Vilken väg mellan Köping-Hagfors?

McBredsladd

Ny medlem
Vilka är de bästa vägarna mellan Köping och Hagfors?
Det jag är ute efter är lågtrafikerade vägar.
Jag undviker helst större vägar om det inte finns schysst vägren.
Det är 23 mm-däck som gäller så endast korta sträckor grusväg funkar.

Jag har inte en aning, men utgå från det här och dra rutten dit du vill ha den: http://maps.google.se/maps?f=d&sour...=59.634435,15.238037&spn=1.242674,4.22699&z=9 (ta bara tag i det blå spåret med musen och flytta det till andra vägar).

För att se hur mycket trafik och vilken beläggning en väg har finns http://gis.vv.se/iov/ (som tyvärr bara funkar i IE), lek med Sträckföreteelser så kan du få vägarna färgkodade efter beläggning, trafikintensitet, vajerräcken och liknande.

Bitumen och oljegrus är båda varianter på vad jag kallat asfalt...

Höjdkurvor finns här: http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Bäst vet jag inte men en väg som skulle funka i allfall.

Köping- Arboga- Nora- Hällefors- Filipstad- Hagfors

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker det är lättare att rita i andra program som gpsies eller bikeroutetoaster. Om jag bara klickade lite så blev det såhär som ett exempel. Jag har ingen aning om det är grus eller inte.

Tack. Det är så nesligt att vägverkets grus/asfaltsida inte funkar för andra browsers. Jag kan inte använda den. Den hade varit klockren som guide. Köping-Kolsva-Ramsberg-Kopparberg-Fredriksberg-Hagfors är nog det jag tänkt mig. Blir det grus får jag väl helt enkelt ta en litem omväg. Det finns rätt mycket alternativ.

1) Vad ska du till Fredriksberg och göra?

2) Hur har du tänkt ta dig från Kopparberg till Fredriksberg?

Undvik riksväg 50 så mycket du kan, tät lastbilstrafik och smal väg.

1) Har för mig att vägen söder om Fredriksberg är ok, den förbi Hösjön. Och även vägen västerut från Fredriksberg är överkomlig. Vägen Kloten-Kopparberg var fin sist jag åkte (bil) där.

2) Från Kopparberg tänkte jag väg 793, det låter som asfalt.

Men som jag pixlat sträckan överlag så kanske det är många grussträckor. Speciallt mellan Kolsva och Ramsberg.

http://kartor.eniro.se/m/IpjWm

Väg 50 låter som man knappt vill korsa utan att ha övervakat övergångställe! :)

Ni som rekommenderar att cykla över Lindesberg -> Hällefors, över Nyhyttan. Hur tänker ni då?
Nu kanske jag tar fel väg, men jag tror inte det. För mig är det inte en väg jag skulle vilja cykla på med 23 mm. Nej jag skulle inte vilja cykla där överhuvudtaget som det ser ut där nu. Men det är jag det. Och jag är en ren LVG snubbe och ingen tomte eller troll. Men visst om man pallar grusvägar och då både uppför och nerför. Ja varför inte.

Själv skulle jag ta det lilla omaket vid v50 och kanske lite mer trafik än att köra där.

Efter att tittat lite närmare så skulle jag cykla

Köping -> v250 -> Höger mot valskog -> Arboga -> v 246 -> Fellingsbro -> Frövi -> Mot väg 68-50 -> v244 -> Nora -> Grythyttan -> Hammarn -> v63 -> v26 -> Lesjöfors -> Rämmen -> v245 -> Gumhöjden -> 246 -> Hagfors.

Det tror jag skulle kunna bli en trevlig tur.

Har du inte brottom. Ja då skulle ja köra till Örebro och där hoppa på Vänernrunt banan till Karlstad. Väl i Karlstad så kör jag med dig upp till Hagfors på banvallen. (Klarälvsbanan.)
Då snackar vi fin cykling på hög nivå. Lite längre men oj vilken cykling.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är massor med vägbyggen på 245 mellan
> Sunnansjö och Fredrisberg, orkar inte kolla var
> ni tänker er att gå på/av den.

Ja då kanske det är bättre att köra 63 från Hällefors ner till Filipstad då? Nu vet jag inte hur det ser ut på V246, upp mot Hagfors från Filipstad. Kanske är vägbyggen där också.

Nora, Filipstad, Sunnemo, Hagfors föreslår jag. Undvik de mer nordliga alternativen pga. lappsjuka och mycket tung trafik (plus en del vägarbeten runt Fredriksberg). Tänk också på att öst-västlig riktnig i Värmland innebär upp och ner över berg och dal. Kolla en riktig karta med höjdangivelser.

Tillbaka
Topp