Vilken typ av MTB

kriserik

Aktiv medlem
Vilken typ av MTB
Hej,

Har försökt sökt runt men hittar inte något bra svar på min undran.

Jag ska tillsammans med några kompisar ut och cykla på fjället sommaren 2013.
Måste därför köpa en cykel så jag kan ut och träna så fort våren kommer. Frågan
är vilken typ av MTB jag bör skaffa mig. Har fått olika råd, fulldämpad säger en och
29" med carbonram säger en annan. Vad säger ni, som jag vet kan! :)

Med vänliga hälsningar
Kristoffer

Vilken typ av MTB
bruket skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du cykla långt och på fjället är det klart
> du ska ha heldämpad 29" i carbon! :-) Bästa av
> alla världar!

Instämmer

Vilken typ av MTB
Vänta inte till våren! Det finns mycket bra cykling året runt.

Jag hade satsat på en hardtail 29" med den budgeten om du ska köpa nytt och inte är pytteliten. Glöm inte att pedaler, skor, cykelbyxor med blöja och del övrigt junk tillkommer. (Bra pump, något verktyg, extra slang, kanske andra däck, lampor för mörka kvällar...)

Vilken typ av MTB
Johan T skrev:
> Vänta inte till våren! Det finns mycket bra
> cykling året runt.
>
> Jag hade satsat på en hardtail 29" med den
> budgeten om du ska köpa nytt och inte är
> pytteliten. Glöm inte att pedaler, skor,
> cykelbyxor med blöja och del övrigt junk
> tillkommer. (Bra pump, något verktyg, extra
> slang, kanske andra däck, lampor för mörka
> kvällar...)

Okej, kan tänka mig att köpa tämligen omgående. Junk tillkommer
alltid och är inte inräknat i cykelpriset ;). Jag är 178cm lång och väger ca 75kg.

Vilken typ av MTB
kriserik skrev:
> Många onlinebutiker har stolekar i tum. Vilken
> storlek kan jag komma att behöva?

Jag gissar M eller18" men butikerna brukar ha bra guider där man skriver i kroppsmått.

Kolla Canyons eller Bikediscount...

Vilken typ av MTB
kallehzj78 skrev:
> kriserik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många onlinebutiker har stolekar i tum. Vilken
> > storlek kan jag komma att behöva?
>
>
> Jag gissar M eller18" men butikerna brukar ha bra
> guider där man skriver i kroppsmått.
>
> Kolla Canyons eller Bikediscount...

Kanon! 18"/19" verkar vara rätt. Något märke av dessa
(Felt, Fuji, Radon, Merida, Breezer, Cube) som är
att föredra? Verkar ligga på samma prisklass.

Vilken typ av MTB
Fulldämpat är trevligare! :)

Undrar hur denna är?

http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a61352/one-twenty-500-d-matte-titan-silver.html

meri.jpg

Vilken typ av MTB
kriserik skrev:
> Tack för alla tips, lutar lite åt Vandrarens
> val. Bang for the buck är precis det jag söker
> :)
Är "Bang for the buck" bättre än "Sjukt prisvärd"?
Lyssna nu på 42Hz & MoeJoe...eller är du helt säker på att en normalprisad HT-29a är ett bättre köp än en read FS-26a för fjällcykling?

Vilken typ av MTB
mamme1 skrev:
> kriserik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för alla tips, lutar lite åt Vandrarens
> > val. Bang for the buck är precis det jag
> söker
> > :)
> Är "Bang for the buck" bättre än "Sjukt
> prisvärd"?
> Lyssna nu på 42Hz & MoeJoe...eller är du helt
> säker på att en normalprisad HT-29a är ett
> bättre köp än en read FS-26a för
> fjällcykling?

Haha, knappast säker på någonting. Däremot har jag hört flera som rekommenderar 29" hardtail.
Men jag är inte omöjlig att ändra mig. Vad är fördelarna/nackdelarna?

Vilken typ av MTB
kriserik skrev:
> Kanon! 18"/19" verkar vara rätt.

Dubbelkolla det där.
Jag är lika lång som du och min 17,5" (Bianchi 29er) är ngt stor. Så kolla specifikt de du väljer mellan för att få en uppfattning om de kommer att passa.

Vilken typ av MTB
Jag hade då inte velat cykla på fjället med en cx-rejs geometri som hojarna som tas upp i den här tråden har. Jag hade köpt en http://www.on-one.co.uk/i/q/FBOO4561X5/on_one_456_evo_x5_sektor_bike så kan du ha kul även när det går utför. Visst den är lite tyngre, det är inte en hypad 29er, men istället har den en för ändamålet väl fungerande geometri som funkar grymt bra i stökig terräng och även om det råkar luta utför.

Visst kan man köra i fjällen med xc-hoj också, men jag tror inte man har lika kul

Vilken typ av MTB
Heldämpat är klart mycket trevligare på fjället då det tenderar att vara väldigt stenigt, det finns redan nog med saker som prövar en mygg, växlande väder och skiftande terräng. Det sista du behöver då är en öm rumpa och värkande rygg.

29" är nog att föredra men marknaden för begagnade 26" är större, där hade jag kollat.

120-150 mm i slag beroende på vad du ska använda hojjen till i övrigt.

Men det är bara mina 2 cent..

Senast ändrad:
Vilken typ av MTB
Visst kan man cykla i fjällen med "vad som helst", en gammal postcykel t.o.m., om man inte har bråttom och kan kliva av i branta backar.

Men, jag har i alla fall själv cyklat i Jämtlandsfjällen ett antal gånger på de vanligaste vandringslederna med : helstel singelspeed-26er, hardtail-singlespeed, hardtail 1x9, kortslagig XC-FS med massa växlar samt långslagig AM-FS med många växlar. Och jag kan helt klart säga att det sistnämnda var roligast och bekvämast fast jag skulle ännu hellre ha en FS-AM 29er med många växlar.

Anledning: terrängen är oftast stenig men snabb, vissa branta uppförsbackar , men också underbara , flowiga långa utförslöpor med inslag av stenbrott. Snabbt men skakigt, ibland rejäl klättring, ibland tekniskt. Du lär ha hyfsat tung packning oavsett om du bor i stugor eller tältar.

För en fjällcyklingstävling vore kanske en välväxlad hardtail 29er optimalt men inte roligast.

Mina 50 öre.

Senast ändrad:
Vilken typ av MTB
Tror du kan hitta rejälare/bekvämare doningar om du kan tänka dej gå upp bara en 1000-lapp. Här är ett. exempel: http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/41459/DiamondBack_Mission_1_2011_Bike
Betydligt bättre dämpare än ovan tipsade cyklar, vilket gör den roligare att cykla på, att bygga vidare på om intresset håller i sig samt bättre andrahandsvärde om intresset skulle svalna.
Finns säker en massa bra beg. cyklar också. //Larsa

Vilken typ av MTB
Om det ska cyklas i fjäll hade jag själv inte ens övervägt hardtail nu för tiden. Jag har kört i svenska fjällen med båda ht och fs, och det finns inga fördelar med en hardtail utöver när det är slätt och plant, vilket det inte är speciellt ofta.

Man är ofta ute långa dagar och en skakig ht sliter mer på kroppen och blir inte lika kontrollerad utför. Hade jag krispanik med pengar skulle jag göra som marran rekommenderade och skaffa en flak stålhingst med lite längre gaffel.

Vilken typ av MTB
Häpp! Jag tänker med cykla i fjällen en del nästa år. Har dock tänkt annorlunda och riktar in mig på begagnade, heldämpade cyklar. Andrahandsmarknaden ser ju lovande ut nu när det snart är jul och jag tänkte passa på att fynda.

Är dock inte så van med MTB utan har hållit mig på landsvägen tills nu. Så nu undrar jag vad som är viktigt att kolla vad det gäller dämpare, bromsar och dylikt? Vilka problem är vanliga och vad ska man se upp med?

Vilken typ av MTB
Huxflex skrev:
> Häpp! Jag tänker med cykla i fjällen en del
> nästa år. Har dock tänkt annorlunda och riktar
> in mig på begagnade, heldämpade cyklar.
> Andrahandsmarknaden ser ju lovande ut nu när det
> snart är jul och jag tänkte passa på att fynda.
>
>
> Är dock inte så van med MTB utan har hållit mig
> på landsvägen tills nu. Så nu undrar jag vad
> som är viktigt att kolla vad det gäller
> dämpare,
Att dom dämpar som förväntatat, är täta, inte glappar, har oskadade innerben (den synliga delen).

> bromsar
Att beläggen är schyssta, tar jämt, att skivorna är raka & inte för slitna.

> och dylikt?
Inga överdrivna glapp i länkaget, kolla slitage av drivlinan, att växlarna funkar genom hela registret.

> Vilka problem är vanliga
Att man blir trött & stum i benen.

> och vad ska man se upp med?
Rötter & stenar f.f.a.

Vilken typ av MTB
Ultralite skrev:
> Ligger ju en scott spark 29 på köposälj nu för
> 8 papp. MÅste väl vara perfekt för fjället?

Jag hade satsat på något med flackare vinklar, spark29 är ju en xc-rejshoj. Samma sak med Cuben som larsaw rekommenderar, säkert en jättefin hoj, men 70 graders gaffelvinkel är inte speciellt stök- eller utförsvänligt. Då är Meridan betydligt bättre i så fall.

Vilken typ av MTB
Kan bara instämma i kören har du 10k så har du flera 26 fullsus alternativ här och jag skulle inte ens överväga begagnat - chansen att hitta en begagnad i anständigt skick för t.ex. 7000 är inte stor och åker du på en gaffelservice, lite drivlinedelar och nya däck är budgeten körd direkt.

Se till att få med dig extra växelöra samt lite blandade skruv i packningen så du inte är ställd om nåt lossnar eller slår i.

Vilken typ av MTB
Jag hade hellre köpt en ett par år gammal Pitch som inte har en geometri från hedenhös än en ny tysk med 70(!) graders gaffelvinkel, det blir precis lagomt kul så fort stigen blir stenig och pekar nerför.

Kolla inte bara på utrustning, man märker knappt om det sitter slx eller xtr på cykeln när man cyklar på den (obs cyklar, inte tittar), däremot en vettig geometri gör en jävla skillnad när man cyklar (fast inte när man tittar)

Vilken typ av MTB
marran skrev:
> Jag hade hellre köpt en ett par år gammal Pitch
> som inte har en geometri från hedenhös än en ny
> tysk med 70(!) graders gaffelvinkel, det blir
> precis lagomt kul så fort stigen blir stenig och
> pekar nerför.
>
> Kolla inte bara på utrustning, man märker knappt
> om det sitter slx eller xtr på cykeln när man
> cyklar på den (obs cyklar, inte tittar), däremot
> en vettig geometri gör en jävla skillnad när
> man cyklar (fast inte när man tittar)

+1

Jag fattar inte varför de vägrar flacka ut gaffelvinklarna.

Tillbaka
Topp