Vilken typ av däck är bäst på grusad asfalt?

Mathias

Aktiv medlem
Vad säger The Hivemind? Det typiska Stockholmsförhållande som råder nu i november - Sex plusgrader, småblött och ordentligt med grus och sand i kurvorna. Vilken typ av däck har bäst/sämst fäste? Ett smalt däck som skär mellan gruskornen och hittar asfalten? Ett brett däck som har mer markkontakt men som får mer sand och grus under sig och rutschar iväg? Ett däck med glest öppet mönster (typiskt MTB) eller ett mer traditionellt herr/dam-cykeldäck med ett svagt mönster á la bildäck? Eller till och med slicks?
Ju mer jag funderar, desto mindre klok blir jag. Vem ordnar med ett test under kontrollerade former?

Nej. Men föreställ dig nu en slowmotionfilm av olika däck som kommer in i en kurva. Vilken typ av däck släpper först relativt sist greppet om marken och börjar glida?

Men låt mig omformulera frågan. Vilket är det ultimata däcket så här års i förhållande till rullmotstånd och grepp. Är det bättre att köra på tunna slicks och leva med att man får ta det väldigt lugnt i kurvorna eller rullar ett däck med mönster lättare över gruset och har dessutom bättre grepp i kurvor? Eller?

Senast ändrad:
26 eller 29?
Jag har Schwalbe Marathon Race 1,5" på commutern (26) och conti cx speed till crossen. Just nu slavar jag dock på dubb

Grusade g/c handlar om koll, skilz och HTFU samt klagomål till kommun/entrepenör och tillslut cykling på bilvägen.

Smala nabbade CX däck typ Conti CycloXking, skulle jag tro!

cycloxking-cross-s1-01.png

frid!

Senast ändrad:
Jag tror bredden och trycket är av större betydelse än mönstret. Det tror även Jan Heine o co. på Bicycle Quarterly efter diverse tester. Själv väljer jag Conti CX Speed 35 mm med sisådär 3-3,5 bar på den typen av väglag, men ännu bredare är säkert bättre.

Edit: stvafel

Senast ändrad:
Alla däck är i min erfarenhet greppmässigt nästan värdelösa när det ligger grus på vägen men jag önskar mig något slags progressivt eller kontrollerbart släppbeteende så man har en chans att lösa situationen.

Med det sagt är ändå feta däck med en del mönster mer lättkörda.

Håller med Fjärdebrunn annars, och när allt felat är det bra teknik som gäller.

Annars är ju "rallyregeln" att ska man igenom ett löst lager ner till underliggande hårda lager så ska däcken vara så smala som möjligt.
Problemet är ju "grusplaning" så smala däck som är med "knivformade" än breda däck som är med "runda" i anlägget känns spontant vettigt när man ska ploga sig fram.
lu.jpg

emmer sa:
... "rallyregeln" ...

Ja, det stämmer ju... BQ snackade ju om att man inte behöver mönster pga att det är de olika lagren med grus som glider på varandra, men då borde det ju rimligtvis vara bättre med ett smalare däck som hittar ner till asfalten, precis som du säger.
Äh, det är nog som någon sade ovan värdelöst oavsett vad man väljer... :)

AndreasVH sa:
emmer sa:
... "rallyregeln" ...
Äh, det är nog som någon sade ovan värdelöst oavsett vad man väljer... :)
Vore det inte för att de totalt saknar punkaskydd så borde 18/19mm track tubulars vara modellen för alla seriösa pendlare på rullgrus :-)
I med 14 bar bara och sen är det som att dra en morakniv genom gruslagret...

Scottår sa:
Bra med mönster som "sväljer" gruskornen.
Det känns väldigt otryggt med släta däck och grus på asfalt.

Precis, med lagom grovt mönster (typ däcket Miracle visade här ovanför) så får man ju åtminstone en chans att någon procent av däcket greppar ner till asfalten via kugghjulsprincipen, jämfört med "Stockholmsslicks" eller finmönstrade däck som tenderar att glida och sladda ovanpå gruset.

Men det gäller att veta exakt kornstorlek på gruset så man vet exakt hur grovt däckmönster man ska välja för dagen... ;o)

Fjärdebrunn sa:
Grusade g/c handlar om.. skilz

Precis. Man ska låta bli att luta cykeln i gruskurvorna utan hålla den mer lodrätt och hänga lite på sidan av som en speedwayförare.

Kan i sällsynta fall sluta med en bredsida in i nåt och en over-the-topprör åt sidan.

Kräver dock att man uppnår grusets hastighet innan. :-)

På grusad asfalt har jag prövat CycloXking. Xking, Racing Ralph, Marathon Mondial, Schwalbe City, Suomi W240, Kojak ;) å säkert nått jag glömt å CycloXKing sopar mattan med samtliga! :-)
(Kojak var ett otrevligt däck på grus) ;-)

CycloXking känns odramatiska är min reflektion.
Det får mig att tro att smalare med nabbar är bäst, men jag kan ju ha fel. :-)

frid!

Tillbaka
Topp