Vilken vinterjacka?

Martinmat

Aktiv medlem
Vilken vinterjacka?
Till i vinter behöver jag skaffa en ny cykeljacka och undrar om ngn har bra tips. Den ska användas under perioden nov-april och därmed fungera i temperaturer ned till -15. Jag vill ha en varm jacka som andas, tål regn/blötsnö.

Helst inte mer än 1500kr om möjligt. Kommer främst köra i skogen samt grusvägar/vintervägar.

Bor i östersund, så det är norrländskt inlandsklimat dvs om allt är som det ska rejäl vinter.

Så har du själv ngn sån jacka du är nöjd med tipsa gärna

Vilken vinterjacka?
Finns det "varma" jackor som fungerar från +10 (april) till -15 (januari)?
Du behöver en skaljacka. De andas någorlunda och tål regn. Men varma är de inte. Du behöver reglera värmeegenskaperna med olika klädlager.

Vilken vinterjacka?
Du ska verkligen inte ha en varm jacka.
Utan som sagts ovan en skaljacka. Men jag avråder från en vattentät, de är till för regn, inte snö, och blir bara täta och svettiga.
Köp en vindjacka i storlek så du får plats med ett par tröjor under.
Om du vill ha en vår o höstjacka kan jag rekommendera en vattentät jacka, tex Norröna Fjerå. lite dyrare än ditt önskemål men hey, det är rätt jacka, cykel, bil, lägenhet alltid.

Vilken vinterjacka?
På jackfronten, goretex active, ofodrad vind- och regntät. Används så fort det behövs jacka tidig höst, som regnjacka när det öser ner året om. Bara att variera vad nan har under utifrån temperatur. Tjockisjackor går fetbort till cykel. Däremot jättebra om man är gående för då behövs mer kläder. Det SKA kännas lite kyligt första km, som att "man nog skulle tagit på sig den där tröjan ändå". Då är man perfekt klädd för 30 sek senare fryser man inte alls och svettas inte floder

Så ett skal, gärna som tål vatten och du inte blir blöt under (för då blir det kallt) Ibland ramlar det ner snöblandat.

Merino är bra som underställ, och som mellanlager också

Vilken vinterjacka?
swedo skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på ovan.
>
> Kolla in längdkläder. De brukar finnas större
> utbud och bättre price/performance

Sedan jag började cykla tycker jag att skidkläder generellt är rätt kassa. De är bara marginellt billigare men mycket sämre funktionstänk där.

Ha en varm och en jacka för regnet. Det är två egenskaper som inte går så bra ihop.

Men för att göra som man ska och tipsa om något jag själv har så är jag mycket nöjd med min softshelljacka från Pearl Izumi. Den har inget membran utan är bara vindtät väv. Jag tycker det fungerar utmärkt och blir inte det minsta fuktigt.

Vilken vinterjacka?
Kollat mer på dhb verkar sjukt prisvärt, bra kvalitet? Är de små i strl? Deras strl guide visade XL , är 189cm o 88kg har normalt L

Vilken vinterjacka?
Jag bor oxå i Östersund. På vintern har jag en craft längdskidjacka. Bästa jacka jag haft, andas hur bra som helst och är vindtät fram. När det väl har blivit minusgrader behöver jag aldrig använda Gore-tex jackan eftersom det är så "torr" nederbörd här.

Vilken vinterjacka?
Det sista du behöver om det är minusgrader är en jacka med membran. Membran är helt värdelösa jämfört med "vanliga" vindtäta när det gäller att andas och med minusgrader ute är den enda fukten den som kommer från kroppen och den ska ut genom kläderna.

Vintertid använder jag vanliga löparjackor.

KjellF

Vilken vinterjacka?
Jag kör med en Gore Phantom. Inte vattentät, men vindtät och ganska vattenavvisande. Ner mot 0-5 grader brukar det räcka med ett underställ under och är det kallare brukar jag öven ha en mellanlagertröja. Skön och följsam i passformen och materialet är inte jättekänsligt. Sen kan man ta bort ärmarna så funkar den i lite varmare väder också.

Är helnöjd med den under höst/vinter, men funderar på att komplettera med något svalare till vår och mildvinter.

http://www.wiggle.se/gore-bike-wear-phantom-20-windstopper-softshell-jacka/

Vilken vinterjacka?
Martinmat skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollat mer på dhb verkar sjukt prisvärt, bra
> kvalitet? Är de små i strl? Deras strl guide
> visade XL , är 189cm o 88kg har normalt L

Skiljer sig lite mellan dom plaggen jag har iaf. Vilket tänker du på mer specifikt?

Vilken vinterjacka?
Jag kör en gammal Spectra som har windtex-paneler på front och sidor men bara lite floss i ryggen.

Med 1 eller 2 lager under där 2:an kan vara allt från en t-shirt till microfleece klarar jag 0 till -20 i den. Mitt bekymmer är om jackan inte ventilerar ut svetten utan att det börjar rinna på insidan av skalet. Då börjar jag frysa till slut. Jag svettas en hel del.

På vintern behövs inga avancerade membran och skal. Bara lite vindskydd och så värmeisolering. Skalen behövs möjligen vid skitväder och +5 till 0.

Vilken vinterjacka?
Smaken är som baken förstås men jag tycker att Windstopper, som är ett membrantyg, andas rätt dåligt. Ungefär lika bra/dåligt som ett rent goretexplagg typ.

Tillbaka
Topp