Vilken wattmätare ska jag välja?

Börjar lite smått fundera på att skaffa en wattmätare. Men det är ju en djungel med mätare där ute. Jag har fyra cyklar men cyklar absolut mest på min cannondale fsi så det får nog bli där den ska sitta. Jag har betalat en hel del för att få en lätt cykel så det känns inte kul att tynga ner den alltför mycket.
Så kraven blir följande
Ska passa en cannondale fsi med hollowgram SI vevparti
Låg vikt
Ska fungera med ovalt drev

Förslag och gärna var man hittar dom billigast.

Senast ändrad:
Nytt vevparti, eller nytt bakhjul. Vevparti antingen Quarq XX1 eller P2M. Går också med valfritt vevparti och stages.
tillägg: P2M har en spindel som eventuellt passar nuvarande vevar men då får du leva med 2x-spacing och endast kunna köpa Rotors klingor.

Nav är det powertap och bygga med valfri fälg. Special-bromsskiva krävs för powertaps variant. Om du är våghalsig och aldrig kommer klicka ur eller smälla i vevarmarna/pedaler så fungerar landsvägspedaler.

Finns inget som passar dina krav.

Senast ändrad:
Byt till speedplay pedaler och kör brim brothers mätare i klossen, då har du mätare på alla dina hojjar. Jag ska köpa dem när det går.
En mätare, fyra hojjar.

Klossarna är de vanliga speedplay, de här sitter under, så klossar byter du som vanligt. Men, det är inget att springa som du nog sätt, väldigt utpräglade lvg pedaler.

Vad vill man uppnå med _effektmätare_ på MTB? I skogen och på stig har man ju sällan några längre sammanhållna perioder av tramp, men kanske för grusvägsrally?

NLC sa:
I skogen och på stig har man ju sällan några längre sammanhållna perioder av tramp

Det är inget problem i sig. Skulle inte vilja vara utan min mätare på lvg:n, och skulle gärna ha en på mtb:n också.

Tog rundan på favoritstigen längre tid en vanligt, fast du tog i och hade hög puls? Kan vara intressant att se att man kanske hade hög medeleffekt, men marken var så mjuk att det ändå rullade sämre.

Stages är mycket kinkiga, skulle tagit en p2m om det får att få till. Annars Stages-vev, mycket enkelt, har du fler Cannondalecyklar så är det bara att flytta efter säsong.

eiskall sa:
NLC sa:
I skogen och på stig har man ju sällan några längre sammanhållna perioder av tramp

Det är inget problem i sig. Skulle inte vilja vara utan min mätare på lvg:n, och skulle gärna ha en på mtb:n också.

Tog rundan på favoritstigen längre tid en vanligt, fast du tog i och hade hög puls? Kan vara intressant att se att man kanske hade hög medeleffekt, men marken var så mjuk att det ändå rullade sämre.

Förvisso, men det finns ju ett par andra faktorer som också avgör på hur lätt det går som tex cykelns däck- och dämparinställningar, spårval och ren cykelteknisk nivå.

Jag tror bara inte att effekt ut från cyklisten kommer vara fullt lika intressant mätetal som det är på LVG (där man tex kan använda det för att pacea sig själv att ligga i en viss träningszon), kanske att det kan vara intressant för att kolla på NP/IF efter skogsrundorna. Men jag tror ändå att effektmätare på MTB nog mest blir en kul grej snarare än något som utvecklar dig som cyklist (och då äger jag ändå 3 st olika effektmätare)...

NLC sa:
eiskall sa:
NLC sa:

Förvisso, men det finns ju ett par andra faktorer som också avgör på hur lätt det går som tex cykelns däck- och dämparinställningar, spårval och ren cykelteknisk nivå.

Jag tror bara inte att effekt ut från cyklisten kommer vara fullt lika intressant mätetal som det är på LVG (där man tex kan använda det för att pacea sig själv att ligga i en viss träningszon), kanske att det kan vara intressant för att kolla på NP/IF efter skogsrundorna. Men jag tror ändå att effektmätare på MTB nog mest blir en kul grej snarare än något som utvecklar dig som cyklist (och då äger jag ändå 3 st olika effektmätare)...

Jo, effekt är en viktigare parameter på landsväg, helt klart.

Men ett annat intressant användsområde vore ju att se hur mycket god teknik kan göra i skogen. Två cyklister kan trycka samma effekt, men den ena är mycket snabbare. Eller se om man får ur sig den effekt man vet att man klarar i ett tidsintervall. Ligger man på tröskeleffekt så måste man ju ändra på nåt annat om man vill cykla snabbare.

Så nog blir det en annan användning än lvg, iaf.

Jag hade tidigare efftektmätare på mtbn men tyckte inte det gav något under cyklingen, möjligtvis för analys efteråt. På racer tycker jag det är en helt annan sak.

Jag hade dessutom en stages som ger effektspikar när man kör utför i stök trots att man inte trampar. Den funkar inte till ovala drev heller.

Med det Vevpartiet stages eller p2m. Frågan är hur de gillar ovala klingor.
Annan vev rotor inpower eller 2inpower om du vill ha båda sidor.

Annars nav som sagt

Jag cyklar inte enbart i skogen med min MTB utan kör en hel del väg också. Mest väg om jag ska vara ärlig. Så nyttan borde väl vara den samma som för alla andra med wattmätare på sina cyklar.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag cyklar inte enbart i skogen med min MTB utan kör en hel del väg också. Mest väg om jag ska vara ärlig. Så nyttan borde väl vara den samma som för alla andra med wattmätare på sina cyklar.

Som jag gissade då ;-)

Så här skrev jag om enbensmätning i en annan tråd:

"Jag var nära att köra Stages, men valde till slut bort enbensmätning.

Huvudskälet till att jag köpte mätare var att jag ville kunna strukturera min träning, men framför allt att kunna följa min utveckling och att slippa gissa. Tanken på att förändringar i kraftfördelningen mellan höger och vänster ben kan se ut som en sänkning/höjning av totaleffekten gjorde mig lite avtänd. Så jag köpte till slut en en Quarq för samma pris som en Stages-arm.

Edit: Team Sky kör ju med en dubbelsidig Stages-prototyp. När den väl kommer ut på marknaden så är det nog ett bra alternativ.

http://www.bikeradar.com/road/news/article/stages-prototype-power-meter-spotted-video-44698/
"

BjornR sa:
Nytt vevparti, eller nytt bakhjul. Vevparti antingen Quarq XX1 eller P2M. Går också med valfritt vevparti och stages.
tillägg: P2M har en spindel som eventuellt passar nuvarande vevar men då får du leva med 2x-spacing och endast kunna köpa Rotors klingor.

Nav är det powertap och bygga med valfri fälg. Special-bromsskiva krävs för powertaps variant. Om du är våghalsig och aldrig kommer klicka ur eller smälla i vevarmarna/pedaler så fungerar landsvägspedaler.

Finns inget som passar dina krav.

P2M med 110/60 är ju ändå körbart ihop med en 1x setup. Bara att köpa 5x110 N/W klingor och montera, gärna ihop med brickor för att få bra kedjelinje. Men fungerar fint.

Jag vet inte hur nyare modeller av P2m ser ut, men på de tidiga (originalmodell) som jag har, är baksidan av elektronikdelen skyddad enbart av en fastklistrad "hinna" av mjukplast. Jag gissar att det är för att spara vikt, men hade jag varit konstruktör hos P2m hade jag ersatt den med en "hård" plastskiva i stället, fäst med skruvar. På landsväg är det inte så kinkigt. På min är plasten intakt, men rejält skrapad i kanterna. Men en MTB-variant skulle jag räkna med snabbt får in en kvist eller sten där, som skär hål på den tunna plasten och exponerar inkråmet för väder och vind. Då blir den nog inte så långlivad.

Powertap P1. Mäter korrekt med ovala klingor och du kan lätt flytta den mellan cyklar. Du är dessutom inte fast vi en längd av vevarmar.

Senast ändrad:
lundatok sa:
Stages är mycket kinkiga, skulle tagit en p2m om det får att få till. Annars Stages-vev, mycket enkelt, har du fler Cannondalecyklar så är det bara att flytta efter säsong.

Vad är det som är kinkigt med stages? Är det något som är åtgärdat på generation2?

P2m passar inte ihop med det som cannondale kallar AI dvs baknavet och framdrevet är flyttat 6mm åt höger. Blir nog problem med alla vevaxelbaserade mätare. Att köra runt med landsvägspedaler känns inte som ett alternativ. Att bygga ett hjul med wattmätare i navet hade kanske varit ett alternativ men krävs det specialskivor så går det nog också bort. Enda kvarvarande alternativet verkar vara just stages. Hittade lite info på stages hemsida angående ovala drev. Det ska gå att köra men man får räkna med att mätaren visar 4-5% mer med ovalt drev.
http://support.stagescycling.com/en...wer-meter-with-oval-or-osymetric-chain-rings-

Jag hänger inte riktigt med. Varför fungerar inte P2M o dylikt ihop med Cannondale Ai? Blir det en dålig kedjelinje eller får mätaren helt enkelt inte plats?

Känns som att det åtminstone hos någon råder förvirring om tvåbensmätning. Det finns väl 3 varianter:
1) Mäter bara en sida och dubblar.
2) Mäter "korrekt" total effekt men kan inte helt separera höger och vänster. Vissa uppskattar ändå beroende på var i pedalvarvet du är.
3) Mäter på både höger och vänster sida.

Behov av alternativ 3 har jag väldigt svårt att se. Alternativ 1 skulle jag tycka var lite tråkigt även om det skulle stämma rätt bra för de flesta för det mesta. :-)

Geologen, jag har generation 2 av p2m (minns inte hur den är konstruerad) på crossen och den har varit med om hel del i skogen utan att gå sönder. Antagligen inte lika utsatt som på en MTB dock.

Helt rätt , kommer snart ha quarq på mtbn också för att den inte bara ska hänga på väggen .

Så vilken Wattmätare ska man använda till spinningcykeln Merida Pro.?
Kör nu med Pulsklocka och EDGE1000 på mina intervallpass.

Funderar på Garmin Vector 2S.

Martin Eves sa:
Så vilken Wattmätare ska man använda till spinningcykeln Merida Pro.?
Kör nu med Pulsklocka och EDGE1000 på mina intervallpass.

Funderar på Garmin Vector 2S.

Nu när prisskillnaden på en- och tvåbensmätare börjar blir rätt liten, så tycker jag helt klart att det är värt att satsa på att få en mätare som mäter total effekt.

Är man tillräckligt intresserad av sin prestation för att skaffa effektmätare, så vill man inte ha den osäkerhetsfaktorn som det innebär med enbensmätning.

castrello sa:
Jag köpte ett par Garmin Vector 2 för någon vecka sen. Mycket nöjd! Går snabbt att flytta mellan cyklar också.

Har de i 2:an fixat problematiken med att pedalerna måste monteras med högt och noggrant moment för att effektmätningen ska ge korrekta värden?

lundatok sa:

Vad är det som är kinkigt med stages? Är det något som är åtgärdat på generation2?

P2m passar inte ihop med det som cannondale kallar AI dvs baknavet och framdrevet är flyttat 6mm åt höger. Blir nog problem med alla vevaxelbaserade mätare. Att köra runt med landsvägspedaler känns inte som ett alternativ. Att bygga ett hjul med wattmätare i navet hade kanske varit ett alternativ men krävs det specialskivor så går det nog också bort. Enda kvarvarande alternativet verkar vara just stages. Hittade lite info på stages hemsida angående ovala drev. Det ska gå att köra men man får räkna med att mätaren visar 4-5% mer med ovalt drev.
http://support.stagescycling.com/en...wer-meter-with-oval-or-osymetric-chain-rings-
Min Stagesvev släpper signalen till min Fenix3 när klockan sitter på armen, Stages säger att den måste sitta på styret för att öht taget kunna få stabil signal. Sen använde jag min Stages på Dalsland Runt och på grusväg fick jag 3000 W spikar vilket ser helt galet ut och min TSS för den helgen blev bananas.

Har en Quarq på min Tarmac som är alldeles fantastiskt stabil. Köpte Stages för att kunna ha den på MTB och CX men nu ångrar jag mig lite, borde köpt en kompakt P2M för Cannondale och flyttat vevpartiet mellan cyklarna istället.

lundatok sa:
lundatok sa:

Min Stagesvev släpper signalen till min Fenix3 när klockan sitter på armen, Stages säger att den måste sitta på styret för att öht taget kunna få stabil signal. Sen använde jag min Stages på Dalsland Runt och på grusväg fick jag 3000 W spikar vilket ser helt galet ut och min TSS för den helgen blev bananas.

Har en Quarq på min Tarmac som är alldeles fantastiskt stabil. Köpte Stages för att kunna ha den på MTB och CX men nu ångrar jag mig lite, borde köpt en kompakt P2M för Cannondale och flyttat vevpartiet mellan cyklarna istället.

P2M Type S är inte mycket bättre. Fått massa spikar där med. Haft oturen att snittat 1 spik var tredje tur på LVG i somras när jag körde i grupp. Har aldrig haft någon spik innan dess.

Kan inte påminna mig att jag sett någon spik på min P2M type S. Den funkar nog också rätt bra mot fenix på armen (har inte kollat supernoga). SRM:en däremot blir väldigt skakig mot fenix. Funkar hyfsat om jag har klockan på insidan av armen och håller i bocken. :-) Har aldrig provat att sätta fenixen på styret eftersom det redan sitter en annan dator där som är pålitlig. Fenixen brukar få vara igång eftersom den har automatuppladdning till Strava vilket den andra datorn inte har.

Manurhin2 sa:
NLC sa:
castrello sa:
Jag köpte ett par Garmin Vector 2 för någon vecka sen. Mycket nöjd! Går snabbt att flytta mellan cyklar också.

Har de i 2:an fixat problematiken med att pedalerna måste monteras med högt och noggrant moment för att effektmätningen ska ge korrekta värden?

Ja

De rekommenderar momentnyckel men jag tog bara med en vanlig fast nyckel till Mallorca och inga problem.

Watt är værdiløst at træne med på MTB, hvem har tid til at kigge på sin Garmin i skoven ?
Derimod kan de historiske data være interessante.

Derimod er Watt et supper værktøj på landevejen, da man ret præcist kan træne i specifikke zoner.

Kasper1 sa:
Watt är værdiløst at træne med på MTB, hvem har tid til at kigge på sin Garmin i skoven ?
Derimod kan de historiske data være interessante.

Derimod er Watt et supper værktøj på landevejen, da man ret præcist kan træne i specifikke zoner.

Precis lika Mao
Köra växelvis intervaller på asfalt med racer och på ex grusväg / motionsspår med mtb.

Tillbaka
Topp