Vilken skaljacka för det mesta?

Cuprinol

Aktiv medlem
Tjena,

Har blivit rätt sugen på en Arcteryx Sidewinder http://www.arcteryx.com/product.aspx?Sidewinder-AR-Jacket då jag hittat en för halva priset. Hade tänkt använda den till allt; MTB (AM), älgjakt (norrländskt höstrusk) och som allmän vardagsjacka på stan/pendla i när det är busväder. Alltså det mesta förutom den lössnö-friåkningen den är tänkt till även om det nog kan bli lite sånt nång gång i framtiden.

Fungerar en sådan jacka att cykla med även när det vintras, våras och höstas i sthlms-trakten? Jag har ingen direkt erfarenhet av dyrare skaljackor och jag hittar bara info om denna jacka gällande dess rätta användningsområde. Någon testat ofodrad skidskaljacka till annat än vintersport?

Kolla Norröna, dom har en jäkla massa skal jackor som skulle passa för dina behov! finns t.o.m en rätt färg-neutral serie som lär passa bra för dig om du skulle ha plagget vid jakt!

Låter fint, men är det halva priset på dom någonstans? Det är rätt viktigt för min plånka.

Angående färgen så är det ok om den är lite färgglad, älgar är färgblinda :) Man ska synas för bli skjuten lika mycket som till vardags.

Jag använder en trelagers goretex i princip jämt och det funkar bra.
Cirkulationen är inte super dock, så man blir lätt lite svettig om man rör mycket på sig (jag har iofs lätt för att svettas..)

Med det sagt så skulle jag verkligen rekommendera att köpa en bra skaljacka, man hittar användningsområden för dem om inte annat. Håller bra gör de också, tjejens har använts i princip dagligen (höst, vinter, vår) i 8 år och ser fortfarande fräsch ut.

Arcteryx gör dessutom bra prylar, tror inte du kan bli missnöjd, speciellt om du får ett så bra pris.

Låter ypperligt. Det är alltså inget som låser jackan till endast vinteraktiviteter förutom detaljlösningar? Till cykling brukar ju längre ärmar, längre ryggparti och stretch över axlarna finnas, men kör man som jag en ganska upprest ställning borde det ju funka ändå. Nu är det bara färgen som känns lite sådär, honungsgul hmmm...

För mig har inte GoreTex funkat särskilt bra till aktiv cykling (mer än kortare sträckor då), om det inte varit jäkligt blött ute och inget annat hjälper.

Luvan kommer vara i vägen, även när du rullar in den i kragen. Den kommer fastna i hjälmen och hindra dig från att vrida på huvudet.

Halva priset på en arcteryx borde väl bli samma som en endura stealth till ordinarie annars?

Halva priset är köpläge om det gäller en Arcteryx. Det är ju en super-top-of-the-line-jacka. Är väl bara Klättermusen som kan tävla i högt pris med dem.

Det enda såna där Goretex-plagg är dåliga för är konditionsträning och liknande. Har en Norröna själv och använder den jämt. Men som sagt, den är dålig om man svettas mkt för det går helt enkelt inte att transportera bort all svett. Så om jag skall cykla 5 mil så får jag ta en annan jacka.

EDIT fel ordföljd och konstigheter

Senast redigerad av en moderator:
Ja Arcteryx gör väldigt fina jackor. Den där modellen var clean och snygg. Är det bara den gula som du kan få för halva priset?

Angående användningsområde, jag har också letat efter en jacka som man kan använda till allt alla årstider. Men jag har kommit fram till att det finns inte. De jackor som man vill använda på vintern är alldeles för varma på sommarn och hösten. Och sommarjackorna är för tunna och kalla på vintern.

Just den modellen du länkade till marknadsförs ju som en vintersportjacka. Jag tror den kommer funka hyffsat kallare vår och höstdagar (och vintern så klart). Men om du t ex ska ha den som jobbpendlarjacka på sommaren så kommer den vara för varm. Tror jag.

Jag håller med tidigare inlägg om att halva priset på sådana där über Arcteryx troligen är köpläge, men också att Goretex jackor är för täta för aktiv cykling. Jag har iofs ganska lätt för att svettas men jag har inte hittat någon jacka med membran som jag inte blir kokt i när jag kör. I ösregn kan det vara skönt att ta på ett "skal" tycker jag men för det allra mesta funkar en softshell jacka bättre för mig även om den inte är 100% vattentät.

Jag valde nyligen en Haglöfs L.I.M jacka som ersättare till min Arcteryx Scorpion och Klättermusen Bifrost. Jag är mycket nöjd med skärning och GoreTex paclite som material. Jag passade på att köpa brallorna samtidigt så jag har ett helt sett. Utmärkt så väl i pulkabacken, multisports tävlingen som på stan.

/jerka

Sidewindern har väl fast snökjol - kanske inte helt optimalt om du inte skall åka skidor med den alls?!? Finns nog andra modeller från Arcteryx som lämpar sig bättre/är mer allround?

MVH / Calle

Jag har för övrigt en Norröna Svalbard som jag köpte på rea i somras. Funkar fantastiskt som all-round med förstärkningsplagg under - är i Norrönas eget material Dri-3...

Har en Arcteryx Theta AR, extremt bra passform och otroligt allround, kan verkligen rekommendera den.

Däremot rekommenderar jag inte hårda cykelpass i Gore Tex, även om matrialet andas så blir det snabbt rätt svettigt vid hög anstränging.

OK, skitbra att veta! Jag får helt enkelt kompromissa med snölåset, huvskavet mot hjälmen och den begränsade andningsförmågan. Hade en newline skaljacka för ett par år sedan (ca 1k) som jag söp bort. Den var helt suverän som allround-jacka till allt. Klarade av en rejäl regnskur, vägde ingenting och var hyfsat mjuk och skön. Dock inga speciallösningar att tala om som huva, vettiga fickor osv.

Angående rean på sidewinder-jackan så fanns det ett ex. kvar i addnatures fyndhörna storlek xl. Om inte jag köper den kommer den säkert dyka upp igen där nång gång i nästa vecka och någon annan kan knipa den.

Addnature har ju även Klättermusen Noatun till anständigt pris: http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=KLATTERMUSENNOATUN

X_KLATTERMUSENNOATUN.jpg

Den verkar dessutom finnas kvar i din storlek.

Ja, den är ju helt klart ett alternativ rent visuellt. Hört lite blandat om klättermusen dock, nån modell fick inge vidare betyg på freeride.se, dålig kvalle osv...

Jacktypen funkar nog till det mesta. Risken är att man luktar skunk till vardags om man använder samma jacka då som när man cyklar, jagar, vandrar osv.

Kör själv i Klättermusen Noatun nu i vinter. Bra jacka för priset på Addnature. Lång rygg och långa armar. Men den har ingen ventlation under armarna så när det blir varmare än -5 så blir det att den åker av vid cykling. Det blir för varmt! Men när jag fiskar vid skitväder etc efter den elaka havsöringen är den guldvärd.
Sommar-vår-höst har jag en Marmot Precip skaljacka. Bra pris på en enklare skaljacka. Jag har den bara om det ösregn.. Den är lätt och har ventlation under armarna. Huvan funkar bra.
Du bör testa skaljackan för bla testa hur huvan sitter. Utemagasinet tester är bra gratis läsning för att se vad du ska tänka på. Både Arcteryx och Norröna är bra grejer. Norröna var med på Houdini´s fabriksrea nu i december för halva priset. De försvann fort som fan.

Jag har en Sidewinder SV och använder otroligt mycket. Fukar bra till allt utom hårdare fysisk aktivitet men den har dragkedjor under armarna vilket ökar ventilationen vid sådana aktiviteteter.
Snölåset tycker jag är bra då jackan känns lite varmare med det knäppt och det går att välja om man vill ha knäppt eller ej.
Min luva går inte att rulla ihop som på den du länkade till och den är nästan obegagnad så där har jag inte mycket input annat än att jag precis får in skidhjälmen under men den är inte så följsam så sikten när man åker bräda blir lite begränsad...
Inget har ännu gått sönder på den efter 4 år.
Det enda negativ förutom priset är när man vill ha dagkedjan nästan ända uppe, då pekar gärna den längre delan av kragen rakt fram, inget jättestort problem :-)

Dudster;

Låter prima, jag ska in och testa jackan till helgen. Får väl köpa mig en kompletterande tunnare variant för varmare väder.

Den här tråden är ju helt klart sökbar för andra som undrar samma sak. Tack för all info!

aHR0cDovL3d3dy5tYW5kbWRpcmVjdC5jb20vUHJvZEltZy9OSzk1NjFfMV9sYXJnZS5qcGc===.jpg ht=275

Köpte en Nike Minima GTX Stretch Gore-Tex, idag! Tänkte ha den när jag cyklar och det regnar lite
god ventilation under armar, och även på sidan, lite längre i ryggen. Dock känns dragkedjorna i sidan lite hårda.

Kosta bara 1 000:- på Igor Sport i Sthlm, känns som bra pris för en Gore-texjacka tycker jag!

Kanske kan vara ett tips på en lite tunnare variant.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som undrar varför alla
> skaljackor har huva, hur ofta använder man den
> igentligen ? T

"Man"?
Frågan du ska ställa dig är hur ofta DU använder den!

Jag använder huvan ofta, särskillt om jag är ute på tur då det i princip är ovärderligt när det blåser lite, eller regnar.. eller blåser och snöar, eller blåser och det driver snö.
Men även när det är för kallt för att cykla med bara mössa (men då ser man till att ha en bra huva).

Eller när det REGNAR och man inte har ett paraply eller en sydväst.
För det är ju det en vattentät skaljacka är till för, så vitt jag vet.

lleberg skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara jag som undrar varför alla
> > skaljackor har huva, hur ofta använder man den
> > igentligen ? T
>
> "Man"?
> Frågan du ska ställa dig är hur ofta DU
> använder den!
>
> Jag använder huvan ofta, särskillt om jag är
> ute på tur då det i princip är ovärderligt
> när det blåser lite, eller regnar.. eller
> blåser och snöar, eller blåser och det driver
> snö.
> Men även när det är för kallt för att cykla
> med bara mössa (men då ser man till att ha en
> bra huva).
>
> Eller när det REGNAR och man inte har ett paraply
> eller en sydväst.
> För det är ju det en vattentät skaljacka är
> till för, så vitt jag vet.

Jag använder den aldrig, kommer antagligen aldrig att göra heller. Dom flesta skryter med att deras jackor är SÅ lätta, fan vad lätt den hade varit utan den irriterande ivägenvarande knöggliga huvan i så fall :-/ T

Little Stereo skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det bara jag som undrar varför alla
> > > skaljackor har huva, hur ofta använder man
> den
> > > igentligen ? T
> >
> > "Man"?
> > Frågan du ska ställa dig är hur ofta DU
> > använder den!
> >
> > Jag använder huvan ofta, särskillt om jag är
> > ute på tur då det i princip är ovärderligt
> > när det blåser lite, eller regnar.. eller
> > blåser och snöar, eller blåser och det
> driver
> > snö.
> > Men även när det är för kallt för att
> cykla
> > med bara mössa (men då ser man till att ha en
> > bra huva).
> >
> > Eller när det REGNAR och man inte har ett
> paraply
> > eller en sydväst.
> > För det är ju det en vattentät skaljacka är
> > till för, så vitt jag vet.
>
>
> Jag använder den aldrig, kommer antagligen aldrig
> att göra heller. Dom flesta skryter med att deras
> jackor är SÅ lätta, fan vad lätt den hade
> varit utan den irriterande ivägenvarande
> knöggliga huvan i så fall :-/ T

Och tänk va lätt den skulle vara utan fickor och dragkedjor! ;)
Det är väl bara att köpa det man vill ha. :)

Ontopic: Jag hade en Peak Hybrid-jacka som jag tyckte om väldigt mycket, tunn med god skärning och fantastisk huva, materialet kändes magiskt med en lite borstad insida och en nästan gummiliknande insida i vitt och grått, otroligt stretchig och det gjorde huvan ännu bättre!
Verkade vindtät, och tillräckligt vattentät för att va ute när det regnar (eller att ta med på fjällvandring som enda jacka).

Dock så är den inte särskillt förlängd i ryggen så det kan bli lite kyligt att cykla..
Andningen kändes tillräcklig men kanske inte det bästa för högintensiva aktiviteter, men vilken jacka är det..

Den blev stulen ur en garderob på en pub och det sög.
Jag funderar på att köpa en ny, kommer i vår/sommarkollektionen och bör finnas i butiker från mitten av februari ungefär.

Kostar 2000 pix

Well, jag har testat sidewinder-jackan nu... Den var brutalt mycket större i storlekarna än vad interwebben signalerade. XL var verkligen XL på mig som vanligtvis har L.

Så för er som suktade på jackan och priset kanske den är uppe igen på butikens hemsida. Förövrigt måste jag tycka till lite om addnatures (söder) obefintliga servicenivå ute på golvet i butiken. Eller ja... säljarna vägrade stanna upp och hjälpa till trots att jag hade 3k på fickan och ville impulsköpa saker.

Väcker tråden till liv med en fråga:

Impulsköpte en Tierra Ridge på Naturkompaniet idag (öppet köp), hittar dock inte mycket på nätet om den. Finns nån som heter cassis Ridge men det verkar vara en annan jacka.

Någon som vet om de är något att ha, hur den är jämförbart med Arcteryx osv? Den är mestadels i paclite material.

Edit: Det är denna jacka jag talar om, M Ridge Jacket http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=84278

Jag har ingen erfarenhet av just den jackan, men har haft andra grejer från Tierra. Min åsikt är att de gör bra grejer som funkar. Paclitejackor är ju oftast lätta och andas hyffsat, men se upp med hållfastheten.

På tal om avskalad...
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/dhb_Wickham_eVENT_Waterproof_Cycling_Jacket/5360037016/

Jag köpte denna jacka när den var på rea (tror jag betalade 800 sek). Har ingen huva, inga fickor, ingen ventilation, men är i eVent som ska andas betydligt bättre än gore-tex... Läser man recensionerna på Wiggles hemsida verkar den smått fantastiskt, så är den hälften så bra är jag nöjd.
Jag har hittils bara använt den 1 vecka i fjällen, utför och lugnare längdskidor. Passar mig med långa armar och relativt kort rygg. Hög skön krage. Det står dessutom i den att man bör tvätta den ofta för att få optimal funktion... Det gör ju att man kan toksvettas i den för att sen tvätta och inte lukta skunk...
Jag tycker den ser snyggare ut i verkligheten än på bilden...

bonbon skrev:
> Hur är andningen i Paclite jämfört med vanlig
> Goretex?

http://www.gore-tex.se
Den MÄTBARA andningen är högre, men den upplevda svettigheten är väldigt lika.
Den beror mer på hur jackan sitter och ventilationsöppningar.

/Håkan

Kan ni ha såna där varma jackor när ni cyklar? Det här är den bästa jag ägt.
rapha-winter-hat-front.jpg ht=359

Svinbra när man cyklar. Med långärmad merino under kan jag använda den i 10 minus. Men jag skulle frysa ihjäl i den om jag stod stilla med den ute i 10 plus för länge.

Men den där är ju för tajt för en friirajderr som jag.

Verkar höra mest positivt om Tierra, tror att jag behåller den om inget mer prisvärt dyker upp.

Tänkte uppdatera tråden med lite härlig reklamationsinfo.

Fick testa min Tierra Ridge i riktigt regn härom veckan. Som bekant har det ju regnat rejält senaste tiden. Jag var väl ute i max 10 minuter (cyklade till jobbet) och när jag kommer fram är jag redigt blöt på armarna. Ingen fara såhär på sommaren, men i kallare väder njeeee. Vattnet hade pressats in genom tyget, så ingen läcka eller liknande från dragkedjor, sömmar mm. Dåligt.

Har lämnat in den till naturkompaniet iaf, får se vad domen blir. Någon som vet vad praxis brukar vara vid liknande garantiärenden? Ny jacka av samma modell eller pengarna tillbaka? Står ju väldigt tjusiga saker på gore-tex lappen som kommer med plagget.

Jag har en Haglöfs spitz det är den bästa jack jag har ägt den är tunn och lätt och helt vatten tät.. Det brukar inte vara några problem att byta läkande jackor.Jag har bytt 5 st av olika märken och orsaker.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp