Vilken Reba?

Gusse

Ny medlem
Vilken Reba?
Ska uppdatera framgaffeln, och har efter läsning av forumet och nätet kommit fram till att en Reba är den jag huvudsakligen tror mig skaffa. Problemet är bara att jag inte riktigt har klart för mig vilken av de olika Reborna är mest prisvärd för det jag håller på med (Hellasgården, XC osv)? Dual-air?

http://www.bike-discount.de/shop/k2...air-100mm-2010-schwarz-mit-remote-option.html

Där är priset på sin plats, vad tycker ni?

http://www.bike-discount.de/shop/k277/a33622/sid-team-dual-air-100mm-weiss-mit-remote-option.html

Min andra möjlighet är en Sid, väger 400g mindre, annars verkar den lika som Reban?

Jag tar också gärna emot rekommendationer för nåt i liknande pris/kvalitetsklass?

Tack ifall nån orkar ge kommentarer, har läst en hel del på nätet men hör också gladeligen aktuella åsikter om ämnet.

Vilken Reba?
Jag har en Reba SL och tycker att det det utmäkt till det du beskriver. Annars skulle jag kolla på en Reba team från Merlin Cycles i Storbrittanien. SID:n sägs vara jättefin också, men inte lika styv som Reba:n. Själv tycker jag att de är mycket bättre utan lockout på styret. Då har man lite mer kontroll över 'compression damping' istället för bara av och på.

Vilken Reba?
Moderna SID (32mm innerben) är ju mycket styvare än tidigare årgångar (28mm innerben). Kommer ju tom en 120mm-version till nästa år, så att den skulle upplevas som flexig är nog ingen risk. Vet inte om det är någon skillnad i hur pass breda däck man kan ha fram. Någon som har en SID kanske kan uttala sig om det.

Vilken Reba?
Har nog inget behov för en Poplock heller, så vad jag egentligen letar efter är en Reba SL 100mm utan remote-möjligheten. Verkar inte finnas hos varken Bike discount eller Merlin. Nån annan plats med ok pris jag borde kolla på?

Vilken Reba?
mtbikers.com verkar har de i lager. Flera olika färger men alla med poplock. Om jag minns rätt är det ganska enkelt att koppla ifrån poplocken om det behövs.

Vilken Reba?
pnkcow skrev:
-------------------------------------------------------
> mtbikers.com verkar har de i lager. Flera olika färger men alla med poplock. Om jag minns rätt
> är det ganska enkelt att koppla ifrån poplocken om det behövs.

En nackdel med (vissa?) plopplockreglage är att justerratten för lågfartskompressionen sitter på just reglaget. Tar man bort reglaget kan man inte justera kompressionen :/

Vilken Reba?
ostkaka skrev:
> pnkcow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mtbikers.com verkar har de i lager. Flera olika
> färger men alla med poplock. Om jag minns rätt
> > är det ganska enkelt att koppla ifrån
> poplocken om det behövs.
>
> En nackdel med (vissa?) plopplockreglage är att
> justerratten för lågfartskompressionen sitter
> på just reglaget. Tar man bort reglaget kan man
> inte justera kompressionen :/

Det är bara att montera en "Moco Comp Knob", 130kr på CC, efter att man har tagit ut fjädern som kontrollera poplocken. Så var det på 09/10 gafflarna iaf. Det är inte direkt något man vill göra med sin sprillans ny dämpargaffel dock, och jag vet inte om det påverkar garantin.

Vilken Reba?
baggy skrev:
> Står väl 2,3" i manualen på SID och 2,4" på
> Reba har jag för mig.

Jag har SID 2010 och har Mountin King 2,4 fram och det är hur mycket plats som helst över.
jag kan mäta iofs.

Vilken Reba?
Man får ta däcksbredderna med en nypa salt. Ofta är det också höjden som är den begränsande faktorn. T.ex. kan jag utan problem köra Fat Albert 2.35" på min 2007 års Reba, men 2.4" Rubber Queen är tajta som fan och gör fina spår i underdelen av gaffelkronan när de drar med sig lite grus och lera runt.

Vilken Reba?
Gusse skrev:
> Stewe, är du nöjd med gaffeln om man får
> fråga?

Jo, helt ok.
Jag hade en Manitou R7 innan och helt ärligt så är det ju inte så himla stor skillnad.
Men det är smidigt med den negativa kammaren så att man får den lite mera "plush"

Vilken Reba?
Jag har just fått min Scott Scale 35 med en Reba SL. Vad jag inte kan förstå är varför de inte satt en spärr, liknande hacken på ett buntband, på reglaget. Då skulla man haft möjlighet att välja läge även på styrreglaget. Jag var nästan säker på att det fungerade så men det verkar inte vara fallet. Trodde det var fel på mitt reglage först.

Vilken Reba?
Sådana reglage finns, som ostkaka nämnde, men kommer bara med de finare modellerna eller så finns de att köpa som upgrade. Jag kommer inte ihåg vad de heter i RS katalogen just nu. Konstigt nog är det bästa styrreglaget, i mitt tycke, av RST, till deras nyare luft gafflar. Funkar precis som du trodde poplocken borde. Kan tror att det inte blir allt för svårt att montera en sådan på en RS gaffel om de drar lika mycket vajer.

Tillbaka
Topp