Vilken trainer app ?

hm

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Får nog montera upp cykeln i kickrn nu när bandysäsongen lades på is och all gruppträning "förbjöds" i stan .

Men vilken app ska jag köra på ?

Tycker det mesta blir lite dyrt när det nog inte blir så många pass inne i år heller .
Helst velat styra bara från androidluren.

hm

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Körde lite RGT förra året .
Gratis, hyffsad grafik, "riktiga" stigningar som stelvio, mt ventoux, Cap formentor mm men lite strul med en app i mobilen och en i datorn som ska synkas .
Lite outvecklat då . Ska kanske börja med om jag får igång det i år också...

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Rouvy är visst inte alls gratis ser jag nu. Det verkar vara RGT Cycling som gäller.
Kan man inte köra direkt på Garmin om du har det?

hm

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Testat lite Swift, men tycker det blir lite för hårt att tävla som träning. Sen är jag egen så det är jag som betalar friskvårdsbidrag ... Samt verkar ha svag talang för Swift jämfört med irl cykling så är lite extra knäckande ;)

Fick igång rgt ikväll iaf , tyvärr hade dom låst mera för betalande kunder .
Men fick iaf en tur upp för mt ventoux.

roller

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Jag hade samma fråga för ett tag sedan och fick tips om ICW.

Jag kör fortfarande på med ICW som jag tycker fungerar bra. Jag har dock betalat drygt 20 kronor för att kunna skapa fler egna program än vad som ingår i gratisversionen.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Testat lite Swift, men tycker det blir lite för hårt att tävla som träning. Sen är jag egen så det är jag som betalar friskvårdsbidrag ... Samt verkar ha svag talang för Swift jämfört med irl cykling så är lite extra knäckande ;)

Är du "egen" så får vi väl anta att marginalen finns ändå... Om du vill! 🙄
Jag har en gratismånad på trainerroad om du vill ha annars. Vid intresse så skickar jag den i PM.
Jag gillar trainerroad.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
ICW verkar bra om man har ANT+ på pulsbandet.
Golden Cheetah hade varit roligt att testa men då behövs det dessutom ANT+ dongle.
(möjligen går det med BT på en nyare laptop, gamla stödjer inte rätt BT)

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Ja, kör en månad TR först så du vet vad man får om man betalar. Jag har också 2st invites om någon vill ha.

EDIT. Mina invites är slut. Fråga i TR tråden så finns det säkert fler som har

Senast ändrad:

sub_sonic

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Rouvy är visst inte alls gratis ser jag nu. Det verkar vara RGT Cycling som gäller.
Kan man inte köra direkt på Garmin om du har det?

Man kan koppla Garmin till smart-trainer mha ANT+. (Iallafall Garmin 6 Pro). Man kan starta igång träningsprogram, köra FTP-test mm. Men det är ju inte "virtuell cyckling" som Zwift, Rouvy, RGT, m.fl

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Startade två veckors gratis trial av Rouvy för några veckor sedan. Därefter fick jag halsont, så körde inte mer än två pass. Nu fick jag en veckas förlängning, som jag startade igår. Hittar dock inte hur man startar Workouts, men det kanske bara finns om man betalat. Förra vintern körde jag och betalade för Sufferfest, men vill testa något nytt.

lundatok

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Fast i länken rekommenderas att importera passen i Zwift? Ingen fel på det om man redan har Z.
Det var vad jag gjorde, Xert har egen app som kan styra trainern om man vill likt Trainerroad.

Vill man bara ha gratis styrning av en trainer så går ju pass i Garmin bra eller om man vill köra Golden Cheetah via datorn.

pero02

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?

Har också svårt för tävlingar i Zwift (alla andra är så sjukt starka). Tycker dock det är rätt skönt att ha andra cyklister att ”jaga” vid egna pass. Något att ta sikte på. Om det är värt 150kr/mån är kanske inte helt solklart, men jag betalar.

emilh

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Fast i länken rekommenderas att importera passen i Zwift? Ingen fel på det om man redan har Z.

Det är mest för enkelhetens skull och för att så många kör Zwift.
Man kan med (viss) fördel köra passen från app i telefon eller Garmin. Som bonus funkar då ”smarta intervaller” som dynamiskt anpassar längd på intervaller och återhämtning för att få till rätt belastning.

Xerts stora nackdel är komplexiteten.

rödblå

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Det är inte bara tävling i Zwift. Finns individuella träningsprogram och pass eller i grupp. Finns även group rides där man håller samma w/kg i klunga. Jag gillar att utmana mig själv upp för berget Alpe du Zwift.

Tycker största vinsten är att man lurar sig själv att cykla på ett helt annat sätt än om man bara skulle hoppa upp på en spinningcykel och köra.

Vilken trainer app ?
Jag använder Zwift och gillar det mest just pga det sociala, att man konstant har andra cyklister att följa samt att den virtuella världen helt enkelt ger mer att titta på än t.ex. de blåa staplarna hos Trainerroad (även om jag oftast lyssnar på en pod eller streamar idrott).

Provade även Sufferfest en kortis ifjol men, även om de har en kul tanke med sina pass, så blev det lite tråkigt efter några gånger. Kan ju tilläggas att förutom tävlingar, träningsprogram och grouprides så erbjuder Zwift olika challenges utöver själva träningen vilket (mest sannolikt) gör att man är mera motiverad (t.ex. 50km höjdmeter för Tron-bike).

Och en till bra sak med Zwift, du kan bygga dina egna träningspass! Jag har lagt in ett helt bibliotek med egna pass i Zwift som jag kör, allt från endurance och sweet spot upp till VO2max intervaller. Tyckte inte deras egna var för mig. Självklart går ju detta även i TrainerRoad, men det är ju lite deras selling point att erbjuda ”färdiga träningsprogram och pass”.

Ps. Går bra att använda Zwift utan att tävla. Hade väl en 3000-3500 virtuella kilometrar ifjol (inkl. Tron-bike challenge) och deltog i 3st tävlingar.

ething

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Som många andra är det dags för att ge sig in i snårskogen med virtuell cykling. En smart trainer är köpt och står nu i garaget. Förutom Wifi-problem är det mesta klart. Zwift verkar roligast (jag behöver motivationen) men finns det alternativ till 149 Sek/månad? Rabattkoder, trials eller annat? Jag hade gärna testat i mer än ett par dagar innan jag binder upp mig.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Som många andra är det dags för att ge sig in i snårskogen med virtuell cykling. En smart trainer är köpt och står nu i garaget. Förutom Wifi-problem är det mesta klart. Zwift verkar roligast (jag behöver motivationen) men finns det alternativ till 149 Sek/månad? Rabattkoder, trials eller annat? Jag hade gärna testat i mer än ett par dagar innan jag binder upp mig.
Jag tror du har en månad pröva på, åtminstone har det varit så förr.

M

hm

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Har kört i veckan nu på rgt igen och funkar bättre än vad jag kommer ihåg från förra året , även om dom låst en del för grattisanvändare.
Snyggt och verklighetstroget motstånd och funkar bra att styra skärmen från mobilen .
Verkar ha inlätt ett samarbete med tp och träningspassen har blivit fler
Blir nog att bli betalande om inspirationen håller i sig .

Bilagor

• 20201105_205237.jpg
    20201105_205237.jpg
    420.8 KB · Besök: 229
  • Screenshot_20201105-205359_RGT Cycling.jpg
    Screenshot_20201105-205359_RGT Cycling.jpg
    135.7 KB · Besök: 222
  • Screenshot_20201105-205426_RGT Cycling.jpg
    Screenshot_20201105-205426_RGT Cycling.jpg
    137.3 KB · Besök: 230
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Har också svårt för tävlingar i Zwift (alla andra är så sjukt starka). Tycker dock det är rätt skönt att ha andra cyklister att ”jaga” vid egna pass. Något att ta sikte på. Om det är värt 150kr/mån är kanske inte helt solklart, men jag betalar.
Hur funkar det där egentligen? Folk skriver in för låg vikt ("jag vägde ju faktiskt X kg hösten 2017 och det gör jag säkert nu med..") och då får dom bra watt/kg-siffror? Står själv inför trainerinköp och funderar mellan fullt Zwift-cyklande och tejpkryss (typ). Glädjesiffrorna man hört om från Zwift skulle göra mig lite tveksam kring tävlandet tror jag.

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
På Zwift får man väl 25 km varje månad?
Letar man på nätet efter Coupon Codes, så kan man förlänga provperioderna. Återupptog abonnemang på Sufferfest igår och fick första månaden gratis via kod.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Hur funkar det där egentligen? Folk skriver in för låg vikt ("jag vägde ju faktiskt X kg hösten 2017 och det gör jag säkert nu med..") och då får dom bra watt/kg-siffror? Står själv inför trainerinköp och funderar mellan fullt Zwift-cyklande och tejpkryss (typ). Glädjesiffrorna man hört om från Zwift skulle göra mig lite tveksam kring tävlandet tror jag.
Det går ju att fuska på många sätt sålänge som du inte är duktig.
Alla bra måste kunna verifiera sina siffror.
Jag gillar Zwift men har aldrig kört ngt race, kör uteslutande intervaller eller distanspass när jag orkar.
Tycker det är mkt värt med miljön när man behöver gräva djupt.
Race ger såklart också bra träning men är du inte i toppskiktet och kan lita på dom andras siffror så är det ju mest ett spel där vissa fuskar men blir man trött så blir man trött.

M

sub_sonic

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
En liten början till sammanställning, OBS! Endast relevant för de som inte använder Apple-produkter. Tyvärr blir det lite ful formatering här, men det kan kag inte ändra.. (Kan säkert ha smugit sig in en del fel.... De tre sista har jag ännu inte testat)
EnhetBetyg "motivation"
(Får programmet mig att pressa mig, alltså)
Betyg socialBetyg eventsBetyg tränings-upplägg
TheSufferfestPC14 $/mån14_dagars_trialVideo på all möjlig skit
3​
0​
4​
ZwiftPC med companion på android (eller mobil enbart)14 €/mån2,5 mil per månad fritt3D grafik
4​
4​
4​
4​
RGT CyclingMobil med "visningsskärm" på PC (Win 10 bara :@ )9 €/månnågra banor gratis
4​
KinomapMobil med "visningsskärm" på PC10 €/mån14-dagar trialVideo från banan
3​
0​
0​
BkoolMobil
[edit] ser nu att det finns till PC också
10 €/mån3d snygg grafik
Rouvy ARMobil eller PC12 $/mån14-dagars trial3d snygg grafik
ICW
Trainerroad16 $/mån (bara helårsbetalning)
FulGaz

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
En liten början till sammanställning, OBS! Endast relevant för de som inte använder Apple-produkter. Tyvärr blir det lite ful formatering här, men det kan kag inte ändra.. (Kan säkert ha smugit sig in en del fel.... De tre sista har jag ännu inte testat)
EnhetBetyg "motivation"
3​
0​
4​
ZwiftPC med companion på android (eller mobil enbart)14 €/mån2,5 mil per månad fritt3D grafik
4​
4​
4​
4​
RGT CyclingMobil med "visningsskärm" på PC (Win 10 bara :@ )9 €/månnågra banor gratis
4​
3​
0​
0​
BkoolMobil10 €/mån3d snygg grafik
ICW
Trainerroad
FulGaz
Bra!
ICW var väl gratis men kostar lite om man vill ha access till färdiga program + slippa gräns på antal egna program.

Jag blev sugen på att testa https://www.goldencheetah.org/#section-features
Egentligen tycker jag TR är löjligt dyrt men gillar att allt är serverat...och jag har väl inte tid att testa nåt annat....

lundatok

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
GC funkar bra om du har färdiga pass, jag har använt den att styra min trainer efter att jag byggt pass och laddat ner ERG-filer från TrainingPeaks.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
GC funkar bra om du har färdiga pass, jag har använt den att styra min trainer efter att jag byggt pass och laddat ner ERG-filer från TrainingPeaks.

jag behöver TrainingPeaks + GC för att ersätta TR?
Om jag fattar det rätt så kostar färdiga planer pengar även i TP? Så om man är för dum eller lat för att göra egna så är TR inte så dumt kanske.
Kan ändå vara en fördel att betala för planen istället för per månad.

lundatok

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Nej, du behöver bara GC för att kunna köra pass. Sen får du leta reda på pass att skapa i GC eller så kan du skapa pass manuellt i ERG-format i notepad. Det är väl för passen och strukturen man betalar för TR? Trainingpeaks innehåller inga pass i sig självt utan där får man i så fall köpa träningsscheman eller så har man en coach (sig själv eller någon annan) som skapar passen åt sig.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Nej, du behöver bara GC för att kunna köra pass. Sen får du leta reda på pass att skapa i GC eller så kan du skapa pass manuellt i ERG-format i notepad. Det är väl för passen och strukturen man betalar för TR? Trainingpeaks innehåller inga pass i sig självt utan där får man i så fall köpa träningsscheman eller så har man en coach (sig själv eller någon annan) som skapar passen åt sig.

Ok,

Ja, nu är jag på väldigt låg nivå både teoretiskt och praktiskt och i TR serveras allting + att det funkar väldigt bra tekniskt tycker jag. Om det verkligen blir bättre än om jag kopierat någon random plan från nätet vet jag inte men det är som sagt serverat & ready to go - och kanske känns det bra att köra en "riktig plan precis som de tuffa grabbarna".

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Jag vill slippa hela den sociala biten, tänker inte tävla och är för lat för att skapa egna program, så en app med intervaller och träningsprogram passar mig bäst. Körde tidigare TR, men har fastnat för SF nu. Finns många program med olika inriktning och utvärderingen av prestationsförmåga med deras 4DP känns vettigare än bara FTP. Att spelaren kan köras i miniformat projicerat på något annat man ser på samtidigt gör att SF vinner över TR för mig.

IMG_20201112_182355.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Jag vill slippa hela den sociala biten, tänker inte tävla och är för lat för att skapa egna program, så en app med intervaller och träningsprogram passar mig bäst. Körde tidigare TR, men har fastnat för SF nu. Finns många program med olika inriktning och utvärderingen av prestationsförmåga med deras 4DP känns vettigare än bara FTP. Att spelaren kan köras i miniformat projicerat på något annat man ser på samtidigt gör att SF vinner över TR för mig.

Visa bilaga 453038
Ser intressant ut.

Lat, asocial och snål verkar annars vara en lågt prioriterad kundgrupp

Edit. Fast även om overlay är tilltalande så funkar det bra med två skärmar som jag kör nu. Mobil + Google tv. Smidigare än PC som jag kört mycket tidigare för media center

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Tycker jag blir mer överraskad av intervall start/slut när jag har det på olika enheter. Nu bryter ljudet in i sändningen på ett bra sätt och man har ögonen på en skärm.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Tycker jag blir mer överraskad av intervall start/slut när jag har det på olika enheter. Nu bryter ljudet in i sändningen på ett bra sätt och man har ögonen på en skärm.
Ja, det är ett litet problem för mig med. Fast hanterbart.
Du verkar styra PC med mus? Jag vill ha nåt som funkar med remote så då får man kanske lägga lite jobb på kodi om man ska få till det bra. Vet inte riktigt hur bra man kan få det på win10 nu för tiden.

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Ett trådlöst mediatangentbord med touchpad eller en presentationsmus löser det. Jag startar videostreamen och träningsappen på laptopen och kör sedan passet. Lutar mig fram och stänger av när det är klart.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
EnhetBetyg "motivation"
3​
0​
4​
4​
4​
4​
4​
4​
3​
0​
0​
BkoolMobil
[edit] ser nu att det finns till PC också
10 €/mån3d snygg grafik
ICW
Trainerroad16 $/mån (bara helårsbetalning)
FulGaz
Kollade runt lite och sf finns visst på iOS också och kommer möjligen på android i februari

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer app ?
Hade en timme över så testade lite. GC gick ju inte eftersom jag inte har ant på datorn, råkade glömma att bt inte stöds.
RGT däremot ser riktigt bra ut. På Windows ser det mer polerat ut än zwift. GPU golvades totalt på min gamla jobblaptop...kanske går att skruva ner nåt. Finns några gratis workouts att testa men mycket kostar.

Antingen fick jag inte erg att funka eller så tycker de att 76w är max på recovery race. Jag vet inte riktigt hur det ska funka eftersom det räckte med 2 minuter i zwift för att inse att det inte är nåt för mig.

Nu är det dottern som säger att hon ska testa. Vet inte hur bra det är för en åttaåring?
Kan i alla fall meddela att man får in ett 26'' hjul med trainer däck i en White xc 240. Så vi får se vad hon tycker

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer