vilket däck för höstcykling

fille_v

Ny medlem
Ska köpa nya däck till MTB:n då däcken som sitter på har för hård gummiblandning.
Någon som har något tips på vilket däck man ska välja?
Är det RR bak å NN fram som fortfarande gäller eller ska man gå på något annat däck? Hutchinson däck kanske?
Har inte så mycket erfarenheter när det gäller hutchinson däcken, finns olika varianter och om man nu skulle välja ett hutchinson däck, vilket däck skulle det vara?
Däcket jag är ute efter ska funka på blöta berghällar å leriga stigar m.m.
Så vad har ni för förslag?

hutch barracuda kanske? eller bulldog.
Hutch är väl inte direkt kända för att fungera bra på stenhällar och rötter. Men stor luftkammare, lite lägre tryck...

Angående RR... slits inte de lite väl fort för att ha vid andra tillfällen än lopp? Själv är jag smålänning med fast grepp om plånboken, därav frågan.

Avseende trådens egentliga ämne har jag väl inte så mycket att tillägga mer än att jag kör just nu på Panaracer Fire XC Pro fram, Panaracer Cinder bak och ska nu i höst/vinter testa Schwalbes Albert fram och Smart Sam bak. Om detta är bra val eller inte har jag ingen aning om.

Enligt Schwalbe själva är egenskaperna så här:

RR (snakeskin) hastighet 6 av 6; grepp 3 av 6; punkteringsskydd 3 av 6; slitstyrka 3 av 3
SS (snakeskin) hastighet 4 av 6; grepp 4 av 6; punkteringsskydd 5 av 6; slitstyrka 5 av 6
(SmartSam)

NN (snakeskin) hastighet 4 av 6; grepp 6 av 6; punkteringsskydd 4 av 6; slitstyrka 3 av 6
Al (snakeskin) hastighet 3 av 6; grepp 6 av 6; punkteringsskydd 5 av 6; slitstyrka 3 av 6
(Albert)

Sen kan man ju kolla på priset och ta ett beslut. Jag valde de lite billigare hjulen med mer slitstyrka och punkteringsskydd.

Tillbaka
Topp