Vilken typ av pump ska man ha???

Petri

Ny medlem
Hej jag har ju som säker de flesta cyklister handpump,fotpump men inte en kolsyre pump, så min fråga är hur bra är en kolsyre pump, jag tycker att det känns som smidigaste lösningen men vet inte alls hur bra de är. För skogen och landsvägen känns de ju som optimala lösningen
Mvh
Petri

Senast ändrad:
Om du har en fotpump hemma och en handpump med dig så tycker jag det låter som du redan har den optimala lösningen förutsatt att du inte har superbråttom när du ska fylla slangen.

jo har en sådan hemma men nu menar jag en sån där pump man har med sig på turer antingen skog eller lvg men orkar man handpumpa ett racer däck? JA eller MTB för den delen därav undrar jag över kolsyre pumpar

Jag har helt gått över till patroner på räserrundorna, dels för att min handpump suger hästballe men också för att man punkar sällan och patronen tar lite plats i fickan.
Nackdelen är ju att den ibland skjuter snett och då går det åt fanders.

20+ mila rundor där man riskerar att bli solokvist långa sträckor tarvar dock fortfarande pump.

Köpte först BBB blå/svarta, den sög rejält. Läckte luft och var allmänt jobbig. Slängde den och skaffade en av Specialized egna, den är fantastiskt bra. För vad det nu kan vara värt..... Frågan du ska ställa dig är om du verkligen vill släpa på en grej till och om du har så bråttom när du ska fylla däcket.

Jag har inte haft med mig handpump på en 5-6 år. Fotpump hemma och en patron med mig. Har inte saknat något annat på passen.

Nackdel med patron är ju att t.ex. ett Race king blir inte ens halvfullt med en 16 grams patron.

Men punkterar man sällan så är det ett bra alternativ. Själv punkterar jag så sällan att jag

a) förlitar mig på andras pumpar
b) ringer efter någon

om jag mot förmodan skulle punktera. För ett par veckor sen punkterade jag faktiskt, men det var väl första gången på ca 5 år.

Håller med castrello, ärligt talat man för lilla rätt sällan om allt står rätt till med fälg/fälgband.. Ja har cyklat mtb under 12 års tid (ibland mer ibland mindre) men poängen är den att jag fått punktering typ 5-5 ggr under dessa år så det bör inte vara nått större problem..
Ja chanser, händer d nåt hoppas ja på att få såna en slang, om inte, well då går man en promenad..

Har lyckats slarva bort min Lezyne pressure Carbon. Den var dock väldigt bra. Nu kör jag med en CO2-pump. Har testat den i hemmamiljö och j-vlar vad snabbt det går att få tryck i däcket på racern med en patron. Feg som jag är har jag 2 patroner med mig i väskan.

Minns nästan inte när jag hade punka sist. Lyckades dock slå av ventilen i stökig terräng en gång. Då hjälper ingen pump. Hade ingen extraslang med.

Köp en CO2-pump.

;-)

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> jo har en sådan hemma men nu menar jag en sån
> där pump man har med sig på turer antingen skog
> eller lvg men orkar man handpumpa ett racer däck?

Självklart testar man sin hand/mini-pump hemma innan man tar med den på cykling.
Dvs man räknar antalet pumpslag som behövs för att komma upp i tillräckligt högt tryck.
(Dessutom bör du ha tillräckligt breda däck i förhållande till din vikt att du inte behöver pumpa dina däck onödigt hårt)

/Håkan

castrello skrev:
> Nackdel med patron är ju att t.ex. ett Race king
> blir inte ens halvfullt med en 16 grams patron.
>

Tillräckligt för att ta sig hem iaf.

MTBiker skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> > Nackdel med patron är ju att t.ex. ett Race king
> > blir inte ens halvfullt med en 16 grams patron.
>
> >
>
> Tillräckligt för att ta sig hem iaf.

Kör du alltid raka vägen hem efter en punktering? Verkar onödigt...

Själv kör jag med kolsyrepatroner på tävling för att det ska gå snabbt, när jag tränar räcker en vanlig mini-pump.

fredrikw skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > castrello skrev:
> >
>
> > > Nackdel med patron är ju att t.ex. ett Race
> king
> > > blir inte ens halvfullt med en 16 grams
> patron.
> >
> > >
> >
> > Tillräckligt för att ta sig hem iaf.
>
> Kör du alltid raka vägen hem efter en
> punktering? Verkar onödigt...
>
> Själv kör jag med kolsyrepatroner på tävling
> för att det ska gå snabbt, när jag tränar
> räcker en vanlig mini-pump.

Kör kanske en punktering vartannat år. Kör ofta utan slang/patron när jag tränar. Snyggare utan att ha en massa saker i bakfickan på tröjan.

MTBiker skrev:
> Kör kanske en punktering vartannat år. Kör ofta
> utan slang/patron när jag tränar. Snyggare utan
> att ha en massa saker i bakfickan på tröjan.

Jo, jag punkar nog var tredje år ungefär själv. Vad som är snyggt eller inte är ju en annan fråga, själv föredrar jag att inte i onödan avbryta ett träningspass istället för att bli nervös över hur ryggfickorna ser ut när jag beger mig ut på en cykeltur. Ett avbrutet träningspass för att man är lat eller fåfäng är inte något jag prioriterar. Å andra sidan finns det massor av exempelvis Hellas-cyklister som tycker man är galen om man inte har en ryggsäck full med reservdelar med sig, så det är kanske relavtivt :) Men en rödmarkering i träningsdagboken vill man undvika så långt som möjligt.

Vilket tryck är rimligt att förvänta sig av en vettig minipump? Jag får i 3kg efter 70 pumpningar och det är ju lite klent på en racer. Efter 65 pumpningar är det ordentligt trögt och vid 70 tar det mer eller mindre stopp.

Lyckades med konststycket fyra punkor på en dryg vecka varav två på samma tur. Två av punkorna var en följd av att jag inte hade tålamod nog att pumpa i tillräckligt med luft med min skitpump.

Så, vilken pump är bäst då? Alltså för MTB, tryck runt 2 bar, effektiv, lätt, snygg och hållbar.

MTBiker skrev:
>

Jag har gärna så lite som möjligt och kör ex aldrig med ryggsäck, stör mig, men för att det är snyggare utan grejer i bakfickan.. Du skämtar va?

har i min mule 3L vatten slangar snabb verktyg (sån dära liten) en handpump, energi bars,mediciner.
Men i slutändan väger ryggan nästan 4kg med allt som jag har i den.
därför funderar jag på en praktisk sadelväska med en CO2 pump,slang osv. På tävlingar i alla fall på LVG träningsrundor tja samma sak fast då ska väskan rymma lite annat som astma medicin energi (vid 100km+) slang verktyg mobil ja sånt där viktigt ni vet :)

bruce skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> >
> > Kör kanske en punktering vartannat år. Kör
> ofta
> > utan slang/patron när jag tränar. Snyggare
> utan
> > att ha en massa saker i bakfickan på tröjan.
>
>
> Jag har gärna så lite som möjligt och kör ex
> aldrig med ryggsäck, stör mig, men för att det
> är snyggare utan grejer i bakfickan.. Du skämtar
> va?

Lite. Kanske. Men det är fult med proppade ryggfickor.

s skrev:
>
> Så, vilken pump är bäst då? Alltså för MTB,
> tryck runt 2 bar, effektiv, lätt, snygg och
> hållbar.

Jag köpte en Lezyne med en sån där lös slang man skruvar på, funkar kanon och är många ggr bättre än min förra Crackbrother minipump. Köp!

MTBiker skrev:

>

sådär resonerade jag med förut, varför ha pump o slang me sig på träning, när jag punkar så sällan (ännu mer sällan än dig :D), tills för två år sen, då jag punkade mitt ute i skogen o var tvungen att springa o gå i 1,5 timme för att ta mig till telefon för att ringa in skjuts hem :D behöver väll inte nämna att jag inte hade telefon heller :D

MTBiker skrev:

Jag vurpar bara vart femte år, därför kan jag cykla (minst) fyra år utan hjälm.
Lättare, snyggare och utan en massa saker på skallen.

/Håkan

Tillbaka
Topp