Vilken shit is the shit?

Lekeberg

Aktiv medlem
Vilken shit is the shit?
Jaja, vi har pratat om det här tusen gånger, men jag står inför ny hoj och tänkte jag skulle hitta en kedjesmörja som håller i längden. Gärna en som inte samlar på sig smuts och som är lätt att tvätta av för att "starta om" helt rent. Jag applicerar hellre lite oftare och slipper kladd än kör runt med grisig kedja.

Vilken shit is the shit?
"Wet" betyder att den tål väta va? Att den inte rinner av när det regnar?

Hur är den jämfört med den här tro?:

CrossCntry_4oz.jpg ht=450

Vilken shit is the shit?
OK, tack! :)

De här då? Kan de va nåt? (Fortsätter med Finish Line för att de har alla tre varianterna. Finns det fler bra varianter?)

FINISH007_1.jpg ht=530

af003_1.jpg ht=530

Vilken shit is the shit?
NEJ!. Jobbigt jävla vax som är svårt att få på och funkar skitkasst. Köp den jag tipsade om nu annars så kommer jag prata med tullen om att din cykelram är en rörbomb =).

Vilken shit is the shit?
Hahahaha! Ja OK. Då kör jag på den gröna. :) *Liten och förskrämd: Ville bara veta om de andra var nåt att ha.* :D

Vad gör man bäst rent kedjan med efter att ha haft på den gröna?

Vilken shit is the shit?
Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> räcker länge <snip> smörja rätt ofta.

Hur skall du ha det?

Vilken shit is the shit?
Nu på vintern kör jag med min vanliga coctail på teflonspray och Finish-lines gröna XC-olja på droppflaska. Ihop med vägslasket blir det en jävla sörja. Man varvar teflon, xc-olja och vägslask varv på varv tills kedjan ser ut som ett tjärat snöre. Det smörjer dock perfa och jag kör på koncepten tills jag slänger valda delar av drivlinan på vårkanten.

I skogen
- Snö och minusgrader: teflonspray
- Lervälling: pendlarcoctail, den försvinner med lite Turtle fälgrengöring o trädgrådsslang/varmvatten

Jag vet att man inte ska blanda smörjmedel men den här mixen funkar bra. XC-oljan skapar beständig smörjning samtidigt som teflonet skyddar utsidan och löser segoljan så den kan krypa in i länkarna lite bättre.

Vilken shit is the shit?
Lekeberg skrev:
> "Wet" betyder att den tål väta va? Att den inte
> rinner av när det regnar?
>
> Hur är den jämfört med den här tro?:
>
>
Finish Line Green XC, i sprayflaska är grejen. Tack vare tryckflaskan får man oljeskum som är riktigt lätt att applicera på kedjan medans man vevar runt kedjan baklänges. Tar 30 sekunder, klart! Droppflaskan är helkass i jämförelse.

/Leo

Vilken shit is the shit?
Vet inte varför droppflaska dissas så hårt. Kan ni inte använda den eller? Den är extremt dryg då det räcker att veva och ev torka in några enstaka droppar. Den sitter ju kvar och smörjer riktigt länge dessutom även om den suger upp skit som en treåring i galonbrallor.

Vilken shit is the shit?
Lekeberg skrev:
> "Wet" betyder att den tål väta va? Att den inte
> rinner av när det regnar?
>
> Hur är den jämfört med den här tro?:

Den är bra!

Har kört många 3-dagar brevéts i regn och annat skit på Finish Line Cross Country. Dock varje gång på en ny kedja. En enda applicering föra starten och fortfarande olja kvar efter 120 mil - varje gång.
Finish Line Dry (röd skruv topp) funkar bra i torrt väder och 25-40 mil. I regn max 10 mil.
Finish Line Wax sucks! it's the shit på riktigt, alltså: it is bajs.

Det viktigaste är: (om man kör långt alltså)

Ny kedje: få bort vax för du läggar på olja (Finish Line Cross så klart)

Gammal kedja: Få bort Allt skit. Allt! gör så här:
Använd Sram eller annan kedja med link. och rensa bort ALL olja så här: (ingen Sram eller link? stäng tråd!)
1. Torka bort skit med trasa
2. Spray på lite WD40 eller en annan silicone spray och torka bort skit igen.
3. lägg kedjan i bensin medan du sover (Kan återanvända samma bensin 15-20 gångar, MEN du behöver en extra burk med bensin för att skölja. Kan också återanvändas 15-20 gångar)
4. Vakna, torka bort bensin och smuts från kedja
5. skölj kedja i ren bensin burk) sen rensar du bort allt bensin och olja rester med varmt eller kokande vatten. Torka på handduks grejen på badrummet om du är home alone

Inte särskilt miljö vänligt men bättre än att spray såkallad biologically degradeable konstigheter på marken och drivgas i luften igen och igen.

Det låter jobbigt och det är det, men om jag jämför med mina (rika) randonneur nördar i England, då köpar jag enbart en kedja/kassett varje gång dom köper tre. Med andra ord: jag har mera järn kvar i fickan för Öl! Kör du på record eller duraace sparar man en hel häst med två kasseter/kedjar.

Vilken shit is the shit?
Fjärdebrunn skrev:
> Vet inte varför droppflaska dissas så hårt. Kan
> ni inte använda den eller? Den är extremt dryg
> då det räcker att veva och ev torka in några
> enstaka droppar. Den sitter ju kvar och smörjer
> riktigt länge dessutom även om den suger upp
> skit som en treåring i galonbrallor.

Testa sprayflaskan en gång, återkom sedan. Jag har fipplat med droppflaskan och det tar mycket längre tid, helt meningslöst när sprayen är så pass mycket snabbare(och drygare). Oljeskummet som sprutas ut är skum, inte oljedimma. På så sätt kan man veva runt kedjan med bra fart och det fördelar sig riktigt bra. En sprayflaska räcker till runt 75-100(!) kedjesmörjningar.

/Leo

Vilken shit is the shit?
Jag håller helt med Leo i frågan trots att jag bara kört den skumma sprayen hemma hos honom vid något tillfälle. Droppflaska är fippligare. Det är klart det funkar, men det är inte bäst :)

Vilken shit is the shit?
Mathias skrev:
> Eller så använder man en ultraljudstvätt från
> Kjell&C:o och skakar ut skiten ur kedjan. Jag är
> lika nöjd varje gång.

Vilken modell behöver man för att få ner kedja etc?

Vilken shit is the shit?
Jag kör OKQ8 kedjespray.
Jag har sagt det många många ggr men alla förblir oförmögna att lyssna till detta råd.
Tunn, fin och skummande kedjespray (ungefär som den där dyra "cykelspecifika" oljan som alla kör med och alla rekommenderar....fast billig...).
Man får ha på ofta men den är bra på att inte dra åt sig smuts.
Funkar strålande, är tokigt billig och finns att köpa på macken nästgårds.

Köp inte OKQ8-kedjeolja, den är som karlssons-klister ungefär.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken shit is the shit?
Vad är det för fel på "Smörjolja" i en vit plastflaska från Konsum? Den smörjer väl och regnar bort lika bra som nåt annat?

Vilken shit is the shit?
Mytis, innehåller mackskummet ingen alls rengörande substans? Ofta är de 2-in-1, som 5-56 eller WD40, fast man inte ser det om man inte läser innehållsförteckningen skitnoga.. :)

Anders, för mig räcker det med att den smörjolja som är "anpassad" för MTB inte kostar alls mycket i förhållande till den trygghet jag känner när jag använder den. Lite olikt mig att bara svälja något som jag inte känner till så mycket om, men eftersom det rör sig om så lite pengar kan jag unna mig det. Det gör jag tills någon verkligen bevisar att nåt annat funkar lika bra. :)

Vilken shit is the shit?
Lekeberg skrev:
> Mytis, innehåller mackskummet ingen alls
> rengörande substans?

Tror inte det men kanske. Men inte i några mängder som har försämrat livslängd eller nåt på drivlinan iaf.

> Ofta är de 2-in-1, som 5-56
> eller WD40, fast man inte ser det om man inte
> läser innehållsförteckningen skitnoga.. :)

Tja, inte är det den typen av smörjmedel iaf.

Vilken shit is the shit?
Leo skrev:

>
> Testa sprayflaskan en gång, återkom sedan. Jag
> har fipplat med droppflaskan och det tar mycket
> längre tid, helt meningslöst när sprayen är
> så pass mycket snabbare(och drygare). Oljeskummet
> som sprutas ut är skum, inte oljedimma. På så
> sätt kan man veva runt kedjan med bra fart och
> det fördelar sig riktigt bra. En sprayflaska
> räcker till runt 75-100(!) kedjesmörjningar.
>
> /Leo

Asså, jag är skeptisk till spray-flaskor. Får man inte smörja på en massa andra ställen än kedjan oxå? Smörja på fälgen t.ex. är ju inte så kul. Speciellt inte om man har fälgbroms.

Vilken shit is the shit?
StaffanS skrev:
> > Oljeskummet
> > som sprutas ut är skum, inte oljedimma. På
> så
> > sätt kan man veva runt kedjan med bra fart och
> > det fördelar sig riktigt bra. En sprayflaska
> > räcker till runt 75-100(!) kedjesmörjningar.
> >
> > /Leo
>
>
> Asså, jag är skeptisk till spray-flaskor. Får
> man inte smörja på en massa andra ställen än
> kedjan oxå? Smörja på fälgen t.ex. är ju inte
> så kul. Speciellt inte om man har fälgbroms.

För tredje gången, det är inte oljedimma som sprayas ut från Finish Line XC Green, det är oljeskum som inte sprutar åt alla möjliga håll utan det lägger sig bara på kedjan. :-) Jag har testat Motorex Wet Lube sprayflaska och den sprutade ut oljedimma som hamnade mest på fälgen och inte på kedjan, så Motorex rekommenderar jag inte.

/Leo

Vilken shit is the shit?
Idag köpte jag en burk oljeskum. Finish Line vått smörjmedel, 240 ml för 89 spänn. Schysst pris. Ser ut lite som fogskum när man sprutar ut det, ska bli spännande att se hur det funkar.

Vilken shit is the shit?
Råkade ha på fet olja på Pintan en gång, efter bara 2 mil var den svart av jävla skit som fastnande.

Kör bara med tunn- eller teflonolja. Hellre ha på olja ofta, än behöva avfetta varje kväll för att oljan dragit åt sig Svealands hela skit.

Vilken shit is the shit?
Lekeberg skrev:
> På vad sätt?

Kört med den på pendlarhojen i vinter och den sitter kvar längre än finishlineoljan som jag alltid använt tidigare .

Vilken shit is the shit?
bruse skrev:
> Råkade ha på fet olja på Pintan en gång, efter
> bara 2 mil var den svart av jävla skit som
> fastnande.

Jag ska ge dig en lektion i hur du har på olja, du måste haft en halv flaska på.. Antingen så oljar du på flödigt som du brukar men torkar av efteråt eller så är du lite småpillig och oljar kedjan "rulle för rulle" på kedjans insida ett varv runt. Det är där oljan behövs, inte på länkplattorna, där samlar den (som du märkte) bara skit.

Finishline Wet är bra till det mesta men jag märker inte så stor skillnad mot Biltemas olja på droppflaska ärligt talat.

Tillbaka
Topp