Vilken utväxling är bra, bättre, bäst?

Putte--

Aktiv medlem
Det är dags att köpa ny kassett till hojen och jag står lite i valet och kvalet om jag ska prova något nytt.
Jag har 10 delad Ultegra 11-25 idag och jag har av vana/lathet bara köpt ny när det varit dags. Men 11-23, 11-28? Vad är er syn på dom? Jag kan känna att jag saknar vissa mellanväxlar ibland men kommer jag verkligen åt det problemet med en 11-23?

På tillverkanas hemsidan kan du se vilka kugg du får. Med en större kassett kan det helt klart vara så att något du vill ha saknas.

En till som förespråkar 12-25 här. Bättre delning än 11-25. Iaf till 53/11 fram. Till 50/34 är jag inte lika övertygad, blir kanske en annan kassett nästa gång.

tinkerbell sa:
En till som förespråkar 12-25 här. Bättre delning än 11-25. Iaf till 53/11 fram. Till 50/34 är jag inte lika övertygad, blir kanske en annan kassett nästa gång.

Jag körde oftast 50/34 12-25 när jag pysslade med lvg, tyckte det fungerade bra :) var så långsam, så jag saknade aldrig 11an.

Det vet bara du. Ta ett snack med dig själv: "Jag använder nästan aldrig 11 men 12 använder jag ibland"=välj en kassett på börjar på 12. "11 använder jag ofta"=välj en kassett som startar med 11. "28:an har jag aldrig använt"=välj som som slutar på typ 25. "28 använder jag ofta"=välj kassett som slutar på 28. "Ibland tycker jag att skulle behöva något som är "lättare" än 28"=?
Repeterar: Det vet bara du.

Senast ändrad:
GurraG sa:
Det vet bara du. Ta ett snack med dig själv: "Jag använder nästan aldrig 11 men 12 använder jag ibland"=välj en kassett på börjar på 12. "11 använder jag ofta"=välj en kassett som startar med 11. "28:an har jag aldrig använt"=välj som som slutar på typ 25. "28 använder jag ofta"=välj kassett som slutar på 28. "Ibland tycker jag att skulle behöva något som är "lättare" än 28"=?

Klok som en bok.

Du kan bli lite klokare om du använder den här hjälpen med att räkna ut vilka hastigheter du får med olika utväxlingar och kadens: http://www.ritzelrechner.de/

Jag sitter själv för tillfället och funderar vilken ny kassett jag ska ha till crossen, där det idag sitter 11/34 med kompakt vevparti. Det lutar åt 12/28, då jag varken är långsam eller snabb. :o)

GurraG sa:
Tänk/analysera själv. Att fråga andra vilken uppsättning DU ska ha på kassetten är som att fråga grannen vad DU vill äta till middag :-)

Tjena!

Halvdassig jämförelse i mitt fall, Jocke i charken har bestämt vad jag vill ha till middag flertalet gånger. Men i övrigt har du rätt. Utväxling är ju högst personligt,

Kneecap sa:
GurraG sa:
Tänk/analysera själv. Att fråga andra vilken uppsättning DU ska ha på kassetten är som att fråga grannen vad DU vill äta till middag :-)

Tjena!

Halvdassig jämförelse i mitt fall, Jocke i charken har bestämt vad jag vill ha till middag flertalet gånger. Men i övrigt har du rätt. Utväxling är ju högst personligt,

Tjena.
Bor du granne med Jocke? :-)

12-27 är klart bäst! Du får 27 drev, men också 16 emellan 15 och 17 som saknar på alla andra Shimano 10-delat kassett med större kuggar, så man har små steg var det behövs. Får man bara inte i Ultegra kvalitet, men finns till 105.
(Men om man har 34 fram behövs kanske inte 27 bak)

Berk sa:
12-27 är klart bäst! Du får 27 drev, men också 16 emellan 15 och 17 som saknar på alla andra Shimano 10-delat kassett med större kuggar, så man har små steg var det behövs. Får man bara inte i Ultegra kvalitet, men finns till 105.
(Men om man har 34 fram behövs kanske inte 27 bak)

Håller med, men 5700 12-27 är inte längre så lätt att få tag på, och har blivit dyrare, om man hittar den. Gissar på låg efterfrågan eftersom de stora nätbutikerna, Rose etc, ofta inte har den längre. Kanske Shimano slutat tillverka den? De tycker väl att lvg klientelet ska köra 11-delat ist, och sluta hålla på med 'retro'?

GurraG sa:
Facit!

Cyklot B sa:
Du kan bli lite klokare om du använder den här hjälpen med att räkna ut vilka hastigheter du får med olika utväxlingar och kadens: http://www.ritzelrechner.de/
+1

Cyklot B sa:
Jag sitter själv för tillfället och funderar vilken ny kassett jag ska ha till crossen, där det idag sitter 11/34 med kompakt vevparti. Det lutar åt 12/28, då jag varken är långsam eller snabb. :o)
Åtminstone för mig är 11-34 en MTB-kassett
Jag hade svårt att hitta en 11-delad 12-28 kassett så jag byggde om en 11-28 => 12-28, det var både enkelt o billigt, läs mer här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3228605/3228644#msg-3228644

jonja sa:
5700 12-27 är inte längre så lätt att få tag på, och har blivit dyrare, om man hittar den.
Rose säljer 12-28 kassett för precis under 200 SEK https://www.rosebikes.se/shimano-ti...002?product_shape=standard&article_size=12-28
Iofs utan 16, men för den som kan leva med det borde den vara en preisknüller

/Håkan

Jag har ju 50-34 fram varpå jag sällan använder 34an och jag ligger ju ofta på 11an bak nerför och när man ligger på rulle på kortare temporundor. Vad jag velar på är ju att byta bort 25an mot 16 då det sällan jag går så lätt som 25, då tuggar jag hellre syra än trampar för kråkorna.
Så GurraGs tips står ju närmast till hands. "Problemet" med att byta ner mig till 11-23 är ju att känner jag att det inte lirar så blir det ju till att köpa nytt både kassett och kedja Igen då det som ska bytas ut är slut.
Det är därför jag velar då det ändå handlar om 700 spänn..

Tillbaka
Topp