Vilken XC-hoj till 2023?

Westman98

Medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hej alla!

Sitter här i höstmörkret och drömmer om en ny cykel till nästa säsong, men kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha och behöver. Just nu har jag en Scott spark RC WC från 2018. Vilket fortfarande är en väldigt fin hoj men men, ni vet hur det är! :cool:
Tanken är att köra några långlopp och och en del xco.
Jag är ca 184 lång och väger typ 65.

Gärna flackare gaffelvinkel och dropper, hellre bättre komponenter än fina hjul!

Budget är tänkt 50 - 70, några modeller jag har tittat på är:

Scott spark rc pro 22 - Finns för rätt bra pris just nu, men lite osäker om jag verkligen behöver 120 i slag.
Nya BMC Fourstroke - Men känns som den kommer bli orimligt dyr när den kommer till Sverige tyvärr.. :confused:
CUBE AMS Zero99 C:68X - Väldigt lätt men tar bara 2.25 däck vilket inte känns så 2023!
Lapierre XR 9.9 - Bra vikt och bra geo till ok pris på rea.

Vilka mer modeller ska man titta på?

Vad ska/vill du köra nästa år? 😃

skier

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
De har väl uppdaterat canyon lux nyligen? Lapierren tycker jag verkar fin annars. Borde det inte vara en ny Orbea Oiz på gång också?

Jag fortsätter med min Epic evo-21 nästa år, för mig är det precis lagom mycket slaglängd/gaffelvinkel/reach för långa långlopp.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Flow har en bra genomfång av i deras ögon de bästa xc-cyklarna. https://flowmountainbike.com/tests/best-xc-bikes-cross-country/

Canyon Lux trail passar bra in på beskrivningen. Lux worldcup är väl mer en renodlad xc-racer som recenserats som väl stötig och raceig för de flesta.. Den har bara 100 i slaglängd.

Jag tycker inte du ska stryka Spark pga 120 i slag. Det funkar jättebra och ska du köra XCO är det trevligt med lite mer än 100.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Flow har en bra genomfång av i deras ögon de bästa xc-cyklarna. https://flowmountainbike.com/tests/best-xc-bikes-cross-country/

Canyon Lux trail passar bra in på beskrivningen. Lux worldcup är väl mer en renodlad xc-racer som recenserats som väl stötig och raceig för de flesta.. Den har bara 100 i slaglängd.

Jag tycker inte du ska stryka Spark pga 120 i slag. Det funkar jättebra och ska du köra XCO är det trevligt med lite mer än 100.
Letar man en xcohoj kanske inte en trailbike är intressant.
Apropå nya spark så är det ändå rätt många som kör xcm framförallt som väljer bort nya spark av anledningar att den är helt olik den förra.

Jag säger såhär: finns hur många bra hojar som helst! Välj en budget och köp typ. Nu är det ju höst så man har gott om tid på sig att sondera på alla reor (fortfarande bra rea på tex specialized och Cannondale), eller hålla koll på blocket tex.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Apropå nya spark så är det ändå rätt många som kör xcm framförallt som väljer bort nya spark av anledningar att den är helt olik den förra.

Jag säger såhär: finns hur många bra hojar som helst! Välj en budget och köp typ. Nu är det ju höst så man har gott om tid på sig att sondera på alla reor (fortfarande bra rea på tex specialized och Cannondale), eller hålla koll på blocket tex.
Canyon Lux trail är en xc-cykel trots ”trail” i namnet. Flackare gaffelvinkel o dropper var det som önskades vs den gamla Sparken och det får man m C lux trail. Har själv en Lux trail och det är ingen komfortabel trailcykel. Det är en stötig och rapp xc-hoj som blivit mer förlåtande utförs. Man kan dock med fördel byta ut framdäcket wicked will mot ett mer lättrullat under tävlingssäsongen.

Allebike Majestic i uppdaterat utförande vore väldigt intressant men änsålänge är det den gamla varianten som säljs.

cubefritzz

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hej alla!

Sitter här i höstmörkret och drömmer om en ny cykel till nästa säsong, men kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha och behöver. Just nu har jag en Scott spark RC WC från 2018. Vilket fortfarande är en väldigt fin hoj men men, ni vet hur det är! :cool:

Gärna flackare gaffelvinkel och dropper, hellre bättre komponenter än fina hjul!

Scott spark rc pro 22 - Finns för rätt bra pris just nu, men lite osäker om jag verkligen behöver 120 i slag.
Nya BMC Fourstroke - Men känns som den kommer bli orimligt dyr när den kommer till Sverige tyvärr.. :confused:
CUBE AMS Zero99 C:68X - Väldigt lätt men tar bara 2.25 däck vilket inte känns så 2023!

CUBE AMS Zero99 C:68X är en gammal model. Cube kommer förmodligen släppa nya modeller nästa år. Cube har haft stora problem med leveranser pga Corona därav ligger de fortfarande efter med allt.

Westman98

Medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Jäklar vilken respons! Vad roligt 🤩
Megamo Track har jag beställt en.
Den checkar alla mina boxar.

Oj den såg verkligen trevlig ut! Den ska kollas upp mera.. 😃 Vilken model beställde du?
De har väl uppdaterat canyon lux nyligen? Lapierren tycker jag verkar fin annars. Borde det inte vara en ny Orbea Oiz på gång också?

Jag fortsätter med min Epic evo-21 nästa år, för mig är det precis lagom mycket slaglängd/gaffelvinkel/reach för långa långlopp.
Ja den nya är superfin men hade gärna önskat lite flackare gaffelvinkel.. 68.5 är samma som jag har nu på sparken! Oiz hade vart kul att se en ny model på också. 😇
Epic är ju sjukt fina cyklar! 🥰

Det kanske är bäst att bara köpa en haha! Sluta fundera så mycket. 😆
Ryktas om att det kommer en uppdaterad Allebike majestic nästa år
Har hört att det är ett år kvar tyvärr.. Annars hade jag köpt direkt!
Canyon Lux trail är en xc-cykel trots ”trail” i namnet. Flackare gaffelvinkel o dropper var det som önskades vs den gamla Sparken och det får man m C lux trail. Har själv en Lux trail och det är ingen komfortabel trailcykel. Det är en stötig och rapp xc-hoj som blivit mer förlåtande utförs. Man kan dock med fördel byta ut framdäcket wicked will mot ett mer lättrullat under tävlingssäsongen.

Allebike Majestic i uppdaterat utförande vore väldigt intressant men änsålänge är det den gamla varianten som säljs.
Har också vart inne på trailvarianten, kanske ska lägga till den i listan igen. 😅
Det kom ju en modell 2022 som hittat till sina första köpare nu i september. Den hänger nog med till iaf 2024-2025.
Aha därför jag inte sett så mycket om den..

NickPick

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Jag tror vi nådde samsyn i den förra tråden att det var ytterligare en sak att beakta. Men jag skulle inte kalla den udda i negativ bemärkelse då du får ett styvare hjul.
Bara för att det är en USP så är det inte bättre 👍
Det verkar gå hejdundrans bra utan dessa speciallösningar.
Svårt att köpa fel cykel om man bara har plånbok.

Westman98

Medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hur brukar det vara med black friday erbjudanden på hojar? Kan det vara värt att vänta ca 1,5 månad till kanske? Känns som det finns lite hojar på lager just nu ändå! :)

poqa

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Jäklar vilken respons! Vad roligt 🤩

Oj den såg verkligen trevlig ut! Den ska kollas upp mera.. 😃 Vilken model beställde du?

Ja den nya är superfin men hade gärna önskat lite flackare gaffelvinkel.. 68.5 är samma som jag har nu på sparken! Oiz hade vart kul att se en ny model på också. 😇
Epic är ju sjukt fina cyklar! 🥰

Det kanske är bäst att bara köpa en haha! Sluta fundera så mycket. 😆

Har hört att det är ett år kvar tyvärr.. Annars hade jag köpt direkt!

Har också vart inne på trailvarianten, kanske ska lägga till den i listan igen. 😅

Aha därför jag inte sett så mycket om den..
Jag tog en Track AXS 03

Vilken XC-hoj till 2023?
Megamo are building an awesome machine. I couldn't get hold over even 1 last season they sold out so fast. Got in early this season and it was quite early to put a team together when I told riders they would be on Megamo Tracks and Track R120s.
We have 2 dealers here in Sweden so check us out!

Vilken XC-hoj till 2023?
Jag kommer tävla på en Megamo Track R120 01 som jag köper via Dans cykel & Skid, som dessutom nu har 15% rabatt på just Megamo cyklarna! Tycker just tracken verkar vara grym, finns nog inget som jag saknar på den cykeln.. tidigare tävlat på Spark, Epic och Ceetec Phenum.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Megamo are building an awesome machine. I couldn't get hold over even 1 last season they sold out so fast. Got in early this season and it was quite early to put a team together when I told riders they would be on Megamo Tracks and Track R120s.
We have 2 dealers here in Sweden so check us out!
Har du provcyklat? Det finns väldigt lite information, och knappt en review skriven men pang tjong så finns det två ÅF i Sverige. Cyklarna ser bra ut och dom är säkert bra!
Själv avbokade jag min cykel pga leveranstid och kommande finansiella svårigheter i samhället. Det får bli begagnat tror jag.

benjig

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Orbea verkar släppa en ny XC hoj snart, fick teaser häromdan i mail. Ska bli spännande då jag själv har ögonen spända på en Oiz.

Vilken XC-hoj till 2023?
Har du provcyklat? Det finns väldigt lite information, och knappt en review skriven men pang tjong så finns det två ÅF i Sverige. Cyklarna ser bra ut och dom är säkert bra!
Själv avbokade jag min cykel pga leveranstid och kommande finansiella svårigheter i samhället. Det får bli begagnat tror jag.
Det kommer nog fler och fler recensioner osv med tiden, finns en hel del bra information i dena filmen.. Undertext kan vara bra ifall spanskan inte är på topp :D

Laan84

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Megamo har iaf lång historia , hade några Megamo för 20 år sedan. Mer populärt i Spanien.

forkbeard

Medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Både CUBE AMS Zero99 C:68X och BMC fourstroke -23 som du nämnde verkar sakna fästen för dubbla flaskor
BMC:n har två uppsättningar på underröret.

1666815104681.png

benjig

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Ny Oiz på G! Spännande!!

Take control. Don't accept compromises. Oiz isn't down-country or trail; this is a 120mm XC race machine that looks as good as it rides. Modern geometry and clever suspension, designed from the start around 120mm, bring extra fun to every ride without compromising weight or efficiency. Simply put, Oiz is the fastest XC bike to leave our factory in over 180 years.

trumpeten

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Ny Oiz på G! Spännande!!

Take control. Don't accept compromises. Oiz isn't down-country or trail; this is a 120mm XC race machine that looks as good as it rides. Modern geometry and clever suspension, designed from the start around 120mm, bring extra fun to every ride without compromising weight or efficiency. Simply put, Oiz is the fastest XC bike to leave our factory in over 180 years.
Är det en helt ny Oiz modell, eller bara annan spec och färg?

the_biker

Medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hej alla!

Ska det vara RC version bara? Vet att Team Sportia Skövde (https://skovde.teamsportia.se/) har riktigt bra pris på Spark 910 XT Edition samt några RC. Merida nya Ninety Six kanske :)

Topp