Vilken typ av MTB passar i Uppsala?

eljest

Medlem
Hej!

Jag ska köpa min första mountainbike och undrar vilken typ av cykel som passar i Uppsala. Jag har i princip bara tittat på hardtail 26:or och 29:or, men heldämpat kanske vore nåt? Jag kommer mest sannolikt att cykla i Lunsen och Berthåga eftersom jag känner till områdena litet.

Mvh
eljest

Alla passar. Det beror på vad man vill uppnå med sin cykling. Snabbast tror jag man är på en heldämpad 29:a med 100-120mm. Skall man tävla är det ett bra val. En HT 29:a är heller inget dumt alternativ om man har bråttom. Är man mer ute efter nöjescykling så skulle jag rekommendera lite mer slaglängd. Inte för att det egentligen behövs men man får lite bekvämare cykling och kan köra lite stökigare spår. En AM-hoj med 140-150mm har man väldigt roligt på och kan välja linjer lite som andan faller på. En Freeride hoj med mer än 160mm är nog rolig ett tag men de brukar vara ganska tunga och jobbiga för längre turer. Helstelt funkar bra det med men kräver lite mer av cyklisten för att bli njutbart.
En standard 26" HT funkar till alla stigar i Uppsala och är förmodligen det mest prisvärda att börja med.

men tar inte det heldämpade bort lite av meningen med 29" ? :D

det hela beror väll lite på i vilken prisklass du tänkt dig

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> men tar inte det heldämpade bort lite av meningen med 29" ? :D

Det beror på vad man anser är meningen med att cykla i skogen. Vad anser du är meningen med 29"?

menade mer att meningen med 29" är att det ska rulla lättare över rötter osv. känns ju lite som om det just är det som FS är bättre på än HT från början, lite kaka på kaka så att säga. så har jag i alla fall upplevt det. på HT kan jag se fördelen (även om jag även ser nackdelar :D)

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> inte kaka på kaka, snarare fler lager på
> tårtan. alltså, mer tårta = bättre.

ja, smaken är väll som baken, delad :D

Tillbaka
Topp