Vilken var roligaste backen 2013?

GoranS

Aktiv medlem
Då året börjar gå mot sitt slut kan det väl vara på sin plats att fundera igenom vilken som var 2013 års personliga favoritbacke. Enda kraven är att du ska ha cyklat den under året och att du motiverar varför den är din favorit. Om du kört den uppför eller utför, om backen är kort/lång och brant/flack, om du gillar den för naturscenerierna, att den är tuff/svår, att du kränkte polarn i den, ... spelar ingen roll. Sen är ju en bild aldrig fel, men absolut inget krav.

För egen del väljer jag Rifugio Auronzo/Tre Cime di Lavaredo. Har i några år gått och suktat efter ett tillfälle att köra upp och i år kom det. Körde upp innan frukost och det var bara så oerhört vackert med alla bergen i soluppgången. Kombinerat med att det är en hyggligt tuff om än inte så lång stigning så toppar den min lista för i år. Fick tyvärr ingen bild som riktigt gör landskapet och vägen rättvisa.
P1060352Medium.JPG

Senast ändrad:
Tuffast var helt klart Quintal - Semnoz utanför Annecy. Roligast var nog Mogán - Ayacata på Gran Canaria pga variationen, utsikten och vädret.

St marti de sacalm 8,9km 7,1% utanför Girona. En smal väg utan bilar som slutar på toppen. Dålig asfalt på slutet men fin natur, forsande vatten där man kunde fylla flaskorna, kilometermarkeringar i asfalten och fin utsikt mot pyreneerna på toppen. Vi träffade Zakkari Dempster från Netapp-Endura som skulle köra intervaller i backen men anledningen till att det är min favoritbacke i år är att jag lyckades slå Olle.

Har aldrig varit före Olle i en backe varken före eller efter detta men denna gången cyklade han bredvid mig och pratade i 5 kilometer. Jag som var för trött för att prata blev arg och lyckades överträffa mig själv. Snittpuls 92% av max i 37 minuter.

GironaDag1127.JPG

Monte Baldo & Monte Velo - vid Gardasjön. Smala, fina samt obefolkade vägar.

Bilagor

• 20130624_194937.jpg
    20130624_194937.jpg
    140.7 KB · Besök: 30
  • 20130626_135319.jpg
    20130626_135319.jpg
    154.1 KB · Besök: 35
  • 20130626_130108.jpg
    20130626_130108.jpg
    121.5 KB · Besök: 41
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Dalkarlsbacken mellan Kungsängen och
> Stäket(sthlm). :)

Men, motivering saknas ju! Eller menar du att valet talar för sig själv? ;-)

GoranS skrev:
> swerider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dalkarlsbacken mellan Kungsängen och
> > Stäket(sthlm). :)
>
> Men, motivering saknas ju! Eller menar du att
> valet talar för sig själv? ;-)

det finns faktiskt ingen brantare, längre och hårdare backe än Dalkarlsbacken.

Aha sorry, måste man motivera sig också...
Ehum, det är den enda backen jag har passerat på cykel, kanske ska säga att det är mer som ett segt fartgupp jämfört med andra postade berg.
Fast kommer man ifrån stockholm och kör norr ut så får man nytta av tempomagen nerför. :)

klassekock skrev:
> Den äckligaste och jobbigaste va Mount Ventoux.
> Klart den roligaste va Col de Babaou

Så du säger - en backe kan väl inte vara äcklig? Backar är något underbart som Sverige lider brist på. Jobbiga som tusan kan de dock vara! ;-)

Vad var det med Babaou som gjorde att du tyckte den var rolig? Fin asfalt/fin utsikt/...?

swerider skrev:
> Aha sorry, måste man motivera sig också...
> Ehum, det är den enda backen jag har passerat på
> cykel, kanske ska säga att det är mer som ett
> segt fartgupp jämfört med andra postade berg.
> Fast kommer man ifrån stockholm och kör norr ut
> så får man nytta av tempomagen nerför. :)

Ah, då är jag med. Och att den inte är den extremaste backen gör inget. Det var just det jag försökte säga i första inlägget, nämligen att man får välja precis vilken backe man vill. Så länge man har en motivering är alla backar lika välkomna.

GoranS skrev:
> klassekock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den äckligaste och jobbigaste va Mount
> Ventoux.
> > Klart den roligaste va Col de Babaou
>
> Så du säger - en backe kan väl inte vara
> äcklig? Backar är något underbart som Sverige
> lider brist på. Jobbiga som tusan kan de dock
> vara! ;-)
>
> Vad var det med Babaou som gjorde att du tyckte
> den var rolig? Fin asfalt/fin utsikt/

Jo för att just att den va så äckligt jobbig, men lät bland dom roligaste av dom kända klättringarna i Frankrike.

Babaou va bara så perfekt ingen trafik, perfekt asfalt, underbar utsikt. Sen perfekt avslut på sin dagliga runda.

stelvio.jpg

Stelvio från Prato den 1 Juli. Vi hade cyklat berget från Bormio på morgonen och vek av vid Passo Umbrail. Efter lång, härlig, utförskörning i Schweiz och en lunch i Prato bar det av uppför igen. 1h 54 min senare nådde jag toppen och den vy jag haft som mental målbild under hela skitvintern 2012-13.

Följande dagarna avverkades Gavia, Mortirolo, Cancano, Bormio 2000 och Stelvio igen, men den första dagen på Stelvio slår allt.

emilh skrev:
> Tuffast var helt klart Quintal - Semnoz utanför
> Annecy. Roligast var nog Mogán - Ayacata på Gran
> Canaria pga variationen, utsikten och vädret.

Min favorit är med Mogán - Ayacata med samma motivering plus för maten och kaffet i Ayacata. Nästa gång jag är där nere blir det hela vägen upp till Pico de las Nieves, var lite för dåligt tränad och förberedd för det. Första gången jag cyklade i riktiga backar ska väl tilläggas men vart helt såld på det!

Från Ayacata är det några kilometer där det lutar på lite brantare, typ upp till parkeringen varifrån man kan vandra ut mot Roque Nublo. Sen är det tämligen lättåkt upp (om man bortser från att det är risig asfalt sista biten upp).

TTR skrev:
> > Stelvio från Prato den 1 Juli. Vi hade cyklat
> berget från Bormio på morgonen och vek av vid
> Passo Umbrail. Efter lång, härlig,
> utförskörning i Schweiz och en lunch i Prato bar
> det av uppför igen. 1h 54 min senare nådde jag
> toppen och den vy jag haft som mental målbild
> under hela skitvintern 2012-13.
>
> Följande dagarna avverkades Gavia, Mortirolo,
> Cancano, Bormio 2000 och Stelvio igen, men den
> första dagen på Stelvio slår allt.

Den där vyn är sannerligen ingen dålig bild att ha i huvudet!

Hur är vägen upp till Cancano vad gäller asfalt och trafik? Har bara åkt nedanför i dalen, och om man inte vet om att det går en väg upp där är det inte så lätt att gissa det.

GoranS skrev:
> Från Ayacata är det några kilometer där det
> lutar på lite brantare, typ upp till parkeringen
> varifrån man kan vandra ut mot Roque Nublo. Sen
> är det tämligen lättåkt upp (om man bortser
> från att det är risig asfalt sista biten upp).

Ja. Om man får vara med i denna tråd så är det uppe i bergen på GC som jag minns. Speciellt Ayacata-Toppen är mysig. Kanske inte brantast och längst eller ens med bra asfalt. Men relativt en februari i Stockholm så är det häftigt. Pinjeskogarna. Utsikten. GoranS hade rekat ut det bästa av det bästa. Bara bita i styrlindan och åka med efter.

GoranS skrev:
> Den där vyn är sannerligen ingen dålig bild att
> ha i huvudet!
>
> Hur är vägen upp till Cancano vad gäller asfalt
> och trafik? Har bara åkt nedanför i dalen, och
> om man inte vet om att det går en väg upp där
> är det inte så lätt att gissa det.

Det var väldigt lite trafik uppför Cancano, någon enstaka bil bara. Asfalten är lite grövre jmft med ex Stelvio och det ligger en del mindre stenar/större grus på vägen men inget som egentligen stör. Serpentinerna är lite speciella då själva svängen är som en plan plattå utan dosering, lite konstigt känsla och vi tog det ganska lugnt utför.

Sammanfattningsvis en trevlig och ganska enkel stigning som passar bra kombinerat med en tuff stigning (vi körde upp till toppen av Stelvio från Bormio och sedan Cancano på eftermiddagen vår sista heldag).

Senast ändrad:
Jag har ju inte gjort i närheten av den mängd klättring som jag brukar så mitt register att välja ifrån är ganska begränsat i år. Jag får säga Sa Calobra, en backa med en lutning som passar mig bra.

03.jpg

GoranS skrev:
> Har inte sett den tidigare. Grymt läcker. Tack!

+1
Oj vad läckert det där var!

För egen del finns inget anmärkningsvärt i år. Men att ta sig an backen upp mot Lluc på mallorca tillsammans med alla andra startande i Mallorca 312 var rätt läckert.

Mitt roligaste backminne från i år var när jag ställde av dom övriga under korta "Helgasjön runt" i Utnäsbacken på Åbyforsvägen. Bara ca 24m stigning och 6-7% som brantast vilket passar mej perfekt. Körde sen solo i 6km innan benen tyckte att ett stopp i depån lockade för mycket ;) Efter det fick jag ägna mej åt en annan favoritsysselsättning under motionslopp , att jaga :)

Bilagor

• Utnäs.jpg.png
    Utnäs.jpg.png
    6 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Jag säger vägen upp till Soria på GC och sedan sista biten upp innan det vänder mot Mogan. Vet inte exakt varför men hade en extra positiv känsla där. Vädret var bra,fantastiska kompisar, inga bilar, mysigt cafe, grym papayajuice. Det känns som det var där jag som relativt orutinerad tog klivet från en nivå till en annan, samtidigt som känslan av att få vara nånstans där det var varmt, ljust och roligt skapade en otrolig kontrast mot mörkret och kylan hemma.

Supertramp skrev:
> Ölbacken

Uppför eller utför? Dessutom verkar det något knöligt att cykla en ölback, men vad vet jag?! F.ö. har du missat att motivera valet. ;-)

Det måste ha varit stigningen Playa de Mogan - > Pico de las Nieves på GC. Noll till 1916 meter och fantastisk cykling i fantastiskt sällskap. Bakväxeln trillade sönder på vägen uppför (vägarna är lite väl rassliga ibland) och gav mig lite andhämtning. Aldrig förr eller tidigare har jag cyklar så högt.
Nedför måste jag säga samma backe som Hasse#7 nämner (Soria) fast som sagt åt andra hållet.

GC.jpg

Blåhammaren -> Storulvån, ett par hundra högdmeter utdraget på 12km. Helt makalöst roligt, körde med stolpen i botten i 5km bara rulla och trampa lite när man kände för det.

ulvn.jpg

Paterberg. Jobbigare än Koppenberg och känslan av att ta sig upp där var fantastisk när jag väl slutat hosta upp lungorna.

Jag måste nog säga monte carpregna. Kanske inte för att den är så fantastisk som andra backar som redovisas i denna tråden. Utan helt enkelt för att jag aldrig har cyklat så brant under så lång tid och att jag klarade det! Sen att det var Pantanis standardrunda gjorde det extra kul. Vi hade fantastiskt väder och det var en del av en 15 milsrunda med totalt 2700 höjdmeter, det var den bästa cykeldagen i mitt liv.

MVH
Magnus

Luthman Photography skrev:
> Blåhammaren -> Storulvån, ett par hundra
> högdmeter utdraget på 12km. Helt makalöst
> roligt, körde med stolpen i botten i 5km bara
> rulla och trampa lite när man kände för det.
>
Grümt!

Roligast var när jag och en kompis körde Raid Pyréenén i juli. 18 pass, bla Aubisque, Tourmalet, Aspin, Portet d'Aspet och Puymorens. Portet d'Aspet kort men jobbigast. 4 km med en snittlutning på 10%.
65 timmar, 72 mil, 11000 m klättring. Helt utan support och följebil.

Drar väl till med de enda backarna värda att nämnas i min cykellogg för 2013.
Båda under Viking Tour 2013 och det hårdaste jag gjort när det gäller cykling... Eller när det gäller allt faktiskt :)

Aurland upp till Narfalhogdi
16,3km, 8% snittlutning

Övre Årdal och Norrut
18,6km, 6.9% snittlutning

Hela loppet bjöd på fantastiska vyer, och vi hade extremt tur med vädret, ca 24 grader alla dagar (lite kallare på topparna såklart, men när man satt och nötte i 10km/h så ville man ibland ha lite regn :)

Ska tillägga att jag åkte dit med en Cervelo R5 (jättebra) med Standard vevparti (inte lika bra...)
39-28 var lite för tungt för mina stackars ben och fick oroande knäverk mot slutet och stod faktiskt över de sista etapperna. I'll be back! :)

Några bilder kommer här:

969747_10151816055903799_512848222_n.jpg

1077763_10151812175413799_1950333238_o.jpg

1074535_10151812172318799_882293179_o.jpg

1005630_10151809948323799_867836657_n.jpg

Roligast utför var backen efter Col des Prés på EdT. Härligt väder och en väg som slingrade sig ner för bergssidan.

Uppför vet jag inte att jag kört någon rolig backe någonsin ;-). Men tuffast var Quintal-Semnoz senare på dagen, kändes som den aldrig tog slut.

bsandborgh skrev:
> Roligast var när jag och en kompis körde Raid
> Pyréenén i juli. 18 pass, bla Aubisque,
> Tourmalet, Aspin, Portet d'Aspet och Puymorens.
> Portet d'Aspet kort men jobbigast. 4 km med en
> snittlutning på 10%.
> 65 timmar, 72 mil, 11000 m klättring. Helt utan
> support och följebil.

Är jobbigast = roligast? Om inte, vilken var bäst och varför?

Nej, inte jobbigast. Landskapet, lutning och längd, publiken, medcyklisterna, vädret och dagsformen avgjorde för mig: Cote de la Redoute

Paterberg och backarna på RVV var också fina och skall man räkna jobbigt så var Col d'Aubisque EdT 2005 värre än ovan men det gällde ju roligast 2013

Speedskejtarn:
Frågan om jobbigast=roligast var inte riktad till dig, även om det var kul att få en motivering till varför du gillade Redoute bäst, utan till bsandborgh då jag var lite nyfiken på vilken av backarna på turen han gillade bäst. Då det enda jag hittade som möjligen stod ut var Portet d'Aspet och att den omnämndes som jobbigast funderade jag på om han implicit tyckte att jobbigast vara detsamma som roligast.

F.ö. håller jag helt med om att jobbigast inte alls med nödvändighet innebär roligast. Att greja en jobbig backe är dock kul! Om jag skulle ha valt den jobbigaste backen jag gjorde 2013 hade det blivit Prati di Nago där backen i sig kombinerat med värme som jag inte hunnit ackilmatisera mig till totalt slaktade mig.

Tillbaka
Topp