Vilket område "Berslagen cycling" ?

HiLo

Medlem
Hej, planerar för en mtb-helg runt Berslagen om en månad.
Någon som har koll på områdena: Hissjö, Nora/Pershyttan, Lindesberg, Ånnaboda, ev.annat? Var är det bäst (torrast)?
Ute efter flowig singeltrack och superfin miljö samt bra boende i närheten :-)

Clark

Aktiv medlem
Flowig singeltrack låter mest som Hjulsjö. Skulle även tro att det är torrare där än t.ex. Pershyttan eller Ånnaboda. Pershyttan/Ånnaboda är nog överlag mer tekniskt, det går dessutom utmärkt att cykla mellan dessa områden då lederna är sammanflätade. Lindesberg har jag ingen erfarenhet av, men jag tror inte att deras ledsystem är lika omfattande som i de andra områdena.

Rockingman

Aktiv medlem
+ 1 på hjulsjö för flowig singeltrack. Vet ej hur det ser med bra boende där men det kanske finns något på bredsjö herrgård som inte ligger så långt därifrån

tobo

Aktiv medlem
Rockingman sa:
+ 1 på hjulsjö för flowig singeltrack. Vet ej hur det ser med bra boende där men det kanske finns något på bredsjö herrgård som inte ligger så långt därifrån

Finns B&B, vandrarhem och camping i närheten: http://www.mtbhjulsjo.se/2016/05/21/boende/
samt ställplats för husbil/husvagn ,med eluttag, vid startplatsen för lederna.

Edit: Vill man ha bättre boende finns även Loka Brunn samt Grythyttans gästgivaregård i närområdet.
http://www.lokabrunn.se/
http://grythyttansgastgivaregard.se/

Senast ändrad:

HiLo

Medlem
Härligt, tack för tips!
Är Hjulsjö tillräckligt för två dagars cykling eller är det läge att kombinera med annat område?

tobo

Aktiv medlem
HiLo sa:
Är Hjulsjö tillräckligt för två dagars cykling eller är det läge att kombinera med annat område?

Hjulsjö är tillräckligt för två dagars cykling, ev. avsluta med Pershyttan om man vill prova ytterligare ett område, dock inte lika flowigt och torrt som i Hjulsjö.

cakenyo

Medlem
Tänkte dra dit 19/20 maj. Tittat mest på hjulsjö. Och enligt rekomendationerna här verkar det som en bra ide.

Dock finns det en teknikbana/pumptrack vid digerberget, detta något att ha?

Vilka leder rekomenderas i just hjulsjö om man vill ha singletrack/halv stök/flow?
Kommer nog inte hinna ta alla :(

EST

Aktiv medlem

Nej :) inte pumpen trägrejerna kan man ha lite kul på 20 min eller så.

Senast ändrad:

Clark

Aktiv medlem
cakenyo sa:
Tänkte dra dit 19/20 maj. Tittat mest på hjulsjö. Och enligt rekomendationerna här verkar det som en bra ide.

Vilka leder rekomenderas i just hjulsjö om man vill ha singletrack/halv stök/flow?
Kommer nog inte hinna ta alla :(

Kör de röda och svarta. Alla är bra och det bör du hinna med. Röd 1 är nog den som många anser är finast. Blåa och gröna leder blir mycket grusväg

EST

Aktiv medlem
cakenyo sa:
EST sa:

Nej :)

EST, ni brukar ju härja nånstans har jag sett, är det på/runtom digerberget?

Japp jag gillar Pershyttan å däromkring. Är jag ledig så kan jag visa lite för vi kör ju lite hit å dit oftast inte bara vissa leder :) Ska nog dit ikväll :)

evirob

Medlem
Medhåll på att Lindesberg saknar lite organiserade stigar. Det finns dock mycket att cykla på, om man hittar någorlunda.

Cinder2i40

Aktiv medlem
Om man får drömma så köper man gillersklack. Skapar en mäktig bikepark. Gör förbindelse leder till hjulsjö och Lindesberg. Sen kan man cykla i en livstid utan att få slut på stigar.

tobo

Aktiv medlem
cakenyo sa:
Röd 1 (Mullåsen) är flaggskeppet, men som nämnts så funkar alla svarta och röda.
Film från Röd 1:

cakenyo sa:
Teknikbanan i Hjulsjö är bättre ;)

Senast ändrad:

sandos

Aktiv medlem
Om man får drömma så köper man gillersklack. Skapar en mäktig bikepark. Gör förbindelse leder till hjulsjö och Lindesberg. Sen kan man cykla i en livstid utan att få slut på stigar.

Ja, jag svarar på en gammal tråd men googlade precis "gillersklack mtb" och hittade denna tråd. Jag hade planer på att vintercampa där precis innan campingen lade ner, så jag satt precis och tänkte att där borde man ju verkligen fixa MTB-spår! =)

Enligt openstreetmap finns det ju några stigar i alla fall, verkar inte alls poppis att cykla dock enligt strava heatmap tycker jag det ser ut som. De verkar inte direkt gå i liftens riktning heller så är kanske mest ett eljjusspår?

Maakus

Aktiv medlem

Nu är det påväg att säljas!

MtbIte

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Tyckte Hjulsjö var lagom för en dag men inte två. Körde dag två runt Pershyttan. En hel del fin stig men mest mer grusväg / brett. Klart sugen på testa de andra områdena.

hanek082

Aktiv medlem
Har en jobbresa till Tibro med möte fram till lunch för att sedan köra norrut mot Leksand. Vilket område passar bäste för ett stop på ca 2 h med så mycket sigle track som möjligt, gillar att klättra en del men söker ej håriga nedförsbackar utan gillar lagom stök med lite rötter och stenar utan att hjulen lättar från marken mer än några cm.. Siktet är just nu på hjulsjö men finns det roligare stopp? Tivedens nationalpark?

frippegubben

Aktiv medlem
Min "hemmaplan" är Karlskoga och där skulle du kunna ta en bit på Lunnedsleden. Vi cyklar ofta (delar av) den, singletrack hela vägen och rolig, lagom stökig stig. Om man startar vid norra änden, antingen vid campingen/friluftsområdet eller nedanför gamla slalombacken så har man en pulshöjande stigning direkt och sen lite skön utför/platt med en del roliga stigningar. Kör så långt du orkar och sen samma stig tillbaka igen, men då är det mer uppför så räkna med längre tid norrut än söderut.
Jag skulle gissa att det kan vara lagom till Paddtjärn, eller upp på höjden efter det och sen vända om.

EST

Aktiv medlem
Tyckte Hjulsjö var lagom för en dag men inte två. Körde dag två runt Pershyttan. En hel del fin stig men mest mer grusväg / brett. Klart sugen på testa de andra områdena.
Finns massa bra i Pershyttan även om det kan vara svårt att hitta. Vi kör mycket där😊

hanek082

Aktiv medlem
Min "hemmaplan" är Karlskoga och där skulle du kunna ta en bit på Lunnedsleden. Vi cyklar ofta (delar av) den, singletrack hela vägen och rolig, lagom stökig stig. Om man startar vid norra änden, antingen vid campingen/friluftsområdet eller nedanför gamla slalombacken så har man en pulshöjande stigning direkt och sen lite skön utför/platt med en del roliga stigningar. Kör så långt du orkar och sen samma stig tillbaka igen, men då är det mer uppför så räkna med längre tid norrut än söderut.
Jag skulle gissa att det kan vara lagom till Paddtjärn, eller upp på höjden efter det och sen vända om.
Är den utmärkt? hittar den inte på berslagen cyklings hemsida.. då jag troligen blir själv så vore det bra med utmärkta leder så man slipper köra fel och hålla på med navigering.

ginnfilt

Aktiv medlem
Har en jobbresa till Tibro med möte fram till lunch för att sedan köra norrut mot Leksand. Vilket område passar bäste för ett stop på ca 2 h med så mycket sigle track som möjligt, gillar att klättra en del men söker ej håriga nedförsbackar utan gillar lagom stök med lite rötter och stenar utan att hjulen lättar från marken mer än några cm.. Siktet är just nu på hjulsjö men finns det roligare stopp? Tivedens nationalpark?
Om du bara har 2 timmar tillgodo så tror jag det är svårt att slå Hjulsjö. Deras leder är ju relativt korta och kompakta och har mycket av den åkning du efterfrågar. Kan rekommendera Röd 12 och Röd 1. Båda dryga milen.

hanek082

Aktiv medlem
Om du bara har 2 timmar tillgodo så tror jag det är svårt att slå Hjulsjö. Deras leder är ju relativt korta och kompakta och har mycket av den åkning du efterfrågar. Kan rekommendera Röd 12 och Röd 1. Båda dryga milen.
Tiden är inte helt fix så kan lätt bli 3 h om det är roligt också..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer