Vilken ska man välja?

Vilken ska man välja?
Det som talar för Spark är modernare ram med flackare gaffelvinkel, längre och lägre, boost fram och bak, 25 mm fälg fram och bak. Bara 32T på klingan är för lite.

Det som talar för Lux är Rock Shox, lyxigare Eagle och bromsar, 34T klinga är rätt storlek, 100 mm dropper ingår, 100 gram lättare trots dropper som säkert adderar 400 gram. Mindre bra: Lux har väl inte boost bak utan bara fram? Av någon idiotiskt anledning är det 22,5 mm fälg bak och 25 mm fram. Grip shift, vill man ha det?

Jag hade nog valt Spark. Lux borde komma med ny ram inom kort och då rasar väl värdet på den gamla.

Vilken ska man välja?
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Bara 32T på klingan är för lite
, 34T klinga är rätt storlek
Synnerligen imponerad av din kännedom om TS preferenser.
Ingen raketforskning direkt.

Det är tämligen uppenbart att 30T är löjligt, att en 29" XC inte behöver 32/50=0,64 för att klättra allt som går att klättra (innan greppet försvinner alt. cykeln stegrar), att 34/50=0,68 är ett utmärkt val, att 36/50=0,72 kräver starkre ben alt. lägre kadens än vad som passar in på TS beskrivning och att 38T är Nino territory på en extremt snabb bana.

Dessutom kan 36T bli onödigt trång mot Spark 900 RC kedjestag. Om TS mot förmodan hellre vill ha 36T så är i alla fall 34T mera rätt än 32T som alltid är fel.

Du kanske skulle testa en 29" XC någon gång så hade det rimligen varit uppenbart även för dig.

Senast ändrad:
Vilken ska man välja?
Ta det lugnt killar :)
Jag kan väldigt lite om detta och är tacksam för all tips jag kan få.

Fattar att TS betyder typ OP på engelska men vad står TS för? (Trådskapare kanske?)

Vilken ska man välja?
Ts står för just trådskaparen.

Det som talar för scotten är ju en modernare ram. Hjärtat på hojen. Likaså så snackas det ju ibland om spruckna canyon mtb ramar, något som skulle få mig att fundera en gång extra där, men det är jag det. Angående ny modell, tvivlar ju på att de släpper ny som man kan beställa redan denna säsong, gissar att den möjligen släpps inåt men levereras mer mot 2019 års säsong. Vi är ju snart igenom mars nu, väldigt nära denna säsong.

Angånde gripshift, jag säger tvärt emot Sixten, vem vill inte ha det? :-) men självklart smaksak o inget jag skulle ta som avgörande punkt vid ett köp.

Vilken ska man välja?
DidiMaao sa:
Ta det lugnt killar :)
Jag kan väldigt lite om detta och är tacksam för all tips jag kan få.

Fattar att TS betyder typ OP på engelska men vad står TS för? (Trådskapare kanske?)

Du, detta är Happy. Här tas allt personligt och dyrast är bäst! ?

Vilken ska man välja?
Jensen sa:
Angånde gripshift, jag säger tvärt emot Sixten, vem vill inte ha det? :-) men självklart smaksak o inget jag skulle ta som avgörande punkt vid ett köp.
Jag skrev iofs "vill man ha det?" och inte "det vill man inte ha!"
För att belysa att skillnaden mellan cyklarna fanns, och för att jag tror att >75% föredrar Trigger framför Grip Shift till sin Eagle.

Vilken ska man välja?
DidiMaao sa:
Canyon Lux
https://www.canyon.com/en-se/mtb/lux/lux-cf-8-0-pro-race.html¨

eller

Scott Spark
https://www.cykloteket.se/kategorie.../?c=293&b=1#/artikel/scott-spark-rc-900-team/

Har ägt en Canyon tidigare och var jättenöjd.
Vilken ska man välja av dessa två? Finns det andra märken/modeller som man bör fundera på?

1,89 lång vill ha en 29er heldämpad XC hoj. Ska köra lite långlopp och träna.

Tackar

Superior team issue är ju en rätt trevlig hoj också;

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Jag skrev iofs "vill man ha det?" och inte "det vill man inte ha!"
För att belysa att skillnaden mellan cyklarna fanns, och för att jag tror att >75% föredrar Trigger framför Grip Shift till sin Eagle.

Och 99% av de där som föredrar trigger har aldrig prövat GS seriöst ?

Men det är en heeeelt annan fråga. O irrelevant här. ?

Vilken ska man välja?
Jensen sa:
Och 99% av de där som föredrar trigger har aldrig prövat GS seriöst
Kanske inte 99 men i alla fall. Jag har inte testat just Eagle GS t.ex. men förstår att det finns en poäng med systemets enkelhet och att raketsnabbt kunna vrida sig igenom hela/större delar av kassetten inför en klättring, över ett krön etc. Med nersidan det ibland kan bli okynnesväxlingar när man bara avsåg att hålla i sig i styret. GS har ändå funnits i 25 år har rätt liten utbredning jmf med triggers, exakt varför vet jag inte.

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Och 99% av de där som föredrar trigger har aldrig prövat GS seriöst
Kanske inte 99 men i alla fall. Jag har inte testat just Eagle GS t.ex. men förstår att det finns en poäng med systemets enkelhet och att raketsnabbt kunna vrida sig igenom hela/större delar av kassetten inför en klättring, över ett krön etc. Med nersidan det ibland kan bli okynnesväxlingar när man bara avsåg att hålla i sig i styret. GS har ändå funnits i 25 år har rätt liten utbredning jmf med triggers, exakt varför vet jag inte.

Vill inte besudla tråden med något som är helt o hållet en smaksak. Men det där påstående om ”okynnesväxlingar” skulle jag vilja påstå vara ett typiskt påstående från någon som inte kört mycket med GS, det är inte ett reellt problem. Möjligen var det när sram under några få år fick för sig att ha en version som var myclet bredare och bara lämnade 4 cm handtag, men idag har du ju typ 8-10 cm handtag utanför GS.
Tror att en orsak till att GS inte är bredare är för att väldigt få hojar kommer med det standard. Och att ett trigger är lättare för kund att jämföra rakt över från shimano, möjligen lättare att initialt locka över folk från shimano med. Men bara spekulation. Och väldigt ot.

Som sagt inget jag skulle lägga som en viktig punkt vid val av ny hoj. Då det är relativt billigt att byta om man inte gillar det och är helt klart en smaksak. Ville bara förtydliga att många som snackar ”emot” GS sällan kört det mer än möjligen kort provtur.

Vilken ska man välja?
Har testat vridväxlingen och det är riktigt trevligt, hade det på en hyrhoj ett par dagar och minns att jag saknade det sen, och polarna har kört det på sina. Tyckte man fick riktigt snabba bra storväxlingar framför allt när man gör stora fartändringar i svackor och på krön etc så är man snabbare på rätt växel eller iallafall i närheten. Men även småväxlingarna går galant med mindre ansträngning, lite automatlådekänsla. Eftersom jag had Shimano blev det aldrig aktuellt med byte. I valet mellan två XC skulle jag inte låta det avgöra cykelvalet eller till då ;-). För Trail/AM vete tusan om jag skulle vilja ha det.

Vilken ska man välja?
BLEKINGE BAD ASS sa:
Jo då, den är iaf. lätt 600 gram lättare med sin XTR-grupp och CF finishing kit.
Men jmf med Spark RC är den kort, hög och brant, speciellt om man behöver XL som är hela 3° brantare fram.
Sup är inte billigare. Jag har svårt att i detta fall se Sup som det bättre alternativet.

Jämför man istället Sup mot Lux (CF 8 Pro Race) vinner den vare sig matchen på vikt, utrustning eller geometri. Lux är här en rakt igenom lyxigare cykel för ungefär samma pengar.

Vilken ska man välja?
Angående förslag på andra hojar. Ett märke som sällan nämns men som ä en riktigt fin hoj är ju focus O1E. Riktigt fin. Var lite dumt utrustade 2017 men ser bättre ut 2018. Frågan ä storlekarna.

Bara som alternativt förslag till de redan nämnda. Superior finns ju med, lite ”omodern” geometri. Men det har ju canyonen med.

Vilken ska man välja?
Ett annat alternativ som kan vara kostnadseffektivt är Lux CF 7 Pro Race https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-7-0-pro-race.html som bara kostar 27500 kr + frakt https://www.canyon.com/sv/service/sponsoring/

Utrustningsmässigt är den nästan jämförbar med Spark RC Team. Hjulen är smalare och tyngre men cykeln är 12000 kr billigare. Säljer man fulhjulen som ingår med cykeln för 1500 kr har man 13500 kr att spendera på t.ex. 1375 grams finhjul https://r2-bike.com/Wheelset-29-Newmen-Straightpull-Hubs-Newmen-Aluminium-Rims-Sapim-CX-Ray-XC-MA och ändå ha 5500 kr kvar.

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
att en 29" XC inte behöver 32/50=0,64 för att klättra allt som går att klättra (innan greppet försvinner alt. cykeln stegrar),
Ah, då förstår jag. Kommer aldrig köpa en Scott eftersom de inte vet vad som är cyklingsbart. Tack!

Vilken ska man välja?
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
att en 29" XC inte behöver 32/50=0,64 för att klättra allt som går att klättra (innan greppet försvinner alt. cykeln stegrar),
Ah, då förstår jag. Kommer aldrig köpa en Scott eftersom de inte vet vad som är cyklingsbart. Tack!
Enkelt. Sram säljer 32T som std. medskick på alla Eagle vevpartier, går inte att köpa utan 32T klingdjäveln. Scott är snåla. Skickar med 32T oavsett cykeltyp och hjulstorlek. Canyon tar kostnaden och har råd att sätta rätt klinga på rätt cykel. Kolla K&S, Eagle 32T klingor säljs billigt i parti och minut.

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Enkelt. Sram säljer 32T som std. medskick på alla Eagle vevpartier, går inte att köpa utan 32T klingdjäveln.
Canyon tar kostnaden och har råd att sätta rätt klinga på rätt cykel.
Kan någon som passerar Koblenz fota lagret av avmonterade 32T-klingor? Eller går de direkt till metallåtervinningen?

Vilken ska man välja?
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Enkelt. Sram säljer 32T som std. medskick på alla Eagle vevpartier, går inte att köpa utan 32T klingdjäveln.
Canyon tar kostnaden och har råd att sätta rätt klinga på rätt cykel.
Kan någon som passerar Koblenz fota lagret av avmonterade 32T-klingor? Eller går de direkt till metallåtervinningen?
Du tror att Scott är premium när de egentligen bara är snåla. Humor :)

Hur långsamt cyklar man där det är som brantast och djävligast? Hur låg kadens är då ändå effektivt och funktionellt? Hur snabbt går det på gruspartier när det är lätt utför, eller i starten/spurten där det ofta är lättåkt och viktigt med positioner?
Eagle.png

Jag som är en trött & klen gml gubbe klarar att cykla upp för Hammarbybacken (framsidan, vänstra spåret, från botten till toppen) med 34T fram, det svåra är att behålla drivgreppet och samtidigt hålla framhjulet i marken, inte själva trampandet.

Senast ändrad:
Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Enkelt. Sram säljer 32T som std. medskick på alla Eagle vevpartier, går inte att köpa utan 32T klingdjäveln. Scott är snåla. Skickar med 32T oavsett cykeltyp och hjulstorlek. Canyon tar kostnaden och har råd att sätta rätt klinga på rätt cykel. Kolla K&S, Eagle 32T klingor säljs billigt i parti och minut.

Jag tror scott valt 32t själva. Även cannondale har 34t. skulle förvåna mig om canyon och cannondale plockar av o byter

Vilken ska man välja?
Jensen sa:
Jag tror scott valt 32t själva. Även cannondale har 34t. skulle förvåna mig om canyon och cannondale plockar av o byter
Och jag tror att Scott är snåla, precis som Trek och Spez som också levererar sina Eagle XC FS/HT med 32T. Eller så är så finurligt uträknat att dessa cyklar som alltid säljs via LBS alltid kommer att upp-säljas med extra klinga för 1000 kr (LBS pris), ka-ching!

Medan mindre märken som måste ta hand om sina kunder som Canyon, Cannondale, Superior, Cube, BMC, Orbea m.fl. levererar Eagle 34T på sina XC-racers.

Senast ändrad:
Vilken ska man välja?
Du är alltså övertygad om att Canyon, Cannondale m fl monterar av 32T- och monterar på 34T-klingor på cyklarna de säljer?
Var gör de av alla 32T-klingor?

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Och jag tror att Scott är snåla, precis som Trek och Spez som också levererar sina Eagle XC FS/HT med 32T. Eller så är så finurligt uträknat att dessa cyklar som alltid säljs via LBS alltid kommer att upp-säljas med extra klinga för 1000 kr (LBS pris), ka-ching!

Medan mindre märken som måste ta hand om sina kunder som Canyon, Cannondale, Superior, Cube, BMC, Orbea m.fl. levererar Eagle 34T på sina XC-racers.

O vad vinner scott på det? De får ju knappast royalty på sålda klingor. De andra plockar ju troligen inte av något utan beställer med 34t från sram. Du kan ju inte koppla ihop vad sram säljer i butik rakt av mot vad de säljer till tillverkarna. Ta x1 carbon vevparti som sitter på flera hojar inkl scott 2017, mig veterligen såldes detta ej på eftermarknaden tex.

Känns som denna tråd driftar lite.

Men ja skulle nog med överväga lägre lux modellen o uppgradera för mellanskillnaden.skulle ju samtidigt kännas sådär med en konstruktion som väll är äldsta i canyon sortimentet. O som troligen står på tur för uppgradering. O även efter ha läst om exemplar som spricker.

Vilken ska man välja?
Stumpy sa:
Sixten tröttnade tydligen på att försvara sina påståenden och flyttade till andra trådar.
Trevlig helg!

Jaaaa, du vann! Nu har du vunnit det avgörande internetslaget. Motståndaren gav äntligen upp på grund av din överlägsna argumentation! Och allt som behövdes var ännu en nedsölad Happy-tråd. Win-win!

Trevlig helg!

Vilken ska man välja?
Tänk vad två tänder på en klinga kan tända till diskussionen
Det känns som det är rätt många av oss som behöver komma ut i skogen och cykla av oss lite :)
Jag behöver det iaf men det ligger typ 1m snö på backen. Dröjer nog ett tag

Tänker på den här bilden:
http://www.trolino.com/image?id=104222

Tack för alla tips o trevlig helg

Vilken ska man välja?
Hur som. Spark RC är en effektiv cykel som är både trevlig och snabb. 40 K är mycket pengar förstås men jag har fått för mig att det brukar finnas lite prutmån om du snackar med några olika handlare.

I en annan tråd nämndes Intense som har en ny modern xc fs. https://www.pinkbike.com/news/first-ride-intense-sniper-elite-xc-2018.html

Har ingen aning om var/när/hur man kan köpa eller vad det kostar.

Vilken ska man välja?
Den stora skillnaden utöver geometrin stavas Twinloc på Scotten. Jag tycker det är fantastiskt att ha tillgång till två olika hårdheter/slaglängder utöver låst läge. Nya Spark känns mjuk och låg när man cyklar på platten i Descend-mode, men i Traction sätter den sig lite högre. Jag upplever att systemet kommer än bättre till sin rätt i.o.m. den flackare geometrin.

//Joakim

Vilken ska man välja?
Sixten Fors sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
Jo då, den är iaf. lätt 600 gram lättare med sin XTR-grupp och CF finishing kit.
Men jmf med Spark RC är den kort, hög och brant, speciellt om man behöver XL som är hela 3° brantare fram.
Sup är inte billigare. Jag har svårt att i detta fall se Sup som det bättre alternativet.

Jämför man istället Sup mot Lux (CF 8 Pro Race) vinner den vare sig matchen på vikt, utrustning eller geometri. Lux är här en rakt igenom lyxigare cykel för ungefär samma pengar.

Japp, SUP'en har en annan ramgeo. Smaksak vilken komponentgrupp man vill ha,XTR eller GX eagle. Likaså om man föredrar XRE391 eller syncros XR2,5. 600g lättare totalvikt än sparken.

Jämfört med CF 8,0 pro race (11kg) så skiljer sig ramgeon här också. SUP'en (10,5kg) även här lättare (500g) enligt canyons hemsida. Sedan kan man fundera på hjulen fram och tillbaka SUP'ens XR 391 mot den smalare XR1501 som sitter på canyon, såklart också en smaksak. Likaså komponentgrupp, XTR mot X01 eagle. DT swiss dämpare gentemot rockshox. Men nej, jag håller inte med om att canyon är vare sig lyxigare eller bättre rakt igenom. Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig cykel. Om budgeten ligger på 40k så skulle jag tro man blir nöjd med vilken av dessa tre cyklar som helst, förutsatt att storlek och ram passar dvs.

Tillbaka
Topp