Vilken ska jag välja?

Seglarn1

Medlem
Vilken ska jag välja?
Hej, jag ska köpa en mtb imorgon o har kollat på nätet. Vilken bör jag välja utav crescent rask r60, scott scale 970 eller merida big nine 400? Alla kostar just nu 12990? Scott o crescent verkar ha nästan samma komponenter men enl spec så är crescenten lite lättare. Tacksam för vägledning

Vilken ska jag välja?
1) lägg upp länkar till cyklarna
2) skriv hur cykeln ska användas
3) skriv eventuella tankar / funderingar du redan har som skulle kunna vara till för- eller nackdel för de olika
4) posta inte mitt i natten innan dagen du ska köpa och vänta dig en massa vettiga svar med detsamma
5) om du tycker det jag skrev ovan lät jobbigt, köp den du tycker är snyggast och känns bäst efter en menlös parkeringsplatsprovcykling med fel inställd gaffel och antingen för hårda eller för mjukt pumpade däck. ;-)

Vilken ska jag välja?
Jag håller helt med glitch.

Intressant hur all dessa cyklar är nästan helt identiska, inklusive geometri.

Jag provade på helgen en Scott Scale 970. Helt ok cykel till stan, grusväg eller slätt stig. Men inte så roligt på stökig stig. Däck och fälgarna är för klena för stök.

Vilken ska jag välja?
Ok, jag förstår. Får åka och prova idag och köpa det som finns hemma. Butikerna verkar ha väldigt svårt med lager just nu. Jag som är 173cm borde vara medium men hamnar lite på gränsen till large på vissa fabrikat. Är det ok att köpa lite större ram? Jag vet att jag själv vid en menlös parkeringsplatsprovcykling inte kommer att känna det på en gång. Jag menar om det generellt sett är bättre att gå på en lite större ram om ligger på gränsen.
Tack för svar

Vilken ska jag välja?
Kul att se alla glada och entusiasmerande kommentarer när en ny (?) cyklist vill komma igång.

Börja med att provcykla de cyklar du har på listan. I bästa fall känns det tydligt vilken som passar bäst och har du riktig tur så är det också den cykeln som känns bäst i maggropen.

Det finns massor att göra för att finjustera hur du och cykeln passar ihop, men det bästa är att hitta hyfsat rätt från början.

Känn också av bemötandet från den du handlar av. Om det bara är en krängare som inte tar sig tid att hjälpa dig så finns det andra handlare som dels är mer förtjänta av dig som kund, dels kommer du ha stor nytta av honom/henne i framtiden.

Lycka till!

Vilken ska jag välja?
Ok, jag förstår. Får åka och prova idag och köpa det som finns hemma. Butikerna verkar ha väldigt svårt med lager just nu. Jag som är 173cm borde vara medium men hamnar lite på gränsen till large på vissa fabrikat. Är det ok att köpa lite större ram? Jag vet att jag själv vid en menlös parkeringsplatsprovcykling inte kommer att känna det på en gång. Jag menar om det generellt sett är bättre att gå på en lite större ram om ligger på gränsen.
Tack för svar

Den Merida är riktigt kort i alla storlekar, så skulle inte tar den. De andra två passar i M.

Vilken ska jag välja?
Valet föll på crescent. Enda skillnaden jag hittade i spec var att crescenten har annan fälg och genomgående axlar vid naven. Sen satt det suntour luftdämpare på crescenten fast specificationen säger rock shox. Säljaren tyckte inte det hade någon betydelse. Känslan man får i butikerna idag är nästan att man ska vara glad att ens få köpa en cykel.

Vilken ska jag välja?
Valet föll på crescent. Enda skillnaden jag hittade i spec var att crescenten har annan fälg och genomgående axlar vid naven. Sen satt det suntour luftdämpare på crescenten fast specificationen säger rock shox. Säljaren tyckte inte det hade någon betydelse. Känslan man får i butikerna idag är nästan att man ska vara glad att ens få köpa en cykel.
Jag tror att du valde den bättre (och snyggaste) cykeln!

Att den har "riktig" boost (dvs 12x148 mm genomgående axel bak) gentemot qr boost (scale) och "vanligt" qr (meridan) gör den betydligt mer modern än de andra två! Vad scotten och meridan har för fälgar blev jag inte klok på men din Cresent verkar ju ha vettig bredd på fälgarna, även det ett stort plus, iaf i skogen!

Utöver det verkar cyklarna snarlikt specade och jag tror inte att du skulle märka någon större skillnad mellan gafflarna.

Hoppas du ha kul ute i skogarna, jag tror att du har goda förutsättningar nu i alla fall!

Vilken ska jag välja?

Jag hittade Suntour i speccen. Den har 34 mm rör, som gör den förhoppningsvis styvare än de 32 mm gafflar på de två andra. Jag har ingen aning om funktionen är bra.

Vilken ska jag välja?
Tack för alla svar, jag fick mail från crescent att det var rätt gaffel enl spec. Det var jag som kollat på cykeln på team sportias sida och där hade dom skrivit rock shox. Har provkört 15km på terrängspår nu i snöblask o det känns bra.

Vilken ska jag välja?
Grattis till din nya cykel, hade själv en likande som min förstacykel (scale 970). Gick kanon enligt mig men efter något år bytte jag till heldämpad och sålde den utan någon jätteförlust! Lägg gärna upp bild på den :)

Vilken ska jag välja?
IMG_20210422_195717.jpg

Tillbaka
Topp