Vilken teknik för att passera dike

rispalt

Medlem
Försökte söka om det finns ngt inlägg sedan tidigare, borde finnas men hittar inget.

Som nybörjare har jag problem med diken. Finner det svårt att lyfta framhjulet då cykeln står framåtlutad i diket. Det blir ofta tvärstopp och jag flyger över styret med fötterna kvar i spd... Ont. ni rutinerade torde flyga över de diken jag har problem med...

Tips? Vad kan man tänka på?

Kliva av, hiva upp cykeln på axeln och trippa på tå över godkännes kankse inte av HappyTeknikPolisen så jag säger inget...

lite mer fart? kanske inte hjälper dig. men blir ännu roligare för oss andra.

prova dra upp cykeln på bakhjulet innan du far ner i diket, sen så sväljer du med bakhjulet och fortsätter framåt med ett litet leende

I teorin är iden om att åka på bakhjulet ner i diket bra. För min de tar det tvärstopp i botten och har kostat ett antal fälgar. kanske valde jag för tuffa diken???

ething: Håller med. Satte mitt bakhjul emot ett betongdike på en tävling och sen hade jag ingen luft kvar i däcket. ):

Antingen lite saktare och som andra skriver, lite på snedden eller bra fart och hoppa över.

Det är väl bara att hoppa över dikena om era fälgar inte tål att köra igenom dem... Tolkas på valfritt sätt ;)

nu när du har fått ett antal förslag ska du pröva dig fram och sedan göra efter dina behag. vissa är talanger på att hoppa med cykeln, andra inte. vissa är xc-cyklister och köra över dikerna som om de kunde det i sömnen, andra inte. .. du fattar ;)

Försöker göra som jonzén skriver mycket mer fart och bunnyhoppa över eller åka på bakhjulet ner i diket bra så att framhjulet kommer ovanför.

Om du är trött och ej orkar bunnyhoppa osv eller om stigen innan eller efter diket inte medger högre fart så brukar i allafall jag bromsa ner farten rejält och kontrollera farten noga med bromsarna och glida ner i svackan och just innan framhjulet når botten av diket så flyttar jag min tungdpunkt långt bak och lyfter framdelen på cykeln med styret. Sen gäller det att vara beredd med rätt utväxling för att kunna trampa upp bakjhulet som ev kan fastna i lera osv. Bunnyhoppa funkar bara för mig om det är god sikt, man har hög fart och känner sig fräsch, ej på slutet av en jobbig runda, men det är jag det. Lycka till.

Skulle man kunna sammanfatta dikesteknik enl. nedan:

1) Bunnyhoppa över diket om det är möjligt.

2) Accelerera om möjligt samt upp cykeln på bakhjulet innan du far ner i diket, sen så sväljer du med bakhjulet och fortsätter framåt.

3) Bromsa ner farten rejält och kontrollera farten noga med bromsarna och glida ner i svackan och just innan framhjulet når botten av diket och tungdpunkten långt bak och lyft framdelen på cykeln med styret. Sen gäller det att vara beredd med rätt utväxling för att kunna trampa upp bakjhulet som ev kan fastna i lera

Det här borde också kunna vara lösningen på problemet:
hulk1.jpg

Om det inte är läge att lyfta på framhjulet så brukar jag huka mig på cykeln och "släppa ner" den i diket för att snabbt dra upp den igen. då rör sig min överkropp inte så långt nedåt och det blir mindre vikt på framhjulet som hindrar det från att ta sig upp ur diket. Tänk dig att du glider över diket och "pumpar" ner cykeln med styret sas.

Det beror naturligtvis lite på hur diket ser ut, men när de är så stora att man inte kan pumpa sig genom dem så brukar det vara läge att hitta en bro ändå.

Tänk inte för mycket, cykla rätt över på känsla. Börjar du vid diket fundera på hur du ska göra har du redan på förhand för många val och väljer sällan det rätta.

Det ska sitta i ryggmärgen, trampa till, lyft framhjulet, tryck framåt cykeln, trampa vidare. Tvekar du det minsta är det bästa alternativet att hoppa av och hoppa över diket.

/Leo

Prova olika tekniker och ta den som du klarar av.
Kolla på andra som cyklar över diket som du har problem med och gör likadant.
Träna på mindre saker först så som småhål i grusvägar och åk över dom med så lite bottenkänning som möjligt i olika hastigheter på olika sätt. Minimalt med risk att du slår dig om du missar ett mindre potthål på grusvägen. Överför tekniken på större hinder sedan:-)

Diken kan ju se olika ut. Bredd, vinkel på dikets "väggar" och djup varierar som bekant. Hur ansatsen till diket ser ut kan ju också påverka, ligger det stenar i vägen kan det vara svårt att få upp farten eller om stigen man cyklar på svänger precis innan dikesövergången. Om terrängen sluttar ner mot dikeskanten kan det försvåra att få upp framhjulet. Botten på diket kan vara torr och hård eller mjukt och sank. Det jag vill säga är att olika diken får tas på olika sätt.

På en runda jag ibland cyklar så finns ett dike som är brett (säg 2,5 meter, stigen har eroderat dikesbanken något så där stigen går, börjar det slutta något ner mot diket innan själva dikeskanten kommer) och ganska djupt (kanske lite mer än 1,5 meter). Stigen innan diket är rak och jämn men bortre banken ligger något högre än ansatsbanken och har en del rötter. Det här diket tycker jag är riktigt svårt att ta. Det är möjligt att någon kan bunnyhoppa över men jag ser det inte som realistiskt. Jag skulle nog inte våga dra upp framhjulet innan och köra ner med bakhjulet, det kommer att bli tvärstopp när man möter andra banken tror jag eftersom dikesbankarna är ganska branta. Om man är extremt följsam kanske man kan göra så och flytta kroppsvikten framåt när man möter andra banken men diket är så djupt att jag inte tror att det går. För det mesta brukar jag hoppa av och hoppa genom diket (trippa ner något steg, sedan hoppa och hålla upp framhjulet, landa och sedan ta något raskt steg uppför dikesbanken). De gånger jag har klarat diket utan att gå av har jag rullat sakta fram mot kanten, bromsat nerför banken, när framhjulet precis nuddar botten förskjuter jag kroppsvikten bakåt för att inte hjulet ska fastna, sedan trampar jag på för att klättra upp på andra sidan samtidigt som kroppsvikten förskjuts framåt för att inte slå över baklänges (såsom Franz och Miche beskriver ovan). Det är svårt att komma upp, fästet är dåligt på grund av rötter. Jag har slagit knäna i växelreglagen ett par gånger. Diket brukar för övrigt vara torrt, ibland lite lerigt i botten.

Funkar inget av ovanstående för dig kan du ju alltid prova att skotta igen diket. För du har väll med dig din fältarbetsspade när du är ute och cyklar?

För att bli duktigt på olika moment så är det bra att stanna och göra om svåra passager systematiskt tills man behärskar dem. Nästa vända stannar du vid diket och provar alla dess tips minst tre ggr var. Om de verkar realistiska att genomföra på ditt dike vill säga.

Mårtens förslag med 50+ fjädringsväg förvärrar ju faktiskt bara problemet om man råkar få för mycket tyngd på framhulet. Då niger skiten rejält och man har inte en chans att rätta upp läget. Nej en kort och hårt satt framgaffel som inte niger tycker jag är bättre om man vill köra ner i dikena. En mjukt satt gaffel gör ju också att framhjulet faller fortare och längre än cykeln i övrigt, då fjädern expanderar, och gör att risken för att framhjulet hakar i dikeskanten ökar markant.

Måste ut och träna bunnyhopp...

Amphibian: Richi Hulk med 30cm slag fram och bak. Dubbla DHX 5.0 Coil sköter bakdämpningen och fram sitter alltså en Marzocchi Super Monster. Fett var ordet sa Bull.

Tillbaka
Topp