vilket kosttillskott

vilket kosttillskott
tjena, är inte så gammal i cykelsporten, men har tränat en del annat.

tänkte höra om det finns några tips på vilket kosttillskott man ska köra kopplat mot cykel?

käkar just nu whey 100, för gymmet men gissar att det inte är optimalt för cykelträning.

vilket kosttillskott
lägg ner med whey protein! käka riktig mat istället.. ta med dig en bit lax eller kykling o tryck i dig efter träningen, grymmt mycket bättre, samt att du slipper ägg fisarna!

vilket kosttillskott
Varför behöver du "kosttillskott"? Identifiera de brister du har i din nuvarande kost, sen kan du börja fundera på hur du skall åtgärda dem. Tillskott eller mat.

Annars blir det som ett fetto där jag jobbar vars "träning" består i att han börjat med proteinshakes. ;)

vilket kosttillskott
att kosttillskott ökar effekten av träningen går inte att motbevisa, även om man självklart ska äta bra också. det är tillskott och inte ersättning.

alla inlägg ovan är så klart i ren välvilja men hjälper mig inte så mycket. tack ändå.

vilket kosttillskott
Bara bluff och båg med s k kosttillskott, en marknad som liknar kosmetikabranschen. Jag tar en virre efter ett cykelpass och lyssnar på en fin låt från min rörförstärkare. Det kallas livskvalite!
Salve

vilket kosttillskott
emilvikingstrand skrev:
-------------------------------------------------------
> att kosttillskott ökar effekten av träningen
> går inte att motbevisa, även om man självklart
> ska äta bra också. det är tillskott och inte
> ersättning.
>
> alla inlägg ovan är så klart i ren välvilja
> men hjälper mig inte så mycket. tack ändå.

Jag editerade in ett tips i mitt svar... T

vilket kosttillskott
Din fråga är lika specifik som "jag skall träna, vilken cykel skall jag köpa?". Klart du inte får några svar som passar då.

Prova Weight Gain 4000.

Beefcake!!!

vilket kosttillskott
emilvikingstrand skrev:
> ersättning.
>
> alla inlägg ovan är så klart i ren välvilja
> men hjälper mig inte så mycket. tack ändå.

Det beror ju på hur din kost ser ut i övrigt. Äter du kass mat och tar kosttillskott så klart att det hjälper då, men om du äter rätt mat som ger rätt energi till din träning så kommer även det öka din effekt på träningen. Det bästa vore kanske att lägga pengarna på näringslära.

vilket kosttillskott
patten skrev:
> emilvikingstrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > att kosttillskott ökar effekten av träningen
> > går inte att motbevisa, även om man
> självklart
> > ska äta bra också. det är tillskott och inte
> > ersättning.
> >
> > alla inlägg ovan är så klart i ren välvilja
> > men hjälper mig inte så mycket. tack ändå.
>
> Det beror ju på hur din kost ser ut i övrigt.
> Äter du kass mat och tar kosttillskott så klart
> att det hjälper då, men om du äter rätt mat
> som ger rätt energi till din träning så kommer
> även det öka din effekt på träningen. Det
> bästa vore kanske att lägga pengarna på
> näringslära.

håller helt o hållet med.. jag har gymmat sen jag var 17 e 28 nu, borde vara stor som ett hus med tanke på all skit man stoppat i sig, nu på senare år har jag lagt mer krut på riktig kost.. bl laga allt från grunden, det tar lite längre tid men det lönar sig i längden. man blir bara vatten svullen av alla konstiga tillskott. tappade 5 kg på ca 2 veckor, har fått rutor på kistan, hård som aldrig tidigare. har inte käkat några tillskott på ca 2 år. och träningen ger bättre resultat än någonsin!

vilket kosttillskott
emilvikingstrand skrev:
> ersättning.

Det finns mycket som inte går att motbevisa. Men det behöver inte per automatik betyda att det är rätt/stämmer. ”You can’t prove a negative” Att gud, tomten inte finns osv
Det som vi ej får i oss tillräckligt av med en varierad kost är D-vitamin. Därför bör en absolut majoritet i Sverige, särskilt under vinterhalvåret, ta D-vitamintillskott.

Senast redigerad av en moderator:
vilket kosttillskott
zero2000 skrev:
> håller helt o hållet med.. jag har gymmat sen
> jag var 17 e 28 nu, borde vara stor som ett hus
> med tanke på all skit man stoppat i sig, nu på
> senare år har jag lagt mer krut på riktig kost..
> bl laga allt från grunden, det tar lite längre
> tid men det lönar sig i längden. man blir bara
> vatten svullen av alla konstiga tillskott. tappade
> 5 kg på ca 2 veckor, har fått rutor på kistan,
> hård som aldrig tidigare. har inte käkat några
> tillskott på ca 2 år. och träningen ger bättre
> resultat än någonsin!

du kanske inte bara tränade fel, åt fel mat utan även fel tillskott (för ändamålet) tidigare?

vilket kosttillskott
nä vill inte påstå att jag tränade fel, va äckligt seriös vill jag tilläga :) men trykte i mig protein shakes, käkade aminosyror, kreatin mm allt för o växa. men blev bara uppblåst o vattnig o jäkligt finnig!

vilket kosttillskott
så du tränade äckligt seriöst i nästan tio år innan du fick rutor på magen?

att trycka i sig shakes och allt för att växa låter som du åt fel helt enkelt.

vilket kosttillskott
Kvarts skrev:
> Det som vi ej får i oss tillräckligt av med en
> varierad kost är D-vitamin. Därför bör en
> absolut majoritet i Sverige, särskilt under
> vinterhalvåret, ta D-vitamintillskott.

Skitsnack, var och en som konsumerar mer mjölk än en skvätt i kaffet varannan onsdag får i sig en rejäl dos D-vitamin. Både A och D stoppar man i de flesta mejeriprodukter här i Sverige, tyvärr. Jag ligger nog konstant på en kraftig överdos av båda, så mycket mjölk som jag dricker (normalt 1.5-2 liter/dag).

vilket kosttillskott
mattel skrev:
> så du tränade äckligt seriöst i nästan tio
> år innan du fick rutor på magen?
>
> att trycka i sig shakes och allt för att växa
> låter som du åt fel helt enkelt.

rutor fick jag men inte det synliga resultatet som jag velat ha, som kosttillskotts fabrikanten utlovade. man vart ung o dum, o la på sig mer vätska än muskler!

vilket kosttillskott
är det fabrikantens fel att du inte vet hur du ska använda produkten?

kanske mixen av olika tillskott och lite överdrivet användande gjorde dig fet och finnig istället för hård och snygg?

kul att du upptäckt bra mat men ett kosttillskott kan funka bra som komplement för oss som inte vill luffa runt med en laxbit i fickan. :)

vilket kosttillskott
D-vitamin (50ug per dag). Köp på t.ex. Hälsokraft, inte på Apoteket (bara 10ug per tablett).

Omega-3 kapslar (1g varje måltid).

Beta-Alanin för att öka mjölksyratåligheten. Finns i KCG R2 som nämndes ovan, men kan även köpas rent.

Kreatin monohydrat för att förbättra återhämtningen och ge dig snabbare spurter. Man lägger dock på sig 1-3 kg vätska när man tar kreatin, inte alltid så välkommet.

Vassle-protein direkt efter avslutat pass för att påskynda musklernas återhämtning. Eller gainer om du har problem att hålla vikten uppe.

Att du dessutom måste äta bra mat är knappast nån nyhet om du tränat annat förr.

vilket kosttillskott
mattel skrev:
> är det fabrikantens fel att du inte vet hur du
> ska använda produkten?
>
> kanske mixen av olika tillskott och lite
> överdrivet användande gjorde dig fet och finnig
> istället för hård och snygg?
>
> kul att du upptäckt bra mat men ett kosttillskott
> kan funka bra som komplement för oss som inte
> vill luffa runt med en laxbit i fickan. :)

haha jag håller me dig till fullo.klart att mitt okunnade i början samt en jäkla mix inte gav de resultaten jag förväntat mig. men det jag vill komma till är att de flesta kosttilsskott framförallt de i pulverform e rena skiten. men om man vill träna seriöst o inte lägga dyra pengar, så e det inte så jobbigt o steka upp 2 kg kykling eller fisk o lägga i frysen. nu har jag nått mina resultat utan tillskott o e sket nöjd.

vilket kosttillskott
Daniel_E skrev:
> D-vitamin ...
>
> Omega-3 kapslar ...
>
> Beta-Alanin ...
>
> Kreatin monohydrat ...
>
> Vassle-protein...

Något mer?
Så där mycket orkar jag inte äta. Jag lägger ner cyklingen, det är ingen idé.

vilket kosttillskott
drickheroin.jpg ht=282

//j

vilket kosttillskott
tillmann skrev:
> Något mer?

Jovisst kan man stoppa i sig mer saker. Själv tar jag grenade aminosyror (BCAA) några gånger per dag, och alltid innan träningar. Dessutom tar jag multivitamin (hel dos då jag ligger på kcal-underskott, halv dos annars). Några koffeintabletter slinker det också ner dagligen.

Andra saker som kanske kan vara intressant:
* Grönt te extrakt
* Extra järn-tillskott (Hemofer, Hemofer Plus) om man käkar mat med lite järn och har hög träningsvolym
* Kanske en kortisol-hämmare (7-Keto) om man är stressad för att minska slitaget på kroppen
* "Nattprotein" (kasein)

> Så där mycket orkar jag inte äta. Jag lägger
> ner cyklingen, det är ingen idé.

Käkar man bra så behövs inga kosttillskott. Fast även om man käkar nyttigt och allsidigt så finns det (viss) nytta med en del kosttillskott, speciellt om man tränar hårt. Det är i alla fall min åsikt.

vilket kosttillskott
Jag kör på 75 ml Whey 80 + 50 ml Dextropur (maltodextrin sägs vara bättre) direkt efter träning. Det blir billigare än kyckling, enklare än kyckling och når sannolikt ut i musklerna snabbare än kyckling. Fast kyckling är avgjort godare.

När jag tränar fler än tre gånger i veckan har jag märkt att återhämtningen är mycket snabbare när jag tar en "gainer" efter träningen. I varje fall är vilopulsen på morgonen markant lägre och jag känner mig mindre sliten. Testat perioder både med och utan just för att se om det har någon effekt.

Jag käkar även vitamineralen "Mitt Val Sport" och upplever att jag inte är sjuk alls lika ofta, fast det har jag bara en känsla av... Mitt blodvärde är alltid bra när jag lämnar blod, utan att käka extra järntabletter.

Har man problem med kramp kan magnesium vara ett bra tillskott.

vilket kosttillskott
the_TnT skrev:
> Jag käkar även vitamineralen "Mitt Val Sport"
> och upplever att jag inte är sjuk alls lika ofta,
> fast det har jag bara en känsla av... Mitt
> blodvärde är alltid bra när jag lämnar blod,
> utan att käka extra järntabletter.

Den känslan får jag också när jag äter vitamintabletter. Nu kör jag Berocca till frukost. När jag tränar mycket brukar jag äta järntabletter.

Proteinpulver, gainers och återhämtningsdrickor ser jag som flytande mat. Samma sak med sportdricka. Det är ingen magi, det är energi. En bra återhämtningsdricka efter ett hårt pass kan funka riktigt bra.

Jag säljer Accelerades sportdrickor och återhämtningsdrickor. De funkar riktigt bra och är milda för magen. Deras gel och sportdricka innehåller en fjärdedel protein. Det tycker jag ger en jämnare sockerkurva. De smakar inte så sött som andra märken gör så man kan dricka dem flera timmar och dygn i sträck. http://www.molleborn.blogspot.com/

vilket kosttillskott
geologen skrev:
> Kvarts skrev:
> -----
> > Det som vi ej får i oss tillräckligt av med
> en
> > varierad kost är D-vitamin. Därför bör en
> > absolut majoritet i Sverige, särskilt under
> > vinterhalvåret, ta D-vitamintillskott.
>
> Skitsnack, var och en som konsumerar mer mjölk
> än en skvätt i kaffet varannan onsdag får i sig
> en rejäl dos D-vitamin. Både A och D stoppar man
> i de flesta mejeriprodukter här i Sverige,
> tyvärr. Jag ligger nog konstant på en kraftig
> överdos av båda, så mycket mjölk som jag
> dricker (normalt 1.5-2 liter/dag).

Ja, det är klart att du kan avfärda mitt resonemang med det som du läser på baksidan av mjölkpaket. Höj blicken lite…

D-vitaminbrist har länge trots ”bara” orsaka ”engelska sjukan” (rakites), en brist sjukdom som inträffar vid mycket lågat intag av D-vitamin (vitamin D3). Detta löstes med rekommendation av intag av torskleverolja som bekant innehåller D-vitamin. Innehållet i torskleveroljan ligger till grund för dagens RDI. Vetenskapligt som tusan.

Men det finns mycket som pekar på att d-vitamin kan orsaka eller bidra till en rad olika sjukdomar. Det går även att se en ökning av vissa sjukdomar med latituden tex MS. I Sverige är infallet av solljus, större delen av året, så pass lågt och svagt att vi ej kan syntetisera tillräckligt med D-vitamin. Skillnaden i D-vitaminupptag per dag hos en afrikan och nordbo är enorm. RDI i Sverige av D-vitamin är 7,5 μg/dag (400 IU/dag). Det finns massor av studier som visar att dagens intag av 400 IU är gravt underskattat utan borde ligga långt högre tex http://www.huffingtonpost.com/andrew-weil-md/new-recommendation-why-yo_b_446580.html. Sök på: vitamin-d deficiency, studies, recommendations, research osv så kommer du att finna mer.

Jag intar 2000 IU/dag (endast innehållande vitamin D3) under vinterhalvåret och minskar intaget mot sommaren då jag ser till att sola istället. 2000 IU motsvarar i din mjölkpaketsvärld ca 6,25 liter mjölk om dagen. Vilket jag "tror" är direkt hälsofarligt att dricka.

vilket kosttillskott
Kvarts skrev:
> jag ser till att sola

Mäh, då dör du ju i hudcancer!?!?

Blir att tänka på en nyhetsblooper där de frågar en kille som solar om han känner till den jättefarliga strålningen. Han svarar att han är forskare på ämnet men solar ändå. :D

vilket kosttillskott
Jag tror att det handlar mycket om psykologi, att känslan av återhämtning blir bättre bara för att man tar ett kosttillskott. Visst kan det vara svårt att få i sig så mycket mat som det krävs om man tränar upp till 12 pass i veckan, men tränar du runt 5-6 pass i veckan så klarar kroppen sig på den traditionella födan som potatis, pasta, sallad, fisk, kyckling etc. Visst kan det ta längre tid för kroppen att ta upp vissa ämnen från den fasta födan jämfört med kosttillskott. Men ska man träna så får man lägga lika mycket på förberedelse och efterarbete som på själva utförandet av träningen.

Eller man får la göra som man vill, tycker bara det är dumt att folk lägger pengar på sånt man inte behöver, för merparten av de som tar kosttillskott behöver det oftast inte.

vilket kosttillskott
patten skrev:
> Jag tror att det handlar mycket om psykologi, att
> känslan av återhämtning blir bättre bara för
> att man tar ett kosttillskott. Visst kan det vara
> svårt att få i sig så mycket mat som det krävs
> om man tränar upp till 12 pass i veckan, men
> tränar du runt 5-6 pass i veckan så klarar
> kroppen sig på den traditionella födan som
> potatis, pasta, sallad, fisk, kyckling etc. Visst
> kan det ta längre tid för kroppen att ta upp
> vissa ämnen från den fasta födan jämfört med
> kosttillskott. Men ska man träna så får man
> lägga lika mycket på förberedelse och
> efterarbete som på själva utförandet av
> träningen.
>
> Eller man får la göra som man vill, tycker bara
> det är dumt att folk lägger pengar på sånt man
> inte behöver, för merparten av de som tar
> kosttillskott behöver det oftast inte.

Jo, men problemet är inte alltid att få i sig tillräckligt med energi utan att få i sig näring tillräckligt snabbt efter träning. Själv så tycker jag att det är himla smidigt med en protein och kolhydratsshake direkt efter träning.

vilket kosttillskott
Knä-Ola skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Jag tror att det handlar mycket om psykologi,
> att
> > känslan av återhämtning blir bättre bara
> för
> > att man tar ett kosttillskott. Visst kan det
> vara
> > svårt att få i sig så mycket mat som det
> krävs
> > om man tränar upp till 12 pass i veckan, men
> > tränar du runt 5-6 pass i veckan så klarar
> > kroppen sig på den traditionella födan som
> > potatis, pasta, sallad, fisk, kyckling etc.
> Visst
> > kan det ta längre tid för kroppen att ta upp
> > vissa ämnen från den fasta födan jämfört
> med
> > kosttillskott. Men ska man träna så får man
> > lägga lika mycket på förberedelse och
> > efterarbete som på själva utförandet av
> > träningen.
> >
> > Eller man får la göra som man vill, tycker
> bara
> > det är dumt att folk lägger pengar på sånt
> man
> > inte behöver, för merparten av de som tar
> > kosttillskott behöver det oftast inte.
>
>
> Jo, men problemet är inte alltid att få i sig
> tillräckligt med energi utan att få i sig
> näring tillräckligt snabbt efter träning.
> Själv så tycker jag att det är himla smidigt
> med en protein och kolhydratsshake direkt efter
> träning.

Ja själv tycker jag det är ganska lämpligt med en banan som första intag för att sedan komplettera det med något annat gott när jag kommer hem.

vilket kosttillskott
Är inte en banan bara rena kolhydrater?

Personligen (antagligen ounderbyggt) tror jag på kosttillskott som ett snabbt sett att få energi efter träning. Dock känner jag mig tveksam till att dosera vitaminer separat. Jag inbillar mig alltid att det lätt leder till stor överdosering?

vilket kosttillskott
Säkert bra, men jag cyklar lite mindre de grabbarna.

Jag fuskar trots allt lite med pulver när jag skall träna snart igen och inte hinner få i mig riktig mat i rimlig tid efter träningen.

vilket kosttillskott
angantyr skrev:
> Räknas semlor som kosttillskott?

Ja om du lider av semelbrist i kroppen. Johan A lider svårt av det.

Tillbaka
Topp