vilken storlek på bakdämpare yeti asx?

hjulben

Ny medlem
Min bror har köpt en begagnad yeti asx med en bakdämpare som behöver servas. Det är orginaldämparen som sitter på, Fifth element. kollade på chainreactioncycles och såg att de hade manitou swinger 4way för ca 1700 men har inte en aning om vilken längd på dämparen som gäller och jag har sett att det figurerat ett flertal yeti asx på forumet så jag tänkte att ngn borde ha svaret:)

Om man skulle välja det andra alternativet och serva dämparen, vad skulle det kosta och vart bör jag vända mig?

tack på förhand, micke

Skall se om inte jag kan skicka över orginalmanualen till hojen till dig. Skulle det vara något kanske? :)

EDIT: skicka mig ett mail (se profil) så skall jag sända dig dem. Och om någon annan vill ha dem såklart.

Senast redigerad av en moderator:
Postar hårdfaktat här oxå :) men jag har lite mera dokument till den som vill.
Fullface verkar inte funka.

Travel: 6.4" or 7.1"
Frame Weight (Med size): 9.1 lbs
R.Shock: Fox DHX 5.0
Enduro max sealed bearings
Replaceable der. hanger
Yeti Pure tube set
OnePointFive headtube
Frame Specifications
Colors: Anodized Black, Raw/White
Sizes: Small, Medium, Large
Build Kits: Freeride
F.Derailluer: 34.9mm clamp, Top Swing(Low) mount, bottom pull
B.Bracket:73mm shell, 113mm spindle
Seatpost: 27.2mm
R.Shock: 2.5" stroke, 8.5" eye-to-eye
2.5" Max tire
160-200mm Rotor

ska sätta mig ned senare och läsa igenom, fick brorsan att mäta men vet inte om vi mätte rätt? när den sitter monterad på cykeln är den 200mm men det känns som de borde vara 240mm då för att den ska trycka ut baktriangeln fullt och inte riskera att fastna i ngt slags baksug..

Själv var jag inte född första vågen men när h-street regerade va man me.. när powel hette powel peralta och zorlac va coolt:)

8,5" ger 215.9mm E2E, det är ett visst utrymme mellan "ratelink" och ramen. Men det anges 9.5" på ett annat dokument, kanske ändrades det mellan årgångarna? Vilket år är din från?

de är en 04

Fatta inte riktigt de du skrev.. Men om 8.5 ger 215.9 blir de ju nästan 220 vilket är mellen 200 och 240. borde man då inte ha en dämpare som är 240? annars blir den ju för kort?

tack en gång till för att du tar dig tid:)

Skickar med en bild från gesunda den här helgen:)

blev ingen bild, den va för stor å ja har tummen mitt i datahanden:(

Senast redigerad av en moderator:
fan de va ju de jag inte ville höra..
hade tänkt mig ngt i stil med att du ska ha en manitou swinger coil 4-way spv 240mm som finns på crc för 1666.49:)

216mm EyeToEye (E2E) verkar stämma på en 04:a med kolvlängd på 2.5" (dämparslag)

Hade jag haft deg just nu hade jag köpt en roco air... men jag är förutom vikten grymt nöjd med min Fox DHX 5.0 men en 4.0 hade gjort jobbet lika bra, jag kör utan preload och plattform. Har faktiskt inte kört på den med nuvarande kroppsvikt. Redan i påskas var fjädrarna på tok för hårda. Fasiken, jag behöver nya fjädrar till gaffeln.

kollar jag kanske på fel mått?

när man läser 240mm - 400lbs x 3

betyder det längd 240 400lbs fjäder gånger 3 någonting?:)

400lbs betecknar kraften det krävs för att komprimera fjädern, högre tal, hårdare fjäder. Mellan 350 och 550 är vanligast.

x3 betecknar kompressionslängden på fjädern. En fjäder med beteckningen 3 går att komprimera 3" och passar till en dämpare med 3" slag. Men brukar gå att montera på dämpare med kortare slag med. Talet får dock ALDRIG understiga slaglängden på dämparen. Då bottnar fjädern innan dämparen och allt går sönder. På samma sätt som att du inte får preloada fjädern för mycket.

nu blev de mkt facktermer:)
deg är en faktor även här..
med andra ord passar inte nämnd dämpare, inte ens om de står 200 ist för 240mm utan det är ett mellanting jag söker?

240mm - 400lbs x 3 betyder:

240 mm Eye to eye (avstånd mellan fästpunkterna i ramen)

400lbs betyder att fjäderhårdheten är 400 lbs, vilket får betecknas som medium/light

x3 betyder att kompressions-längden på fjädern är 3" , skillnaden mellan fjäderns okomprimarade och max komprimarade längd är alltså 3" - detta motsvaras med all säkerhet av dämparen om den köps ny.

Om löst folk som jag har pillat på ddämparen så behöver inte fjäderkompressions-längden matchas av dämparslags-längden. Fjäderkompressions-längden kan vara längre än dämparslags-längden men inte kortare. Klart som korvspad :)

nu tror jag fan att ja fatta:)
Måste bara tillägga att jag fattade fjädermotståndet.. :) och att jag misstänkte att de va eye to eye måtte men ville inte att de skulle vara så för då måste ja hitta ngn annan dämpare med förnämligt pris.. ni är välkomna med förslag på dämpare och inköpsställe och därmed har jag gjort det här till en av de vanliga vad ska jag köpa trådarna... hahahaha..

har snurrat lite på nätet.. och fått för mig att jag söker en dämpare som är 215 x 63 alltså 8.5 x 2.5?

Vill man byta en 5th element mot en swinger 4-way?

Skicka den till TFTuned och få den servad samt pushad så har du en bra mkt finare dämpare för ungefär samma pengar tror jag. :P

Tillbaka
Topp