Vilken ramstorlek kör ni runt 170cm ?

Nico

Medlem
Tjena,

Jag kände att det var dags för en ny cykel o försöka komma igång med trampandet lite mer o sluta lägga all tid på gymmet.. Cyklar stigar i skogen där det även blir lite tekniska utmaningar som jag vill lära mig hantera.

Jag beställde en Vitus Zircon med 26" hjul då geometri och spec på den tilltalade mig.
Min första tanke var att ta en 18"(Medium) , CRC rekommenderade mig en 16". Jag följde deras rekommendation och funderar nu på om det vart rätt, har inte fått någon cykel ännu.

I princip allt jag läst ang storlekar är att om man är mellan 2 storlekar som jag då 16"-18" så ska man gå på den mindre.

Hade varit intressant att veta vad andra i min längd som kör 26" åker för storlek ?

Är 170cm lång , innerben på 77-78cm.

Cykeln som jag beställt har måttet:
Effective TopTube: 588mm (mitten sadelstolpe-mitten styrrör)
Seattube length: 405mm
Chainstay: 426
Headtube Angle: 68

JAg är 169cm och kör small på både min Specialized enduro och demo8 vilket jag tycker funkar bra. Körde längesedan på en HT som var 15,5" vilket också var bra. 18" tycker jag låter stort.

Jag är 171cm och kör en medium pitpro XC med 50mm styrstam, samt en medium demo 8. Känns stadigare och fartstabilare när det våldas lite än på en liten ram. :)

Är 170 i strumplästen och har kört en 26a i 16" under 4 års tid. Tycker då och då att den känns aningen för kort på grusvägsrace och lite nervös på fin stig. När det är stökigare uppkommer aldrig den känslan. Körde innan på en medium 17,5" och upplevde den aningen stor. Cyklars geometri är så olika och min 16" verkar kortare än den du beställt så det blir nog bra. Vid mitt nästa cykelbyte kommer det att bli en cykel med längre topprör än vad jag har nu (56cm)
Ungefär som den du beställt.

Jag är 167cm, innerben 74cm.
Kör på en Vitus Zircon 16"(s). Har inget dropp från sadel till styre så small borde bli perfekt för din längd.

Tack för alla svaren! Detta är verkligen det trevligaste forumet :) Enda problemet är att när man börjar läsa så går ett par timmar rätt fort :)

Ok men då känns det som att small kommer bli bra ändå , den dyker väl upp i nästa vecka.
sedgee, ursäkt en dum fråga men du menar att du har sadel o styre i samma höjd eller? och är det en nackdel?

Med vänlig hälsning
Nicholas

AndersS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 170 och kör small(15,5") på 26" hjul.
> För stigkörning hade jag inte velat ha en
> större cykel.
>
> Såg en intressant bild från Eurobike och enligt
> den så ska jag inte ge mig in på 27,5" och 29"
> hjul.
>
> http://cdn1.coresites.mpora.com/dirt_new/wp-conten
> t/uploads/2013/08/EDH_3056.jpg

Bra bild där!

Den borde alla 29-tums-propaganda-spridare ta sig en titt på :)

172 cm lång och ca 80 cm inseam.
Ok: 52 cm Specialized Crux, "Medium" Specialized Epic 29
Lite liten: "Small" Focus Black Forest 29

171cm 82cm inseam: Specialized Stumpjumper M, Colnago EPS 48s, Cervelo R3 51, Ridley X Fire och X Bow 48, Giant TCR Small, Kona dr dew 52, Cinelli Vigorelli small, Trek racer 52.

Jag är 172cm med ganska korta ben. Jag har testat två heldämpade 29" från trek i 17,5 virtualsize. Innan trodde jag 29" var för stort. Nu är jag övertygad om att det är fel. Inga problem alls. Bara positivt!

Nico skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svaren! Detta är verkligen det
> trevligaste forumet :) Enda problemet är att när
> man börjar läsa så går ett par timmar rätt
> fort :)
>
> Ok men då känns det som att small kommer bli bra
> ändå , den dyker väl upp i nästa vecka.
> sedgee, ursäkt en dum fråga men du menar att du
> har sadel o styre i samma höjd eller? och är det
> en nackdel?
>
> Med vänlig hälsning
> Nicholas

Precis så, jag hade sadel och styre på samma nivå. Jag har nu tagit bort ett par spacers under styrstammen för att få ett lite lägre styre.

Tillbaka
Topp