Vilken typ av cykel ska jag köpa till mina behov?

benham20

Medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med vilken typ av cykel jag ska köpa. Just nu har jag en ganska vanlig cykel (tyvärr har jag inte så bra koll på cykeltyper) som jag haft i några år.
Men eftersom jag cyklar mycket (äger ej bil) lite överallt så hade jag velat uppgradera mig lite. Den cykel jag har nu känns det som att det är dags att byta ut pga fått laga den ett x antal gånger och plus att det är kul att uppgradera.

Det jag använder cykeln till mest just nu är till jobb, till träning eller till stan. Så det är ju inte så långa avstånd. Dock så tänker jag att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna cykla lite längre bekvämt och känna att det känns kul och rullar på bra. Om jag nu skulle vilja göra en dagsutflykt till exempel.

Vad för typ av cykel hade ni rekommenderat för någon som inte är så kunnig inom detta område?

All hjälp uppskattas!

Mvh,
Benjamin

"Träning" är ju rätt brett, men om vi förutsätter att det inte handlar om ren stigcykling så brukar gravelcyklar vara bra till det mesta. Det brukar finnas fästen för pakethållare, samtidigt som de funkar bra att mata mil på när det är dags för utflykt.

"Träning" är ju rätt brett, men om vi förutsätter att det inte handlar om ren stigcykling så brukar gravelcyklar vara bra till det mesta. Det brukar finnas fästen för pakethållare, samtidigt som de funkar bra att mata mil på när det är dags för utflykt.
Jag kan ha fel, men jag uppfattade det som att ts använder cykeln för att transportera sig till träningen. Han skriver ju också att han använder den till jobb. Och då antar jag transport till arbetsplatsen.

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med vilken typ av cykel jag ska köpa. Just nu har jag en ganska vanlig cykel (tyvärr har jag inte så bra koll på cykeltyper) som jag haft i några år.
Men eftersom jag cyklar mycket (äger ej bil) lite överallt så hade jag velat uppgradera mig lite. Den cykel jag har nu känns det som att det är dags att byta ut pga fått laga den ett x antal gånger och plus att det är kul att uppgradera.

Det jag använder cykeln till mest just nu är till jobb, till träning eller till stan. Så det är ju inte så långa avstånd. Dock så tänker jag att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna cykla lite längre bekvämt och känna att det känns kul och rullar på bra. Om jag nu skulle vilja göra en dagsutflykt till exempel.

Vad för typ av cykel hade ni rekommenderat för någon som inte är så kunnig inom detta område?

All hjälp uppskattas!

Mvh,
Benjamin
Lägg upp en bild på cykeln du har idag och berätta vad du skulle vilja ha annorlunda.
Du verkar använda cykeln till transport och vardagssysslor. Jag skulle satsa på en så praktisk cykel som möjligt. Rejäla stänkskärmar, navdynamo och goda lastmöjligheter. Men du kanske är ute efter något helt annat. ?

Stigcykling är också rätt brett.
6A525F80-458A-4366-ACEF-5A0CC59E04FA.jpeg
0210613D-AAF6-40E4-B2E8-9F9FB5CC75B9.jpeg

Ursäkta, jag var nog lite otydlig med hur jag formulerade min mening. Menade mer att jag cyklar till jobb, till träning, till stan etc.

Såg att du nämnde gravelcykel och hittade en liknande tråd där någon också nämnde detta. Kollade upp lite och det verkar ju vara något i den stilen. En hybrid typ.

Såg denna länkas i en annan tråd:

Vad tror du om denna cykel? Kan tänka mig runt 10.000.

Lägg upp en bild på cykeln du har idag och berätta vad du skulle vilja ha annorlunda.
Du verkar använda cykeln till transport och vardagssysslor. Jag skulle satsa på en så praktisk cykel som möjligt. Rejäla stänkskärmar, navdynamo och goda lastmöjligheter. Men du kanske är ute efter något helt annat. ?
Hej!

Jo jag kan lägga upp en bild på min cykel här, inte den snyggaste kanske :P

Men när jag kollade vidare lite så kanske det är någon typ av hybridcykel jag kanske ska ha?

Denna cykel länkades i en liknande tråd:

Någon annan typ av rekommendation? Beg eller nytt? Någon cykelsida etc?

Bilagor

• 20230407_134057.jpg
    20230407_134057.jpg
    1.3 MB · Besök: 169
Hej!

Jo jag kan lägga upp en bild på min cykel här, inte den snyggaste kanske :P

Men när jag kollade vidare lite så kanske det är någon typ av hybridcykel jag kanske ska ha?

Denna cykel länkades i en liknande tråd:

Just som jag gissade när jag läste din trådstart. ?
Du tittar på en hybrid.
Kanjonen du pekar på blir antagligen väldigt bra för dina behov men var förberedd på lite mer underhåll.

Just som jag gissade när jag läste din trådstart. ?
Du tittar på en hybrid.
Kanjonen du pekar på blir antagligen väldigt bra för dina behov men var förberedd på lite mer underhåll.
Okej, tack för svar!

På vilket sätt blir det mer underhåll? Är det jämförelse med andra typer av cyklar som inte är hybrid?
Mest nyfiken :)

Den där Roadliten är inte alls vad jag hade tittat på som vardagscykel. Det är en cykel som ska framstå som snabb och raceig, men som blir långsam pga sitt styre. Målgruppen är de som inte vågar köra bockstyre, men ändå tror att smala däck är snabbast. Kanske duger om du ska "träna" på cykeln, men till allt annat vill du ha mer däck- och skärmutrymme.

Har inga direkta tips på rak arm, men jag hade hellre haft en mer avslappnad gravelcykel med mer utrymme för däck.

Den där Roadliten är inte alls vad jag hade tittat på som vardagscykel. Det är en cykel som ska framstå som snabb och raceig, men som blir långsam pga sitt styre. Målgruppen är de som inte vågar köra bockstyre, men ändå tror att smala däck är snabbast. Kanske duger om du ska "träna" på cykeln, men till allt annat vill du ha mer däck- och skärmutrymme.

Har inga direkta tips på rak arm, men jag hade hellre haft en mer avslappnad gravelcykel med mer utrymme för däck.
Den levereras med 30 mm däck vilket funkar alldeles utmärkt även på sportgrus. Beslag för skärmar finnes. Kanjon strösslar inte direkt med specifikationer men den kan antagligen ta större däck mht skärmmöjligheter. Om man har det behovet. Kan tänka mig att TS vill ha en spänstigare cykel så riktigt illa är inte hens eget förslag i mitt tycke.

Den levereras med 30 mm däck vilket funkar alldeles utmärkt även på sportgrus. Beslag för skärmar finnes. Kanjon strösslar inte direkt med specifikationer men den kan antagligen ta större däck mht skärmmöjligheter. Om man har det behovet. Kan tänka mig att TS vill ha en spänstigare cykel så riktigt illa är inte hens eget förslag i mitt tycke.
Har man valet skulle jag säga att 30 mm är undermåligt för sportgrus. Jag hade iallafall inte valt det om världen ligger öppen att välja bland flera modeller.

Spänstig i detta fallet skulle jag tro betyder stötig pga stel aluram och liten däckvolym. Det är inte roligt. Rakt smalt styre därtill gör ju ingen lycklig.

Pakethållare verkar du behöva. Med en last uppåt 10 - 15 kg, kanske mer, bör du nog ha en stadig ram. Den du föreslår har runda rör vilket brukar betyda stadighet. För långturer är relativt smala hjul/däck som tål högt lufttryck bra, men det funkar inte så bra "i skogen", tror jag. - Man kan inte få allt! Många växlar vill du säkert ha. Kanhända en Crescent Atto? Eller Salto? Om än de kanske är litet tunga. Här exempel:

Edit: Småsaker i sammanhanget, men vattenflaskor och bra byxor att cykla i gör glädjen större på alla sätt. Sadel, trampor och styre kan behöva ändras. Sadeln på cykeln på bilden tröttnar du snabbt på.
Edit 2: Du kan förvandla cykeln du har rätt mycket, särskilt genom att byta till smalare hjul och däck. En mindre mjuk sadel och ny kedja betyder också mycket.

Senast ändrad:
Om jag skulle köpa en "lite finare och roliagre men lite billigare cykel för att cykla lite kortare sträckor till jobbet, affären, träningen osv" så hade jag inte kunnat låta bli att snegla på kona dew. Jag är svag för kona.

Finns i lite olika varianter med olika utrustningsnivå.

Jag hade antingen tittat på plus (inte skärmar):

eller deluxe: https://www.bikester.se/kona-dew-deluxe-M1303978.html?vgid=G1944919

10- eller 11-delat, inga växlar fram, enkelt och trevligt. Lär räcka gott och väl.

Bägge har stöd, deluxe har stänkskärmar.

Riktigt riktigt trevliga att titta på, de där cyklarna, enligt mig. :)

Rätt så upprätt körställning, rakt styre, lite "gravel" över den.

Tycker det låter som att det ska bli en brukscykel, jag hade siktat på att hitta något begagnat. Blocket och happyride har stundvis väldigt fina cyklar för ändamålet relativt billigt.

Jag skulle köpa en elcykel, Ortler eller motsvarande "billigt". Frugan har en och den funkar bra. Se till att det är motor från Shimano eller Bosch, hydrauliska skivbromsar och en ordentlig kassett på bakhjulet (inga navväxlar eller dylikt).

Jag skulle köpa en elcykel, Ortler eller motsvarande "billigt". Frugan har en och den funkar bra. Se till att det är motor från Shimano eller Bosch, hydrauliska skivbromsar och en ordentlig kassett på bakhjulet (inga navväxlar eller dylikt).
Eller varför inte en bil? Det är ju jättepraktiskt!

Är man fysiskt frisk är det en skam att cykla elcykel. Folk lyfter ju knappt en finger till vardags, så att transportera sitt eget fläsk är väl det minsta man kan göra. TS har ju förf*n redan en cykel och vill ha en bättre, hur kan man då tipsa om en elcykel?!

Eller varför inte en bil? Det är ju jättepraktiskt!

Är man fysiskt frisk är det en skam att cykla elcykel. Folk lyfter ju knappt en finger till vardags, så att transportera sitt eget fläsk är väl det minsta man kan göra. TS har ju förf*n redan en cykel och vill ha en bättre, hur kan man då tipsa om en elcykel?!
Till stor del relevanta poänger förvisso, men för egen del skulle jag kolla på en elcykel om jag behövde den för att komma till jobbet. Då bor jag dock i en rätt kuperad stad, har ett "uppklätt" jobb och svettas jävligt snabbt och ymnigt vid minsta ansträngning. Jämförelsen med bil haltar lite ?

Har man valet skulle jag säga att 30 mm är undermåligt för sportgrus. Jag hade iallafall inte valt det om världen ligger öppen att välja bland flera modeller.

Spänstig i detta fallet skulle jag tro betyder stötig pga stel aluram och liten däckvolym. Det är inte roligt. Rakt smalt styre därtill gör ju ingen lycklig.
Nu läste jag ju TS inledande inlägg
"Det jag använder cykeln till mest just nu är till jobb, till träning eller till stan. Så det är ju inte så långa avstånd. Dock så tänker jag att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna cykla lite längre bekvämt och känna att det känns kul och rullar på bra." och tog mig friheten att tolka det som att färden i regel går på asfalt. Därvidlag kan jag ha fel men grus och stock o sten verkar inte som primära vägval.
TS kanske återkommer med mer explicita underlag så vi kan göra en mer passande bedömning.
Däremot håller jag inte med dig om att 30 skulle vara för smalt för sportgrus, det är vad jag har själv på lvgcykeln.

Jag hade nog satsat på en Trek Dual Sport EQ, i mitt tycke en ganska mångsidig cykel med mycket pang för pengarna.

finare vardagscykel är en självmotsägelse.

en vardagscykel parkerar man lite överallt utan rädslan att bli av med den. denna högst önskvärda egenskap funkar inte på en finare cykel. och 10ksek-segmentet är mest glädjelös mellanmjölk. man kan lika gärna köpa billigare.

sen är det verkligen bra att ha tillgång till två vardagscyklar. dels uppstår som nämnts behov av reparationer, underhåll, och varför inte uppgradering. då är gärna den cykeln ur leken tills jobbet är klart. och dels är det värdefullt ha dubbdäcken på en separat cykel eftersom det är så lång mellansäsong med väder svårt att bestämma sig var man än bor i landet.

ska man handla och lasta matkassar på cykeln går detta bättre ju mindre hjulen är. 28/29 tum går iaf närmast bort till detta ändamål, en annan nackdel är den tyvärr inbyggda stöldrisken.

slutligen är det också trögt som tusan framföra smalare däck än typ 40 mm på grovgrusade cykelbanor. verkligen pest. och de smala däcken kastar och är instabila på bristande packat snöunderlag. de passar bara på på slät asfalt, utan att där rulla mer än omärkbart bättre. så för en brukscykel ger smala däck frånvaro av väsentliga fördelar, närvaro av betydande nackdelar.

så en veritabel brukscykel landar för mig på en helstel 26a, gärna high-end. kompletterad med lättrullande däck, skärmar och pakethållare. vill man ha något raskare för asfaltutflykter kostar inte begagnad vätternracer många tusen, men med klart begränsat användningsområde. den är förresten alltid på 26,5 tum.

men fundera också gärna på brompton. vissa vinternackdelar iom växelsystem som kan isa igen, men bara så självklar att ha om man seriöst vill leva ett liv utan bil.

…dels är det värdefullt ha dubbdäcken på en separat cykel eftersom det är så lång mellansäsong med väder svårt att bestämma sig var man än bor i landet.

Ja, den halva dagen vi hade snö på marken här i södern under den gångna vintern, innan den smalt bort, hade vi ett fasligt besvär med dubbdäcken.

Nä, nu sticker jag ut på cykeln i hög sol, torra vägar och 14-15˚

finare vardagscykel är en självmotsägelse.

en vardagscykel parkerar man lite överallt utan rädslan att bli av med den. denna högst önskvärda egenskap funkar inte på en finare cykel. och 10ksek-segmentet är mest glädjelös mellanmjölk. man kan lika gärna köpa billigare.
Det här är ju tyvärr något man måste ta hänsyn till, ska cykeln parkeras utanför jobb, gymmet och mataffären så kan en cykel som kostar 10k vara försvunnen när man kommer ut.

Som du sett spretar svaren ovan en hel del. Nytt, begagnat, elcykel, smala däck, breda däck, små hjul, pakethållare, osv.
Det går helt enkelt inte att säga vad som är en bra cykel för just dig. Alla svarar efter vad de själva vill ha i en cykel. Jag har inga synpunkter om cykeln du länkar till. Ser ut som en fin cykel.

Edit:
Det finns helt enkelt en massa olika cyklar som klarar det du uttrycker att du behöver. Även cykeln som du har nu.
Jag tror att du själv måste komma på vad du vill ska vara bättre eller annorlunda med din nya cykel.

Edit2:
Jag hade missat det här i trådstarten:
...jag skulle vilja ha möjligheten att kunna cykla lite längre bekvämt och känna att det känns kul och rullar på bra. Om jag nu skulle vilja göra en dagsutflykt till exempel.
Jag föreslår i så fall, precis som någon tidigare i tråden, en begagnad räcer. Inte för att ersätta din nuvarande cykel utan som komplement. En rolig cykel blir snabbt tråkig om man börjar hänga på sånt som gör den praktisk.

Senast ändrad:
En sak som kan vara bra att tänka på också är om du tänker ersätta nuvarande cykel för transport till träning, jobb osv. Hur kan du parkera och låsa cykeltn?

White AX+ 290 FF (Ane) 23 har 1x9 Alivio, hydrauliska skivbromsar, breda & komfortabla däck, skön sittställning samt fästen för stänkskärmar och pakethållare vilket tillsammans gör den trevlig att pendla på. Okej även till dagsutflykter. Den är på REA för endast 2999 kronor och har varit det flera gånger tidigare vilket gör att andrahandsvärdet är lågt och att de inte är allt för intressanta för cykeltjuvarna vilket är väldigt viktigt på en vardagscykel som låses ute.

Kvar har du 7001 kronor till en begagnad/nedsatt racer, gravel eller HT för längre dagsutflykter som om den förvaras inomhus kan vara lite finare. Om racer, gravel eller HT är rätt typ av cykel beror på om dagsutflykterna går på landsväg, grusvägar eller skogsstigar.

Rätt svar är alltid N+1. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp