Vilken touringcykel?

mytomspunnen

Aktiv medlem
Vilken touringcykel?
Hejsan,

en kollega till mig är hängiven miljökämpe och gillar att cykla. Han brukar därför toura land och rike runt men nu har hans gamla trotjänare sjungit alla extra verser som finns och packat in handduken i det blå skåpet.

Han undrar nu vad det nya svarta är vad gäller touringhojar. Han har ingenting emot att betala för kvalité men bara om det verkligen ger extra funktion och/eller hållbarhet. Så, vilken cykel skall han köpa? Shoot!

Vilken touringcykel?
Surly Crosscheck.

En cykel jag avfärdade först.
(Tung, löljiga specs, Bar-con växelreglage.)

Nu har vi två stycken i familjen.
Funkar att lasta ner ordentligt utan att den känns obehaglig.
Skulle lätt åka jorden runt på en.

Vilken touringcykel?
Den här sades vara till salu klockan 10 igår i Skövde.

cykelsnack

Vilken touringcykel?
Jag skulle satsa på något fint i stål, t ex en Bob Jacksson. Man kan nog bygga något fint och hållbart för en bugdet på 15k med en sådan. En "World Tour" kostar £505 - £530 med gaffel, V-broms eller cantisar som tar upp till 32mm-däck och alla små hål, hyskor och hakar du kan tänka dig för pakethållare, lowriders och pump.

Vilken touringcykel?
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Packväskor? Hur kör ni egentligen?
> Cykel + kreditkort.

Vägar knappt dugliga att cykla på, för oss till platser där kreditkort aldrig accepterats som betalningsmedel.

typ....

Vilken touringcykel?
Eller kaffehaket i Hötorgspassagen. Det är alltid ett äventyr att försöka skramla ihop kontanter så alla kan få sin doppio machiato. Men det är inte så mycket touring.

Vilken touringcykel?
Begagnad Ridgeback Panorama är det nya svarta. Trots att den är grön. Och begagnad.

Edit: Ridgeback är dubbel så bra som Rogeback. :)

Senast ändrad:
Vilken touringcykel?
Bara så ni inte kissar på er av iver att komma med exempel på ställen som inte tar kort så kan jag tillägga att jag har fått med kontanter någon gång utan att ha packväskor.
Men ni kanske är extremt dåliga på att packa.

Vilken touringcykel?
Ja alltså han har halva bohaget med sig när han semestrar med cykel.
Han vill gärna köpa komplett cykel eftersom han inte har så mkt kunskap om cykelskruvande...

Vilken touringcykel?
Tille skrev:
> Bara så ni inte kissar på er av iver att komma
> med exempel på ställen som inte tar kort så kan
> jag tillägga att jag har fått med kontanter
> någon gång utan att ha packväskor.
> Men ni kanske är extremt dåliga på att packa.

Pfff.
Kontanter? Kort?
Det förutsätter ju någon sorts civilisation som accepterar abstrakta värdeskalor.

Vilken touringcykel?
mytomspunnen skrev:
> Ja alltså han har halva bohaget med sig när han
> semestrar med cykel.
> Han vill gärna köpa komplett cykel eftersom han
> inte har så mkt kunskap om cykelskruvande...

Thorn sherpa kan fås helt kompletta med alla extra pinaler, skärmar, lasthållare etc. som behövs. De låg prismässigt ungefär som surly lht sist jag kollade.

Senast ändrad:
Vilken touringcykel?
Om han beställer delar med din benägna hjälp så kan säkert närmsta LBS-meck få ihop grejerna i utbyte mot varor, tjänster eller pengar. Har han beställt ramen så kan säkert LSB-säljaren ta hem resten som behövs och montera dem mot ett litet påslag. Mot lite stock och getter kanske till och med du kan få ihop en hoj?

En Athenagruppo i silver kostar runt 6k från Tyskland.

Vilken touringcykel?
rising skrev:
> Men smokingen, Tille? Var skall du ha smokingen om
> du inte har bra packväskor?

Har du aldrig sett James Bond? Under cykelkläderna så klart.

Mytis: jag ska sluta sabba din tråd nu.

Vilken touringcykel?
Tille skrev:
>
> Mytis: jag ska sluta sabba din tråd nu.

Det hoppas jag verkligen inte. Det vore getedumt!

Vilken touringcykel?
Lajf skrev:
> Är inte Kona Sutra alltid rätt för touring?

http://www.konaworld.com/road.cfm?content=sutra

Ser ut att funka.
Stålram.
Fram och bak lastare.

Skivbromsar är nog bra i teorin, men jag undrar om det är bra på riktigt. Skulle vara roligt om någon som verkligen har använt det till touring kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Vilken touringcykel?
heklamama skrev:
> Lajf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är inte Kona Sutra alltid rätt för touring?
>
> http://www.konaworld.com/road.cfm?content=sutra
>
> Ser ut att funka.
> Stålram.
> Fram och bak lastare.
>
> Skivbromsar är nog bra i teorin, men jag undrar
> om det är bra på riktigt. Skulle vara roligt om
> någon som verkligen har använt det till touring
> kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Nu har jag ingen erfarenhet av touring med skivbromsar, men jag kan tänka mig att det är skönt och bra så länge man håller sig till ställen där man kan få tag på nya belägg/skivor. När man vurpar i Kazakhstan och lägger skivan mot en sten så är det ju småsurt om man inte lyckas rikta den. Kör man med fälgbromsar känns det i alla fall som större chans att man ska hitta belägg som fungerar.

Båda två kanske är bäst? Ett par fälgbromsar monterade men inte installerade, för den dagen då skivbromsarna fallerar. :)

Vilken touringcykel?
Man ska väl nog skrota ganska så hårt om man ska köra sönder skivbromsar. Extra belägg tar inte heller mycket plats eller vikt.

Sen beror det ju också på var man ska toura. Är mig veterligen inget krav att cykla i öknar i mellersta Asien eller i Amazonas bara för att man har en touringcykel. ;)

Vilken touringcykel?
Finns det fästen för canti/v-bromsar på cykeln så kan man ju ändå åka till asien med skivor och haverera. Bara att köpa andra bromsar på plats.

Vilken touringcykel?
Han blev lite intresserad av en Kona Ute just pga den enorma packkapaciteten. Hur stor är egentligen en 18" UTE? Det är en kortväxt herre vi pratar om, 168 cm närmare bestämt.

Vilken touringcykel?
mzi skrev:
> Framförallt är väl en UTE en tungviktare utan
> dess like, även utan packning?

Åhå, är det så?

Vilken touringcykel?
Kul att det senaste svarta på touringfronten är stålram, barendreglage och cantibromsar :-)

Själv har jag en Surly LHT med 26 tumshjul och den funkar finfint att släpa en hel del grejor på, en månads packning mindre möbler och sånt. Känns kanske lite tråkig olastad. Thorn Sherpa kanske är roligare? Eller ska han verkligen bara ha en cykel?

Vilken touringcykel?
access skrev:
> Man ska väl nog skrota ganska så hårt om man
> ska köra sönder skivbromsar. Extra belägg tar
> inte heller mycket plats eller vikt.
>
> Sen beror det ju också på var man ska toura. Är
> mig veterligen inget krav att cykla i öknar i
> mellersta Asien eller i Amazonas bara för att man
> har en touringcykel. ;)

Absolut, det har aldrig hänt mig eller någon jag känner, men om man extremtourar (tänk Stellan) så misstänker jag att jävelskap händer när man minst vill det.

Precis, om man ska toura genom Sverige eller Frankrike skulle jag valt skivbromsar alla gånger.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp