserad av dem. ;-)
Look KéO Carbon
ProBikeKit	92,76
Profirad	94,55
Bike-Box	99,00
Boc24.de	99,99
Roseversand	109,00

Look KéO Classic
ProBikeKit	41,07
Action Sports	44,90
Radsport	45,00
Bike24		45,00
Poison		46,90

Look KéO Sprint
ProBikeKit	60,96
Radsport	65,00
Bike-Box	67,50
Ribble		72,95
Profirad	73,55

Time RXE
Bikexperts	44,75
H&S Bike Dis.	44,90
Bike-comp..de	47,90
Bike24		49,90
Ribble		51,04

Time RXS
S-tec		59,00
Bikexperts	69,85
H&S Bike Dis.	69,90
Bike-comp..de	79,00
Bike-Box	79,00

Time RXS Carbon
Bikexperts	86,95
Ribble		110,63
Hibike		109,99
Cyclecomp.	117,75
H&S Bike Dis.	119,90

CrankBrothers Quattro SL
Bike-Comp..de	77,00
Bike-Box	78,00
ATC		88,92
Bike24		89,00
StarBike	89,00

Campagnolo Chorus
H&S Bike Dis.	119,00
Bike-Box	119,00
Profirad	119,95
Bike-comp..de	120,75
Bikexperts	124,95

Campagnolo Centaur
Profirad	104,55
H&S Bike Dis.	109,00
Cyclecomp.	125,28

Reserverar mig för eventuella felaktiga uppgifter och ansvarar ej för fysiska och psykiska skador.

Jag har inte kollat om det är samma årsmodell på pedalerna och jag har inte kollat fraktkostnaden.

=)

Vilken racerpedaL?
Och i detta mitt Finland får man pröjsa 110€ för KéO Sprint och 99€ för RXS.
- bara så ni vet alla ni som bryr er något oerhört.

Tillbaka
Topp