Vilken storlek på ramen?

T-bone

Ny medlem
Vilken storlek på ramen?
Hej!
Om inget oväntat skulle dyka upp så har jag nog bestämt mig för att köpa en Kona Blast.
Har gjort det där ramtestet som någon länkade till i ett annat inlägg och hamnade mellan 20-22 tum.
Jag kommer att cykla ungefär lika delar vanlig cykling, street, skog och även kanske lite dirt.
Så frågan är vilken storlek ska jag köra på...

Kona ramarna har ju väldigt vinklat överrör så jag kan stå utan problem över en 22 tummare men samtidigt känns det som att 20 tum vore "säkrare" om något går fel. Det gäller ju att skydda paketet ;)
Är 193 cm lång, långa armar, långa ben.

/Patrik

Vilken storlek på ramen?
Jag är 188cm lång, långa armar och ganska långa ben (89cm innermått). Körde ett tag på en 20" Kona blast, den var för stor. Min brors 19" passar bra mycket bättre. Körde mest i skogen, lite lätt streetande också. Du bör inte köpa en 22", det kommer vara för stort, 19 eller 20" bör kunna passa. Beror lite vad du har för fokus, ska du i huvudsak köra skog så blir nog en 20" bra, mer mot street så är en 19" bättre. Men som sagt, prova och tänk på att en ram ska kännas lite liten när du cyklar lite asfalt utanför butiken, i skogen kommer den kännas mer lagom. Bästa är att låna någons hoj och ta ut den i skogen och prova storlek på riktigt.

Vilken storlek på ramen?
Om du skall striita och leka skulle jag tom kolla på en 18. Du är ju inget svetto som vill ha super utsträckt sittställning ivf.

Jag tävlade tom på 16 tum och är 180 + några mm till.

Vilken storlek på ramen?
" ... små söta ramar ... "

173.jpg

Vilken storlek på ramen?
Jag är 1,86 och kör på 19" för xc. För mig passar det bra, men sadelstolpen jag fick med var för kort. Jag skulle nog säga att 20" borde passa dig bra.

Vilken storlek på ramen?
Stämmer in och säger :
- Inte större än 20"

Jag är 187 med långa ben (91 cm grenmått) och kör på en 18-tummare med 58 cm effektivt överrör och 105 mm styrstam.

Lycka till
/Johan

Tillbaka
Topp