Vilket långlopp är roligast?

Mats_K

Ny medlem
Hej!

Körde Bockstensturen för första gången i helgen. Riktigt kul, även om stigarna inte var så värst utmanande. (Sträckan på 100 km var det dock.)

Funderar på om man skall köra ytterligare något av MTB-långloppen nästa år, förutom BST. Ni som kört flera, vilket/vilka tycker ni är roligast?

Mats K

Jag kom visserligen inte genom Lida Lopp på grund av punkering men under de 90 minuterna jag var ute hade jag grymt roligt. Banan var mycket rolig och uppslutningen på tävlingen var grym. Jag ska absolut göra ett nytt försök nästa år.

Slint skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker Mörksuggan är överlägsen. Lida är
> lite som att cykla till jobbet, fast med mera
> sällskap.
Grenserittet?

www.grenserittet.com

Segrare 2008:Emil Lindgren

Grenserittet är grymt roligt. över 5400 startande i år och över 6000 anmälda. Grymt bra arrangemang med en massa cyklister i alla klasser. Extra roligt att Emil Lindgren vann i år.

Av de långloppen som är med i långloppscupen är det lite svårt tycker jag. I år tycker jag Mörksuggejakten av den anledningen att det gick bra där. Lida Loop var väldigt kul med om man orkat hela vägen. Ränneslättsturen verkar riktigt fin om det är torrt, i regnet i år var det hårt men ändå bra. Långa Billingeracet var hur kul som helst förra året, i år tyckte jag det var pest med så kallt och så blött. Bockstensturen hade allt och bra arrangemang runt omkring. Finnmarksturen körde jag inte i år men förra året tyckte jag mest den var seg. Alla tävlingar har sin charm och sina höjdpunkter (förutom när man korsar mållinjen).

Ränneslätt o finnmarksturen gillade jag bäst i år.
Långa lugnet banan var rolig, men inte så många startande.

Har kört alla utom Finnmarksturen i sommar. Det är väldigt svårt att välja något särkilt faktiskt. Billingeracet var helt klart kallast! konstant regnande, nästan snö i luften 2 grader varmt...brrr.
Lida Loop mest välorganiserat kanske, men äckligast mat efteråt. Mörksuggan var jättekul...
och Bst, och Ränneslätt, och Grevaloppet var riktigt geggigt och surt :-)

Om det är ok väder och inte för blött röstar jag på Snapphaneturen som nr 1. Mycket roliga, snabba stigar nerför Hovdala-sluttningarna och utmanande bana (totalt 50m asfalt...). Av långloppscupens banor är BST kul och varierad, förutom första 15 km asfaltrace. Men även Ränneslätt, Billingeracet och Lida har sina fördelar. Ränneslätt - ganska mycket trevliga stigar; Billinge - första halvan kuperad och tuff, andra halvan snabbare, förutom målbacken...; Lida - snabb bana, steniga stigar emellanåt och varierat med tre olika loopar med olika karaktär.
Sen gillar jag Merida MTB-marathon i Hilleröd i Danmark (5 okt), av 103 km är endast 3 km asfalt. Och faktiskt ganska mycket stig i fina bokskogar. En snabb bana i småkuperad terräng som rekommenderas.

Hummm... många som bedömmer utefter väder och vind för tillfället. Hur är det med åsikten om roligaste banan förutsatt att det är ok väder? (Utan att blanda in kringfaktorer som väder, arr, osv)

Dvs kort och gott roligaste banan och varför?

/JPL

JPL: Kolla mitt inlägg... Min uppfattning grundar sig på likvärdiga - hyggliga - klimatförhållanden och sågar inte en bana för att det råkat vara oväder just när tävlingen gick.

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Hummm... många som bedömmer utefter väder och
> vind för tillfället. Hur är det med åsikten om
> roligaste banan förutsatt att det är ok väder?
> (Utan att blanda in kringfaktorer som väder, arr,
> osv)
>
> Dvs kort och gott roligaste banan och varför?
>
> /JPL

Det var inte bedömningar. Bara lite beskrivningar från säsongen.

Alltså det var inget påhopp på något inlägg! :)

Jag uppfattade bara att många delade med sej av känslan som infann sej vid specifika omständigheter, och jag själv är nyfiken så jag för säkerhets skull renodlade frågan.... Sedan är ju smaken som baken om varför en bana är roligare än den andra, så det var därför jag lade till "varför"....för att se om man kan förlika sej med någon smakriktning och därmed uppfatta vilken man själv skulle uppskatta mest!

Jag är helt utan kunskap i frågan själv. (Dessutom är jag som vårt moderland; officielt aliansfri/neutral men i praktiken står jag på den starkastes sida!;)

/John P

Noxter: nej sannerligen inte... Men kan föreställa mig hur banan är om den varit torr, dvs. riktigt bra (eller hur?). Ska du hänga med ut och cykla på onsdag 18.15?

Jag tillhör ju de som gillar när loppen inte bara är superteknisk stig utan är blandat med vägavsnitt.

BST- är ju så läcker miljö och det märks att de arrangerat det några gånger nu.
Gruvloppet - var en favorit trots alla missöden jag råkade ut för
MTB-VR - varför försvinner godbitarna?
Mörksuggan - har jag till slut fastnat för...trots allt
Gamla Långa Lugnet
08XC
Kolmårdsbiken - härliga stigar men det ska nog helst inte vara så förbannat lerigt

Bland de som däremot inte gjort större intryck kan nämnas:
Grenserittet
Birkebeinerrittet - tråkig början men roligt slut
Ring Up
Kjells Tur
Högakustenturen
Finnmarksturen

Märks att jag är nostalgiker som hållit mig borta från scenen ett tag....och mitt minne är inte på topp så jag kanske minns fel. Dessutom påverkar ju väder, prestation och annat...men ändå...

Enduromannen: Jag väntar på ett strylager, hinner nog inte komma den här veckan, men nästa vecka så kan jag nog vara med i leken igen!

Kolmårdsbiken - lite stökig i min smak. Mycket småkuperad stig med stenar och mycket stående cykling som resultat. Kan vara dålig teknik, orutin och att den är tidigt på säsongen.

Ränneslätt - riktigt roligt, Banan höll bra trots det tillfälliga ösregnet

Snapphaneturen - riktigt fin runda men tråkigt andra varv eftersom man får köra helt ensam oavsett om man kör på 4 eller 5 timmar

Bockstensturen - fin runda men lite för långt i min smak. Blir så j*vla trött efter 40-50km...

Jag har svårt att välja faktiskt, men om jag kör något nästa år så blir det nog Ränneslätt igen, tillsammans med LidaLoop och Långa Billingen vilka jag inte kört förut.

Jag körde Birkebeinern i helgen och det var ett roligt lopp. Lagomt långt (91km) och verkligen många utmanande backar. Jag pajja knät halvvägs men överlag var det ett bra lopp.

Kommer givet att köra det nästa år. 16000 startande lockar ju bara det. :)

Tack för infon! Det var många lopp jag inte ens hört talas om. Siktar nog på Billingeracet, Skövde ligger ju ganska nära.

Mats

Tillbaka
Topp