Vilken ram - och hjulstorlek passar Junior som är 150 cm lång?

niskabike

Aktiv medlem
Jag köpte en MTB cykel av modell Merida Matts där säljaren på hemsidan angav "Rekommenderad användarlängd: ca 145-165 cm". Mitt barn är 150 cm lång, så jag slog till. Nu har cykeln levererats (men jag har fortfarande öppet köp) och jag tycker att cykeln ser lite liten ut. Hjulen är 26 tum. Ramstorlek framgår ej, men jag har mätt den till 34 cm (jag tror att jag mätt rätt). Mitt barn är 150 cm långt och har innerbensmått 72 cm. Har jag gjort ett dåligt köp eller är det rätt?

Tack. Det är min känsla också. Men frågade en annan säljare på annan affär och han säger att modellen är perfekt om man är 150 cm.

Tittade även på meridas hemsida och där rekommenderar de också cykeln om man knappar in att man är 150 cm.

Knepigt. Någon mer som vill tycka till?

Är väll ingen nackdel att ha låg standover? Jag har cyklat på 26 tum i massor av år jag är 178 cm. Cykeln är nog perfekt för 150cm. Frågan är hur länge du tycker den ska passa?

Jag tror de flesta här skulle gått direkt på 27,5" från den längden. I övrigt är det lite svårt att säga om den ser för liten ut för honom eftersom vi inte kan se hur han sitter. Kan du posta bild, eller skulle det kräva nån sorts montering som du kanske inte vill göra iom öppet köp?
Hur lång är styrstammen? Har sadelstolpen set-back? Om svaren är "kort" och "nej" så kan det vara en möjlighet till ändringar om du gillar cykeln i övrigt. Men iom att du har öppet köp så tycker jag du ska lämna tillbaka o köpa en 27,5" i strlk 14-15". Ta med pojken så han får prova storleken.

EDIT. Möjligen har jag blandat i hop det för nu hittar jag inte den modell jag tänkte på...

Senast ändrad:
Jag tror de flesta här skulle gått direkt på 27,5" från den längden. I övrigt är det lite svårt att säga om den ser för liten ut för honom eftersom vi inte kan se hur han sitter. Kan du posta bild, eller skulle det kräva nån sorts montering som du kanske inte vill göra iom öppet köp?
Hur lång är styrstammen? Har sadelstolpen set-back? Om svaren är "kort" och "nej" så kan det vara en möjlighet till ändringar om du gillar cykeln i övrigt. Men iom att du har öppet köp så tycker jag du ska lämna tillbaka o köpa en 27,5" i strlk 14-15". Ta med pojken så han får prova storleken.

Tack för bra svar. Cykeln i fortfarande i kartong och jag hade tänkt att ge bort den på födelsedag om två veckor. Men jag tror man får montera den och bibehålla öppet köp, så jag skall se om jag kan få fram måtten. Men att låta honom prova den får nog bli på födelsedagen isåfall. Fast just nu lutar jag lite åt att lämna tillbaka cykeln. Fast säljaren hävdar bestämt att cykeln är perfekt och att den fungerar upp till man är 160 cm. Dessutom gillar jag denna cykel och har svårt att hitta någonting motsvarande som är lite större. Jag har tittat på Frog 73, men den verkar vara slutsåld överallt.

Jag hittar en reach av 364 mm på en 26" Matts med 343 mm sadelrör. Det är ok för en vardagcykel till 150 cm. För stigcykling är det redan kort till 150 cm och blir mycket för kort när barnet växer.

Som jämförelse: jag köpte just en stigcykel med 360 mm reach till min son som är 127 cm.

Min son kommer framförallt använda cykeln till att cykla fram/tillbaka från skolan (cykelväg). Men min förhoppning är att vi kan cykla en del på stigar i skogen också. Det blir dock inte så avancerad cykling isåfall. Han har inte varit så intresserad tidigare, men det har nog varit delvis mitt fel som gett honom begagnade cyklar...

Kan jag få några köptips på passande cyklar? Jag tittade som sagt på Frog 73, men den verkar slutsåld överallt.

Då det inte är en lågpriscykel och jag anar att du hoppas den ska hålla minst ett år eller gärna två så hade jag valt en större.

I meningen "Det blir dock inte så avancerad cykling isåfall." tycker jag du ska lägga till ett "till att börja med"

Vår minsting är ca 145 och jag har beställt en Trek Merlin med Small-ram och 27.5.
XS kanske hade varit optimalt nu, men han provsatt en Small och det funkar och när den kommer är han säkert minst 147.
Han har testat brorsans Specialized Pitch Small (2018) och det gick bra, om än aningen långt till det (lite onödigt breda) styret (som jag inte får kapa 2 cm på...)

(Jag vet att Merlin inte är den optimala stigcykeln, med pissig fjäderdämpare, brant HTA och treks egna 135-boost-standard, men jag hittar inget bättre alternativ i den prisklassen som man vågar låta stå på skolan etc. 2021:an fanns i alla fall med 1x10 Deore, så det kändes som ett rätt i alla fall och färgen gick hem med ett leende. Lång väntetid bara...)

Köp en cykel me medium ram. köp en separat ful ram i rätt strlk begagnad, helst i fula färger. Flytta över allt t den fula ramen, plasta in den nya ramen o ställ på vinden tiss den passar. Vips så haru en stöldsäkrare hoj.

Då det inte är en lågpriscykel och jag anar att du hoppas den ska hålla minst ett år eller gärna två så hade jag valt en större.

I meningen "Det blir dock inte så avancerad cykling isåfall." tycker jag du ska lägga till ett "till att börja med"

Vår minsting är ca 145 och jag har beställt en Trek Merlin med Small-ram och 27.5.
XS kanske hade varit optimalt nu, men han provsatt en Small och det funkar och när den kommer är han säkert minst 147.
Han har testat brorsans Specialized Pitch Small (2018) och det gick bra, om än aningen långt till det (lite onödigt breda) styret (som jag inte får kapa 2 cm på...)

(Jag vet att Merlin inte är den optimala stigcykeln, med pissig fjäderdämpare, brant HTA och treks egna 135-boost-standard, men jag hittar inget bättre alternativ i den prisklassen som man vågar låta stå på skolan etc. 2021:an fanns i alla fall med 1x10 Deore, så det kändes som ett rätt i alla fall och färgen gick hem med ett leende. Lång väntetid bara...)

Är det denna? https://www.sportson.se/produkt/marlin-5

Hittar inte något med 27,5 i barnkategorin: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/barncyklar/c/B506/

I och med att din son var 150 cm igår misstänker jag att han har växt lite till nu...
Med det vill jag säga att killar i den storleken kan växa som ogräs. Vill du ge honom en cykel som han tycker är rolig till våren så tror jag att du behöver skaffa nåt som han kan växa i.
(Som referens kan jag berätta att båda mina två äldsta barn har lyckats växt ur cyklar på 6 månader.)

Vad tror ni om Rockrider från Declathon? Denna rekommenderas från 150cm, den har hydrauliska bromsar och singelklinga.

AFC28B9D-3E60-4412-B4AB-79007FBA8874.jpeg

Marlin, inte Merlin hette den visst.
Vi väntar på en 7:a som är 1x10. Kanske skulle bli billigare att köpa någon enklare med trippelvev och bygga om, men orkar inte.
Vet inte hur mycket annat som skiljer.
Men den här är det i alla fall.
Smala fälgar har den också. Men jag räknar med att han vuxit ur den innan han väger 50 kg och då borde sidkraterna inte vara så stora. Jag visste inget om breda fälgar tidigt 2000 när jag åkte 26":are med 19 mm fälgar och vägde närmare 80, så det funkar nog även om det inte är modernt och happykorrekt...

Vad tror ni om Rockrider från Declathon? Denna rekommenderas från 150cm, den har hydrauliska bromsar och singelklinga.

Visa bilaga 451755
Har ingen aning om hur MICROSHIFT ADVENT presterar i drivlinan.
Ramen verkar lika omodern (eller föga stiganpassad och happyinkorrekt) som Marlin med HTA på 69.5°.
Vad det är för kvalitet på hjul, lager mm framgår ju inte.
Priser var ju lågt i alla fall...

Funkar den är det väl ett kap, men krånglar det så kan det vara krångligare att ha köpt på postorder...
Vår stora grabb fick en Specialized Pitch Comp 2018 och det var mycket krångel med växlarna på den. Bak blev det ingen ordning förrän Sportson bytte wire och hölje.
Fram droppade den kedjan helt oväntat ganska ofta. Jag provcyklade och 10-20 växlingar kunde gå bra och så ramlade den plötsligt ner och lade sig på vevlagerhylsan. Till slut bytte Sportson vevpartiet och sen funkade den. Då var det (frånsett lite resorts och väntetid) skönt att ha köpt i butik...
Postorder funkar säkert oftast och ibland har de visst avtal med så man kan få hjälp i verkstäder hemma med garantianspråk. Det har skrivits i andra trådar om sånt. (Kanske var Canyon?)

Postorder funkar säkert oftast och ibland har de visst avtal med så man kan få hjälp i verkstäder hemma med garantianspråk. Det har skrivits i andra trådar om sånt. (Kanske var Canyon?)

Jag skall kolla om jag kan få bättre spec. Tanken är att köpa den över disk, jag har en butik ganska nära - finns 3 st i lager.

Tillbaka
Topp