vilken storlek på Lvg hojj

knasen

Ny medlem
Funderar på att köpa en Battaglin stelth men är osäker på storleken, jag verkar ligga mellan M och L skall man då välja den större eller mindre eller är det en smaksak, hoppas att det finns några där ute som kan hjälpa till.
BATT820-VS-S_merinfo.jpg ht=302
WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 55 cm
Frame Size center-to-top: 57 cm
Overall Reach: 66.50 cm
Saddle Height: 75.06 cm
Handlebar Width: 44 cm

Your Measurements
Height: 178.00 cm
Sternum Notch: 149.00 cm
Inseam Length: 85.00 cm
Arm Length: 61.00 cm
Shoulder Width: 44.00 cm

Finns massor med trådar i ämnet, det verkar som den allmänna happy rekomendationen är att det är bättre att gå upp en stl på LVG och ner på MTB.

Stl L blir domen således.

En stor risk med att ta för liten storlek är att man antingen får ha en massa spacers eller köra med för mycket drop (vilket leder till att det ändå blir en "lång" cykel av det hela). Men där skiljer det bara 5 mm i head tube height på m resp l, så risken för något sånt är marginell. WS;s overall reach mått har funkat fint för mig så på basen av det så är det väl antingen att köra en m med 12-13 cm stam eller en l med en 10 cm... På basen av detta skulle jag föredra en M. Men, men. Det kommer säkert fler åsikter. En åsikt som jag dock tycker att inte är så relevant är att "en liten ram känns mycket rappare" osv. RÄTT storlek är det viktigaste. Sadeln, pedalerna och styret ska vara på rätt ställen och ramen sammanbinder dessa.

M är mitt tips, men några garantier ger jag inte.

Battaglin är ju inte såååå ovanliga, så kanske du kan provsitta någon? Eller så försöker du provsitta en hoj med samma dimensioner.

Vi är lika stora du och jag, skillnaden är att jag sitter på 76cm sitthöjd och min rekomendation blir således M. Tar du en storlek större får du cykel för en person om är 1,80-1,85 och som blir konstig att anpassa din sittställning ! :-)

Tillbaka
Topp