Vilken sadel till racer är mest komfortabel?

Aria_Aero

Medlem
Hej,

Köpte en Bianchi Oltre XR4 2020/2021 och upplever att sadel är inte alls lika komfortabel som på Aria jag hade.

Tänkte köpa en annan sadel men tänkte kolla med er vad rekommenderar ni ?

Bifogar en bild på sadel.

Bilagor

• Screenshot_20230524-212813_Gallery.jpg
    Screenshot_20230524-212813_Gallery.jpg
    276.3 KB · Besök: 120
Hej,

Köpte en Bianchi Oltre XR4 2020/2021 och upplever att sadel är inte alls lika komfortabel som på Aria jag hade.

Tänkte köpa en annan sadel men tänkte kolla med er vad rekommenderar ni ?

Bifogar en bild på sadel.

Det går inte att rekommendera sadlar till andra. Saldar är mycket personligt. Man måste prova sig fram. Om du var nöjd med sadeln du hade innan, köp den eller en som liknar mycket.

Det går väl rätt lätt att googla fram vilken modell cykeln levererades med, om det nu var originalsadeln? Sadeln på bilden ovan ser ut att vara en Fizik Arione i alla fall.

Hej,

Frågan är om det går ens att få tag på sadel som satt på Aria 2020 ?

Det verkar vara en Selle Royal Seta S1. Den liknar mycket Fizik Arione som du har nu. På K&S vill en köpa en och det finns en att köpa i Stochholm:

EDIT: jag vet dock inte om bredde är samma.

EDIT2: ser nu att annonsen är två månader gammal, är kanske inte kvar.

Senast ändrad:
Det är en Selle San Marco Monze. Tror inte att den tillverkas längre. En Aspide liknar mycket. Jag vet dock inte vilken bredde du hade. Aspide utan hål är dyrare än med hål, som också finns hos Bikester.

Antar att detta är den logiska tråden för min fråga.

På min räser sitter en Giant Approach 145mm som jag aldrig har kommit helt överens med trots bra bibs. På grushojen har jag en Bontrager Verse 145mm som jag kan cykla 3 mil (kanske längre, inte testat) på sittandes i kallingar och jeans utan att känna någon ömhet alls. Lösningen blir alltså att köpa en Verse 145mm till räsern med, trots en lite klumpigare visuell profil. Jag ser att den även finns som ”short”, finns det någon fördel med att välja det utöver viss viktbesparing?

Senast ändrad:
Jag ser att den även finns som ”short”, finns det någon fördel med att välja det utöver viss viktbesparing?

Bra fråga. Det verkar vara för att har mer utrymme så man inte hänger upp sig bakom sadelspetsen. Jag har hellre en gammaldags lång sadel där man kan luta benen mot spetsen i snabba kurvorna.

Sen kan man diskutera kring estetiken.

Antar att detta är den logiska tråden för min fråga.

På min räser sitter en Giant Approach 145mm som jag aldrig har kommit helt överens med trots bra bibs. På grushojen har jag en Bontrager Verse 145mm som jag kan cykla 3 mil (kanske längre, inte testat) på sittandes i kallingar och jeans utan att känna någon ömhet alls. Lösningen blir alltså att köpa en Verse 145mm till räsern med, trots en lite klumpigare visuell profil. Jag ser att den även finns som ”short”, finns det någon fördel med att välja det utöver viss viktbesparing?
Trek skriver:

Verse Short har en kortare profil som ger bekvämare cykling i alla åkställningar

men som vanligt gäller väl att vad som fungerar varierar från person till person.

Jag tycker det är bra att ha en lite längre sadel så man kan byta lite position. En kortare sadel ger ju mer av en enda sweet spot.

Sedan är det ju inte 100% säkert att vad som funkar på gravel funkar på lvg. Åtminstone jag är nog lite mer rörlig på grus, vilket minskar kraven på perfekt sadel. Sedan kanske man sitter något mer upprätt vilket också påverkar.

Men har du hittat en sadel som verkar funka skulle jag först prova exakt samma modell..

Tillbaka
Topp