Vilken ryggsäck?

Micke J

Medlem
Vilken ryggsäck?
Hade tänkt investera i en ny ryggsäck. Den kommer att användas till pendling till och från jobbet, gymmet och självklart en del turer i skogen.

Någon som har erfarenhet av dessa?

http://m.bikester.se/291964.html?
c=816&_cid=22_-4_82346_82387_82445_234491_0_Prisjakt.nu

http://www.deuter.com/en_US/backpack-details.php?category=121&artnr=32203

http://eu.dakine.com/p/backpacks/bike-backpacks/apex-26l

http://www.evocsports.com/en/bike/performance-backpacks/explorer-30l.html

Evocen funderar jag på om den är något stor, men jag gillar hur deras ryggor ser ut. Men tror att dom mindre modellerna blitt lite trånga i stället.

Vilken ryggsäck?
Jag har en dakine alpinryggsäck http://eu.dakine.com/p/backpacks/snow-backpacks/fall-13-winter-14/heli-pro-dlx-20l?clr=003 till allt. På skridskor, skidor, cykel, den sväljer förvånadsvärt mycket då jag även har den i skolan, fylld med böcker/kaffe/matlådor m.m.

Kolla på deras alpin varianter som brukar ha bättre bärsystem och lite roliga finesser såsom isolerad kanal för dryckesslangen i ena axelbandet.

Jag röstar på dakine väskor eftersom dom är av en jäkla bra kvalité. Kompisen fick in sin i skoterbandet och den tog inte skada av det.

Vilken ryggsäck?
Jag har Deuter Trans Alpine, dock 30L versionen, men är jättenöjd. Hittade den på rea för 300kr förra året och har haft den till pendling och turer, skidor och cykel.

Till pendling går det ner ombyte, matlåda och laptop, och den har smidigt inbyggt regnskydd. Sitter som en smäck, det enda som kunde varit bättre är ventilationen över ryggen där den blir lite varm ibland.

Har man mindre packning än på pendling upplever jag den inte som för stor heller. På turer med mindre packning spänner man bara åt den med alla de remmar som finns så sitter den bra även under hopp och lek. Plats för vattenblåsa finns och sen gillar jag att huvudfacket går att dela av längst ner. Brukar ha verktyg/valla mm som kan bli lortigt där och mackor och kläder i det stora huvudfacket. "Verktygsfacket" längst ner kommer man åt utifrån utan att behöva plocka ur kläder mm först.

Nu vill frugan ha en ny rygga och då tänkte jag testa nån Osprey, tycker deras lösning för värmen på ryggen ser lovande ut.

Men Deutern rekommenderas!

Vilken ryggsäck?
Var helt inställd på osprey först, men sen så hittade jag dom andra också.

Funderar på om evoc en blir klumpig eller om den funkar bra den också. Gillar deras verktygfack. Finns även en modell utan ryggskydd http://www.evocsports.com/bike/performance-backpacks/explorer-30l.html

Gillar nog Dakine bäst, men funderar på om den blir varm att ha på sig?

Deutern känns väldigt likvärdig med osprey tycker jag. Gillar även PRO modellenhttp://www.deuter.com/DE/en/bike/trans-alpine-pro-28-32263-76.html

Vilken ryggsäck?
Jag kör Deuter TA 30. Skitnöjd, köpte en till till frun och hon är oxo nöjd. Det skiljer mellan åm men det är en bra rygga. Har postat om den förut men orkar inte gräva fram.

Jag kommer köpa Lång-versionen (32) om de rear nångång.

Vilken ryggsäck?
Micke J skrev:
-------------------------------------------------------

> Gillar nog Dakine bäst, men funderar på om den
> blir varm att ha på sig?

Alla ryggsäckar är varma att ha på sig, en del mer, andra mindre. Kör du med ryggskydd så spelar det mindre roll anser jag. Personligen så prioriterar jag passform och bekvämlighet.

Kan förövrigt tillägga att jag blir varm och svettas när jag cyklar, folk som inte blir det latar sig på soffan.

Vilken ryggsäck?
Luftspalt låter vettigt=) Varm blir jag vintertid också. Tänkte mest att man gärna slipper bli allt för varm när man "fincyklar" till jobbet.

Senast ändrad:
Vilken ryggsäck?
Vilken ryggsäck?
Tack... antog det men det är ju så lurigt då många inte skriver ut det i klartext eller inte visar bilder på baksidan...

Ospreyn ser ju helt okej ut :)

Vilken ryggsäck?
bluetail skrev:
> Finns det någon bra ryggsäck som har en
> ventilerad ryggplatta av nät liknande den som
> finns på clas ohlson?
>
> http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-18-lite
> r-Asaklitt/31-5016

Jag har haft en Osprey Atmos (uppskattningsvis 25 liter). Det blir lite mindre svettigt på ryggen (självklart fortfarande svettigt) men på bekostnad av en ryggsäck som blir ganska svårpackad och som ser betydligt större är än vad den faktiskt är. Funkade helt ok för skogsturer (ännu bättre på skidor) men jag skulle absolut avråda ett köp för pendling - speciellt om man ska ha träningskläder o.d. med.

Vilken ryggsäck?
bluetail skrev:
> Finns det någon bra ryggsäck som har en
> ventilerad ryggplatta av nät liknande den som
> finns på clas ohlson?
>
> http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-18-lite
> r-Asaklitt/31-5016

Just den där är helt oduglig som cykelryggsäck. Har du bara en vindjacka och en slang i så fungerar det. Mer än så blir den extremt baktung pga formen. Har kört med en likadan i sommar och tycker den är helt oduglig så fort du ska ha något mer i den än ovannämnda. Men (!) den blir inte varm :) Så till enkel pendling där man har en matdosa och lite papper i så funkar den perfekt!

Vilken ryggsäck?
Kung_Gustaf skrev:
> matdosa

Underbart, jag minns uttrycket från mina sommarjobb i Dalarna/Gästrikland. :-)

Vilken ryggsäck?
Den känns väldigt trevligt också=) Var in på hjulhuset i Uppsala och handlade den på lunchen idag, så har bara hunnit prova den från jobbet-dagis-affären-hem.
Dom hade rea nu också så då blev ju vätskeblåsan typ gratis=)

Vilken ryggsäck?
Vilken ryggsäck?
Först köpte jag en Lobo och man får ner mobil, nycklar, verktyg och slang men inte mycket mer med full vätske blåsa. Så jag köpt ganska snabbt en Evoc Freeride CC 16 l (äldre variant än dagens) för att funna få med mig allt jag vill ha plus att det är ett inbyggt ryggskydd.

Vilken ryggsäck?
Brorsan köpte en Lobo först men bytte ganska snabbt till något större från Osprey. Den rymmer som sagt nästan inget utöver verktyg och slang. En smörgås eller mycket tunn jacka typ.

En liten ryggsäck som du fyller till bristningsgränsen kommer att bli rundare och inte sitta lika bra mot ryggen som en lite större med plats kvar i.

Mule är en ganska bra allroundstorlek.

Senast ändrad:
Vilken ryggsäck?
Jag köpte en US Assault ryggsäck för några år sen som jag börjat använda även till cykling och tycker den är skön att ha på sig, rymmer mycket och sen håller den ganska bra. Med bygellåset i mellanfacket är det som att ha ett ryggskydd.

ryggsack_svart25l.jpg

Hittade en länk: http://armygross.se/taktisk-utrustn.../amerikansk-sturm-assault-ryggsack-25l-svart/

Vilken ryggsäck?
johanhej skrev:
> Tänker mig att jag har standard cykelsaker
> (verktyg, slang, pump), någon macka och kanske
> någon tunn jacka.

Det där + en liten första-förband-påse får jag utan problem plats med i min Osprey Viper 7. Det som är bra med Ospreysäckarna är att vätskeblåsan (som ligger närmast ryggen) har en styv platta vilket gör att formen inte påverkas av hur mkt man packar ned i säcken (vilket gör att Rattnalles invändning här ovan inte gäller Osprey).

[edit]: styvplatta → styv platta

Senast ändrad:
Vilken ryggsäck?
Oskar skrev:
> Det som är bra med Ospreysäckarna är att
> vätskeblåsan (som ligger närmast ryggen) har en
> styv platta vilket gör att formen inte påverkas
> av hur mkt man packar ned i säcken (vilket gör
> att Rattnalles invändning här ovan inte gäller
> Osprey).

Bra att veta. Camelbak har en platta i NV-säckarna men den är inte hård nog att stå emot om väskan packas tillräckligt full :)

Vilken ryggsäck?
Ja, jag har en gammal Camelbak Rocket där blåsan är helt mjuk och stoppningen mot ryggen bara är klassiskt liggunderlagsmaterial liksom. Helt värdelös passform så länge blåsan inte är tom! ;-)

Vilken ryggsäck?
Annars är Osprey Syncro 20 ett hett tips. Har även inbyggt regnskydd man kan fälla ner.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_SYNCRO20
Ursäkta denna nekropost men jag har en fråga gällande olika designval. Jag skall ut och resa i varmt och fuktigt klimat och letar ryggsäck att ha 'på stan' på plats och som 'carry on' på flyget dit. Efter lite tänkande/testande har jag kommit fram till att 15--20 liter är lagom. Efter lite forskning har jag dragit slutsatsen att cykelryggsäckar nog är ett bra val (kommer att användas för cykling hemmavid också) och att det är bra om ryggen är ventilerad. Men hur mycket/avancerad ventilation behövs?

Ovan nämnda Osprey Syncro 20 representerar ett designval med där säcken hålls på avstånd från ryggen. Mot ryggen vilar i stort sett bara ett nät. (Syns dåligt i bilderna.)

Vaude Moab 15 II representerar en annan designlösning med profilerade och ventilerade kuddar mot ryggen.

Jag misstänker att den senare lösningen är populärare vid incheckning och i kabinen men hur bra fungerar ryggventilationen?

/Martin

Vilken ryggsäck?
Ursäkta denna nekropost men jag har en fråga gällande olika designval. Jag skall ut och resa i varmt och fuktigt klimat och letar ryggsäck att ha 'på stan' på plats och som 'carry on' på flyget dit. Efter lite tänkande/testande har jag kommit fram till att 15--20 liter är lagom. Efter lite forskning har jag dragit slutsatsen att cykelryggsäckar nog är ett bra val (kommer att användas för cykling hemmavid också) och att det är bra om ryggen är ventilerad. Men hur mycket/avancerad ventilation behövs?

Ovan nämnda Osprey Syncro 20 representerar ett designval med där säcken hålls på avstånd från ryggen. Mot ryggen vilar i stort sett bara ett nät. (Syns dåligt i bilderna.)

Vaude Moab 15 II representerar en annan designlösning med profilerade och ventilerade kuddar mot ryggen.

Jag misstänker att den senare lösningen är populärare vid incheckning och i kabinen men hur bra fungerar ryggventilationen?

/Martin
Min pendelrygga har liknande lösning som Vaude och den svettas jag i.

Jag skulle dock inte valt Ospreys lösning då jag tycker den ser ut att bli klumpig. Tror det är oundvikligt att svettas med ryggsäck.

Vilken ryggsäck?
Vissa dagar blir det förstås svett mest överallt, men en bra cykelryggsäck gör mycket för att ventilera ryggen. Öland - Karlskrona tur och retur med en Deuter, tror jag den heter - och det blev aldrig klibbigt och otäckt, fast det var i slutet på juni.

Vilken ryggsäck?
Vissa dagar blir det förstås svett mest överallt, men en bra cykelryggsäck gör mycket för att ventilera ryggen. Öland - Karlskrona tur och retur med en Deuter, tror jag den heter - och det blev aldrig klibbigt och otäckt, fast det var i slutet på juni.
Min pendlingsrygga är en Deuter Bike 20, gjord för cykling då antar jag. Deuter har något med sina ryggor som jag av någon anledning gillar jämfört med Osprey som inte väcker något habegär. Men trots det så svettas jag med den ryggsäcken på.

Skulle jag cykla Öland-Karlskrona så har jag en uppsjö olika packväskor jag kan använda mig av, men på väg till jobbet är ryggsäcken praktisk.

Vilken ryggsäck?
Det viktiga med ryggsäck på cykel är ju att den inte är för hög på ryggen, så hjälmen tar i när du tittar framåt.

På cykel så ligger ju också säcken på ryggen i stället för att hänga från axlarna så de flesta system som tillverkarna har för ventilation funkar inte riktigt längre.

Vilken ryggsäck?
För mig är det luftmotståndet och brist på pakethållare, när jag cyklade med räser. Cyklade en eller ett par gånger med brukscykeln, och paketväskor, men då tog man med sig en massa onödigt, och det blev således onödigt tungt i motvind och backar.

Vilken ryggsäck?
Någon som vet var man kan kika/klämma på Deutersäckar (eller Vaudesäckar eller Evocsäckar) i verkliga livet? Alla hemsidor för svenska kedjor säger antingen slut i lager för fysiska butiker eller bara webshop. Osprey Syncro 20 finns hos Naturkompaniet.

/Martin

Vilken ryggsäck?
Om jag förstår Outnorths hemsida rätt har de två butiker, ingen av dem närmare än flera timmars bilkörning.

Team Sportia är en av de handlare som bara har de intressanta ryggsäckarna i cyberrymden.

/Martin

Vilken ryggsäck?
Det är därför jag plågar detta forum med frågor -- hoppas någon har erfarenhet av de intressanta alternativen eller bra synpunkter av andra orsaker. Bilder må säga mer än tusen ord men att känna/klämma/provpacka/provbära säger än mer. Jag har gjort detta lite snabbt med Osprey Syncro 20 hos Naturkompaniet men skulle gärna göra det med fler ryggor innan jag slår till. Än har jag lite tid innan dead-line.

/Martin

Vilken ryggsäck?
Har sett Deuter på välsorterade stadium-butiker men att de skulle ha cykelspecifika ryggsäckar känns tveksamt.

Håller med om att man gärna känner, klämmer och provpackar ryggor men tyvärr så får man väl beställa hem om det är något mer specifikt man är ute efter.

Tillbaka
Topp