geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kvarts skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som vi ej får i oss tillräckligt av med
> en
> > varierad kost är D-vitamin. Därför bör en
> > absolut majoritet i Sverige, särskilt under
> > vinterhalvåret, ta D-vitamintillskott.
>
> Skitsnack, var och en som konsumerar mer mjölk
> än en skvätt i kaffet varannan onsdag får i sig
> en rejäl dos D-vitamin. Både A och D stoppar man
> i de flesta mejeriprodukter här i Sverige,
> tyvärr. Jag ligger nog konstant på en kraftig
> överdos av båda, så mycket mjölk som jag
> dricker (normalt 1.5-2 liter/dag).
Ja, det är klart att du kan avfärda mitt resonemang med det som du läser på baksidan av mjölkpaket. Höj blicken lite…
D-vitaminbrist har länge trots ”bara” orsaka ”engelska sjukan” (rakites), en brist sjukdom som inträffar vid mycket lågat intag av D-vitamin (vitamin D3). Detta löstes med rekommendation av intag av torskleverolja som bekant innehåller D-vitamin. Innehållet i torskleveroljan ligger till grund för dagens RDI. Vetenskapligt som tusan.
Men det finns mycket som pekar på att d-vitamin kan orsaka eller bidra till en rad olika sjukdomar. Det går även att se en ökning av vissa sjukdomar med latituden tex MS. I Sverige är infallet av solljus, större delen av året, så pass lågt och svagt att vi ej kan syntetisera tillräckligt med D-vitamin. Skillnaden i D-vitaminupptag per dag hos en afrikan och nordbo är enorm. RDI i Sverige av D-vitamin är 7,5 μg/dag (400 IU/dag). Det finns massor av studier som visar att dagens intag av 400 IU är gravt underskattat utan borde ligga långt högre tex
http://www.huffingtonpost.com/andrew-weil-md/new-recommendation-why-yo_b_446580.html. Sök på: vitamin-d deficiency, studies, recommendations, research osv så kommer du att finna mer.
Jag intar 2000 IU/dag (endast innehållande vitamin D3) under vinterhalvåret och minskar intaget mot sommaren då jag ser till att sola istället. 2000 IU motsvarar i din mjölkpaketsvärld ca 6,25 liter mjölk om dagen. Vilket jag "tror" är direkt hälsofarligt att dricka.