Vilket lås ska väljas?

mange76

Medlem
Vilket lås ska väljas?
Har en relativt dyr cykel och vill naturligtvis försvåra stöld av den. Är mest inne på kättinglås som komplement till cykelns egna ramlås.
Länkar två lås, den ena låses i ramlåset, det andra med eget hänglås.
Nu vet jag inte hur svårt det är att bryta bort ett ramlås, men om det är enkelt försvinner ju även vitsen med att ha en kätting kopplad till det? Eget separat hänglås borde vara att föredra eller?

Sen om tjuven har en batteridriven vinkelslip spelar det förvisso inte så stor roll, men alla springer inte runt med det.

Vilket lås ska väljas?
Om vikten inte är ett problem hade jag valt separat lås. Oavsett kvalitet på hänglåset lär det inte bli enklare för tjuven. En kätting med separat hänglås ger också större flexibilitet att låsa fast cykeln i det som finns på platsen.

Vilket lås ska väljas?
Ja eller de som är som platta länkar som bildar en ögla.
Säljs med fäste för ramen
Nästan lika smidigt som kedja men svårare att klipppa

Vilket lås ska väljas?
Om vikten inte är ett problem hade jag valt separat lås. Oavsett kvalitet på hänglåset lär det inte bli enklare för tjuven. En kätting med separat hänglås ger också större flexibilitet att låsa fast cykeln i det som finns på platsen.
Ja det är flexibiliteten jag är ute efter samt så säkert som möjligt.

Klass 3 på kätting och hänglås känns ok, väger strax under 2 kg, det är hanterbart :)

Vilket lås ska väljas?
Jag lyckas använda ett u-lås flera gånger om dagen, varje dag. Lycka till med din kätting!
Av ren lathet har jag oftast bara ett u-lås med mig men det är långt ifrån alltid som jag lyckas låsa fast cykeln i något. Ofta får jag välja mellan att låsa fast ramen i något eller att låsa fast ett hjul i ramen.
Många gånger har jag idiotförklarat konstruktören av ett cykelställ. Form långt före funktion.

Vilket lås ska väljas?
Grejen är väl att avskräcka tillfällighetstjuven. Det ska inte va för lätt att plocka med sig cykeln men där tror jag att även enklare och lättare lås räcker. Kanske ett ramlås kompletterad med ett bygellås.
Vinkelslipstjuven har sig genom alla lås så det är nog valet av p-plats som i slutändan bestämmer om cykeln skall vara kvar i din ägo.

Vilket lås ska väljas?
Dyra cyklar låser man inte.
Man tar med dem hem eller in på kontoret.

Och funkar inte det så tar man en fulcykel istället som man kan låsa.

Vilket lås ska väljas?
Pendlar 24 km om dagen och att ta ”fulcykel” fungerar inte. Har heller inte möjlighet att ta med till kontoret.
Abus har ju nån dyr sak, ett bygellås som styrs av app och har inbyggd tjuvlarm satte det plingar i mobilen (tror jag) om nån ens tittar på hojen.
Borde väl även finnas nåt att tjudra hojen med vid jobbet?
Inte ens en snäll Lager-Bengt som låter dig förvara dyrgripen under hans stränga uppsikt?

Vilket lås ska väljas?
Ska man börja kika på lås i den övre vikt- och prisklassen så varför inte ett som "ska" vara säkert för vinkelslip:

Vilket lås ska väljas?
Inte likadant lås dock:
Låset jag länkar känns ju skapligt säkert för parkering på gatan, men skulle ju vara intressant att se LPL kolla på det för att se om det har några andra design-problem:

Oavsett lås skulle jag ändå vara försiktig med vad och var jag parkerade en fin cykel.

Vilket lås ska väljas?
Abus har ju nån dyr sak, ett bygellås som styrs av app och har inbyggd tjuvlarm satte det plingar i mobilen (tror jag) om nån ens tittar på hojen.
Borde väl även finnas nåt att tjudra hojen med vid jobbet?
Inte ens en snäll Lager-Bengt som låter dig förvara dyrgripen under hans stränga uppsikt?
Ja, lås måste kompletteras med annan säkerhet. Jag tror mer på bygellås + larm än en aldrig så kraftfulla lås.

Vilket lås ska väljas?
Det bästa idag är nog ett Hiplock D1000 bygellås. De är inte omöjliga att kapa med en vinkelslip men kräver flera batterier och 2-3 blad för att ta sig igenom.

Vilket lås ska väljas?
Till elcykeln använder jag kätting med plug in till ramlås eftersom det är bekvämt med bara en nyckel. Även om nu kättingen kapas med vinkelslip så får tjuven ändå bära med sig elcykeln (tungt), eller såga upp ramlåset (kräver större precision och tar längre tid).
Till fulcykel använder jag enbart vajerlås.

Pendlar man långt och inte kan låsa in cykeln på jobbet, så kanske man åtminstone kan förvara sina fetinglås där.

Vilket lås ska väljas?
Till elcykeln använder jag kätting med plug in till ramlås eftersom det är bekvämt med bara en nyckel. Även om nu kättingen kapas med vinkelslip så får tjuven ändå bära med sig elcykeln (tungt), eller såga upp ramlåset (kräver större precision och tar längre tid).
Till fulcykel använder jag enbart vajerlås.

Pendlar man långt och inte kan låsa in cykeln på jobbet, så kanske man åtminstone kan förvara sina fetinglås där.
Håller med om att det är smidigt med en nyckel till både kätting och ramlås.

Denna verkar ok både i pris och hållbarhet https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01C6YUCQY/ref=ox_sc_saved_image_2?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

Vilket lås ska väljas?
För en "relativt dyr" cykel skulle jag välja minst den kedjan med hänglås som länkas i trådstarten. Plug in-kedjorna är smidiga men tyvärr klena. Jag har inte sett någon med mer än 6mm länkar. Det skulle jag säga går allt för lätt att ta med bultsax, den behöver inte ens vara särskilt stor. Klass 3 kedjan verkar ha i alla fall 9mm länkar. Det är mer än 2x i tvärsnittsarea att klippa jämfört med 6mm länkar...

Lämnar man ett fetinglås på jobbet, tänk på ifall det ligger ute. Om en tjuv kan se att det händer återkommande kan låsets "fixas" med i lugn och ro under natten. T.ex. såga nästan igenom en kedjelänk, vilket döljs under textilskyddet. Eller så kan låsöppningen fyllas med lim så att låset är obrukbart nästa morgon. Men då blir man ju misstänksam förstås, hehe.

Någon nämner ramlås på el-cykel. Ramlås verkar generellt vara undermåliga i de tester jag sett genom åren och bör kompletteras med ett separat lås till ett fast objekt. El-cyklar är ju generellt dyrare och lockar nog tjuvarna extra. Där skulle jag också använda minst den kraftigare kättingen i klass 3.

Allt ovan baserat på att cykeln står en hel dag utan speciell uppsikt.

Vilket lås ska väljas?
dessa ledade lås låter sig tyvärr relativt lätt brytas upp med handverktyg. instrux finns på tuben.

fahgettabout it länk plus kedja anses rätt säkert, väger 7 kg. lämnas lämpligen vid målet för den återkommande resan.

de nya vinkelkaptröga låsen är nog grejen, två sådana kan seriekopplas för bättre räckvidd och chans få med åtminstone bakhjulet.

skulle ändå undvika parkera ögonstenen på gatan. att slippa det här problemet är en av de större fördelarna med brompton.

ta med den in bara.

Vilket lås ska väljas?
Man kan väll inte släpa med sig ett lås på 7kg om man inte åker bil?
Då är det 10ggr bättre att cykla på en gammal militärcykel från först början. Lättare totalvikt och mindre stöldbenägen

Vilket lås ska väljas?
För en "relativt dyr" cykel skulle jag välja minst den kedjan med hänglås som länkas i trådstarten. Plug in-kedjorna är smidiga men tyvärr klena. Jag har inte sett någon med mer än 6mm länkar. Det skulle jag säga går allt för lätt att ta med bultsax, den behöver inte ens vara särskilt stor. Klass 3 kedjan verkar ha i alla fall 9mm länkar. Det är mer än 2x i tvärsnittsarea att klippa jämfört med 6mm länkar...
Min plug in-kedja är 9 mm i länkarna. ( Trelock) och den väger över 2,5 kg. Det är fördelen med elcykel - man kan ha en del skrot med sig.

Lämnar man ett fetinglås på jobbet, tänk på ifall det ligger ute. Om en tjuv kan se att det händer återkommande kan låsets "fixas" med i lugn och ro under natten. T.ex. såga nästan igenom en kedjelänk, vilket döljs under textilskyddet. Eller så kan låsöppningen fyllas med lim så att låset är obrukbart nästa morgon. Men då blir man ju misstänksam förstås, hehe.
Jag tänkte förstås att även om man inte kan ta in cykeln på jobbet så kanske man ändå kan förvara låset bakom en låst dörr, inte fastlåst i nåt cykelställ. Då skulle man rentav kunna fundera på hiplok.

Någon nämner ramlås på el-cykel. Ramlås verkar generellt vara undermåliga i de tester jag sett genom åren och bör kompletteras med ett separat lås till ett fast objekt. El-cyklar är ju generellt dyrare och lockar nog tjuvarna extra. Där skulle jag också använda minst den kraftigare kättingen i klass 3.

Allt ovan baserat på att cykeln står en hel dag utan speciell uppsikt.
"Någon" håller med, med tillägget att om cykeln inte står på ett ställe där allmänheten passerar/har tillträde så behöver man inte vara riktigt lika nojig.
Överhuvud taget skulle jag inte lämna elcykeln i ett exponerat cykelställ någon längre tid.
De få gånger jag haft korta ärenden (< 1h) i centrala Stockholm, har jag kompletterat med ett bygellås.

Vilket lås ska väljas?
skulle ändå undvika parkera ögonstenen på gatan. att slippa det här problemet är en av de större fördelarna med brompton.

ta med den in bara.
Om man har tänkt att cykelpendla flera mil så skulle man kunna använda brompton för last mile, om man har möjlighet till säker cykelförvaring en bit från jobbet.

Vilket lås ska väljas?
Om man har tänkt att cykelpendla flera mil så skulle man kunna använda brompton för last mile, om man har möjlighet till säker cykelförvaring en bit från jobbet.
det är inga direkta problem att cykla flera mil på en brompton, det går iaf lättare än en typisk hybrid. jag har 2x20 km. på mitt förra jobb var avståndet 30 km, men då cyklade jag bara ena vägen. det var roligt att hänga med lvg-cyklister.

Tillbaka
Topp