Vilket Sram Red vevparti passar?

Krille02

Ny medlem
Jag skall byta till ett Sram Red vevparti på min Trek Madone 5.5 Pro och undrar vilket vevparti jag skall leta efter. Har förstått att de är BB90 på ramen och det är ganska ovanligt, kommer dock mer och mer på nyare ramar. Innebär väl att lagringen innesluts i ramen. Många annonser jag tittat på är de GXP lagring. Skulle ett vevparti med GXP lagring passa? Har inte hittat en annons på ett Sram Red vevparti som har BB90 exempelvis. Finns det något annat Sram Red vevparti mer än just BB90 som passar min cykel. Eller nåt annat mått jag kan titta efter?

Tacksam för svar.

Finns de olika typer och storlekar av GXP lager? Kan jag använda vilken vev som helst som har GXP lager eller måste de vara ett speciellt som passar för BB90? För de finns många Sram Red vevparti med just GXP lager.
Har testat ett vevparti men då var axeln för kort, den skulle vara minst 10 mm längre (typ 118 mm).

Krille02 skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns de olika typer och storlekar av GXP lager?

Ja, de är olika beroende på vilket vevlagerhus man har på sin ram. Men det finns bara en typ/storlek som passar BB90.

> Kan jag använda vilken vev som helst som har GXP
> lager eller måste de vara ett speciellt som
> passar för BB90?

Du kan använda vilken GXP-vev som helst eftersom alla GXP-vevar har exakt samma mått/dimensioner på axeln.

Jag har samma fråga och är klart förvirrad. Har en Madone ram som jag skall skaffa vevparti till. Är alla GXP lika så att det passar med ett GXP vevparti + BB90 lager.

Tackar, då är det bara att leta efter ett red/Force på köp och sälj. Verkar inte vara så lätt att hitta BB90 lager dock. Är keramiska värt pengarna!

molleben skrev:
Är keramiska värt pengarna!

Om det är en fråga, nej. Om det är ett påstående, då tycker vi olika.

Edit: Bytte ändelse på sista meningen till en mer ödmjuk variant. Det är ju ändå fredag. Börjar tydligen bli en mjukis med tanke på alla genustrådar på happy.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp