Vilket däck på hala berg.

ErikGbg9

Ny medlem
Hej!
Har problem med att hitta ett däck som har bra fäste på blöta våta berg. (inget dubbdäck).
Någon som har förslag på ett däck med bra fäste? och vilket lufttryck man ska ha.
Har nu senast provat Schwalbe Nobby Nic men upplever detta som ett "halt" däck.

Vore kanon med tips

sucker.jpg ht=250

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga däck funkar 100% på hala hällar.

Nej, men bra däck gör mycket färre hällar hala.

Helnöjd med mina Panaracer Rampage, jag kliver av andra anledningar än att däcken släpper.

Senast redigerad av en moderator:
Mina Kenda Excavator Stick-E har rullat mycket bra över blöta hällar under hösten. Det finns ju gränser såklart, men de är verkligen förtroendeingivande och överraskar sällan eller aldrig.

Det finns många däck som är grymma på hala berg och klippor, samt även rötter.

Här några stycken jag kört med:

WTB Stout 2.3" - Overkligt grepp, overkligt rullmotstånd. Tar sig fram överallt när det är halt.

Schwalbe Big Betty 2.4" Triple compound - En bra kompromiss så länge det inte handlar om skrå-åkning då kantgreppet inte är det bästa. Sätt ett BB Gooey Gluey fram för ännu mer grepp.

Kenda ExCavator 2.35" DTC - Grymt kantgrepp och fäste när det är blött och halt. Lite tunna sidoväggar dock.

/Leo

Hejsan,

Till Leo:

Noterar att du inte rekommenderar Gooey Gluey för bakhjul, någon speciell anledning?
Kör själv nämligen med ett sådant bak och tycker det rullar förbaskat trögt. Kan gummiblandingen vara orsaken?

Skall jag månne byta och sätta mitt ExCavator (som nu sitter fram) bak istället?

God Jul
/Christian

donc1000: Ja, gooey gluey är tungrullat. Dessutom slits det fortare än hårdare gummiblandningar.

Så, hårdast gummiblandning bak där slitaget och belastningen är störst (och greppet minst viktigt).

Ja en sak är onekligen säker. Det är inte lätt att välja däck. Är något av de däck som kommit upp som förslag dessutom lättrullat? Där jag kör är det ofta dessutom lerigt och massa rötter... Ska man kompromissa eller...

Som jag ser det. Skall du inte tävla utan bara träna med dig själv eller med kompisar så välj ett greppigt däck.

Roligare att inte vara på väg att slå ihjäl sig konstant kontra att det rullar lite lättare.

Det kanske är en bra skola att först köra en offseason eller två på Conti Vertical i hårdplast?
Det är oftast inte däckens fel när man tappar greppet...

Var ute idag på en led med i huvudsak hällar och rötter som dessutom var frusen och hal.

Kenda Nevergal med 1,5 bar har helt sinnessjukt bra grepp är allt jag kan tillägga.

Skogling skrev:
> På Mt Everest är det Continental Twister som
> gräppar best.

Ett bra val, själv föredrar jag väl inkörda Continental Explorer med 4,5-5bar i :-) T

+1 på Preacher

Tyckte mina BB triple compound var trögrullade, vilket dom ju är. Skaffade ett par Conti Speedking 2.3 (utan Black Chili dock), och visst de rullar betydligt lättare, men satte tillbaka BB efter tag eftersom de är så ruggigt förtroendeingivande.

Visserligen har vi inte så gott om hällar här i Falun, men rötter och stenar och blöta har vi gott om;) Contisarna kommer jag köra på om andan faller på och jag ska köra ett långlopp, men annars blir BB som kommer sitta på.

donc1000 skrev:
> Till Leo:
>
> Noterar att du inte rekommenderar Gooey Gluey för
> bakhjul, någon speciell anledning?
> Kör själv nämligen med ett sådant bak och
> tycker det rullar förbaskat trögt. Kan
> gummiblandingen vara orsaken?
>
> Skall jag månne byta och sätta mitt ExCavator
> (som nu sitter fram) bak istället?

Stämmer, mjukt gummi rullar sämre och slits fortare. Man brukar ha mjukare däck fram och hårdare bak. Dock har du bättre kantgrepp med ExCavator däcket fram, så i ditt fall vet jag inte om det lönar sig att byta ändå. Big Betty är känt att släppa när man pressar det hårt i svängarna och ett framhjulssläpp är värre än bakhjulssläpp... :-)

/Leo

Tillbaka
Topp