Vilken ryggsäck?

• Trådstartare Trådstartare omp
  • Start datum Start datum

omp

Medlem
Vilken ryggsäck?
Dags för ny ryggsäck, Camelbaken jag har nu är alldeles för "säckig" (allt i den åker ner i botten, vilket gör att jag blir sjukt svettig i ländryggen). Dessutom är den väldigt sladdrig, så den sitter inte speciellt bra.
Den nya ska ha plats för vattenblåsa och det är viktigt att den sitter riktigt bra på ryggen, med en lite "hårdare" rygg. Evoc vore optimalt men 1500+ känns lite saftigt. Tänkte mig 10-20 liter någonting och betalar helst inte mer än 1200.

Har kollat lite på Mavic Crossmax 15L
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=79705;page=1;menu=1000,5,127;mid=0;pgc=0

Och Norröna Fjörå 10L, det är dock möjligt att den också är lite väl sladdrig.
http://www.outnorth.se/norrona/fjora-pack-10l-33050

Andra tips?

Vilken ryggsäck?
Jag kör med en sån Evoc som C-dale länkar till och jag har inget negativt att säga om den :) bra fack för verktyg och annat nödvändigt ont och den sitter riktigt bra på mig, glömmer nästintill av den när man är ute och flänger :)

Vilken ryggsäck?
Jag slår ett slag för Dakine Nomad! Har själv en och jag känner ett par till som har den och den gillas skarpt. Sitter bra på ryggen med en mellan hård baksida som gör att den sitter still på ryggen och knappt märks av om man ska säga så, lagom stor (17L) och riktigt snygga :)

Vilken ryggsäck?
+1 på Osprey. Sjukt skön och man blir inte apsvettig på ryggen heller (jag som alltid svettas floder i ländryggen är det guld värt med luftspalterna i ryggen. Använder sällan vätskesystemet som ingår men som inte alltid måste sitta i). Har både en 9 liters och 14 L.

Vilken ryggsäck?
Deuter trans alp.
http://www.wiggle.se/deuter-trans-alpine-ryggsack-30-l/
30L, Den sitter även såpass bra att den går att fylla till bredden utan att det blir obekvämt. Har cyklat med över 10kg packning en hel dag och det var inga konstigheter.
är väl typ vattenavvisande men har också ett inbyggt regnskydd, använder bara regnskyddet om det pissregnar och jag har aldrig upplevt att saker blivit blöta.
Inte så många fack men de som finns är genomtänkta.

Stort plus att den finns i en variant för oss som är över 190cm också. (lite svårare att hitta den dock)

I kategorin 10-20 liter så har jag en osprey raptor och den skulle jag inte rekommendera, sitter helt enkelt dåligt och hela vikten hamnar på en punkt.

Vilken ryggsäck?
Jag har efter noggrant letande och test av fyra olika Osprey-ryggor fastnat för en Osprey Escapist 25, som är helt klockren till pendling. Flera olika fack där alltifrån dator och ombyte till reservslangar och verktyg går ner. Finns i olika färger, reflexdetaljer på sidorna. Bröst- och midjerem (med två fickor), inbyggt regnskydd hi-viz som enkelt packas ihop i separat fack när det ej används. Utanpåliggande mesh-nät för snabbförvaring, hjälmhållare, fäste för baklampa.

Om man har massa ombyten/handduk plus lite större dator (typ 15-tums) så kanske den är i minsta laget men då finns den i 30L. För mig duger dock 25L alldeles utmärkt, då den känns lagom smidig. Å andra sidan består mitt ombyte av skjorta och underkläder - resten förvaras på kontoret.

Kostade 834 kr på Chainreaction Cycles. Spring å köp.

Vilken ryggsäck?
Har en Evoc 20L i size small, så den är typ bara 18L(?) Sitter fint på ryggen vid stökig stigcykling. Tänker inte att den är på ryggen. Var orolig att den skulle vara stor men nu vill jag inte ha en mindre ryggsäck. Funderar om jag skulle ha en 30L version för helgturerna!

Vilken ryggsäck?
Evoc 10L (den utan skydd) räcker bra som heldagsrygga för mig, funkade i sommras för heldagsrundor med xc/grus i 30+ grader.

Dessutom är Evoc #trenduro så det ger en fetbonus med credd på instagram om du gillar sånt.

Vilken ryggsäck?
Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på Osprey. Sjukt skön och man blir inte
> apsvettig på ryggen heller (jag som alltid
> svettas floder i ländryggen är det guld värt
> med luftspalterna i ryggen. Använder sällan
> vätskesystemet som ingår men som inte alltid
> måste sitta i). Har både en 9 liters och 14 L.

+1 på Osprey från mig också. Väldigt smart rygga med bra fack som håller ordning på grejerna.Har en 14 liters.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_RAPTOR14

Vilken ryggsäck?
Rico skrev:
> Jag har efter noggrant letande och test av fyra
> olika Osprey-ryggor fastnat för en Osprey
> Escapist 25, som är helt klockren till pendling.

Rätt svar för pendlingsrygga. Oumbärlig.

Vilken ryggsäck?
Fick bli en Fjörå, hittade den för 595. Borde komma idag. Om den inte känns bra skickar jag tillbaka den.

Bilagor

• Norroena-Fjoeraa-Pack-10-l-Too-Blue_product_image_big.jpg
    Norroena-Fjoeraa-Pack-10-l-Too-Blue_product_image_big.jpg
    43.8 KB · Besök: 40
Vilken ryggsäck?
Jag har en mindre Osprey Raptor, 10-liters och jag tycker man får plats rätt mycket i den med, en jacka, slang, pump, goprokamera med tillbehör och lite matsäck funkar den utmärkt för. Har även med den på gångutflykter och får ner termos, mackor och sånt så den känns absolut inte för liten vilket jag var orolig för när jag köpte den.

Inuti det stora facket finns det två långa fack på sidan där man kan ha exempelvis pump och sen en nätficka för smågrejer.

Fördelen med 10L och 14L från den ännu mindre 6-litersvarianten är att man får det undre facket med verktygsförvaring där man smidigt kan ha däckjärn, laglappar, multiverktyg och annat utan att behöva ha det liggandes löst i en ficka. Man kan smidigt sen ta ut hela verktygsförvaringen (är en ihoprullad sak) om man inte ska cykla och vill ha annat i det undre facket för att sen ha den redo igen utan att plocka med alla verktyg löst.

Vilken ryggsäck?
Crossmax skrev:
> Vad tror ni om
> http://glisse-proshop.com/sac-a-dos-poc-vpd-2-0-sp
> ine-pack-25-uranium-black-40274.html?

Den saknar kompressionsremmar. Allt riskerar att skramla runt och slänga hit och dit när man cyklar med den.

Jag har en sån här POC-säck http://www.pocsports.com/en/product/1691/spine-snow-tourpack-20
Den är lite i kraftigaste laget och väl tung för cykling men väldigt stabil och lättpackad. Kompressionsremmarna funkar suveränt både till att hålla ihop det som är i säcken såväl som att spänna fast saker på utsidan. Knäskydd, hjälm etc.
Hela ryggsidan fungerar som lock vilket gör det enkelt att komma åt allt i säcken utan att behöva plocka ur något.

Vilken ryggsäck?
Fick mail idag om att min ryggsäck är borttappad i posten, var dessutom sista från outdoorexperten... Beställer antagligen en osprey, tack för alla tips!

Vilken ryggsäck?
Hej!
Första inlägget här, har läst länge men dröjt med att bidra.

Vill tipsa om Bergans Rondane 6L och 12L
Sitter som en smäck och känns knappt och drickapåse medföljer!
Jag stod i valet och kvalet mellan 6L och 12L men det fick bli 6:an då jag även springer med den.
Kostar 499:- resp. 599:- på XXL just nu, mycket ryggsäck för pengarna.
http://www.xxl.se/cykel/utrustning-...-rondane-12l-vatskeryggsack/p/1096031_1_style

Tillbaka
Topp