Vilket snabbt trail/xc däck 2019?

Dubmaster

Medlem
Tjena!

Håller på att gräva i djungeln av däck och gummiblandningar.

Cykeln är en trek fuel ex 8. Terrängen är sten och rötter, dvs vanlig svensk barrskog i huvudsak! Men vill inte sitta i skiten så fort det är lite blött eller stökigt.

Kruxet är att det ofta är en del transporter mellan stigpartierna. Xr4 som levererades med cykeln hade förvisso kanongrepp i skogen men mindre kul på platten och under transporter.

Har kört nobby nick tidigare men upplever att sidoväggarna blir skadade så lätt så vill ha något som har lite mer skydd.

Vilka är dom bästa alternativen nu?
Ska jag kolla på en kombo med semislick bak?

För TS användningsområde hade jag gått på Maxxis DHF fram och ett e13 SS bak (partisk då jag troligen kommer att köra ngt liknande själv...)

BTW, det är synd och skam att inte Bontrager släpper SE3’an i större volym! Hade varit klockrent annars.
Iof så finns numera nya SE2 som snabbrullat och punkasäkrat alternativ (likaså Maxxis Ikon i DD-casing) men det känns lite läbbigt att köpa däck utan riktiga sido-dobbar...

Maxxis Forekaster med exo-sidväggar tycker jag har hållt ihop bra under vintern, hyggligt lättrullat utan att vara så ömtåliga som schwalbe-däcken.

Kommer prova Schwalbes nya kombo Racing Ray/Ralph i 2,25" för XC.
Kompletterar med ett extra framhjul på bredare fälg med ett Nobby Nic i 2,35" som extra träningsdäck eller om vädret och underlaget kräver lite extra fäste.

Vilken dimension var det på det Nic du haft problem med svaga däcksidor?
Nu har jag visserligen själv mest erfarenhet av rena XC-däck i dimension 2,25 men tycker de Nics jag har tål ganska mycket.

ancientacid sa:
Vilken dimension var det på det Nic du haft problem med svaga däcksidor?
Nu har jag visserligen själv mest erfarenhet av rena XC-däck i dimension 2,25 men tycker de Nics jag har tål ganska mycket.

2.35 pace star är det jag har kört. Men det kan även ha varit kombinationen med en ganska smal fälg (crest)

2.25 RaRa/RoRo från i höstas på XCn får sitta kvar.

2.6 Rock Razor/ 2.8 Nobby Nic på stigcykeln tänkte jag testa till att börja med.

larsaw sa:
För TS användningsområde hade jag gått på Maxxis DHF fram och ett e13 SS bak (partisk då jag troligen kommer att köra ngt liknande själv...)

BTW, det är synd och skam att inte Bontrager släpper SE3’an i större volym! Hade varit klockrent annars.
Iof så finns numera nya SE2 som snabbrullat och punkasäkrat alternativ (likaså Maxxis Ikon i DD-casing) men det känns lite läbbigt att köpa däck utan riktiga sido-dobbar...

Dhf bör väl knappt nämnas ihop med xc :p

Kombon Maxxis Rekon / Rekon Race ser lovande ut tycker jag. Har dock inte provat själv.
Har tidigare kört Nobby Nic / Racing Ralph gott resultat men det känns inte som ett alternativ längre när RaRa i 2.35” har utgått.

På min Epic tycker jag Ground Control är ett bra allround-däck, har ett Fasttrack bak när det är torrt. På Stumpyn har jag Butcher Grid 2.6 fram och Purgatory Grid 2.6 bak men det är inte sjukt snärtigt direkt.

Doctor C sa:
Kombon Maxxis Rekon / Rekon Race ser lovande ut tycker jag. Har dock inte provat själv.
Har tidigare kört Nobby Nic / Racing Ralph gott resultat men det känns inte som ett alternativ längre när RaRa i 2.35” har utgått.

Jag slutade använda mina breda racing Ralph då dom var lika tung som ett stigdäck, men utan dess fördelar med grepp osv. Förstår varför dom inte säljs längre :)

Skänkte bort dom.

marr sa:
Dhf bör väl knappt nämnas ihop med xc :p

Nä jag är så klart partisk pga av mitt eget aggro-stigcyklande, men TS ville ju ha lite mer grepp och tålighet än klassisk XC...
Och DHF är fantastiskt mångsidigt (om än lite tungt kanske...) och stryktåligt.

Vad är det som gäller 2020 då?
Ska byta ut mina Ikon inför säsongen och har spanat på Ardent Race fram och Rekon Race bak.
Låter det som en vettig kombo för xc-cykling?

Har bara kört med Ardent Race som bakdäck där jag tycker det fungerade bra. Hur greppet är fram vet jag inte. Även om mönstret inte är grovt klassas däcket som lite robustare än vanliga XC-däck.
Körde med Wolfpack Trail förra säsongen vilka var bättre än förväntat. Ca 1 minut snabbare på 5 km stigcykling än AR/HR2. Körde 2 olika banor med lika resultat. Wolfpack Cross eller Race tror jag kan vara bra för XC.

Tillbaka
Topp