Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> "Wet" betyder att den tål väta va? Att den inte
> rinner av när det regnar?
>
> Hur är den jämfört med den här tro?:
Den är bra!
Har kört många 3-dagar brevéts i regn och annat skit på Finish Line Cross Country. Dock varje gång på en ny kedja. En enda applicering föra starten och fortfarande olja kvar efter 120 mil - varje gång.
Finish Line Dry (röd skruv topp) funkar bra i torrt väder och 25-40 mil. I regn max 10 mil.
Finish Line Wax sucks! it's the shit på riktigt, alltså: it is bajs.
Det viktigaste är: (om man kör långt alltså)
Ny kedje: få bort vax för du läggar på olja (Finish Line Cross så klart)
Gammal kedja: Få bort Allt skit. Allt! gör så här:
Använd Sram eller annan kedja med link. och rensa bort ALL olja så här: (ingen Sram eller link? stäng tråd!)
1. Torka bort skit med trasa
2. Spray på lite WD40 eller en annan silicone spray och torka bort skit igen.
3. lägg kedjan i bensin medan du sover (Kan återanvända samma bensin 15-20 gångar, MEN du behöver en extra burk med bensin för att skölja. Kan också återanvändas 15-20 gångar)
4. Vakna, torka bort bensin och smuts från kedja
5. skölj kedja i ren bensin burk) sen rensar du bort allt bensin och olja rester med varmt eller kokande vatten. Torka på handduks grejen på badrummet om du är home alone
Inte särskilt miljö vänligt men bättre än att spray såkallad biologically degradeable konstigheter på marken och drivgas i luften igen och igen.
Det låter jobbigt och det är det, men om jag jämför med mina (rika) randonneur nördar i England, då köpar jag enbart en kedja/kassett varje gång dom köper tre. Med andra ord: jag har mera järn kvar i fickan för Öl! Kör du på record eller duraace sparar man en hel häst med två kasseter/kedjar.