Vilket är vad?

LasseN

Ny medlem
Vilket är vad?
Med risk för att göra bort sig totalt...

Är det nån som kan förklara, för en som inte är så hemma i nomenklaturen?
XC, freeride, down-hill etc etc etc.

Vad är det som utmärker de olika grenarna inom MTB??
Dessutom, vad utmärker cyklarna för de olika grenarna.

Vilket är vad?
Jag vågar mig inte på att definiera något här, det känns som om det finns lika många definitioner som människor som cyklar. Dessutom finns det ännu fler etiketter att sätta på folk än de du radar upp!

Någon annan får gärna göra ett försök :-)

Vilket är vad?
Oj, nu blev det bökigt. XC är tävlingsinriktad mountainbikecykling på skogsstigar och grusväg, freeride är icke tävlingsinriktad åkning fast med värre terräng och mycket svårare partier än XC. Hopp och hög lutning nerför. Downhill är MTB-världens motsvarighet till störtlopp på skidor, dvs tävlingsinriktad åkning nerför. Skillnaden mellan cyklarna märks på slaglängd på dämpningen och stryktålighet på ram och hjul (mycket grovt uttryckt)

För att spä på förvirringen ytterligare vill jag gärna lansera begreppet "turcykling". som en anknytning till Norska begreppet "gå på tur". Det vill säga friluftscykling i naturen med såväl det fysiska, psykiska, geografiska och mekaniska välbefinnandet som fokus.

Vilket är vad?
Enduro i ett nötskal.
En sån som nästan bara cyklar i terräng och undviker vägar. Naturupplevelsen har en stor betydelse och tävlingsinstinkten mindre betydande. Ofta drar en sådan iväg på långa episka cyckelutflykter som tar så lång tid att sambon där hemma blir vansinnig. Endurocyklister tenderar att köpa cyklar som ger större komfort med ganska mycket fjädring. Han/hon är också ganska meterial intresserad för att utrycka mig millt.

Vilket är vad?
Obed:Du svarar inte på Lasses fråga om skillnaderna mellan olika MTB-varianter. Men du och jag verkar mena samma sak angående friluftsinriktad cykling. Dock är jag tveksam om "Enduro" är rätt namn.
Dels betecknar det långlopp på motorcykel i terräng, dels är det ett namn på en Specializedmodell och dessutom antyder det hård fysisk ansträngning under lång tid (endure=uthärda). Jag snackar om maximal njutning under lång tid. Och fast jag inte är motståndare till anglicismer i språket så känns det nordiska "turcykling" mest rätt.
(detta måste dessutom vara ett skolexempel på hur man får en forumdiskussion att bli OT på nolltid. Jag ber om ursäkt)

Vilket är vad?
XC=Cross Country, dvs turåkning/längdåkning på cykel genom skog och natur. Detta uttryck är det mest vanliga bland gemene man som beger sig ut i naturen och cyklar, oavsett om man kör fort eller långsamt. Det finns korta lopp och långlopp i XC, om man nu börjar prata tävling. Cyklarna är allt ifrån helstela till framdämpade, samt heldämpade.

Freeride=Friåkning helt enkelt... ;-) Starkare cyklar, mera dämpning både fram och bak. Ofta blandar man ihop Freeride med Trail, fast de flyter väl mer och mer ihop numera. De här cyklarna är extrema, en del är helt klart överdimensionerade, men det är även tricken/hoppen.

Trail=Lite mer teknisk och svårare XC åkning, även med lite Freeride inslag. Här kan man med fördel köra med en lite kralligare heldämpad cykel, gärna med enkelkronad långslagig gaffel om man kör mer åt XC hållet.

DH=Downhill, dvs man kör mest nerför. Sen om det är tävling eller inte är upp till cyklisten. Cyklarna är liknande som för freeride, men lite lättare för att vara snabbare nerför på en DH-bana.

Sen för att göra det hela ännu mer snurrigt, så kan alla dessa ovannämnda cyklister mötas för att cykla en roligt långtur ihop och då kan det hela kallas för en "Epic Ride". Detta inträffade för ett tag sedan när vi körde runt Kinnekulle. ;-)

/Leo - mest en Trail cyklist som ibland kör XC långlopp och Epic Rides

Vilket är vad?
Leo: Downhill utan tävling=FR. I alla filmer jag sett så åker dom nerför hela tiden. Trail: Det blir bara felstavat. Rätt som det är blandar nån ihop det med trial. Vilket i och för sig är en hedervärd del av MTB-cyklingen som vi inte har nämnt tidigare.

Vilket är vad?
Jag gillar "turcykling". Fast det påminner lite om "touring" och där har man så fula cyklar och sadelväskor.

Men jag behöver helt klart mer tur i min cykling efter denna ohyggliga säsong med bland annat en bakdämpar-bodycount på 5... fördelat på 4 dämpare.

Är det bara jag och de jag umgås med eller har intresset för de gamla strikta tävlingsgrenarna ganska kvickt minskat på sistone och ersatts av ett sug efter nya kreativa cykeleventformer?

Vilket är vad?
Markus F: Trail är trail, det kommer du inte ifrån. Trial däremot är något helt annat, det tror jag folk förstår. ;-)

DH utan tävling är fortfarande DH. Freeride är mer DH gånger 10, lägg till några Bender hopp och du förstår vad jag menar. :-P

/Leo

Vilket är vad?
Markus F: "Leo: Downhill utan tävling=FR"

skulle vilja klämma i med XC utan tävling=FR. därmed menar jag att turcykling - som fö är en riktigt trevlig benämning - är en variant av freeride.

Vilket är vad?
Håller med Olle till 100%.

Det är helt enkelt hopplöst att komma överrens om definitioner som alla köper.

Att cykla på tur låter trevligt.

Vilket är vad?
turcykling måste vara när man ramlar hela tiden utan att vare sig hoj eller kropp går sönder. jag håller på med mycket turcykling.

Vilket är vad?
Då vet jag en som pysslade med turcykling i helgen som var... eller vad säger du Sebbe??? ;)

Hmmm... när man då dessutom tycker att det är så förbaskat kul - blir det KulTurCykling då?

/anki - kulturell helt plötsligt???

Vilket är vad?
Julgransprydnad kanske?? Vi blev ju av med allt sånt i vindsbranden förra våren - du kanske kan agera julgransprydnad hemma hos oss över jul Sebbe? *S*

Vilket är vad?
OK OK. Ni har rätt . Också. Men när det gäller XC och Downhill så är det ju av UCI erkända tävlingsdiscipliner. Det var det jag menade.
Erik H: Fula touringcyklar? Min Cannondale T800 är en av dom snyggaste hojar som finns. Fast det är ju förstås synd att gömma den bakom packväskor...
Jag håller med dig om att det verkar ske en intresseförskjutning mot andra former av cykling än traditionella tävlingar. Men det är egentligen inte så konstigt, MTB är på väg att förvandlas från idrott till friluftsliv och rekreation. Troligtvis får vi se ett antal nya arrangemang de närmaste åren, allt från fler 24H tävlingar till korta informella tävlingar typ SinglespeedSM eller helt enkelt bara events där man cyklar i grupp. Men jag tror inte att intiativen kommer att komma från cykelklubbarna eller SCF, aktörer som FROST tillsammans med kommersiella företag är nog troligare. Vissa skidorter är ju redan på hugget. Kanske det blir längre turer med övernattning?
Ta bara som ett exempel de två turer (Kinnekulle och Tour d´Orange) som har organiserats av forummedlemmar här på Happy under hösten. Gräsrotsinitiativ av entusiaster, visst. Men väldigt lätta att genomföra även i kommersiellt syfte. Bussresa, guide och lämpligt hotell. Jag är fullt övertygad att det kommer. Sverige är fullt med tomma hotell och kommuner som vill ha turister. Att Sverige även är fullt med kreativa cyklister vet vi ju redan.

Vilket är vad?
Jag har funderingar på att arrangera en "forumcykling" av lite längre modell med övernattning nästa år. Har pratat lite om det med Tobias/Frost.

Vi pratade om det massor av gånger nere i gbg också men kom aldrig riktigt till skott tyvärr.

/jonas

Vilket är vad?
Ta bara som ett exempel de två turer (Kinnekulle och Tour d´Orange) som har organiserats av forum medlemmar här på Happy under hösten. Gräsrotsinitiativ av entusiaster, visst. Men väldigt lätta att genomföra även i kommersiellt syfte.

Jag för min del tycker nog att hela tjusningen ligger i att det inte är arrangerat eller kommersiellt. Inga krav på föranmälan eller sura miner vid frånvaro.

Att köra en forum cykling med övernattning ser jag redan fram emot. Kan redan nu lova att försöka arrangera en icke- komersiell forum cykling till våren på Kinnekulle med övernattning :)

Hälsar /Dick som för egentligen håller med Marus på alla punkter..

Vilket är vad?
hehehe - ja nu är vi way off topic. hurshelst - avslutar bara med att säga att jag var där och det var en intressant upplevelse. Jag gillar reggae men är inte så stort fan som polarna jag åkte med. Såg iaf flera riktigt bra akter och sounds och hade grymt kul!! rekomderas!!

/jens :)

Vilket är vad?
Well... när nu OT är legio så måste jag bara bidra med ett tydligen gammalt norskt visdommsord när det gäller termen "turcykling"...

"Ut på tur aldrig sur!"

det gillas av flera skäl... ;)

Vilket är vad?
Det var skitkul att ta en hel helg ett helt gäng ihop Jonas! Vi vågade inte göra det för stort med tanke på att det var första gången, och att Nilebiker fick upplåta sin kåk. Som mest hade vi kunnat bli 18 pers, nu slutade det på 10 pga farfar i Finland som fyllde 70, sjukdomar och lite annat strul.

Helt klart att rekommendera!!!

Vilket är vad?
Leo@happymtb.org Skrev:
-------------------------------------------------------
> XC=Cross Country, dvs turåkning/längdåkning på
> cykel genom skog och natur. Detta uttryck är det
> mest vanliga bland gemene man som beger sig ut i
> naturen och cyklar, oavsett om man kör fort eller
> långsamt. Det finns korta lopp och långlopp i XC,
> om man nu börjar prata tävling. Cyklarna är allt
> ifrån helstela till framdämpade, samt heldämpade.
>
> Freeride=Friåkning helt enkelt... ;-) Starkare
> cyklar, mera dämpning både fram och bak. Ofta
> blandar man ihop Freeride med Trail, fast de
> flyter väl mer och mer ihop numera. De här
> cyklarna är extrema, en del är helt klart
> överdimensionerade, men det är även
> tricken/hoppen.
>
> Trail=Lite mer teknisk och svårare XC åkning, även
> med lite Freeride inslag. Här kan man med fördel
> köra med en lite kralligare heldämpad cykel, gärna
> med enkelkronad långslagig gaffel om man kör mer
> åt XC hållet.
>
> DH=Downhill, dvs man kör mest nerför. Sen om det
> är tävling eller inte är upp till cyklisten.
> Cyklarna är liknande som för freeride, men lite
> lättare för att vara snabbare nerför på en
> DH-bana.
>
> Sen för att göra det hela ännu mer snurrigt, så
> kan alla dessa ovannämnda cyklister mötas för att
> cykla en roligt långtur ihop och då kan det hela
> kallas för en "Epic Ride". Detta inträffade för
> ett tag sedan när vi körde runt Kinnekulle. ;-)
>
> /Leo - mest en Trail cyklist som ibland kör XC
> långlopp och Epic Rides

Vad är singeltrack då? Är det detsamma som Trail?
Eller så här då: vad kallas det vi åkte i lördags på Sörmlandsleden, över stock å sten å rötter. Där det går väldans långsamt å man går å drar å bär en del. Å det är förbannat kul!

Vilket är vad?
Leo Skrev:
> Singletrack=Enkelspårig stig, dvs inte grusväg
> eller traktorspår. ;-)
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Den språkligta översättningen förstår jag. Mer ordets innehåll jag undrade över.

Vilket är vad?
Rippa Skrev:
> Innehåll? Det betyder vanlig hederlig svensk
> skogsstig helt enkelt. Med allt vad det
> innehåller.

Som Sörmlandsleden då? Rötter, sten, bök å stök...

Vilket är vad?
Singletrack=Även en brittisk mtb tidning med mkt trevlig läsning, se <http://www.singletrackworld.com/>

Annars är det som Rippa säger, skogsstig eller i vissa fall en stig som har skapats/byggts för att se ut som en naturlig skogsstig. Amerikanarna har lite fuffens för sig ibland, finns det ingen singletrack så bygger de ibland den samt underhåller den. I sverige finns det väldigt mycket singletrack, speciellt i skogarna runt storstäderna där folk får för sig att gå/springa en runda i skogen, samt cykla mtb. :-)

/Leo

Vilket är vad?
> Som Sörmlandsleden då? Rötter, sten, bök å
> stök...
>

Singletrack syftar inte på någon sorts "svårighetsgrad" på stig med extra mkt "bök å stök". Det är helt enkelt ett engelskt ord för skogsstig (smal/enkelspårig sådan). Till skillnad från exempelvis gröna milspåret i Hellas som är ett anlagt motionsspår.

En skogsstig kan se ut hursomhelst, sten o rötter eller slät o fin.

Senast redigerad av en moderator:
Vilket är vad?
Driver du med mig? Varför inte kalla det för "jag åkte över stock å sten på Sörmlandsleden" eller om du vill vara lite mer anglofil kan du väl säga att du körde singletrack på sörmlandsleden. Jag kanske inte fattar frågan???

Tillbaka
Topp