Diken kan ju se olika ut. Bredd, vinkel på dikets "väggar" och djup varierar som bekant. Hur ansatsen till diket ser ut kan ju också påverka, ligger det stenar i vägen kan det vara svårt att få upp farten eller om stigen man cyklar på svänger precis innan dikesövergången. Om terrängen sluttar ner mot dikeskanten kan det försvåra att få upp framhjulet. Botten på diket kan vara torr och hård eller mjukt och sank. Det jag vill säga är att olika diken får tas på olika sätt.
På en runda jag ibland cyklar så finns ett dike som är brett (säg 2,5 meter, stigen har eroderat dikesbanken något så där stigen går, börjar det slutta något ner mot diket innan själva dikeskanten kommer) och ganska djupt (kanske lite mer än 1,5 meter). Stigen innan diket är rak och jämn men bortre banken ligger något högre än ansatsbanken och har en del rötter. Det här diket tycker jag är riktigt svårt att ta. Det är möjligt att någon kan bunnyhoppa över men jag ser det inte som realistiskt. Jag skulle nog inte våga dra upp framhjulet innan och köra ner med bakhjulet, det kommer att bli tvärstopp när man möter andra banken tror jag eftersom dikesbankarna är ganska branta. Om man är extremt följsam kanske man kan göra så och flytta kroppsvikten framåt när man möter andra banken men diket är så djupt att jag inte tror att det går. För det mesta brukar jag hoppa av och hoppa genom diket (trippa ner något steg, sedan hoppa och hålla upp framhjulet, landa och sedan ta något raskt steg uppför dikesbanken). De gånger jag har klarat diket utan att gå av har jag rullat sakta fram mot kanten, bromsat nerför banken, när framhjulet precis nuddar botten förskjuter jag kroppsvikten bakåt för att inte hjulet ska fastna, sedan trampar jag på för att klättra upp på andra sidan samtidigt som kroppsvikten förskjuts framåt för att inte slå över baklänges (såsom Franz och Miche beskriver ovan). Det är svårt att komma upp, fästet är dåligt på grund av rötter. Jag har slagit knäna i växelreglagen ett par gånger. Diket brukar för övrigt vara torrt, ibland lite lerigt i botten.