Vilken sida bromsar var...

Peccus

Ny medlem
Jag har kört lite minimoto tidigare, 40cc, 10hk och liten som faen. Alla har väl ett kinamopparna? Som dem, fast med mkt mera effekt. De hade frambromsen på höger sida.

Efter det har jag kört endel stor hoj, mest på bana. Frambromsen sitter, för mig naturligt, på höger sida.

För ngn månad sedan köpte jag mig en mtb för jag behövde en pendlingscykel, och tycker att XC verkar riktigt coolt... Skaffade mtb så får den funka som båda. Men höger bromsar bak?

Wtf är frågan med det? Finns det ngn logik i att just för att det är mänsklig kraft som framför fordonet så är det inte längre standard med höger är fram?

(Anledningen till att jag funderar är egentligen att cykeln jag köpte har mekaniska skivbromsar, så det var ju bara att skifta wiren, men det som är jobbigt är om jag tittar på ett hydrauliskt alternativ där ok + skiva + grepp följer med så är det alltid vänster grepp som är med. I regel sitter där också en expanderings-kopp så vätskan i slangarna kan röra sig när den blir varm. Sätter jag då vänster handtag på höger blir den uppoch ner. Jag "måste" ha höger som frambroms också, det är vad som kommer instinktivt till mig...)

Mvh

- Peter -

Det finns många hydraliska skivbromsar som tillåter att du skiftar plats på reglagen. Avid Juicy är ett av flera exempel.

Jag kör motorcykel och fick också iden att byta till höger=fram på mtb'n. Det kändes helt sjukt!

Så nu kör jag med bakbromsen på höger sida som alla andra och det känns naturligt, ingen risk för misstag.

Den stora frågan var egentligen: Finns det ngn praktisk förklaring till varför det är som det är i cykelvärlden, varför den skiljer sig mot övriga tvåhjuliga menar jag då.

Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Man vänjer sig rätt fort..saknar du inte
> "bromspedal" mera? :)

På minimototiden så bromsade jag omkull mig några gånger med bakbromsen, använder den inte alls nu.. :)

Aron skrev:
> Det finns många hydraliska skivbromsar som tillåter att du skiftar plats på reglagen. Avid Juicy
> är ett av flera exempel.

Klart intressant! Ska säga det också att jag har idag kombinerade växel/broms Shimano Deore grepp, om jag skulle byta så ser jag gärna att jag byter till ett liknande för frambroms/bakväxel (Höger sida). Bara att säga till när jag börjar bli bråkig. :)

FG Skrev:
> Jag kör motorcykel och fick också iden att byta till höger=fram på mtb'n. Det kändes helt sjukt!
>
> Så nu kör jag med bakbromsen på höger sida som alla andra och det känns naturligt, ingen risk
> för misstag.

Då kanske det är jag som är trög då... Jag kör raceväxlat på hojen också, ettan uppåt. Kan inte köra på en normal gatväxlad maskin för såfort jag börjar köra på instinkt så växlar jag åt fel håll. Det är samma sak med cykeln och bromsarna för mig.

Om man köper lika broms fram och bak är det väl bara att skifta slangarna till reglagen. Man måste väl ändå kapa slangarna. Har för mig att reglagen sitter olika i vissa länder, kanske pga vänstertrafik. Tror att du vänjer dig snabbt om du placerar som alla andra.

Peccus skrev:

> På minimototiden så bromsade jag omkull mig
> några gånger med bakbromsen, använder den inte
> alls nu.. :)

Jag tror det är det som är själva grejen. På MC är det frambromsen som man använder mest men på MTB använder i alla fall jag bakbromsen mer. Självklart bromsar jag mest fram när man verkligen ska ha ner farten men finliret sköter man med bakbromsen. Ungefär så.

Men vi är ju alla olika som tur är så det är väl bara att köra på det som känns bäst men tänk på att det kan bli jobbigt att låna/hyra cyklar om du vänjer dig med höger=fram.

FG: 70/30 eller 80/20 regeln tillämpas för bromsning 70%fram 30%bak och vice versa. I skogen använder jag bak och frambroms beroende på terräng och lutning. Generellt är det frambroms i nedförsbacke och bakbroms i uppförs.

Jag kör cross & då är min frambroms på den sidan som jag har bakbromsen på cykeln, o för mig spelar det ingen roll, när jag sitter på crossen så e det det som gäller & när jag cyklar så e det cykeln som gäller=P

jonzén skrev:
> FG: jag bromsar i princip uteslutande med
> frambroms. bara bak när det är snuskigt brant
> och i kurvor.

Det beror nog vilken typ av cykling man håller på med. Jag bromsar inte speciellt mycket alls, kör mest "XC/långlopps-stil". Men det är klart att en och annan kurva eller nerförsbacke kräver bromsning. När jag funderar mer på saken är det nog så att jag nästan uteslutande använder både fram och bakbroms samtidigt, men på nåt sätt är det bakbromsen som är dominant. Inte i bromskraft förståss men i känsla, på nåt sätt, jag kan inte riktigt förklara. När jag bytte plats på vajrarna kändes det läskigt i alla fall.

Bogey skrev:
> FG: 70/30 eller 80/20 regeln tillämpas för
> bromsning 70%fram 30%bak och vice versa. I skogen
> använder jag bak och frambroms beroende på
> terräng och lutning. Generellt är det frambroms
> i nedförsbacke och bakbroms i uppförs.

Jag visste inte att det fanns en sån regel. Är det UCI som har bestämt den eller? :)

Senast redigerad av en moderator:
Bromsarna sitter fel på motorcyklar helt enkelt...

Vid inbromsning skiftas ju vikten över på framhjulet. Frambroms är det som gäller om man vill få stopp på grejorna. Bakbroms ger bara coola sladdspår. Gör du fel kommer UCIs bromspolis och tar dig!

Finns apselut inga regler vilken broms som är till höger - jag kör motostyle, höger/fram, på alla cyklar eftersom det passar min reptilhjärna bäst. Vid panikinbromsningar har jag lärt mig den hårda vägen att jag nyper med vänster hand - tidigare var jag över styret nån gång pga det:-)

På Mc faller det sig ganska naturligt att ha frambroms på högerhanden, blir så svårt att växla om man ska gasa och koppla med samma hand;)
Och oftast är det ju så att man kniper allt man har med vänstran på kopplingen när man bromsar,
Så.. på MTB precis som MC är det väl ganska sällan man bara använder ena handen, Choose both!
Mvh/ Crallan
Personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem, växla med hand eller fot, bromsa med höger eller vänster, koppla eller inte, egentligen är ju det enda som är samma, hjulen och styret:)

Bromshandtagen har i England sitter tvartom jamfort med Sverige, for att har ar det vanstertrafik. Anledningen ska visst vara att du ska kunna vanda dig om och titta bakat (oftast slapper du da styret med hogerhanden) och samtidigt kunna bromsa med bakbromsen. Man anser att det ar sakrare att bromsa med bakbromsen an frambromsen. Detsamma galler for andra lander med vanstertrafik. Det ar t.o.m lag pa att ha bakbromsen pa vanster sida har.

Bakbromsen sitter på högersidan för att du ska kunna släppa vänster handen och ge tecken när du ska svänga vänster samtidigt som du kan bromsa med bakbromsen, det kan bli lite konstigt om man bromsar med frambromsen med bara en hand på styret tyckte tydligen de som står för säkerheten i trafiken. Följaktligen sitter det tvärtom i vänstertrafik.

kollar man utomlands så har rätt många mtb cyklister frambromsen på just höger sida. motostyle kallas det, är bara att flytta vajer/slang till det reglaget

det är faktiskt ganska krångligt att bromsa med framhjulet effektivt om man bara har en hand på styret, då kroppen fortsätter framåt när man bromsar så trycker den handen som man håller i styret med på styret och man svänger (mer eller mindre våldsamt :)).
men själv har jag också "moto-style", när man behöver bromsa fort så är det ju bråttom och då vill jag stanna inte sladda runt.

whyte o Anders G har rätt. Engelsmännen har ju som bekant vänstertrafik och där sitter mycket riktigt bromsreglagen tvärtemot hur vi högertrafikerande svenskar har det.

jag upplever det som att jag går över styret betydligt mer sällan sen jag bytte till motostyle. Eftersom jag är högerhänt känns det rimligt att ha frambromsen på höger sida. Den ökade finkänslan gör att jag använder frambromsen mycket mer i nedförsbackar och kurvor.

Jag har sett en del som har frambromsreglaget till sin fixie på högersida, i övrigt så har jag en Miyata med Shimano-racerbromsar där vajerinfästningarna är spegelvända.

Whyte skrev:
> Bromshandtagen har i England sitter tvartom
> jamfort med Sverige, for att har ar det
> vanstertrafik. Anledningen ska visst vara att du
> ska kunna vanda dig om och titta bakat (oftast
> slapper du da styret med hogerhanden) och
> samtidigt kunna bromsa med bakbromsen.

Att titta bakåt (med en hand på styret) och samtidigt bromsa, låter inte som nån bra idé. Om man bromsar, kommer överkroppen att "falla framåt" och man kommer att (ofrivilligt) svänga. Kanske rentav köra omkull. Och bli överkörd.

Jag blev förvirrad när jag satte mig på en cykel med en frambroms som reglerades med höger hand (en engelsman hade ägt den). Och jag är ganska van vid motorcyklar.´.

Johan S skrev:
> Jag blev förvirrad när jag satte mig på en
> cykel med en frambroms som reglerades med höger
> hand (en engelsman hade ägt den). Och jag är
> ganska van vid motorcyklar.´.

Mm, men frågan är om det inte beror lite på hur man är funtad. Jag började med MC, och har alltid bromsat höger fram. Eller så är jag bara seg. :)

Hursomhelst så kör jag med växlade vajrar nu och det funkar lysande, var mest fundersam om det verkligen fanns ngn sund och logisk förklaring.

PS. Jag köpte min första cykelhjälm idag. Yay me! Nu får jag vara med lokala cykelklubben på MTB träningarna. :)

PS2. Det här prylbögeriet som kommer naturligt när man köpt cykel, finns det några tabletter att ta mot det? :) Är nöjd med cykeln egentligen och använder den inte alls så ngt är begränsande men lik faen sitter jag och tittar på hydraul bromsar och nya leksaker... :)

Saxat från sheldon, han har sin teori:

Which Brake Which Side?

There is considerable disagreement as to which brake should be connected to which lever:

* Some cyclists say it is best to have the stronger right hand (presuming a right-handed cyclist) operate the rear brake.

* Motorcycles always have the right hand control the front brake, so cyclists who are also motorcyclists often prefer this setup.

There are also observable national trends:

* In countries where vehicles drive on the right, it is common to set the brakes up so that the front brake is operated by the left lever.

* In countries where vehicles drive on the left, it is common to set the brakes up so that the front brake is operated by the right lever.

The theory that seems most probable to me is that these national standards arose from a concern that the cyclist be able to make hand signals, and still be able to reach the primary brake. This logical idea is, unfortunately, accompanied by the incorrect premise that the rear brake is the primary brake.

For this reason, I set my own bikes up so that the right hand controls the front brake, which is not the norm in the U.S.

I also do this because I'm right handed, and wish to have my more skillful hand operate the more critical brake.

bjby skrev:
> Saxat från sheldon, han har sin teori:
> - C U T -
> more critical brake.

Det där var typ helt klockrent. :)
Jag fortsätter då köra som jag gör, och hoppas jag inte blir allt för mobbad om ngn vill testa min cykel. :)

Tillbaka
Topp