Vilket kompaktvevparti funkar på min hoj?

Kristin

Ny medlem
Pga allmän svaghet/avsaknad av tempolår funderar jag på att byta ut 53-39 utväxlingen på min räser till kompakt (är det 50-34 som är vanligast?). Hojen är typ 10 år gammal och utrustad med den tidens Dura Ace grupp (dvs 10-delat bak), samt ett gammalt hederligt vevlager och ingen himla pressfit. Nu undrar jag hur komplicerat det kan tänkas vara att byta vevparti på en så pass uråldrig cykel? Kan jag köpa ett nytt kompaktvevparti (typ Ultegra) och hänga på eller kommer jag få problem?

Ska inte vara problem, och jag antar att det är BSA då inget annat är nämnt.

Skruva av vevparti och vevlager. In med nytt vevlager och vevparti. Inte svårare än så.

Som nämnt - är det gängat BSA idag så passar det mesta (utom BB30).
Sen kan du ju byta 53:an mot något mindre (och 39:an mot en 38 i värsta fall) så du kan få 50/39 eller vad du nu önskar.

Men kör du 12/25 i bak så gör det ju mer att gå ner på 12/27 eller 14/25 (beroende på vilken ända det fattas belgian blue -muskler) och behålla veven (även om nytt är kul :-) ).

emmer sa:
Som nämnt - är det gängat BSA idag så passar det mesta (utom BB30).
Sen kan du ju byta 53:an mot något mindre (och 39:an mot en 38 i värsta fall) så du kan få 50/39 eller vad du nu önskar.

Men kör du 12/25 i bak så gör det ju mer att gå ner på 12/27 eller 14/25 (beroende på vilken ända det fattas belgian blue -muskler) och behålla veven (även om nytt är kul :-) ).

Du menar bara byta klingan? Det vore ju smidigt men jag är typ ännu mer rädd för att byta bara den än att byta hela skiten, lyckades ej hitta en klinga som passade när jag ville byta till en mindre (hehe, anar trend här) på mitt XTR-vevparti :P.

Har du en gammal Shimanovev med 53/39 så har du (med till visshet gränsande sannolikhet) 130 bcd och då finns det ner till 46 rampat och pinnat för yttre klingan.

[exv. länk eller länk]

Ett 105 50/34 10-delat kostar 114 EU-pengar hos tysken.

http://www.bike-discount.de/en/buy/...ct-2-x-10-175mm-without-bottom-brackets-47145

Köp nytt lager - återmontera inte gamla lager då de är så pass billiga och lika skönt med nytt lager.

ett Ultegra lager om du vill vara snoffsig.

http://www.bike-discount.de/en/buy/...cups-hollowtech-ii-ultegra-sm-bbr60-bsa-85883

Annars passar ju detta, men är lite klumpigare och något tyngre, men billigare:

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-hollowtech-ii-bottom-bracket-bb-rs500-bsa-450898

Kolla först att framväxeln kan flyttas ner den lilla bit som behövs. Särskilt om den har "pålött" fäste, dvs ingen klämma runt sadelröret. Förmodligen inga problem, men man vet aldrig!

Tack vare Happy har jag nu ett kompaktvevparti till kostnaden av fem lokalproducerade öl (och en tågbiljett) :D

Så himla sweet och jag var faktiskt snabbare än någonsin när jag pendlade hem från jobbet härom dagen, med kompaktvevparti.

Tillbaka
Topp